REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy konieczna jest korekta błędnie wykazanego obowiązku podatkowego przez firmę budowlaną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przez ostatnie dwa lata prowadziłam firmę budowlaną (pkpir), uznając za moment powstania obowiązku podatkowego dzień wystawienia faktury (będący dniem wykonania usługi, a nie moment zapłaty lub 30 dzień od dnia wykonania usługi). Czy w związku z tym konieczne jest złożenie deklaracji korygujących za ostatnie dwa lata?
RADA
Tak, firma powinna dokonać korekty deklaracji za te miesiące, w których podatek został wykazany nieprawidłowo (najczęściej przedwcześnie). Wprawdzie urząd skarbowy nie zastosuje w tym przypadku sankcji, jednak może określić ten podatek powtórnie w rozliczeniu za miesiące, w których powstał on na podstawie przepisu.

UZASADNIENIE
Dla usług budowlanych obowiązek podatkowy powstaje na zasadach szczególnych, określonych w art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy. Moment powstania tego obowiązku wyznacza moment otrzymania całość lub część zapłaty, ale gdy zapłata należności nie nastąpi, to powstaje on nie później niż 30 dnia od dnia wykonania usługi.
WAŻNE
Dla powstania obowiązku podatkowego przy świadczeniu usług budowlanych istotne są dwa momenty – dokonania zapłaty i zakończenia robót.
W sytuacji gdy zapłata nie nastąpi w terminie 30 dni od dnia wykonania usługi, obowiązek podatkowy powstaje 30 dnia od tego zdarzenia, przy czym za moment wykonania usługi rozumie się moment odbioru technicznego robót (czyli dzień podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego, chyba że umowa między stronami stanowi inaczej).
W przypadku usług budowlanych przepisy określają również inne zasady ich dokumentowania. Faktury dokumentujące wykonanie tych usług mogą być wystawiane najwcześniej na 30 dni przed powstaniem obowiązku podatkowego, ale nie później niż z dniem powstania obowiązku podatkowego. Ostateczny termin wystawienia faktury wyznacza zatem albo fakt otrzymania zapłaty, albo 30 dzień od wykonania usługi. Dla usług budowlanych wystawienie faktury nie powoduje obowiązku podatkowego w VAT. Faktura może być wystawiona przed powstaniem obowiązku podatkowego, natomiast fakt powstania obowiązku podatkowego skutkuje obowiązkiem jej wystawienia ostatecznie.
Przykład
Firma budowlana wykonała usługę budowlaną 1 września 2005 r. Zapłata za usługę nastąpiła dopiero 1 października 2005 r. Firma mogła wystawić fakturę VAT najwcześniej 2 września 2005 r., tj. 30 dni przed powstaniem obowiązku podatkowego od tej usługi. Ostateczny termin wystawienia faktury to 1 października 2005 r., czyli dzień powstania obowiązku podatkowego. Gdyby zapłata za usługę nastąpiła np. 20 września, to również w tym dniu powstałby obowiązek podatkowy w VAT i w tym dniu firma powinna wystawić fakturę.
Jeżeli firma wykazywała w deklaracji podatek w chwili wystawiania faktury, czego dokonała po wykonaniu usługi, to mogło mieć miejsce przedwczesne jego rozliczenie. Wprawdzie z tego powodu nie nastąpiło uszczuplenie dla budżetu państwa, niemniej jednak takiego postępowania nie można uznać za poprawne. Ponadto, rozliczony przedwcześnie podatek należny jest postępowaniem niekorzystnym dla podatnika, gdyż faktycznie rozlicza on podatek mimo braku powstania obowiązku jego rozliczenia; jednak w niektórych sytuacjach taki stan rzeczy może wywołać negatywne skutki w VAT.
Przede wszystkim dotyczy to sytuacji, gdy usługa podlega opodatkowaniu stawką niższą niż 22%, co ma zastosowanie właśnie do robót budowlano- -montażowych związanych z budownictwem mieszkaniowym (podlegają one opodatkowaniu 7% VAT). W takiej sytuacji wykazanie przedwcześnie sprzedaży ze stawką 7% może mieć wpływ na wysokość kwoty żądanego zwrotu bezpośredniego (w terminie 60 dni) w okresie rozliczeniowym, w którym sprzedaż ta została wykazana. Jeżeli taka sytuacja miała miejsce, to organ podatkowy może postawić zarzut zawyżenia żądanej kwoty zwrotu w tym terminie, ze względu na niewłaściwe (przedwczesne) określenie momentu powstania obowiązku podatkowego. Faktyczne żądanie zwrotu podatku w terminie 60 dni w tej części miałoby miejsce dopiero w następnym okresie rozliczeniowym.
Istotne jest to, że w takiej sytuacji urząd skarbowy pozbawiony jest możliwości zastosowania sankcji na podstawie art. 109 ust. 7 pkt 2 ustawy za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy od tej usługi. Na podstawie regulacji, w przypadku gdy zaniżenie zobowiązania podatkowego lub zawyżenie kwoty różnicy podatku lub kwoty zwrotu podatku naliczonego będzie spowodowane nieujęciem podatku należnego w rozliczeniu za dany okres z tytułu dostawy lub świadczenia usługi, od której podatek należny został wykazany w poprzednim okresie rozliczeniowym, nie mają zastosowania przepisy dotyczące ustalania dodatkowych sankcji. Brak możliwości zastosowania sankcji nie pozbawia jednak organu prawa do określenia kwoty podatku należnego od tych usług w miesiącu, w których powstał dla nich obowiązek podatkowy, zatem istnieje możliwość powtórnego jego ustalenia przez organ podatkowy. Wprawdzie w takiej sytuacji firma mogłaby dokonać korekty deklaracji, w której wykazała podatek należny przed powstaniem obowiązku podatkowego, to jednak zdecydowanie korzystniejszym dla niej rozwiązaniem jest skorygowanie tego podatku przed ingerencją urzędu skarbowego. Jest to rozwiązanie z pewnością bezpieczniejsze.

• art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d, art. 109 ust. 7 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798.

Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

Wdrażamy KSeF, czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

REKLAMA