REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy konieczna jest korekta błędnie wykazanego obowiązku podatkowego przez firmę budowlaną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przez ostatnie dwa lata prowadziłam firmę budowlaną (pkpir), uznając za moment powstania obowiązku podatkowego dzień wystawienia faktury (będący dniem wykonania usługi, a nie moment zapłaty lub 30 dzień od dnia wykonania usługi). Czy w związku z tym konieczne jest złożenie deklaracji korygujących za ostatnie dwa lata?
RADA
Tak, firma powinna dokonać korekty deklaracji za te miesiące, w których podatek został wykazany nieprawidłowo (najczęściej przedwcześnie). Wprawdzie urząd skarbowy nie zastosuje w tym przypadku sankcji, jednak może określić ten podatek powtórnie w rozliczeniu za miesiące, w których powstał on na podstawie przepisu.

UZASADNIENIE
Dla usług budowlanych obowiązek podatkowy powstaje na zasadach szczególnych, określonych w art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy. Moment powstania tego obowiązku wyznacza moment otrzymania całość lub część zapłaty, ale gdy zapłata należności nie nastąpi, to powstaje on nie później niż 30 dnia od dnia wykonania usługi.
WAŻNE
Dla powstania obowiązku podatkowego przy świadczeniu usług budowlanych istotne są dwa momenty – dokonania zapłaty i zakończenia robót.
W sytuacji gdy zapłata nie nastąpi w terminie 30 dni od dnia wykonania usługi, obowiązek podatkowy powstaje 30 dnia od tego zdarzenia, przy czym za moment wykonania usługi rozumie się moment odbioru technicznego robót (czyli dzień podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego, chyba że umowa między stronami stanowi inaczej).
W przypadku usług budowlanych przepisy określają również inne zasady ich dokumentowania. Faktury dokumentujące wykonanie tych usług mogą być wystawiane najwcześniej na 30 dni przed powstaniem obowiązku podatkowego, ale nie później niż z dniem powstania obowiązku podatkowego. Ostateczny termin wystawienia faktury wyznacza zatem albo fakt otrzymania zapłaty, albo 30 dzień od wykonania usługi. Dla usług budowlanych wystawienie faktury nie powoduje obowiązku podatkowego w VAT. Faktura może być wystawiona przed powstaniem obowiązku podatkowego, natomiast fakt powstania obowiązku podatkowego skutkuje obowiązkiem jej wystawienia ostatecznie.
Przykład
Firma budowlana wykonała usługę budowlaną 1 września 2005 r. Zapłata za usługę nastąpiła dopiero 1 października 2005 r. Firma mogła wystawić fakturę VAT najwcześniej 2 września 2005 r., tj. 30 dni przed powstaniem obowiązku podatkowego od tej usługi. Ostateczny termin wystawienia faktury to 1 października 2005 r., czyli dzień powstania obowiązku podatkowego. Gdyby zapłata za usługę nastąpiła np. 20 września, to również w tym dniu powstałby obowiązek podatkowy w VAT i w tym dniu firma powinna wystawić fakturę.
Jeżeli firma wykazywała w deklaracji podatek w chwili wystawiania faktury, czego dokonała po wykonaniu usługi, to mogło mieć miejsce przedwczesne jego rozliczenie. Wprawdzie z tego powodu nie nastąpiło uszczuplenie dla budżetu państwa, niemniej jednak takiego postępowania nie można uznać za poprawne. Ponadto, rozliczony przedwcześnie podatek należny jest postępowaniem niekorzystnym dla podatnika, gdyż faktycznie rozlicza on podatek mimo braku powstania obowiązku jego rozliczenia; jednak w niektórych sytuacjach taki stan rzeczy może wywołać negatywne skutki w VAT.
Przede wszystkim dotyczy to sytuacji, gdy usługa podlega opodatkowaniu stawką niższą niż 22%, co ma zastosowanie właśnie do robót budowlano- -montażowych związanych z budownictwem mieszkaniowym (podlegają one opodatkowaniu 7% VAT). W takiej sytuacji wykazanie przedwcześnie sprzedaży ze stawką 7% może mieć wpływ na wysokość kwoty żądanego zwrotu bezpośredniego (w terminie 60 dni) w okresie rozliczeniowym, w którym sprzedaż ta została wykazana. Jeżeli taka sytuacja miała miejsce, to organ podatkowy może postawić zarzut zawyżenia żądanej kwoty zwrotu w tym terminie, ze względu na niewłaściwe (przedwczesne) określenie momentu powstania obowiązku podatkowego. Faktyczne żądanie zwrotu podatku w terminie 60 dni w tej części miałoby miejsce dopiero w następnym okresie rozliczeniowym.
Istotne jest to, że w takiej sytuacji urząd skarbowy pozbawiony jest możliwości zastosowania sankcji na podstawie art. 109 ust. 7 pkt 2 ustawy za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy od tej usługi. Na podstawie regulacji, w przypadku gdy zaniżenie zobowiązania podatkowego lub zawyżenie kwoty różnicy podatku lub kwoty zwrotu podatku naliczonego będzie spowodowane nieujęciem podatku należnego w rozliczeniu za dany okres z tytułu dostawy lub świadczenia usługi, od której podatek należny został wykazany w poprzednim okresie rozliczeniowym, nie mają zastosowania przepisy dotyczące ustalania dodatkowych sankcji. Brak możliwości zastosowania sankcji nie pozbawia jednak organu prawa do określenia kwoty podatku należnego od tych usług w miesiącu, w których powstał dla nich obowiązek podatkowy, zatem istnieje możliwość powtórnego jego ustalenia przez organ podatkowy. Wprawdzie w takiej sytuacji firma mogłaby dokonać korekty deklaracji, w której wykazała podatek należny przed powstaniem obowiązku podatkowego, to jednak zdecydowanie korzystniejszym dla niej rozwiązaniem jest skorygowanie tego podatku przed ingerencją urzędu skarbowego. Jest to rozwiązanie z pewnością bezpieczniejsze.

• art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d, art. 109 ust. 7 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798.

Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA