REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy świadczenie usług jako kierowca może być opodatkowane ryczałtem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy działalność gospodarcza polegająca na świadczeniu usług jako kierowca (60.24.A, 60.24.B, 74.50.B) może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeśli osoba, która prowadzi tę działalność, nigdy nie była pracownikiem firmy, na rzecz której świadczy usługi? Jeśli nie, to jak wybrnąć z sytuacji, skoro osoba ta od roku rozlicza się w takiej właśnie formie?
RADA
W zależności od tego, czy tak sklasyfikowane usługi będą świadczone na rzecz jednego czy na rzecz kilku podmiotów, będą opodatkowane inną stawką ryczałtu.

UZASADNIENIE
Ustawodawca wyłączył z opodatkowania ryczałtem usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wśród nich znajdują się co prawda usługi z grupy 74.50 PKWiU, ale z jednym wyjątkiem. Jak bowiem wynika bezpośrednio z treści załącznika nr 2 do ustawy, wyłączenie to nie obejmuje usług z kategorii 74.50.2.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Działalność jednoosobowych podmiotów gospodarczych wynajmujących się do pracy wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, w charakterze personelu innego niż pielęgniarski, przemysłowy lub handlowy, została sklasyfikowana w „dziesięciocyfrówce” 74.50.25-00.20 PKWiU.
Z klasyfikacji tej wynika więc, że wykonywanie tego rodzaju usług mieści się w klasie 74.50.2 PKWiU. Tym samym ich świadczenie może podlegać opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym, według stawki 17%.
W grupie 60.24 PKWiU zostały sklasyfikowane usługi transportu drogowego towarów. Obejmują one m.in. usługi transportu towarowego drogą lądową, z wykorzystaniem różnych jednostek transportu drogowego. Usługi te również nie zostały wyłączone z opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym. Dlatego taka klasyfikacja pozwala podatnikowi nadal korzystać z opodatkowania w tej formie.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Dopóki podatnik będzie świadczył swoje usługi wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, będą one podlegać opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 17%. Gdyby natomiast rozpoczął świadczenie usług na rzecz kilku podmiotów, właściwa byłaby stawka ryczałtu 8,5%.
Potwierdził to m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku w informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z 21 lipca 2005 r., nr BI/005-0054/05. Odpowiadając na pytanie podatnika dotyczące świadczenia usług kierowcy w transporcie pasażerskim i towarów na rzecz jednego, a następnie kilku różnych podmiotów, organ podatkowy stwierdził, że:
(…) podatnik może do przychodów uzyskanych w 2004 r. z tytułu:
świadczenia usług kierowcy w transporcie pasażerskim na rzecz jednego podmiotu zastosować stawkę ryczałtu w wysokości 17%,
świadczenia usług kierowcy w transporcie pasażerskim na rzecz kilku podmiotów zastosować stawkę ryczałtu w wysokości 8,5%.
Ponieważ z pytania wynika, że osoba świadcząca usługi kierowcy nie była nigdy pracownikiem podmiotu, na rzecz którego je świadczy, więc w tym przypadku nie będzie miał zastosowania art. 8 ust. 1 pkt 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
(-) Przepis ten wprost wyłącza z opodatkowania ryczałtem podatników rozpoczynających działalność samodzielnie lub w formie spółki, jeżeli podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres działalności podatnika lub spółki.
Zakres tych czynności został natomiast sprecyzowany w art. 8 ust. 2 tej ustawy.
Przepisy powyższe dotyczą zatem tych podatników, którzy byli pracownikami, a następnie rozpoczęli wykonywanie działalności gospodarczej, w ramach której świadczą usługi na rzecz byłego (obecnego) pracodawcy. Takie stanowisko w tej kwestii zajmują również organy podatkowe (np. postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sochaczewie z 30 marca 2005 r., nr US. 28. III./415-3/05).

• art. 8 ust. 1 pkt 6 i ust. 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – Dz.U. Nr 144, poz. 930; ost.zm. j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420
• poz. 18 załącznika nr 2 do ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – Dz.U. Nr 144, poz. 930; ost.zm. j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420

Anna Welsyng
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA