REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy świadczenie usług jako kierowca może być opodatkowane ryczałtem

REKLAMA

Czy działalność gospodarcza polegająca na świadczeniu usług jako kierowca (60.24.A, 60.24.B, 74.50.B) może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeśli osoba, która prowadzi tę działalność, nigdy nie była pracownikiem firmy, na rzecz której świadczy usługi? Jeśli nie, to jak wybrnąć z sytuacji, skoro osoba ta od roku rozlicza się w takiej właśnie formie?
RADA
W zależności od tego, czy tak sklasyfikowane usługi będą świadczone na rzecz jednego czy na rzecz kilku podmiotów, będą opodatkowane inną stawką ryczałtu.

UZASADNIENIE
Ustawodawca wyłączył z opodatkowania ryczałtem usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wśród nich znajdują się co prawda usługi z grupy 74.50 PKWiU, ale z jednym wyjątkiem. Jak bowiem wynika bezpośrednio z treści załącznika nr 2 do ustawy, wyłączenie to nie obejmuje usług z kategorii 74.50.2.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Działalność jednoosobowych podmiotów gospodarczych wynajmujących się do pracy wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, w charakterze personelu innego niż pielęgniarski, przemysłowy lub handlowy, została sklasyfikowana w „dziesięciocyfrówce” 74.50.25-00.20 PKWiU.
Z klasyfikacji tej wynika więc, że wykonywanie tego rodzaju usług mieści się w klasie 74.50.2 PKWiU. Tym samym ich świadczenie może podlegać opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym, według stawki 17%.
W grupie 60.24 PKWiU zostały sklasyfikowane usługi transportu drogowego towarów. Obejmują one m.in. usługi transportu towarowego drogą lądową, z wykorzystaniem różnych jednostek transportu drogowego. Usługi te również nie zostały wyłączone z opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym. Dlatego taka klasyfikacja pozwala podatnikowi nadal korzystać z opodatkowania w tej formie.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Dopóki podatnik będzie świadczył swoje usługi wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, będą one podlegać opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 17%. Gdyby natomiast rozpoczął świadczenie usług na rzecz kilku podmiotów, właściwa byłaby stawka ryczałtu 8,5%.
Potwierdził to m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku w informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z 21 lipca 2005 r., nr BI/005-0054/05. Odpowiadając na pytanie podatnika dotyczące świadczenia usług kierowcy w transporcie pasażerskim i towarów na rzecz jednego, a następnie kilku różnych podmiotów, organ podatkowy stwierdził, że:
(…) podatnik może do przychodów uzyskanych w 2004 r. z tytułu:
świadczenia usług kierowcy w transporcie pasażerskim na rzecz jednego podmiotu zastosować stawkę ryczałtu w wysokości 17%,
świadczenia usług kierowcy w transporcie pasażerskim na rzecz kilku podmiotów zastosować stawkę ryczałtu w wysokości 8,5%.
Ponieważ z pytania wynika, że osoba świadcząca usługi kierowcy nie była nigdy pracownikiem podmiotu, na rzecz którego je świadczy, więc w tym przypadku nie będzie miał zastosowania art. 8 ust. 1 pkt 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
(-) Przepis ten wprost wyłącza z opodatkowania ryczałtem podatników rozpoczynających działalność samodzielnie lub w formie spółki, jeżeli podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres działalności podatnika lub spółki.
Zakres tych czynności został natomiast sprecyzowany w art. 8 ust. 2 tej ustawy.
Przepisy powyższe dotyczą zatem tych podatników, którzy byli pracownikami, a następnie rozpoczęli wykonywanie działalności gospodarczej, w ramach której świadczą usługi na rzecz byłego (obecnego) pracodawcy. Takie stanowisko w tej kwestii zajmują również organy podatkowe (np. postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sochaczewie z 30 marca 2005 r., nr US. 28. III./415-3/05).

• art. 8 ust. 1 pkt 6 i ust. 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – Dz.U. Nr 144, poz. 930; ost.zm. j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420
• poz. 18 załącznika nr 2 do ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – Dz.U. Nr 144, poz. 930; ost.zm. j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420

Anna Welsyng
doradca podatkowy


Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA