REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku dostawy nieruchomości

Umowa sprzedaży udziału w prawie własności nieruchomości została sporządzona w formie aktu notarialnego 31 grudnia 2005 r. Zapłata nastąpi 31 marca 2006 r. - i w tym dniu nastąpi przekazanie nieruchomości na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego. Kiedy należy opodatkować podatkiem VAT tę sprzedaż - w chwili sporządzenia aktu notarialnego czy w momencie przekazania nieruchomości protokołem?
RADA
Sporządzenie umowy sprzedaży przedmiotowej nieruchomości w formie aktu notarialnego nie spowodowało powstania obowiązku podatkowego w VAT. Skutki w VAT nastąpią dopiero z chwilą przekazania (wydania) przedmiotowej nieruchomości. Niestety, właściwy dla podatnika organ podatkowy może reprezentować odmienne stanowisko. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają, między innymi, odpłatne dostawy towarów (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy), a więc sytuacje, w których dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). W przypadku gdy:
• przedmiotem dostawy są lokale lub budynki – obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wydania (art. 19 ust. 10 ustawy); przypomnieć przy tym należy, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29 ust. 5 ustawy),
• w pozostałych przypadkach (a więc gdy przedmiotem dostawy są grunty oraz budowle) – obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania nieruchomości, a jeśli dostawa nieruchomości ma być potwierdzona fakturą – z chwilą wystawienia tej faktury, nie później niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania nieruchomości (art. 19 ust. 1 oraz art. 19 ust. 4 ustawy); jeśli przed wydaniem nieruchomości zostanie otrzymana część należności – obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części (art. 19 ust. 11 ustawy).
WAŻNE!
Mając na uwadze powyższe przepisy, wyjaśnić należy przede wszystkim, że nie należy utożsamiać przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel z przeniesieniem prawa własności. Potwierdza to orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, z którego wynika, że przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel należy oceniać z punktu widzenia skutków ekonomicznych, a nie cywilnoprawnych (por. przykładowo orzeczenie w sprawie C-320/88 pomiędzy Staatssecretaris van Financien a Shipping and Forwarding Enterprise Safe BV).
Potwierdzają to również organy podatkowe w udzielanych przez siebie wyjaśnieniach – w postanowieniu Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z 22 lipca 2005 r. (nr PV/443-196/IV/2005/JW, publ. http://sip.mf.gov.pl/) czytamy, że pojęcie „prawo do rozporządzania towarami jak właściciel” należy interpretować znacznie szerzej, gdyż obejmuje ono rzeczywiste władztwo nad rzeczą, nawet jeżeli nabywca nie jest właścicielem rzeczy. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności, lecz przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Mowa jest o takim rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nią jak właściciel. Należy przy tym uznać, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym.
W konsekwencji, mimo przeniesienia własności nieruchomości 31 grudnia 2005 r., nie dochodzi w tym dniu do dostawy towarów. Prawo do rozporządzania przedmiotową nieruchomością jak właściciel zostanie przeniesione dopiero w dniu przekazania nieruchomości. Jednocześnie obowiązek podatkowy w omawianej sytuacji powstanie:
• w przypadku gdy przedmiotem transakcji, o której mowa w pytaniu, jest lokal lub budynek (wraz z gruntem, na którym jest położony) w dniu zapłaty, tj. 31 marca 2006 r.,
• w pozostałych przypadkach – w dniu przekazania (wydania) nieruchomości (tj. w dniu 31 marca 2006 r.), względnie w dniu wystawienia faktury dokumentującej dostawę tej nieruchomości (najpóźniej jednak 7 kwietnia 2006 r.); najlepiej, aby faktura taka została wystawiona w tym samym dniu co przekazanie nieruchomości.
Zagrożenie (-)
Niestety, istnieje ryzyko, iż właściwy dla podatnika naczelnik urzędu skarbowego zajmie odmienne stanowisko. Z udzielanych przez organy podatkowe wyjaśnień wynika, że przynajmniej część z nich utożsamia wydanie towaru (w rozumieniu przepisów art. 19 ustawy) ze sporządzeniem umowy sprzedaży nieruchomości w formie aktu notarialnego.
Stanowisko takie nie znajduje oparcia w przepisach ustawy, niemniej jednak, decydując się na przyjęcie zaprezentowanego powyżej stanowiska, podatnik musi się liczyć z ewentualnym sporem z organem podatkowym. Dlatego warto rozważyć zwrócenie się do właściwego dla siebie naczelnika urzędu skarbowego o wydanie wiążącej interpretacji przepisów.

• art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1 oraz art. 19 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kiedy nieruchomość (np. budynek) powinna być opodatkowana wyższą stawką podatku od nieruchomości jako związana z prowadzeniem działalności gospodarczej?

    Na podstawie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych maksymalne stawki podatku od nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej są znacznie (a w przypadku budynków - wielokrotnie) większe od stawek dotyczących np. nieruchomości przeznaczonych na cele mieszkalne. Rodzi to częste konflikty właścicieli nieruchomości z organami podatkowymi (gminami). Bo przecież nie każda nieruchomość będąca własnością przedsiębiorcy jest związana z prowadzoną przez niego działalnością. Choć czasem granica jest subtelna i cienka. Jakie kryteria decydują o tym, że nieruchomość jest związana z działalnością gospodarczą?

    Ruszyły wzmożone kontrole celne przed Świętami - głównie zabawek i elektroniki

    Sezon przedświąteczny oznacza zwiększony popyt i konieczność dostarczenia zamówień na czas. Organy celno-skarbowe mogą zażądać rewizji towaru, zwykle kontrolowane są towary podwyższonego ryzyka, takie jak zabawki i sprzęt elektroniczny. – W związku z koniecznością przeprowadzenia wszystkich procedur celnych na importowanym z krajów trzecich towarze, powinien on przybyć do Polski z odpowiednim wyprzedzeniem – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

    Obowiązki przed sprawozdaniem finansowym: ocena kontynuacji działalności

    Przed sporządzeniem sprawozdania finansowego, kierownik jednostki zobowiązany jest dokonać oceny zdolności jednostki do kontynuacji prowadzenia działalności. Ta ocena jest istotna przede wszystkim ze względu na właściwy sposób wyceny aktywów. 

    Chipy płatnicze – wygoda czy wyzwanie dla konsumenta? Chciałbyś mieć chipa pod skórą?

    Co myślimy o użytkownikach chipów płatniczych? Jakie przypisujemy im cechy? Ten temat zbadali dr Dominika Kaczorowska-Spychalska z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego i prof. Łukasz Sułkowski z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

    „Nie trzymaj wszystkich jajek w jednym koszyku”, czyli jak inwestować w dzisiejszych czasach. I w co?

    Nie wystarczy oszczędzać, trzeba inwestować. Ale w co w wymagających czasach? Jak dywersyfikować inwestycje? Jak minimalizować ryzyko? 

    Nadpłaty VAT w związku z obrotem konsumenckim. Czy wyrok TSUE będzie korzystny dla podatników? Co wynika z opinii Rzecznik Generalnej?

    Podatnicy spierający się z fiskusem o stwierdzenie nadpłaty w związku z tym, że pobrali od konsumentów i odprowadzili do organów podatkowych VAT według stawki wyższej niż właściwa, zyskali nowego sojusznika. 16 listopada 2023 r. Rzecznik Generalna Juliane Kokott wydała opinię w polskiej sprawie C-606/22, rozpatrywanej przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w konsekwencji pytania prejudycjalnego zadanego przez Naczelny Sąd Administracyjny. Rzecznik uznała, że praktyka polskich organów podatkowych, polegająca na odmowie stwierdzenia nadpłat, uzasadniana m.in. ryzykiem bezpodstawnego wzbogacenia po stronie wnioskującego podatnika, jest niezgodna z przepisami UE.

    Niedziele handlowe w grudniu 2023 r. - dwie przed Wigilią. A 24 grudnia nie zrobisz zakupów w większości sklepów

    W dniu 29 listopada 2023 r. Sejm przyjął ustawę (nowelizację ustawy o zakazie handlu w niedziele), zgodnie z którą, jeżeli niedziela przypada 24 grudnia (Wigilia), to handel pracuje w dwie kolejne niedziele poprzedzające Wigilię. W 2023 roku niedziele handlowe przed Świętami Bożego Narodzenia wypadają 10 i 17 grudnia.

    Korekta dokumentów złożonych do ZUS 2023/2024. Co z nadpłatami? Jakie zmiany od nowego roku? [Wyjaśnienia ZUS]

    ZUS w szerokiej kampanii medialnej informuje i przypomina od pewnego czasu, że tylko do 1 stycznia 2024 r. płatnicy składek mogą przekazywać korekty dokumentów rozliczeniowych (ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA) za okres od stycznia 1999 r. do grudnia 2021 r. Natomiast korekty tych dokumentów za okres od stycznia 2022 r. są możliwe w ciągu 5 lat od terminu płatności składek za dany miesiąc kalendarzowy. ZUS przygotował też odpowiedzi na 9 najczęściej pojawiających się pytań na ten temat. Wyjaśnia m.in. kwestię ew. sankcji za brak korekt, zasady odzyskiwania nadpłat, czy zmiany dot. korygowania dokumentów od 1 stycznia 2024 r.

    Wyższy podatek dochodowy, by sfinansować transformację klimatyczną

    65 proc. polskich respondentów mogłoby płacić większy podatek dochodowy, by pomóc gospodarstwom domowym o niższych dochodach poradzić sobie z kosztami zielonej transformacji; 51 proc. zgodziłoby się zapłacić dodatkowe 1-2 proc. swojego dochodu - wynika z ankiety Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

    Księgowa odchodzi a firma zostaje z problemem. Co zrobić, by zatrzymać księgową?

    Wiele firm zna tę sytuację – ważny specjalista taki jak księgowa zaczyna zdradzać oznaki zmęczenia i niezadowolenia z pracy. Brak czasu, za dużo obowiązków, nadmiar dokumentów – to prosta droga do wypalenia zawodowego i rezygnacji ze stanowiska. Jednak czy przedsiębiorcy są gotowi na konsekwencje, jakie niesie za sobą odejście tak ważnego pracownika? Co zrobić, by zatrzymać księgowego w firmie?

    REKLAMA