REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany w prowadzeniu ewidencji przychodów nastąpią po przejęciu prowadzenia pkpir przez biuro rachunkowe

REKLAMA

Prowadzimy działalność gospodarczą w formie spółki jawnej. Rozliczamy się z podatku dochodowego na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zamierzamy zlecić jej prowadzenie biuru rachunkowemu. Czy w związku z tym wystąpią zmiany w zasadach ewidencji przychodów ze sprzedaży towarów handlowych i usług?
RADA
Tak, takie zmiany wystąpią. Dotyczą one sprzedaży nieudokumentowanej. Ewidencja przychodów ze sprzedaży nieudokumentowanej fakturami jest bowiem prowadzona w inny sposób w biurze rachunkowym aniżeli w przypadku prowadzenia pkpir w siedzibie podatnika. Zasady ewidencji przychodów ze sprzedaży udokumentowanej fakturami prowadzonej w biurze rachunkowym nie różnią się zaś od zasad prowadzenia tej ewidencji w siedzibie podatnika.

UZASADNIENIE

Prowadzenie ewidencji sprzedaży
Podatnik, który zlecił prowadzenie księgi biuru rachunkowemu, jest zobowiązany prowadzić w miejscu wykonywania działalności ewidencję sprzedaży. Obowiązek ten nie dotyczy podatników, którzy ewidencjonują obrót z zastosowaniem kas rejestrujących. Dodatkowo przy wykonywaniu działalności kantorowej i w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw podatnik musi także prowadzić ewidencje przewidziane tylko dla tych działalności (określone są one w § 6 rozporządzenia). Podatnik jest obowiązany zbroszurować ewidencję sprzedaży i kolejno ponumerować jej karty. Ewidencja powinna zawierać co najmniej następujące dane: numer kolejny wpisu, datę uzyskania przychodu nieudokumentowanego fakturami, rachunkami oraz kwotę tego przychodu (patrz przykład 1).
Ewidencja przychodów ze sprzedaży nieudokumentowanej fakturami
Ewidencja przychodów ze sprzedaży nieudokumentowanej fakturami jest prowadzona w inny sposób w biurze rachunkowym aniżeli w przypadku prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów w siedzibie podatnika (ten drugi wariant został uregulowany w § 19 rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir).
W razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe zapisy dotyczące przychodów ze sprzedaży nieudokumentowanej fakturami są dokonywane w porządku chronologicznym, na podstawie dowodów księgowych. Jeśli jest prowadzona ewidencja sprzedaży, zapisu dokonuje się na podstawie sum miesięcznych przychodów wynikających z ewidencji. W przypadku rejestrowania przychodów w kasie fiskalnej zapisów dokonuje się na podstawie danych wynikających z miesięcznego zestawienia raportów dobowych z kasy fiskalnej. Dane te podatnik przekazuje w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20. każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.
Zestawienie miesięcznych raportów dobowych powinno zawierać: numer kolejny wpisu, numer unikatowy pamięci fiskalnej kasy, numery i daty raportów dobowych, a także wynikającą z raportów łączną kwotę należności pomniejszoną o łączną kwotę podatku i skorygowaną o wartości dotyczące zwrotów towarów wynikające z odrębnych ewidencji (patrz przykład 2).

PRZYKŁAD 1
Marek Wasilewski prowadzi zakład szewski. Zlecił prowadzenie pkpir biuru rachunkowemu. Nie ma zarejestrowanej kasy fiskalnej. W związku z tym jest obowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży. W styczniu 2006 r. dokonał następujących zapisów w ewidencji (sprzedaży nieudokumentowanej fakturami).
Wzór
Marek Wasilewski „Usługi szewskie”
ul. Cicha 2/1
15-546 Białystok
NIP: 542-568-23-69

EWIDENCJA SPRZEDAŻY
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD 2
Krystyna Molska prowadzi przedsiębiorstwo wielobranżowe. Miejscem prowadzenia pkpir jest biuro rachunkowe. Pani Krystyna prowadzi ewidencję przychodów ze sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej. W styczniu 2006 r. sporządzono miesięczne zestawienie przychodów ze sprzedaży na podstawie dobowych raportów fiskalnych.

Wzór
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja przychodów ze sprzedaży udokumentowanej fakturami, rachunkami
Zasady ewidencji przychodów ze sprzedaży udokumentowanej fakturami, prowadzonej w biurze rachunkowym, nie różnią się od zasad prowadzenia tej ewidencji w siedzibie podatnika.
Zapisy w księdze dotyczące przychodów ze sprzedaży wyrobów, towarów handlowych i usług dokonywane są na podstawie wystawionych faktur. Jeżeli w danym dniu podatnik wystawia wiele faktur, zapisów w księdze może dokonywać jedną sumą. Wynika ona z dziennego zestawienia tych faktur, rachunków, zwanego dalej „zestawieniem sprzedaży” (patrz przykład 3).

PRZYKŁAD 3
Pan Krzysztof prowadzi spółkę cywilną sprzedającą wózki dziecięce. Jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W styczniu 2006 r. wystawił następujące rachunki:
1. Rachunek nr 1/01/2006 z 08.01.2006 r. wartość 2500 zł
2. Rachunek nr 2/01/2006 z 08.01.2006 r. wartość 3100 zł
3. Rachunek nr 3/01/2006 z 08.01.2006 r. wartość 2800 zł
Razem wartość 8400 z
WAŻNE!
Podatnicy, którzy ewidencjonują obrót z zastosowaniem kas rejestrujących, nie wpisują do księgi kwot wynikających z faktur dokumentujących dokonanie sprzedaży uprzednio zarejestrowanej z zastosowaniem kasy. Łączą jednak w sposób trwały zwrócone oryginały paragonów fiskalnych z kopiami tych faktur.

Wzór
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zapisy w księdze dotyczące faktur dokumentujących sprzedaż uprzednio zarejestrowaną z zastosowaniem kasy dokonywane są (wraz z przychodami ze sprzedaży nieudokumentowanej) na podstawie danych wynikających z raportów dobowych lub raportów fiskalnych okresowych, skorygowanych o wartości dotyczące zwrotów towarów.
Jeżeli podatnik prowadzi ewidencję sprzedaży (o której mowa w art. 109 ust. 1 lub 3 ustawy o VAT), zapisy w księdze dotyczące przychodów ze sprzedaży towarów i usług mogą być dokonywane na koniec miesiąca łączną kwotą wynikającą z miesięcznego zestawienia. Zestawienie sporządza się na podstawie danych wynikających z tej ewidencji. Powinno ono zawierać co najmniej datę i kolejny numer zestawienia oraz sumę przychodów ze sprzedaży:
•  pomniejszoną o należny VAT oraz o wartość towarów i usług niestanowiącą przychodów w myśl ustawy o podatku dochodowym i
•  powiększoną o przychody nieobjęte obowiązkiem ewidencjonowania dla celów VAT (patrz przykład 4).

PRZYKŁAD 4
Firma „Czyścioch” s.c. świadczy usługi sprzątania budynków. Jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych oraz VAT. Prowadzi ewidencję sprzedaży na podstawie art. 109 ust. 3 ustawy o VAT. Na podstawie tej ewidencji za styczeń 2006 r. zostało sporządzone miesięczne zestawienie przychodów ze sprzedaży.

Wzór
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja pozostałych przychodów
Zapisy w księdze dotyczące pozostałych przychodów muszą być dokonywane na podstawie potwierdzających je dowodów. Zapisy te muszą być dokonywane niezależnie od tego, czy księga jest prowadzona w biurze rachunkowym, czy w siedzibie podatnika.

•  § 8 ust. 1, § 19 ust. 1, § 20 i 25, § 30 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U z 2004 r. Nr 282, poz. 2807
•  art. 109 ust. 1 i 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Marianna Sobolewska
biegły rewident, właścicielka Zakładu Usług Rachunkowych


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA