REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy konieczna jest korekta błędnie wykazanego obowiązku podatkowego przez firmę budowlaną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przez ostatnie dwa lata prowadziłam firmę budowlaną (pkpir), uznając za moment powstania obowiązku podatkowego dzień wystawienia faktury (będący dniem wykonania usługi, a nie moment zapłaty lub 30 dzień od dnia wykonania usługi). Czy w związku z tym konieczne jest złożenie deklaracji korygujących za ostatnie dwa lata?
RADA
Tak, firma powinna dokonać korekty deklaracji za te miesiące, w których podatek został wykazany nieprawidłowo (najczęściej przedwcześnie). Wprawdzie urząd skarbowy nie zastosuje w tym przypadku sankcji, jednak może określić ten podatek powtórnie w rozliczeniu za miesiące, w których powstał on na podstawie przepisu.

UZASADNIENIE
Dla usług budowlanych obowiązek podatkowy powstaje na zasadach szczególnych, określonych w art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy. Moment powstania tego obowiązku wyznacza moment otrzymania całość lub część zapłaty, ale gdy zapłata należności nie nastąpi, to powstaje on nie później niż 30 dnia od dnia wykonania usługi.
WAŻNE
Dla powstania obowiązku podatkowego przy świadczeniu usług budowlanych istotne są dwa momenty – dokonania zapłaty i zakończenia robót.
W sytuacji gdy zapłata nie nastąpi w terminie 30 dni od dnia wykonania usługi, obowiązek podatkowy powstaje 30 dnia od tego zdarzenia, przy czym za moment wykonania usługi rozumie się moment odbioru technicznego robót (czyli dzień podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego, chyba że umowa między stronami stanowi inaczej).
W przypadku usług budowlanych przepisy określają również inne zasady ich dokumentowania. Faktury dokumentujące wykonanie tych usług mogą być wystawiane najwcześniej na 30 dni przed powstaniem obowiązku podatkowego, ale nie później niż z dniem powstania obowiązku podatkowego. Ostateczny termin wystawienia faktury wyznacza zatem albo fakt otrzymania zapłaty, albo 30 dzień od wykonania usługi. Dla usług budowlanych wystawienie faktury nie powoduje obowiązku podatkowego w VAT. Faktura może być wystawiona przed powstaniem obowiązku podatkowego, natomiast fakt powstania obowiązku podatkowego skutkuje obowiązkiem jej wystawienia ostatecznie.
Przykład
Firma budowlana wykonała usługę budowlaną 1 września 2005 r. Zapłata za usługę nastąpiła dopiero 1 października 2005 r. Firma mogła wystawić fakturę VAT najwcześniej 2 września 2005 r., tj. 30 dni przed powstaniem obowiązku podatkowego od tej usługi. Ostateczny termin wystawienia faktury to 1 października 2005 r., czyli dzień powstania obowiązku podatkowego. Gdyby zapłata za usługę nastąpiła np. 20 września, to również w tym dniu powstałby obowiązek podatkowy w VAT i w tym dniu firma powinna wystawić fakturę.
Jeżeli firma wykazywała w deklaracji podatek w chwili wystawiania faktury, czego dokonała po wykonaniu usługi, to mogło mieć miejsce przedwczesne jego rozliczenie. Wprawdzie z tego powodu nie nastąpiło uszczuplenie dla budżetu państwa, niemniej jednak takiego postępowania nie można uznać za poprawne. Ponadto, rozliczony przedwcześnie podatek należny jest postępowaniem niekorzystnym dla podatnika, gdyż faktycznie rozlicza on podatek mimo braku powstania obowiązku jego rozliczenia; jednak w niektórych sytuacjach taki stan rzeczy może wywołać negatywne skutki w VAT.
Przede wszystkim dotyczy to sytuacji, gdy usługa podlega opodatkowaniu stawką niższą niż 22%, co ma zastosowanie właśnie do robót budowlano- -montażowych związanych z budownictwem mieszkaniowym (podlegają one opodatkowaniu 7% VAT). W takiej sytuacji wykazanie przedwcześnie sprzedaży ze stawką 7% może mieć wpływ na wysokość kwoty żądanego zwrotu bezpośredniego (w terminie 60 dni) w okresie rozliczeniowym, w którym sprzedaż ta została wykazana. Jeżeli taka sytuacja miała miejsce, to organ podatkowy może postawić zarzut zawyżenia żądanej kwoty zwrotu w tym terminie, ze względu na niewłaściwe (przedwczesne) określenie momentu powstania obowiązku podatkowego. Faktyczne żądanie zwrotu podatku w terminie 60 dni w tej części miałoby miejsce dopiero w następnym okresie rozliczeniowym.
Istotne jest to, że w takiej sytuacji urząd skarbowy pozbawiony jest możliwości zastosowania sankcji na podstawie art. 109 ust. 7 pkt 2 ustawy za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy od tej usługi. Na podstawie regulacji, w przypadku gdy zaniżenie zobowiązania podatkowego lub zawyżenie kwoty różnicy podatku lub kwoty zwrotu podatku naliczonego będzie spowodowane nieujęciem podatku należnego w rozliczeniu za dany okres z tytułu dostawy lub świadczenia usługi, od której podatek należny został wykazany w poprzednim okresie rozliczeniowym, nie mają zastosowania przepisy dotyczące ustalania dodatkowych sankcji. Brak możliwości zastosowania sankcji nie pozbawia jednak organu prawa do określenia kwoty podatku należnego od tych usług w miesiącu, w których powstał dla nich obowiązek podatkowy, zatem istnieje możliwość powtórnego jego ustalenia przez organ podatkowy. Wprawdzie w takiej sytuacji firma mogłaby dokonać korekty deklaracji, w której wykazała podatek należny przed powstaniem obowiązku podatkowego, to jednak zdecydowanie korzystniejszym dla niej rozwiązaniem jest skorygowanie tego podatku przed ingerencją urzędu skarbowego. Jest to rozwiązanie z pewnością bezpieczniejsze.

• art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d, art. 109 ust. 7 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798.

Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod [zgłoszenie: ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF]

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA