REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany w prowadzeniu ewidencji przychodów nastąpią po przejęciu prowadzenia pkpir przez biuro rachunkowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzimy działalność gospodarczą w formie spółki jawnej. Rozliczamy się z podatku dochodowego na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zamierzamy zlecić jej prowadzenie biuru rachunkowemu. Czy w związku z tym wystąpią zmiany w zasadach ewidencji przychodów ze sprzedaży towarów handlowych i usług?
RADA
Tak, takie zmiany wystąpią. Dotyczą one sprzedaży nieudokumentowanej. Ewidencja przychodów ze sprzedaży nieudokumentowanej fakturami jest bowiem prowadzona w inny sposób w biurze rachunkowym aniżeli w przypadku prowadzenia pkpir w siedzibie podatnika. Zasady ewidencji przychodów ze sprzedaży udokumentowanej fakturami prowadzonej w biurze rachunkowym nie różnią się zaś od zasad prowadzenia tej ewidencji w siedzibie podatnika.

UZASADNIENIE

Prowadzenie ewidencji sprzedaży
Podatnik, który zlecił prowadzenie księgi biuru rachunkowemu, jest zobowiązany prowadzić w miejscu wykonywania działalności ewidencję sprzedaży. Obowiązek ten nie dotyczy podatników, którzy ewidencjonują obrót z zastosowaniem kas rejestrujących. Dodatkowo przy wykonywaniu działalności kantorowej i w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw podatnik musi także prowadzić ewidencje przewidziane tylko dla tych działalności (określone są one w § 6 rozporządzenia). Podatnik jest obowiązany zbroszurować ewidencję sprzedaży i kolejno ponumerować jej karty. Ewidencja powinna zawierać co najmniej następujące dane: numer kolejny wpisu, datę uzyskania przychodu nieudokumentowanego fakturami, rachunkami oraz kwotę tego przychodu (patrz przykład 1).
Ewidencja przychodów ze sprzedaży nieudokumentowanej fakturami
Ewidencja przychodów ze sprzedaży nieudokumentowanej fakturami jest prowadzona w inny sposób w biurze rachunkowym aniżeli w przypadku prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów w siedzibie podatnika (ten drugi wariant został uregulowany w § 19 rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir).
W razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe zapisy dotyczące przychodów ze sprzedaży nieudokumentowanej fakturami są dokonywane w porządku chronologicznym, na podstawie dowodów księgowych. Jeśli jest prowadzona ewidencja sprzedaży, zapisu dokonuje się na podstawie sum miesięcznych przychodów wynikających z ewidencji. W przypadku rejestrowania przychodów w kasie fiskalnej zapisów dokonuje się na podstawie danych wynikających z miesięcznego zestawienia raportów dobowych z kasy fiskalnej. Dane te podatnik przekazuje w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20. każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.
Zestawienie miesięcznych raportów dobowych powinno zawierać: numer kolejny wpisu, numer unikatowy pamięci fiskalnej kasy, numery i daty raportów dobowych, a także wynikającą z raportów łączną kwotę należności pomniejszoną o łączną kwotę podatku i skorygowaną o wartości dotyczące zwrotów towarów wynikające z odrębnych ewidencji (patrz przykład 2).

PRZYKŁAD 1
Marek Wasilewski prowadzi zakład szewski. Zlecił prowadzenie pkpir biuru rachunkowemu. Nie ma zarejestrowanej kasy fiskalnej. W związku z tym jest obowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży. W styczniu 2006 r. dokonał następujących zapisów w ewidencji (sprzedaży nieudokumentowanej fakturami).
Wzór
Marek Wasilewski „Usługi szewskie”
ul. Cicha 2/1
15-546 Białystok
NIP: 542-568-23-69

EWIDENCJA SPRZEDAŻY
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD 2
Krystyna Molska prowadzi przedsiębiorstwo wielobranżowe. Miejscem prowadzenia pkpir jest biuro rachunkowe. Pani Krystyna prowadzi ewidencję przychodów ze sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej. W styczniu 2006 r. sporządzono miesięczne zestawienie przychodów ze sprzedaży na podstawie dobowych raportów fiskalnych.

Wzór
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja przychodów ze sprzedaży udokumentowanej fakturami, rachunkami
Zasady ewidencji przychodów ze sprzedaży udokumentowanej fakturami, prowadzonej w biurze rachunkowym, nie różnią się od zasad prowadzenia tej ewidencji w siedzibie podatnika.
Zapisy w księdze dotyczące przychodów ze sprzedaży wyrobów, towarów handlowych i usług dokonywane są na podstawie wystawionych faktur. Jeżeli w danym dniu podatnik wystawia wiele faktur, zapisów w księdze może dokonywać jedną sumą. Wynika ona z dziennego zestawienia tych faktur, rachunków, zwanego dalej „zestawieniem sprzedaży” (patrz przykład 3).

PRZYKŁAD 3
Pan Krzysztof prowadzi spółkę cywilną sprzedającą wózki dziecięce. Jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W styczniu 2006 r. wystawił następujące rachunki:
1. Rachunek nr 1/01/2006 z 08.01.2006 r. wartość 2500 zł
2. Rachunek nr 2/01/2006 z 08.01.2006 r. wartość 3100 zł
3. Rachunek nr 3/01/2006 z 08.01.2006 r. wartość 2800 zł
Razem wartość 8400 z
WAŻNE!
Podatnicy, którzy ewidencjonują obrót z zastosowaniem kas rejestrujących, nie wpisują do księgi kwot wynikających z faktur dokumentujących dokonanie sprzedaży uprzednio zarejestrowanej z zastosowaniem kasy. Łączą jednak w sposób trwały zwrócone oryginały paragonów fiskalnych z kopiami tych faktur.

Wzór
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zapisy w księdze dotyczące faktur dokumentujących sprzedaż uprzednio zarejestrowaną z zastosowaniem kasy dokonywane są (wraz z przychodami ze sprzedaży nieudokumentowanej) na podstawie danych wynikających z raportów dobowych lub raportów fiskalnych okresowych, skorygowanych o wartości dotyczące zwrotów towarów.
Jeżeli podatnik prowadzi ewidencję sprzedaży (o której mowa w art. 109 ust. 1 lub 3 ustawy o VAT), zapisy w księdze dotyczące przychodów ze sprzedaży towarów i usług mogą być dokonywane na koniec miesiąca łączną kwotą wynikającą z miesięcznego zestawienia. Zestawienie sporządza się na podstawie danych wynikających z tej ewidencji. Powinno ono zawierać co najmniej datę i kolejny numer zestawienia oraz sumę przychodów ze sprzedaży:
•  pomniejszoną o należny VAT oraz o wartość towarów i usług niestanowiącą przychodów w myśl ustawy o podatku dochodowym i
•  powiększoną o przychody nieobjęte obowiązkiem ewidencjonowania dla celów VAT (patrz przykład 4).

PRZYKŁAD 4
Firma „Czyścioch” s.c. świadczy usługi sprzątania budynków. Jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych oraz VAT. Prowadzi ewidencję sprzedaży na podstawie art. 109 ust. 3 ustawy o VAT. Na podstawie tej ewidencji za styczeń 2006 r. zostało sporządzone miesięczne zestawienie przychodów ze sprzedaży.

Wzór
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja pozostałych przychodów
Zapisy w księdze dotyczące pozostałych przychodów muszą być dokonywane na podstawie potwierdzających je dowodów. Zapisy te muszą być dokonywane niezależnie od tego, czy księga jest prowadzona w biurze rachunkowym, czy w siedzibie podatnika.

•  § 8 ust. 1, § 19 ust. 1, § 20 i 25, § 30 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U z 2004 r. Nr 282, poz. 2807
•  art. 109 ust. 1 i 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Marianna Sobolewska
biegły rewident, właścicielka Zakładu Usług Rachunkowych


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
WDT i stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - o czym warto wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

30-krotność ZUS 2025. Limit 30-krotności - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

REKLAMA

KSeF: Podatkowa rewolucja od 1 lutego 2026! Księgowi alarmują: chaos, niejasne przepisy i strach przed zmianami

Od 1 lutego 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla największych firm, a dwa miesiące później dla całej reszty przedsiębiorców. Mimo zbliżającego się terminu, wciąż brakuje ostatecznych przepisów, a dokumentacja techniczna nie rozwiewa wszystkich wątpliwości. Księgowi biją na alarm – obawiają się chaosu organizacyjnego, przeciążenia obowiązkami i braku jasnych wytycznych. Przedsiębiorców czeka rewolucja, na którą wielu z nich wciąż nie jest gotowych.

Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

REKLAMA

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

REKLAMA