REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy odszkodowanie za wadliwe płyty chodnikowe jest kosztem podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jestem właścicielem firmy zajmującej się m.in. produkcją ozdobnych płyt chodnikowych. Moimi klientami są głównie zarządcy dróg publicznych oraz samorządy. Jedna z partii dostarczonych przeze mnie płytek okazała się wadliwa. Przegrałem przed sądem proces wytoczony przez klienta i jestem zobowiązany do zwrotu klientowi 45 000 zł. W skład tej kwoty wchodzą zwrot wartości oraz koszt wymiany na nowe już ułożonych płytek chodników, które popękały. Czy zapłacone 45 000 zł będzie dla mnie kosztem uzyskania przychodu?
Kwota 45 000 zł, przyznana nabywcy płytek jako odszkodowanie, nie będzie kosztem uzyskania przychodu Pana firmy.
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kar umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad lub zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług. Zasada ta jest zapisana w art. 23 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przedsiębiorcy często zwracają się zarówno do naszej redakcji, jak i bezpośrednio do organów podatkowych w sprawach związanych z odszkodowaniami wypłaconymi w związku ze sprzedanymi towarami bądź usługami. Często uważają, że są krzywdzeni przez prawo. Przecież najpierw uzyskali przychód, od którego – po odjęciu kosztów uzyskania przychodu – zapłacili podatek. Następnie klient składa reklamację i żąda pokrycia szkody. Zysk z danej transakcji zamienia się w stratę. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że przedsiębiorca powinien mieć prawo odzyskania podatku dochodowego w sytuacji, kiedy – uwzględniając odszkodowanie – poniósł stratę na danej transakcji. Prawo zakazując wpisania do kosztów uzyskania przychodów odszkodowania z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad lub zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług – premiuje rzetelnych przedsiębiorców.
Przykład
Anna K. prowadzi firmę budowlaną. Z tytułu remontu kamienicy w Krakowie osiągnęła przychód 76 000 zł. Zapłaciła podatek dochodowy w wysokości 4000 zł. Prace remontowe zostały jednak wadliwie wykonane i kwota odszkodowania wyniosła 23 000 zł. Kwota ta nie zwiększyła kosztów uzyskania przychodów.
Jak uniknąć znalezienia się w sytuacji przedsiębiorcy, który zapłacił podatek dochodowy, a jednocześnie poniósł stratę na transakcji po wypłacie odszkodowania, np. za źle wykonaną usługę? Przedsiębiorca może doprowadzić do odstąpienia od umowy sprzedaży. W takiej sytuacji pomniejsza przychody i odzyskuje podatek.
WAŻNE!
Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.
Warunki rozwiązania umowy sprzedaży określa Kodeks cywilny. Strona, która odstępuje od umowy wzajemnej, obowiązana jest zwrócić drugiej stronie wszystko, co otrzymała od niej na mocy umowy. Może żądać nie tylko zwrotu tego, co świadczyła, lecz również naprawienia szkody wynikłej z niewykonania zobowiązania (art. 494 Kodeksu cywilnego). Zasadę tę stosuje się w razie rozwiązania umowy wzajemnej. Umowa sprzedaży jest umową wzajemną, gdyż obie jej strony przekazują sobie jakąś wartość – z jednej strony są to pieniądze, z drugiej np. płyty chodnikowe.
Przykład
Andrzej K. jest właścicielem firmy produkującej m.in. płyty chodnikowe. W lutym 2004 r. sprzedał płyty o wartości 250 000 zł Przedsiębiorstwu Robót Drogowych w Z. Zysk brutto z transakcji Andrzej K. oszacował na 50 000 zł, a podatek dochodowy na 9500 zł – przedsiębiorca płaci podatek według liniowej stawki 19%. Transakcja nie miała wpływu na wysokość zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, gdyż przedsiębiorca płaci je w sposób uproszczony w stałej wysokości każdego miesiąca. Po zbudowaniu z płytek chodnika po roku okazało się, że 30% z nich popękało. Andrzej K. oszacował, że odszkodowanie, jakie każe mu zapłacić sąd, może sięgnąć nawet 450 000 zł. Zgodził się więc z żądaniem swojego klienta i rozwiązał umowę sprzedaży. Zwrócił 250 000 zł. O tę kwotę pomniejszył przychody, a o 9500 zł zmniejszył wartość podatku za 2004 r. Zapłacił też 13 000 zł odszkodowania za koszty robót poniesionych przez klienta – kwota ta nie powiększyła kosztów uzyskania przychodu.
W sprawie odszkodowań – jak już wspomniano – często zajmują stanowisko organy podatkowe. Przykładowo takie zapytanie zadał podatnik z Kielc, który sprzedał wadliwe dachówki i mocą sądowego orzeczenia poniósł koszty rozebrania i ponownego położenia dachu. W sprawie tej stanowisko organów podatkowych było następujące: Z załączonego do wniosku wyroku Sądu Apelacyjnego w Krakowie, który oddalił Pańską apelację od wyroku Sądu Okręgowego w Kielcach, wynika, iż Sąd uznał prawo kupującego, który otrzymał towar z wadami do roszczenia odszkodowawczego o naprawienie szkody poniesionej wskutek istnienia wad – zgodnie z art. 471 k.c. w związku z art. 566 § 1 k.c. Wobec powyższego – w świetle zacytowanych przepisów prawa podatkowego – nie może Pan uwzględnić w kosztach uzyskania przychodu kwoty, którą na drodze sądowej został Pan obciążony za sprzedaną wadliwą dachówkę w wys. 10 415,79 zł i kosztami rozebrania i ponownego położenia dachu w wys. 20 799,53 zł. Także zasądzona ww. wyrokiem na rzecz powoda kwota kosztów postępowania sądowego nie może stanowić kosztów uzyskania przychodów (kosztów podatkowych) u Pana jako strony pozwanej (dłużnika), ponieważ nie zostały one poniesione w celu uzyskania przychodu. W świetle powołanego art. 22 ust. 1 ustawy kosztem uzyskania przychodu będą uzasadnione racjonalnie i gospodarczo nakłady i wydatki związane z działalnością gospodarczą podatnika, poniesione w celu osiągnięcia przychodu. Istotne jest tu ustalenie istnienia związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem (kosztem) a uzyskaniem przez podatnika konkretnego przychodu. Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, że proces został wytoczony przez klienta (wierzyciela) w celu zwrotu kosztów związanych z ponownym pokryciem dachu, a nie przez podatnika (dłużnika) w celu osiągnięcia przez niego przychodu z tytułu działalności gospodarczej.
W przedstawionej sytuacji nie zachodzi więc związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy zapłatą przez pozwanego (Pańską firmę) kosztów procesowych i sądowych a uzyskaniem przychodu. Dotyczy to zarówno kosztów poniesionych przez samego dłużnika, jak i zwróconych wierzycielowi w wyniku zasądzenia ich przez sąd Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach (KW-005/29/2003).
Tomasz Król
prawnik
• art. 23 ust. 1 pkt 19 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA