REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy odszkodowanie za wadliwe płyty chodnikowe jest kosztem podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jestem właścicielem firmy zajmującej się m.in. produkcją ozdobnych płyt chodnikowych. Moimi klientami są głównie zarządcy dróg publicznych oraz samorządy. Jedna z partii dostarczonych przeze mnie płytek okazała się wadliwa. Przegrałem przed sądem proces wytoczony przez klienta i jestem zobowiązany do zwrotu klientowi 45 000 zł. W skład tej kwoty wchodzą zwrot wartości oraz koszt wymiany na nowe już ułożonych płytek chodników, które popękały. Czy zapłacone 45 000 zł będzie dla mnie kosztem uzyskania przychodu?
Kwota 45 000 zł, przyznana nabywcy płytek jako odszkodowanie, nie będzie kosztem uzyskania przychodu Pana firmy.
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kar umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad lub zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług. Zasada ta jest zapisana w art. 23 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przedsiębiorcy często zwracają się zarówno do naszej redakcji, jak i bezpośrednio do organów podatkowych w sprawach związanych z odszkodowaniami wypłaconymi w związku ze sprzedanymi towarami bądź usługami. Często uważają, że są krzywdzeni przez prawo. Przecież najpierw uzyskali przychód, od którego – po odjęciu kosztów uzyskania przychodu – zapłacili podatek. Następnie klient składa reklamację i żąda pokrycia szkody. Zysk z danej transakcji zamienia się w stratę. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że przedsiębiorca powinien mieć prawo odzyskania podatku dochodowego w sytuacji, kiedy – uwzględniając odszkodowanie – poniósł stratę na danej transakcji. Prawo zakazując wpisania do kosztów uzyskania przychodów odszkodowania z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad lub zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług – premiuje rzetelnych przedsiębiorców.
Przykład
Anna K. prowadzi firmę budowlaną. Z tytułu remontu kamienicy w Krakowie osiągnęła przychód 76 000 zł. Zapłaciła podatek dochodowy w wysokości 4000 zł. Prace remontowe zostały jednak wadliwie wykonane i kwota odszkodowania wyniosła 23 000 zł. Kwota ta nie zwiększyła kosztów uzyskania przychodów.
Jak uniknąć znalezienia się w sytuacji przedsiębiorcy, który zapłacił podatek dochodowy, a jednocześnie poniósł stratę na transakcji po wypłacie odszkodowania, np. za źle wykonaną usługę? Przedsiębiorca może doprowadzić do odstąpienia od umowy sprzedaży. W takiej sytuacji pomniejsza przychody i odzyskuje podatek.
WAŻNE!
Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.
Warunki rozwiązania umowy sprzedaży określa Kodeks cywilny. Strona, która odstępuje od umowy wzajemnej, obowiązana jest zwrócić drugiej stronie wszystko, co otrzymała od niej na mocy umowy. Może żądać nie tylko zwrotu tego, co świadczyła, lecz również naprawienia szkody wynikłej z niewykonania zobowiązania (art. 494 Kodeksu cywilnego). Zasadę tę stosuje się w razie rozwiązania umowy wzajemnej. Umowa sprzedaży jest umową wzajemną, gdyż obie jej strony przekazują sobie jakąś wartość – z jednej strony są to pieniądze, z drugiej np. płyty chodnikowe.
Przykład
Andrzej K. jest właścicielem firmy produkującej m.in. płyty chodnikowe. W lutym 2004 r. sprzedał płyty o wartości 250 000 zł Przedsiębiorstwu Robót Drogowych w Z. Zysk brutto z transakcji Andrzej K. oszacował na 50 000 zł, a podatek dochodowy na 9500 zł – przedsiębiorca płaci podatek według liniowej stawki 19%. Transakcja nie miała wpływu na wysokość zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, gdyż przedsiębiorca płaci je w sposób uproszczony w stałej wysokości każdego miesiąca. Po zbudowaniu z płytek chodnika po roku okazało się, że 30% z nich popękało. Andrzej K. oszacował, że odszkodowanie, jakie każe mu zapłacić sąd, może sięgnąć nawet 450 000 zł. Zgodził się więc z żądaniem swojego klienta i rozwiązał umowę sprzedaży. Zwrócił 250 000 zł. O tę kwotę pomniejszył przychody, a o 9500 zł zmniejszył wartość podatku za 2004 r. Zapłacił też 13 000 zł odszkodowania za koszty robót poniesionych przez klienta – kwota ta nie powiększyła kosztów uzyskania przychodu.
W sprawie odszkodowań – jak już wspomniano – często zajmują stanowisko organy podatkowe. Przykładowo takie zapytanie zadał podatnik z Kielc, który sprzedał wadliwe dachówki i mocą sądowego orzeczenia poniósł koszty rozebrania i ponownego położenia dachu. W sprawie tej stanowisko organów podatkowych było następujące: Z załączonego do wniosku wyroku Sądu Apelacyjnego w Krakowie, który oddalił Pańską apelację od wyroku Sądu Okręgowego w Kielcach, wynika, iż Sąd uznał prawo kupującego, który otrzymał towar z wadami do roszczenia odszkodowawczego o naprawienie szkody poniesionej wskutek istnienia wad – zgodnie z art. 471 k.c. w związku z art. 566 § 1 k.c. Wobec powyższego – w świetle zacytowanych przepisów prawa podatkowego – nie może Pan uwzględnić w kosztach uzyskania przychodu kwoty, którą na drodze sądowej został Pan obciążony za sprzedaną wadliwą dachówkę w wys. 10 415,79 zł i kosztami rozebrania i ponownego położenia dachu w wys. 20 799,53 zł. Także zasądzona ww. wyrokiem na rzecz powoda kwota kosztów postępowania sądowego nie może stanowić kosztów uzyskania przychodów (kosztów podatkowych) u Pana jako strony pozwanej (dłużnika), ponieważ nie zostały one poniesione w celu uzyskania przychodu. W świetle powołanego art. 22 ust. 1 ustawy kosztem uzyskania przychodu będą uzasadnione racjonalnie i gospodarczo nakłady i wydatki związane z działalnością gospodarczą podatnika, poniesione w celu osiągnięcia przychodu. Istotne jest tu ustalenie istnienia związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem (kosztem) a uzyskaniem przez podatnika konkretnego przychodu. Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, że proces został wytoczony przez klienta (wierzyciela) w celu zwrotu kosztów związanych z ponownym pokryciem dachu, a nie przez podatnika (dłużnika) w celu osiągnięcia przez niego przychodu z tytułu działalności gospodarczej.
W przedstawionej sytuacji nie zachodzi więc związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy zapłatą przez pozwanego (Pańską firmę) kosztów procesowych i sądowych a uzyskaniem przychodu. Dotyczy to zarówno kosztów poniesionych przez samego dłużnika, jak i zwróconych wierzycielowi w wyniku zasądzenia ich przez sąd Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach (KW-005/29/2003).
Tomasz Król
prawnik
• art. 23 ust. 1 pkt 19 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA