REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak określić wartość transakcji między podmiotami powiązanymi

REKLAMA

Nasza spółka utworzyła spółkę córkę. Wiemy, kiedy jesteśmy obowiązani do sporządzenia dokumentacji i mamy schemat takiej dokumentacji. Nie wiemy jednak, jak należy wyliczyć wartość transakcji - czy jest nią kwota brutto czy netto? Jakie mogą być funkcje przy usługach najmu pomieszczeń biurowych? Jak należy przeprowadzić kalkulację ceny?
RADA
Zalecałabym Państwu uwzględnić kwoty brutto. Przykładowe funkcje wymieniłam w uzasadnieniu, proszę jednak pamiętać, że najistotniejsze są funkcje faktycznie wykonywane przez strony.

UZASADNIENIE
W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych postanowiono, że obowiązek sporządzenia dokumentacji transakcji między krajowymi podmiotami powiązanymi istnieje, jeżeli kwota wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza określone limity. Kwota tych limitów to:
• 30 000 euro – w przypadku świadczenia/korzystania z usług, sprzedaży lub udostępniania wartości niematerialnych i prawnych;
• 100 000 euro – dla transakcji o wartości nieprzekraczającej 20% wartości kapitału zakładowego EWSA pomniejszonego o wartość kapitału nieopłaconego, pochodzącego z konwersji wierzytelności z tytułu pożyczek i kredytów od udziałowców lub pokrytego aportem w postaci wartości niematerialnych i prawnych niepodlegających amortyzacji;
• 50 000 euro – w przypadku pozostałych transakcji zawieranych między podmiotami powiązanymi;
• 20 000 euro – dla transakcji, w związku z którą zapłata należności wynikająca z takiej transakcji dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.
Przepis ten nie jest precyzyjny. Aby zrozumieć pojęcie wartości transakcji, należy wskazać najistotniejsze kwestie.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Do sporządzenia dokumentacji może być zobowiązana zarówno strona świadcząca usługę (sprzedająca towar), jak i strona kupująca usługę lub towar.
Aby wyodrębnić transakcję z podmiotem powiązanym, należy wziąć pod uwagę cechy charakterystyczne transakcji (czyli przedmiot transakcji, np. usługi najmu powierzchni biurowej, zakres zaangażowania stron w transakcję, a więc funkcje i ryzyko stron oraz aktywa, metodę kalkulacji ceny itp.). Po zakończeniu roku podatkowego należy zsumować kwoty z faktur dotyczących danej transakcji i tę wartość przyjąć jako podstawę oceny, czy został przekroczony limit.
(-) Ustawodawca nie wskazał, czy powinna to być kwota brutto czy netto. Aby uniknąć ewentualnego sporu, warto uwzględniać kwoty brutto, które dają wyższe wartości.
Natomiast o tym, jakie są funkcje stron zaangażowanych w transakcję, przesądza wola stron. Ważne jest, aby nie sugerować się jedynie zapisami zawartymi w umowie.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Funkcje stron wynikają z wykonania umowy, dlatego powinny je określać osoby bezpośrednio zaangażowane w transakcje.
Przykładowo mogą to być takie funkcje, jak udostępnienie powierzchni biurowej, zapewnienie ochrony, monitoringu, kart wstępu do biurowca, mediów, zapewnienie urządzeń związanych z ochroną przeciwpożarową i dbałość o nie, konserwacja pomieszczeń, dokonywanie remontów pomieszczeń, zapewnienie sprzątania powierzchni, dostarczenie mebli biurowych.
Jednak w praktyce funkcje te mogą rozkładać się inaczej. Na przykład najemca może sam zapewniać bieżące sprzątanie powierzchni biurowej, ale już za mycie okien będzie odpowiedzialny wynajmujący.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Wymienione funkcje należy potraktować jedynie jako funkcje przykładowe, mogące wystąpić przy transakcji usług najmu powierzchni biurowej, ale w sporządzanej dokumentacji trzeba wymienić funkcje realizowane w praktyce.
W rozporządzeniu dotyczącym cen transferowych przedstawiono preferowane metody kalkulacji ceny. W § 4 ust. 4 rozporządzenia w sprawie sposobu i trybu określania dochodów podatników w drodze oszacowania cen w transakcjach dokonywanych przez tych podatników wskazano, że wtedy, gdy możliwe jest zastosowanie metody porównywalnej ceny niekontrolowanej, tę właśnie metodę stosuje się w pierwszej kolejności, przed innymi metodami.
Wydaje się, że przy transakcji usług najmu powierzchni biurowej istnieje możliwość zastosowania tej metody. Najem powierzchni biurowej jest popularną transakcją. Specyficzna sytuacja niepozwalająca na zastosowanie tej metody wystąpi więc sporadycznie.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Sporządzając kalkulację, powinniście Państwo wziąć pod uwagę ceny stosowane wobec pomiotów niepowiązanych. Jeżeli nie wynajmujecie powierzchni biurowej innym podmiotom, wówczas przy kalkulacji ceny trzeba uwzględnić poziom cen wynajmu powierzchni biurowej na danym terenie.
Podstawą tak ustalonej ceny są raporty, notatki i inne dane na temat cen rynkowych dla danego typu transakcji, na podstawie których dokonywana była kalkulacja.
Jeżeli natomiast wystąpią specyficzne warunki niepozwalające na zastosowanie tej metody (np. w danej miejscowości nie ma powierzchni biurowych), wówczas możecie Państwo zastosować inną metodę, np. koszt plus. W kalkulacji tej należałoby uwzględnić wszystkie koszty związane z transakcją (z wyjątkiem kosztów zarządu, ogólnego kosztu funkcjonowania spółki) oraz zysk.

• art. 11 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• § 4 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 10 października 1997 r. w sprawie sposobu i trybu określania dochodów podatników w drodze oszacowania cen w transakcjach dokonywanych przez tych podatników – Dz.U. Nr 128, poz. 833; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 189, poz. 1856

Marta Balcer
specjalista w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych


Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA