REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak określić wartość transakcji między podmiotami powiązanymi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza spółka utworzyła spółkę córkę. Wiemy, kiedy jesteśmy obowiązani do sporządzenia dokumentacji i mamy schemat takiej dokumentacji. Nie wiemy jednak, jak należy wyliczyć wartość transakcji - czy jest nią kwota brutto czy netto? Jakie mogą być funkcje przy usługach najmu pomieszczeń biurowych? Jak należy przeprowadzić kalkulację ceny?
RADA
Zalecałabym Państwu uwzględnić kwoty brutto. Przykładowe funkcje wymieniłam w uzasadnieniu, proszę jednak pamiętać, że najistotniejsze są funkcje faktycznie wykonywane przez strony.

UZASADNIENIE
W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych postanowiono, że obowiązek sporządzenia dokumentacji transakcji między krajowymi podmiotami powiązanymi istnieje, jeżeli kwota wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza określone limity. Kwota tych limitów to:
• 30 000 euro – w przypadku świadczenia/korzystania z usług, sprzedaży lub udostępniania wartości niematerialnych i prawnych;
• 100 000 euro – dla transakcji o wartości nieprzekraczającej 20% wartości kapitału zakładowego EWSA pomniejszonego o wartość kapitału nieopłaconego, pochodzącego z konwersji wierzytelności z tytułu pożyczek i kredytów od udziałowców lub pokrytego aportem w postaci wartości niematerialnych i prawnych niepodlegających amortyzacji;
• 50 000 euro – w przypadku pozostałych transakcji zawieranych między podmiotami powiązanymi;
• 20 000 euro – dla transakcji, w związku z którą zapłata należności wynikająca z takiej transakcji dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.
Przepis ten nie jest precyzyjny. Aby zrozumieć pojęcie wartości transakcji, należy wskazać najistotniejsze kwestie.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Do sporządzenia dokumentacji może być zobowiązana zarówno strona świadcząca usługę (sprzedająca towar), jak i strona kupująca usługę lub towar.
Aby wyodrębnić transakcję z podmiotem powiązanym, należy wziąć pod uwagę cechy charakterystyczne transakcji (czyli przedmiot transakcji, np. usługi najmu powierzchni biurowej, zakres zaangażowania stron w transakcję, a więc funkcje i ryzyko stron oraz aktywa, metodę kalkulacji ceny itp.). Po zakończeniu roku podatkowego należy zsumować kwoty z faktur dotyczących danej transakcji i tę wartość przyjąć jako podstawę oceny, czy został przekroczony limit.
(-) Ustawodawca nie wskazał, czy powinna to być kwota brutto czy netto. Aby uniknąć ewentualnego sporu, warto uwzględniać kwoty brutto, które dają wyższe wartości.
Natomiast o tym, jakie są funkcje stron zaangażowanych w transakcję, przesądza wola stron. Ważne jest, aby nie sugerować się jedynie zapisami zawartymi w umowie.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Funkcje stron wynikają z wykonania umowy, dlatego powinny je określać osoby bezpośrednio zaangażowane w transakcje.
Przykładowo mogą to być takie funkcje, jak udostępnienie powierzchni biurowej, zapewnienie ochrony, monitoringu, kart wstępu do biurowca, mediów, zapewnienie urządzeń związanych z ochroną przeciwpożarową i dbałość o nie, konserwacja pomieszczeń, dokonywanie remontów pomieszczeń, zapewnienie sprzątania powierzchni, dostarczenie mebli biurowych.
Jednak w praktyce funkcje te mogą rozkładać się inaczej. Na przykład najemca może sam zapewniać bieżące sprzątanie powierzchni biurowej, ale już za mycie okien będzie odpowiedzialny wynajmujący.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Wymienione funkcje należy potraktować jedynie jako funkcje przykładowe, mogące wystąpić przy transakcji usług najmu powierzchni biurowej, ale w sporządzanej dokumentacji trzeba wymienić funkcje realizowane w praktyce.
W rozporządzeniu dotyczącym cen transferowych przedstawiono preferowane metody kalkulacji ceny. W § 4 ust. 4 rozporządzenia w sprawie sposobu i trybu określania dochodów podatników w drodze oszacowania cen w transakcjach dokonywanych przez tych podatników wskazano, że wtedy, gdy możliwe jest zastosowanie metody porównywalnej ceny niekontrolowanej, tę właśnie metodę stosuje się w pierwszej kolejności, przed innymi metodami.
Wydaje się, że przy transakcji usług najmu powierzchni biurowej istnieje możliwość zastosowania tej metody. Najem powierzchni biurowej jest popularną transakcją. Specyficzna sytuacja niepozwalająca na zastosowanie tej metody wystąpi więc sporadycznie.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Sporządzając kalkulację, powinniście Państwo wziąć pod uwagę ceny stosowane wobec pomiotów niepowiązanych. Jeżeli nie wynajmujecie powierzchni biurowej innym podmiotom, wówczas przy kalkulacji ceny trzeba uwzględnić poziom cen wynajmu powierzchni biurowej na danym terenie.
Podstawą tak ustalonej ceny są raporty, notatki i inne dane na temat cen rynkowych dla danego typu transakcji, na podstawie których dokonywana była kalkulacja.
Jeżeli natomiast wystąpią specyficzne warunki niepozwalające na zastosowanie tej metody (np. w danej miejscowości nie ma powierzchni biurowych), wówczas możecie Państwo zastosować inną metodę, np. koszt plus. W kalkulacji tej należałoby uwzględnić wszystkie koszty związane z transakcją (z wyjątkiem kosztów zarządu, ogólnego kosztu funkcjonowania spółki) oraz zysk.

• art. 11 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• § 4 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 10 października 1997 r. w sprawie sposobu i trybu określania dochodów podatników w drodze oszacowania cen w transakcjach dokonywanych przez tych podatników – Dz.U. Nr 128, poz. 833; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 189, poz. 1856

Marta Balcer
specjalista w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Dzień Księgowego 2025

9 czerwca obchodzimy Dzień Księgowego – święto ludzi, bez których żadna firma nie mogłaby działać w spokoju i zgodzie z przepisami.

Czego życzyć księgowym w 2025 r. z okazji Dnia Księgowego?

Dzień 9 czerwca to corocznie obchodzony Dzień Księgowego - święto ustanowione przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Z tej okazji warto nie tylko podziękować przedstawicielom branży za trudną i odpowiedzialną pracę, ale też zastanowić się, jakie życzenia byłyby dziś dla tej grupy zawodowej naprawdę ważne. Przez lata zawód ten kojarzył się z biurkiem uginającym się pod ciężarem papierowych dokumentów i ręcznym przeliczaniem kolumn cyfr. Rzeczywistość w 2025 roku jest jednak zupełnie inna.
Współczesny księgowy to wsparcie, partner biznesowy, technologiczny lider i strażnik zmian legislacyjnych. Z jakimi wyzwaniami mierzy się na co dzień i czego możemy mu życzyć, by praca była bardziej satysfakcjonująca?

Jak przygotować firmę na KSeF? Kompleksowy przewodnik po e-fakturowaniu

Odroczenie obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok nie oznacza, że jego wdrożenie można odłożyć na później. Przeciwnie – to ostatni moment, by rzeczywiście przygotować firmę na nadchodzące zmiany, unikając późniejszej presji i kosztownych błędów. Wdrożenie nowego systemu e-fakturowania to złożony proces, który wymaga czasu, planu i zaangażowania wielu zespołów. Jak się do niego przygotować i dlaczego nie warto zwlekać?

REKLAMA

Najniższa krajowa w 2026 r. MF proponuje 4806 zł, a MRPiPS 5056 zł brutto miesięcznie

W dniu 7 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało swoje oświadczenie w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących kwoty podwyżki płacy minimalnej w 2026 r.

KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

REKLAMA