REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo ustalić wysokość zaliczek uproszczonych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2006 r. będę rozliczała się z podatku dochodowego w uproszczonej formie według skali podatkowej. Czy podstawą obliczenia zaliczek może być dochód za 2005 r., mimo że do tego czasu nie będzie złożone zeznanie roczne PIT-36? Proszę o przykład prawidłowego obliczenia wysokości zaliczek.
RADA
Nie. Podstawą do wyliczenia zaliczek uproszczonych może być dochód z działalności gospodarczej z 2004 r., wykazany w zeznaniu podatkowym złożonym w terminie do 2 maja 2005 r. Jeśli w tym roku dochód nie wystąpił (lub jego wysokość nie przekroczyła kwoty wolnej od podatku), to podstawę wyliczenia będzie stanowił dochód z 2003 r., wykazany w zeznaniu złożonym do końca kwietnia 2004 r.

UZASADNIENIE
Osoby prowadzące działalność gospodarczą są zobowiązane do samodzielnego opłacania zaliczek na podatek dochodowy. Zaliczki płacone są za okresy miesięczne. W terminie płatności zaliczki należy również złożyć organowi podatkowemu deklarację o wysokości osiągniętego dochodu. Od tej reguły istnieje jednak wyjątek.
(+) Ustawodawca dał podatnikom możliwość opłacania zaliczek na podatek w formie uproszczonej, bez konieczności równoczesnego składania deklaracji miesięcznych.
Zaliczki w formie uproszczonej mogą opłacać osoby opodatkowane zarówno na zasadach ogólnych, jak i stawką liniową. Warunkiem jest zawiadomienie w formie pisemnej, w terminie do 20 lutego roku podatkowego, w którym po raz pierwszy mają być opłacane zaliczki uproszczone, właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze tej formy. Zawiadomienie to skutkuje również w następnych latach, chyba że podatnik w powyższym terminie zawiadomi o rezygnacji z tej formy opłacania zaliczek.
(-) Tej formy opłacania zaliczek nie mogą wybrać osoby, które po raz pierwszy podjęły działalność w roku podatkowym albo w roku poprzedzającym rok podatkowy.
Oznacza to, że aby móc płacić zaliczki uproszczone, trzeba uprzednio prowadzić działalność minimum przez 2 lata podatkowe.

Zaliczki uproszczone przy opodatkowaniu według skali
Podatnicy opodatkowani na zasadach ogólnych zaliczkę uproszczoną obliczają jako 1/12 kwoty obliczonej z zastosowaniem skali podatkowej obowiązującej w danym roku podatkowym od dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, wykazanego w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty), złożonym:
1) w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy albo
2) w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy o 2 lata – jeżeli w zeznaniu, o którym mowa w pkt 1, podatnicy nie wykazali dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej albo wykazali dochód w wysokości nieprzekraczającej 2790 zł.
(-) Wpłaty zaliczek w uproszczonej formie nie są możliwe, jeżeli podatnicy nie wykazali dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej albo wykazali dochód z tego źródła w wysokości nieprzekraczającej 2790 zł również w zeznaniu złożonym w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata.
Należy zwrócić uwagę, że podstawę wyliczenia kwoty zaliczki miesięcznej przypadającej do zapłaty w 2006 r. z zastosowaniem uproszczonej formy stanowi dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej osiągnięty w 2004 r., nie zaś dochód pomniejszony o odliczenia (np. straty z lat ubiegłych czy składki na ubezpieczenia społeczne). Potwierdził to m.in. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście w informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z 19 marca 2004 r., nr US35/FD1/415/12/04/MT.
W praktyce sposób wyliczenia miesięcznej zaliczki uproszczonej w 2006 r. według skali podatkowej wygląda następująco:
{[Dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej za 2004 r. (ewentualnie za 2003 r.) wykazany w zeznaniu złożonym do 2 maja 2005 r. (30 kwietnia 2004 r.) x 19% – 530,08 zł (zakładając, że dochód ten mieści się w pierwszym progu skali podatkowej)] : 12} – kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacona w danym miesiącu, w wysokości nieprzekraczającej 7,75% podstawy jej wymiaru.

Przykład
Pani Anna Wolska w zeznaniu podatkowym złożonym za 2004 r. wykazała dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości 35 284 zł (w poz. 49 formularza PIT-36). W 2006 r. chce opłacać zaliczki na podatek dochodowy w formie uproszczonej. 20 lutego 2006 r. złożyła więc pisemne zawiadomienie o wyborze tej formy opłacania zaliczek właściwemu dla siebie naczelnikowi urzędu skarbowego.
Ponieważ pani Wolska jest opodatkowana na zasadach ogólnych, wysokość miesięcznej zaliczki za styczeń 2006 r. obliczy w następujący sposób:
35 284 zł × 19% = 6703,96 zł
6703,96 zł – 530,08 zł = 6173,88 zł
6173,88 zł : 12 = 514,49 zł
Wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne opłaconej za grudzień 2005 r. w terminie do 10 stycznia 2006 r. wyniosła 159,10 zł. Jednak odliczeniu będzie podlegać kwota składki w wysokości nieprzekraczającej 7,75% podstawy jej wymiaru (czyli 7,75% z 1871,73 zł, co wynosi 145,06 zł).
Wysokość zaliczki uproszczonej za styczeń 2006 r. wyniesie zatem:
514,49 zł – 145,06 zł = 369,43 zł, a po zaokrągleniu – 369 zł

Zaliczki uproszczone przy stawce liniowej
Sposób wyliczenia zaliczek uproszczonych przez podatników opodatkowanych stawką liniową jest podobny. Również w tym przypadku podstawą obliczenia zaliczki jest dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej wykazany w jednym z opisanych wyżej zeznań podatkowych, bez dokonywania odliczeń (postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z 25 marca 2005 r., nr PF-2/415/38/05).
Różnica polega na tym, że wyliczenia zaliczki dokonuje się bez uwzględniania kwoty zmniejszającej podatek, przy zastosowaniu stawki 19% (bez względu na wysokość dochodu stanowiącego podstawę obliczenia zaliczki). Zaliczka podlega zmniejszeniu o kwotę opłaconej w danym miesiącu składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, odliczanej w granicach ustawowego limitu.

Przykład
Załóżmy, że od 2005 r. pani Anna Wolska jest opodatkowana stawką liniową i w zeznaniu podatkowym złożonym za 2004 r. wykazała dochód w wysokości 68 440,46 zł. Wysokość miesięcznej zaliczki za styczeń 2006 r. obliczy więc w następujący sposób:
68 440,46 zł x 19% = 13 003,68 zł
13 003,68 zł : 12 = 1083,64 zł
1083,64 zł – 145,06 zł = 938,58 zł, a po zaokrągleniu – 939 zł

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Wysokość zaliczek uproszczonych będzie ulegać zmianie wraz ze zmianą wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacanej w poszczególnych miesiącach, podlegającej odliczeniu od należnej zaliczki.

Obowiązki podatników opłacających zaliczki uproszczone
Opłacanie zaliczek uproszczonych zobowiązuje do stosowania tej formy przez cały rok podatkowy. Nie jest zatem możliwa rezygnacja z niej w trakcie roku podatkowego, co potwierdzają również organy podatkowe (np. postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z 12 lipca 2005 r., nr RO-XV/443/PDOF/376/4/JS/05). Podatnicy są zobowiązani do opłacania zaliczek w terminie do 20 dnia następnego miesiąca, a po zakończeniu roku podatkowego, w ustawowym terminie – do złożenia zeznanie podatkowego, w którym dokonają rozliczenia podatku.

• art. 44 ust. 6b–6i ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Anna Welsyng
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA