REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy odszkodowanie za wadliwe płyty chodnikowe jest kosztem podatkowym

REKLAMA

Jestem właścicielem firmy zajmującej się m.in. produkcją ozdobnych płyt chodnikowych. Moimi klientami są głównie zarządcy dróg publicznych oraz samorządy. Jedna z partii dostarczonych przeze mnie płytek okazała się wadliwa. Przegrałem przed sądem proces wytoczony przez klienta i jestem zobowiązany do zwrotu klientowi 45 000 zł. W skład tej kwoty wchodzą zwrot wartości oraz koszt wymiany na nowe już ułożonych płytek chodników, które popękały. Czy zapłacone 45 000 zł będzie dla mnie kosztem uzyskania przychodu?
Kwota 45 000 zł, przyznana nabywcy płytek jako odszkodowanie, nie będzie kosztem uzyskania przychodu Pana firmy.
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kar umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad lub zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług. Zasada ta jest zapisana w art. 23 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przedsiębiorcy często zwracają się zarówno do naszej redakcji, jak i bezpośrednio do organów podatkowych w sprawach związanych z odszkodowaniami wypłaconymi w związku ze sprzedanymi towarami bądź usługami. Często uważają, że są krzywdzeni przez prawo. Przecież najpierw uzyskali przychód, od którego – po odjęciu kosztów uzyskania przychodu – zapłacili podatek. Następnie klient składa reklamację i żąda pokrycia szkody. Zysk z danej transakcji zamienia się w stratę. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że przedsiębiorca powinien mieć prawo odzyskania podatku dochodowego w sytuacji, kiedy – uwzględniając odszkodowanie – poniósł stratę na danej transakcji. Prawo zakazując wpisania do kosztów uzyskania przychodów odszkodowania z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad lub zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług – premiuje rzetelnych przedsiębiorców.
Przykład
Anna K. prowadzi firmę budowlaną. Z tytułu remontu kamienicy w Krakowie osiągnęła przychód 76 000 zł. Zapłaciła podatek dochodowy w wysokości 4000 zł. Prace remontowe zostały jednak wadliwie wykonane i kwota odszkodowania wyniosła 23 000 zł. Kwota ta nie zwiększyła kosztów uzyskania przychodów.
Jak uniknąć znalezienia się w sytuacji przedsiębiorcy, który zapłacił podatek dochodowy, a jednocześnie poniósł stratę na transakcji po wypłacie odszkodowania, np. za źle wykonaną usługę? Przedsiębiorca może doprowadzić do odstąpienia od umowy sprzedaży. W takiej sytuacji pomniejsza przychody i odzyskuje podatek.
WAŻNE!
Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.
Warunki rozwiązania umowy sprzedaży określa Kodeks cywilny. Strona, która odstępuje od umowy wzajemnej, obowiązana jest zwrócić drugiej stronie wszystko, co otrzymała od niej na mocy umowy. Może żądać nie tylko zwrotu tego, co świadczyła, lecz również naprawienia szkody wynikłej z niewykonania zobowiązania (art. 494 Kodeksu cywilnego). Zasadę tę stosuje się w razie rozwiązania umowy wzajemnej. Umowa sprzedaży jest umową wzajemną, gdyż obie jej strony przekazują sobie jakąś wartość – z jednej strony są to pieniądze, z drugiej np. płyty chodnikowe.
Przykład
Andrzej K. jest właścicielem firmy produkującej m.in. płyty chodnikowe. W lutym 2004 r. sprzedał płyty o wartości 250 000 zł Przedsiębiorstwu Robót Drogowych w Z. Zysk brutto z transakcji Andrzej K. oszacował na 50 000 zł, a podatek dochodowy na 9500 zł – przedsiębiorca płaci podatek według liniowej stawki 19%. Transakcja nie miała wpływu na wysokość zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, gdyż przedsiębiorca płaci je w sposób uproszczony w stałej wysokości każdego miesiąca. Po zbudowaniu z płytek chodnika po roku okazało się, że 30% z nich popękało. Andrzej K. oszacował, że odszkodowanie, jakie każe mu zapłacić sąd, może sięgnąć nawet 450 000 zł. Zgodził się więc z żądaniem swojego klienta i rozwiązał umowę sprzedaży. Zwrócił 250 000 zł. O tę kwotę pomniejszył przychody, a o 9500 zł zmniejszył wartość podatku za 2004 r. Zapłacił też 13 000 zł odszkodowania za koszty robót poniesionych przez klienta – kwota ta nie powiększyła kosztów uzyskania przychodu.
W sprawie odszkodowań – jak już wspomniano – często zajmują stanowisko organy podatkowe. Przykładowo takie zapytanie zadał podatnik z Kielc, który sprzedał wadliwe dachówki i mocą sądowego orzeczenia poniósł koszty rozebrania i ponownego położenia dachu. W sprawie tej stanowisko organów podatkowych było następujące: Z załączonego do wniosku wyroku Sądu Apelacyjnego w Krakowie, który oddalił Pańską apelację od wyroku Sądu Okręgowego w Kielcach, wynika, iż Sąd uznał prawo kupującego, który otrzymał towar z wadami do roszczenia odszkodowawczego o naprawienie szkody poniesionej wskutek istnienia wad – zgodnie z art. 471 k.c. w związku z art. 566 § 1 k.c. Wobec powyższego – w świetle zacytowanych przepisów prawa podatkowego – nie może Pan uwzględnić w kosztach uzyskania przychodu kwoty, którą na drodze sądowej został Pan obciążony za sprzedaną wadliwą dachówkę w wys. 10 415,79 zł i kosztami rozebrania i ponownego położenia dachu w wys. 20 799,53 zł. Także zasądzona ww. wyrokiem na rzecz powoda kwota kosztów postępowania sądowego nie może stanowić kosztów uzyskania przychodów (kosztów podatkowych) u Pana jako strony pozwanej (dłużnika), ponieważ nie zostały one poniesione w celu uzyskania przychodu. W świetle powołanego art. 22 ust. 1 ustawy kosztem uzyskania przychodu będą uzasadnione racjonalnie i gospodarczo nakłady i wydatki związane z działalnością gospodarczą podatnika, poniesione w celu osiągnięcia przychodu. Istotne jest tu ustalenie istnienia związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem (kosztem) a uzyskaniem przez podatnika konkretnego przychodu. Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, że proces został wytoczony przez klienta (wierzyciela) w celu zwrotu kosztów związanych z ponownym pokryciem dachu, a nie przez podatnika (dłużnika) w celu osiągnięcia przez niego przychodu z tytułu działalności gospodarczej.
W przedstawionej sytuacji nie zachodzi więc związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy zapłatą przez pozwanego (Pańską firmę) kosztów procesowych i sądowych a uzyskaniem przychodu. Dotyczy to zarówno kosztów poniesionych przez samego dłużnika, jak i zwróconych wierzycielowi w wyniku zasądzenia ich przez sąd Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach (KW-005/29/2003).
Tomasz Król
prawnik
• art. 23 ust. 1 pkt 19 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA