REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy konieczna jest korekta błędnie wykazanego obowiązku podatkowego przez firmę budowlaną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przez ostatnie dwa lata prowadziłam firmę budowlaną (pkpir), uznając za moment powstania obowiązku podatkowego dzień wystawienia faktury (będący dniem wykonania usługi, a nie moment zapłaty lub 30 dzień od dnia wykonania usługi). Czy w związku z tym konieczne jest złożenie deklaracji korygujących za ostatnie dwa lata?
RADA
Tak, firma powinna dokonać korekty deklaracji za te miesiące, w których podatek został wykazany nieprawidłowo (najczęściej przedwcześnie). Wprawdzie urząd skarbowy nie zastosuje w tym przypadku sankcji, jednak może określić ten podatek powtórnie w rozliczeniu za miesiące, w których powstał on na podstawie przepisu.

UZASADNIENIE
Dla usług budowlanych obowiązek podatkowy powstaje na zasadach szczególnych, określonych w art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy. Moment powstania tego obowiązku wyznacza moment otrzymania całość lub część zapłaty, ale gdy zapłata należności nie nastąpi, to powstaje on nie później niż 30 dnia od dnia wykonania usługi.
WAŻNE
Dla powstania obowiązku podatkowego przy świadczeniu usług budowlanych istotne są dwa momenty – dokonania zapłaty i zakończenia robót.
W sytuacji gdy zapłata nie nastąpi w terminie 30 dni od dnia wykonania usługi, obowiązek podatkowy powstaje 30 dnia od tego zdarzenia, przy czym za moment wykonania usługi rozumie się moment odbioru technicznego robót (czyli dzień podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego, chyba że umowa między stronami stanowi inaczej).
W przypadku usług budowlanych przepisy określają również inne zasady ich dokumentowania. Faktury dokumentujące wykonanie tych usług mogą być wystawiane najwcześniej na 30 dni przed powstaniem obowiązku podatkowego, ale nie później niż z dniem powstania obowiązku podatkowego. Ostateczny termin wystawienia faktury wyznacza zatem albo fakt otrzymania zapłaty, albo 30 dzień od wykonania usługi. Dla usług budowlanych wystawienie faktury nie powoduje obowiązku podatkowego w VAT. Faktura może być wystawiona przed powstaniem obowiązku podatkowego, natomiast fakt powstania obowiązku podatkowego skutkuje obowiązkiem jej wystawienia ostatecznie.
Przykład
Firma budowlana wykonała usługę budowlaną 1 września 2005 r. Zapłata za usługę nastąpiła dopiero 1 października 2005 r. Firma mogła wystawić fakturę VAT najwcześniej 2 września 2005 r., tj. 30 dni przed powstaniem obowiązku podatkowego od tej usługi. Ostateczny termin wystawienia faktury to 1 października 2005 r., czyli dzień powstania obowiązku podatkowego. Gdyby zapłata za usługę nastąpiła np. 20 września, to również w tym dniu powstałby obowiązek podatkowy w VAT i w tym dniu firma powinna wystawić fakturę.
Jeżeli firma wykazywała w deklaracji podatek w chwili wystawiania faktury, czego dokonała po wykonaniu usługi, to mogło mieć miejsce przedwczesne jego rozliczenie. Wprawdzie z tego powodu nie nastąpiło uszczuplenie dla budżetu państwa, niemniej jednak takiego postępowania nie można uznać za poprawne. Ponadto, rozliczony przedwcześnie podatek należny jest postępowaniem niekorzystnym dla podatnika, gdyż faktycznie rozlicza on podatek mimo braku powstania obowiązku jego rozliczenia; jednak w niektórych sytuacjach taki stan rzeczy może wywołać negatywne skutki w VAT.
Przede wszystkim dotyczy to sytuacji, gdy usługa podlega opodatkowaniu stawką niższą niż 22%, co ma zastosowanie właśnie do robót budowlano- -montażowych związanych z budownictwem mieszkaniowym (podlegają one opodatkowaniu 7% VAT). W takiej sytuacji wykazanie przedwcześnie sprzedaży ze stawką 7% może mieć wpływ na wysokość kwoty żądanego zwrotu bezpośredniego (w terminie 60 dni) w okresie rozliczeniowym, w którym sprzedaż ta została wykazana. Jeżeli taka sytuacja miała miejsce, to organ podatkowy może postawić zarzut zawyżenia żądanej kwoty zwrotu w tym terminie, ze względu na niewłaściwe (przedwczesne) określenie momentu powstania obowiązku podatkowego. Faktyczne żądanie zwrotu podatku w terminie 60 dni w tej części miałoby miejsce dopiero w następnym okresie rozliczeniowym.
Istotne jest to, że w takiej sytuacji urząd skarbowy pozbawiony jest możliwości zastosowania sankcji na podstawie art. 109 ust. 7 pkt 2 ustawy za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy od tej usługi. Na podstawie regulacji, w przypadku gdy zaniżenie zobowiązania podatkowego lub zawyżenie kwoty różnicy podatku lub kwoty zwrotu podatku naliczonego będzie spowodowane nieujęciem podatku należnego w rozliczeniu za dany okres z tytułu dostawy lub świadczenia usługi, od której podatek należny został wykazany w poprzednim okresie rozliczeniowym, nie mają zastosowania przepisy dotyczące ustalania dodatkowych sankcji. Brak możliwości zastosowania sankcji nie pozbawia jednak organu prawa do określenia kwoty podatku należnego od tych usług w miesiącu, w których powstał dla nich obowiązek podatkowy, zatem istnieje możliwość powtórnego jego ustalenia przez organ podatkowy. Wprawdzie w takiej sytuacji firma mogłaby dokonać korekty deklaracji, w której wykazała podatek należny przed powstaniem obowiązku podatkowego, to jednak zdecydowanie korzystniejszym dla niej rozwiązaniem jest skorygowanie tego podatku przed ingerencją urzędu skarbowego. Jest to rozwiązanie z pewnością bezpieczniejsze.

• art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d, art. 109 ust. 7 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798.

Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA