REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak określić wartość transakcji między podmiotami powiązanymi

REKLAMA

Nasza spółka utworzyła spółkę córkę. Wiemy, kiedy jesteśmy obowiązani do sporządzenia dokumentacji i mamy schemat takiej dokumentacji. Nie wiemy jednak, jak należy wyliczyć wartość transakcji - czy jest nią kwota brutto czy netto? Jakie mogą być funkcje przy usługach najmu pomieszczeń biurowych? Jak należy przeprowadzić kalkulację ceny?
RADA
Zalecałabym Państwu uwzględnić kwoty brutto. Przykładowe funkcje wymieniłam w uzasadnieniu, proszę jednak pamiętać, że najistotniejsze są funkcje faktycznie wykonywane przez strony.

UZASADNIENIE
W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych postanowiono, że obowiązek sporządzenia dokumentacji transakcji między krajowymi podmiotami powiązanymi istnieje, jeżeli kwota wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza określone limity. Kwota tych limitów to:
• 30 000 euro – w przypadku świadczenia/korzystania z usług, sprzedaży lub udostępniania wartości niematerialnych i prawnych;
• 100 000 euro – dla transakcji o wartości nieprzekraczającej 20% wartości kapitału zakładowego EWSA pomniejszonego o wartość kapitału nieopłaconego, pochodzącego z konwersji wierzytelności z tytułu pożyczek i kredytów od udziałowców lub pokrytego aportem w postaci wartości niematerialnych i prawnych niepodlegających amortyzacji;
• 50 000 euro – w przypadku pozostałych transakcji zawieranych między podmiotami powiązanymi;
• 20 000 euro – dla transakcji, w związku z którą zapłata należności wynikająca z takiej transakcji dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.
Przepis ten nie jest precyzyjny. Aby zrozumieć pojęcie wartości transakcji, należy wskazać najistotniejsze kwestie.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Do sporządzenia dokumentacji może być zobowiązana zarówno strona świadcząca usługę (sprzedająca towar), jak i strona kupująca usługę lub towar.
Aby wyodrębnić transakcję z podmiotem powiązanym, należy wziąć pod uwagę cechy charakterystyczne transakcji (czyli przedmiot transakcji, np. usługi najmu powierzchni biurowej, zakres zaangażowania stron w transakcję, a więc funkcje i ryzyko stron oraz aktywa, metodę kalkulacji ceny itp.). Po zakończeniu roku podatkowego należy zsumować kwoty z faktur dotyczących danej transakcji i tę wartość przyjąć jako podstawę oceny, czy został przekroczony limit.
(-) Ustawodawca nie wskazał, czy powinna to być kwota brutto czy netto. Aby uniknąć ewentualnego sporu, warto uwzględniać kwoty brutto, które dają wyższe wartości.
Natomiast o tym, jakie są funkcje stron zaangażowanych w transakcję, przesądza wola stron. Ważne jest, aby nie sugerować się jedynie zapisami zawartymi w umowie.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Funkcje stron wynikają z wykonania umowy, dlatego powinny je określać osoby bezpośrednio zaangażowane w transakcje.
Przykładowo mogą to być takie funkcje, jak udostępnienie powierzchni biurowej, zapewnienie ochrony, monitoringu, kart wstępu do biurowca, mediów, zapewnienie urządzeń związanych z ochroną przeciwpożarową i dbałość o nie, konserwacja pomieszczeń, dokonywanie remontów pomieszczeń, zapewnienie sprzątania powierzchni, dostarczenie mebli biurowych.
Jednak w praktyce funkcje te mogą rozkładać się inaczej. Na przykład najemca może sam zapewniać bieżące sprzątanie powierzchni biurowej, ale już za mycie okien będzie odpowiedzialny wynajmujący.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Wymienione funkcje należy potraktować jedynie jako funkcje przykładowe, mogące wystąpić przy transakcji usług najmu powierzchni biurowej, ale w sporządzanej dokumentacji trzeba wymienić funkcje realizowane w praktyce.
W rozporządzeniu dotyczącym cen transferowych przedstawiono preferowane metody kalkulacji ceny. W § 4 ust. 4 rozporządzenia w sprawie sposobu i trybu określania dochodów podatników w drodze oszacowania cen w transakcjach dokonywanych przez tych podatników wskazano, że wtedy, gdy możliwe jest zastosowanie metody porównywalnej ceny niekontrolowanej, tę właśnie metodę stosuje się w pierwszej kolejności, przed innymi metodami.
Wydaje się, że przy transakcji usług najmu powierzchni biurowej istnieje możliwość zastosowania tej metody. Najem powierzchni biurowej jest popularną transakcją. Specyficzna sytuacja niepozwalająca na zastosowanie tej metody wystąpi więc sporadycznie.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Sporządzając kalkulację, powinniście Państwo wziąć pod uwagę ceny stosowane wobec pomiotów niepowiązanych. Jeżeli nie wynajmujecie powierzchni biurowej innym podmiotom, wówczas przy kalkulacji ceny trzeba uwzględnić poziom cen wynajmu powierzchni biurowej na danym terenie.
Podstawą tak ustalonej ceny są raporty, notatki i inne dane na temat cen rynkowych dla danego typu transakcji, na podstawie których dokonywana była kalkulacja.
Jeżeli natomiast wystąpią specyficzne warunki niepozwalające na zastosowanie tej metody (np. w danej miejscowości nie ma powierzchni biurowych), wówczas możecie Państwo zastosować inną metodę, np. koszt plus. W kalkulacji tej należałoby uwzględnić wszystkie koszty związane z transakcją (z wyjątkiem kosztów zarządu, ogólnego kosztu funkcjonowania spółki) oraz zysk.

• art. 11 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• § 4 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 10 października 1997 r. w sprawie sposobu i trybu określania dochodów podatników w drodze oszacowania cen w transakcjach dokonywanych przez tych podatników – Dz.U. Nr 128, poz. 833; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 189, poz. 1856

Marta Balcer
specjalista w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych


Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA