REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany w prowadzeniu ewidencji przychodów nastąpią po przejęciu prowadzenia pkpir przez biuro rachunkowe

REKLAMA

Prowadzimy działalność gospodarczą w formie spółki jawnej. Rozliczamy się z podatku dochodowego na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zamierzamy zlecić jej prowadzenie biuru rachunkowemu. Czy w związku z tym wystąpią zmiany w zasadach ewidencji przychodów ze sprzedaży towarów handlowych i usług?
RADA
Tak, takie zmiany wystąpią. Dotyczą one sprzedaży nieudokumentowanej. Ewidencja przychodów ze sprzedaży nieudokumentowanej fakturami jest bowiem prowadzona w inny sposób w biurze rachunkowym aniżeli w przypadku prowadzenia pkpir w siedzibie podatnika. Zasady ewidencji przychodów ze sprzedaży udokumentowanej fakturami prowadzonej w biurze rachunkowym nie różnią się zaś od zasad prowadzenia tej ewidencji w siedzibie podatnika.

UZASADNIENIE

Prowadzenie ewidencji sprzedaży
Podatnik, który zlecił prowadzenie księgi biuru rachunkowemu, jest zobowiązany prowadzić w miejscu wykonywania działalności ewidencję sprzedaży. Obowiązek ten nie dotyczy podatników, którzy ewidencjonują obrót z zastosowaniem kas rejestrujących. Dodatkowo przy wykonywaniu działalności kantorowej i w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw podatnik musi także prowadzić ewidencje przewidziane tylko dla tych działalności (określone są one w § 6 rozporządzenia). Podatnik jest obowiązany zbroszurować ewidencję sprzedaży i kolejno ponumerować jej karty. Ewidencja powinna zawierać co najmniej następujące dane: numer kolejny wpisu, datę uzyskania przychodu nieudokumentowanego fakturami, rachunkami oraz kwotę tego przychodu (patrz przykład 1).
Ewidencja przychodów ze sprzedaży nieudokumentowanej fakturami
Ewidencja przychodów ze sprzedaży nieudokumentowanej fakturami jest prowadzona w inny sposób w biurze rachunkowym aniżeli w przypadku prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów w siedzibie podatnika (ten drugi wariant został uregulowany w § 19 rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir).
W razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe zapisy dotyczące przychodów ze sprzedaży nieudokumentowanej fakturami są dokonywane w porządku chronologicznym, na podstawie dowodów księgowych. Jeśli jest prowadzona ewidencja sprzedaży, zapisu dokonuje się na podstawie sum miesięcznych przychodów wynikających z ewidencji. W przypadku rejestrowania przychodów w kasie fiskalnej zapisów dokonuje się na podstawie danych wynikających z miesięcznego zestawienia raportów dobowych z kasy fiskalnej. Dane te podatnik przekazuje w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20. każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.
Zestawienie miesięcznych raportów dobowych powinno zawierać: numer kolejny wpisu, numer unikatowy pamięci fiskalnej kasy, numery i daty raportów dobowych, a także wynikającą z raportów łączną kwotę należności pomniejszoną o łączną kwotę podatku i skorygowaną o wartości dotyczące zwrotów towarów wynikające z odrębnych ewidencji (patrz przykład 2).

PRZYKŁAD 1
Marek Wasilewski prowadzi zakład szewski. Zlecił prowadzenie pkpir biuru rachunkowemu. Nie ma zarejestrowanej kasy fiskalnej. W związku z tym jest obowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży. W styczniu 2006 r. dokonał następujących zapisów w ewidencji (sprzedaży nieudokumentowanej fakturami).
Wzór
Marek Wasilewski „Usługi szewskie”
ul. Cicha 2/1
15-546 Białystok
NIP: 542-568-23-69

EWIDENCJA SPRZEDAŻY
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD 2
Krystyna Molska prowadzi przedsiębiorstwo wielobranżowe. Miejscem prowadzenia pkpir jest biuro rachunkowe. Pani Krystyna prowadzi ewidencję przychodów ze sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej. W styczniu 2006 r. sporządzono miesięczne zestawienie przychodów ze sprzedaży na podstawie dobowych raportów fiskalnych.

Wzór
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja przychodów ze sprzedaży udokumentowanej fakturami, rachunkami
Zasady ewidencji przychodów ze sprzedaży udokumentowanej fakturami, prowadzonej w biurze rachunkowym, nie różnią się od zasad prowadzenia tej ewidencji w siedzibie podatnika.
Zapisy w księdze dotyczące przychodów ze sprzedaży wyrobów, towarów handlowych i usług dokonywane są na podstawie wystawionych faktur. Jeżeli w danym dniu podatnik wystawia wiele faktur, zapisów w księdze może dokonywać jedną sumą. Wynika ona z dziennego zestawienia tych faktur, rachunków, zwanego dalej „zestawieniem sprzedaży” (patrz przykład 3).

PRZYKŁAD 3
Pan Krzysztof prowadzi spółkę cywilną sprzedającą wózki dziecięce. Jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W styczniu 2006 r. wystawił następujące rachunki:
1. Rachunek nr 1/01/2006 z 08.01.2006 r. wartość 2500 zł
2. Rachunek nr 2/01/2006 z 08.01.2006 r. wartość 3100 zł
3. Rachunek nr 3/01/2006 z 08.01.2006 r. wartość 2800 zł
Razem wartość 8400 z
WAŻNE!
Podatnicy, którzy ewidencjonują obrót z zastosowaniem kas rejestrujących, nie wpisują do księgi kwot wynikających z faktur dokumentujących dokonanie sprzedaży uprzednio zarejestrowanej z zastosowaniem kasy. Łączą jednak w sposób trwały zwrócone oryginały paragonów fiskalnych z kopiami tych faktur.

Wzór
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zapisy w księdze dotyczące faktur dokumentujących sprzedaż uprzednio zarejestrowaną z zastosowaniem kasy dokonywane są (wraz z przychodami ze sprzedaży nieudokumentowanej) na podstawie danych wynikających z raportów dobowych lub raportów fiskalnych okresowych, skorygowanych o wartości dotyczące zwrotów towarów.
Jeżeli podatnik prowadzi ewidencję sprzedaży (o której mowa w art. 109 ust. 1 lub 3 ustawy o VAT), zapisy w księdze dotyczące przychodów ze sprzedaży towarów i usług mogą być dokonywane na koniec miesiąca łączną kwotą wynikającą z miesięcznego zestawienia. Zestawienie sporządza się na podstawie danych wynikających z tej ewidencji. Powinno ono zawierać co najmniej datę i kolejny numer zestawienia oraz sumę przychodów ze sprzedaży:
•  pomniejszoną o należny VAT oraz o wartość towarów i usług niestanowiącą przychodów w myśl ustawy o podatku dochodowym i
•  powiększoną o przychody nieobjęte obowiązkiem ewidencjonowania dla celów VAT (patrz przykład 4).

PRZYKŁAD 4
Firma „Czyścioch” s.c. świadczy usługi sprzątania budynków. Jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych oraz VAT. Prowadzi ewidencję sprzedaży na podstawie art. 109 ust. 3 ustawy o VAT. Na podstawie tej ewidencji za styczeń 2006 r. zostało sporządzone miesięczne zestawienie przychodów ze sprzedaży.

Wzór
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja pozostałych przychodów
Zapisy w księdze dotyczące pozostałych przychodów muszą być dokonywane na podstawie potwierdzających je dowodów. Zapisy te muszą być dokonywane niezależnie od tego, czy księga jest prowadzona w biurze rachunkowym, czy w siedzibie podatnika.

•  § 8 ust. 1, § 19 ust. 1, § 20 i 25, § 30 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U z 2004 r. Nr 282, poz. 2807
•  art. 109 ust. 1 i 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Marianna Sobolewska
biegły rewident, właścicielka Zakładu Usług Rachunkowych


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA