REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy świadczenie usług jako kierowca może być opodatkowane ryczałtem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy działalność gospodarcza polegająca na świadczeniu usług jako kierowca (60.24.A, 60.24.B, 74.50.B) może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeśli osoba, która prowadzi tę działalność, nigdy nie była pracownikiem firmy, na rzecz której świadczy usługi? Jeśli nie, to jak wybrnąć z sytuacji, skoro osoba ta od roku rozlicza się w takiej właśnie formie?
RADA
W zależności od tego, czy tak sklasyfikowane usługi będą świadczone na rzecz jednego czy na rzecz kilku podmiotów, będą opodatkowane inną stawką ryczałtu.

UZASADNIENIE
Ustawodawca wyłączył z opodatkowania ryczałtem usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wśród nich znajdują się co prawda usługi z grupy 74.50 PKWiU, ale z jednym wyjątkiem. Jak bowiem wynika bezpośrednio z treści załącznika nr 2 do ustawy, wyłączenie to nie obejmuje usług z kategorii 74.50.2.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Działalność jednoosobowych podmiotów gospodarczych wynajmujących się do pracy wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, w charakterze personelu innego niż pielęgniarski, przemysłowy lub handlowy, została sklasyfikowana w „dziesięciocyfrówce” 74.50.25-00.20 PKWiU.
Z klasyfikacji tej wynika więc, że wykonywanie tego rodzaju usług mieści się w klasie 74.50.2 PKWiU. Tym samym ich świadczenie może podlegać opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym, według stawki 17%.
W grupie 60.24 PKWiU zostały sklasyfikowane usługi transportu drogowego towarów. Obejmują one m.in. usługi transportu towarowego drogą lądową, z wykorzystaniem różnych jednostek transportu drogowego. Usługi te również nie zostały wyłączone z opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym. Dlatego taka klasyfikacja pozwala podatnikowi nadal korzystać z opodatkowania w tej formie.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Dopóki podatnik będzie świadczył swoje usługi wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, będą one podlegać opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 17%. Gdyby natomiast rozpoczął świadczenie usług na rzecz kilku podmiotów, właściwa byłaby stawka ryczałtu 8,5%.
Potwierdził to m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku w informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z 21 lipca 2005 r., nr BI/005-0054/05. Odpowiadając na pytanie podatnika dotyczące świadczenia usług kierowcy w transporcie pasażerskim i towarów na rzecz jednego, a następnie kilku różnych podmiotów, organ podatkowy stwierdził, że:
(…) podatnik może do przychodów uzyskanych w 2004 r. z tytułu:
świadczenia usług kierowcy w transporcie pasażerskim na rzecz jednego podmiotu zastosować stawkę ryczałtu w wysokości 17%,
świadczenia usług kierowcy w transporcie pasażerskim na rzecz kilku podmiotów zastosować stawkę ryczałtu w wysokości 8,5%.
Ponieważ z pytania wynika, że osoba świadcząca usługi kierowcy nie była nigdy pracownikiem podmiotu, na rzecz którego je świadczy, więc w tym przypadku nie będzie miał zastosowania art. 8 ust. 1 pkt 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
(-) Przepis ten wprost wyłącza z opodatkowania ryczałtem podatników rozpoczynających działalność samodzielnie lub w formie spółki, jeżeli podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres działalności podatnika lub spółki.
Zakres tych czynności został natomiast sprecyzowany w art. 8 ust. 2 tej ustawy.
Przepisy powyższe dotyczą zatem tych podatników, którzy byli pracownikami, a następnie rozpoczęli wykonywanie działalności gospodarczej, w ramach której świadczą usługi na rzecz byłego (obecnego) pracodawcy. Takie stanowisko w tej kwestii zajmują również organy podatkowe (np. postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sochaczewie z 30 marca 2005 r., nr US. 28. III./415-3/05).

• art. 8 ust. 1 pkt 6 i ust. 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – Dz.U. Nr 144, poz. 930; ost.zm. j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420
• poz. 18 załącznika nr 2 do ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – Dz.U. Nr 144, poz. 930; ost.zm. j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420

Anna Welsyng
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA