REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy są opodatkowane wynagrodzenia pracowników finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

Jesteśmy stowarzyszeniem i realizujemy projekt, który jest dofinansowany w formie dotacji ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Nie dostajemy tej dotacji bezpośrednio z EFS, ale od instytucji wdrażającej, którą jest województwo małopolskie. Czy wynagrodzenia pracowników wypłacane z tego Funduszu podlegają opodatkowaniu?
RADA
Wynagrodzenia pracowników wypłacane przez bezpośredniego beneficjenta bezzwrotnej pomocy zagranicznej są według Ministerstwa Finansów zwolnione z podatku dochodowego. W orzecznictwie sądów administracyjnych można jednak znaleźć odmienną interpretację.

UZASADNIENIE
Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 updof dotyczy osób fizycznych, które otrzymują środki z bezzwrotnej pomocy zagranicznej od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO. Aby skorzystać ze zwolnienia, można te środki otrzymać zarówno bezpośrednio z zagranicy, jak i od podmiotu krajowego upoważnionego do ich rozdzielania.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Podatnicy – osoby fizyczne, by spełnić wymogi zwolnienia, muszą ponadto bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Przepis ten wyraźnie stanowi, że zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Trzeba też zauważyć, że analogiczne zwolnienie przedmiotowe (aczkolwiek bez określenia wymogu bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego) zawarte jest w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Sądząc z brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 46 updof, zwolnienie dotyczy jedynie bezpośrednich beneficjentów (w oficjalnych dokumentach programów pomocowych używa się właśnie terminu „beneficjent”) bezzwrotnej pomocy zagranicznej, czyli podmiotów, których projekt został wybrany do dofinansowania i którzy podpisali z uprawnionym organem administracyjnym umowę o dofinansowanie. W konsekwencji wynagrodzenia wypłacane pracownikom przez tych beneficjentów nie mogą skorzystać z omawianego zwolnienia.
Potwierdzenie słuszności takiej argumentacji znajdziemy np. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 14 stycznia 2004 r. (sygn. akt III SA 780/02) czy w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu z 21 lipca 2005 r. (sygn. PO V/415-14/05).
(+) Jednakże Ministerstwo Finansów, a za nim przeważająca większość organów podatkowych, uważa, że wynagrodzenia pracowników i zleceniobiorców beneficjenta korzystają z tego zwolnienia, o ile podmioty te wykonują czynności bezpośrednio realizujące cel danego programu.
W piśmie p.o. Zastępcy Dyrektora Departamentu Podatków Bezpośrednich Minis- terstwa Finansów z 27 czerwca 2003 r. do izb skarbowych (sygn. PB5/IMD-033-21-1128/03) znalazła się następująca argumentacja:
(...) Z uwagi na analogiczne zwolnienie przedmiotowe zawarte w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych bywa, że zakres zwolnienia w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest niesłusznie zawężany. Uważa się bowiem, że w sytuacji gdy dochody osoby fizycznej pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy otrzymanej przez osobę prawną korzystającą ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych (na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), to dochody te nie podlegają zwolnieniu z uwagi na postanowienia lit. b) w art. 21 w ust. 1 w pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednakże zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z osobą prawną (na przykład umowy zlecenia), która „pierwsza” otrzymała bezzwrotną pomoc zwolnioną na podstawie ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem że osoby te realizują cel programu.
Natomiast dochody podatników, którym podatnik (osoba fizyczna) bezpośrednio realizujący cel programu (przykładowo zleceniobiorca wykonujący umowę, o której wyżej mowa, w tym w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej) zlecił wykonanie określonych czynności (w ramach umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej), zostały wyłączone ze zwolnienia, stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z 26 lipca 1991 r.
Na tę interpretację powołują się często organy podatkowe. Co ciekawe, odwołanie do tego pisma znalazło się też we wspomnianej wyżej interpretacji Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu, który odmówił prawa do omawianego zwolnienia pracownikom uczelni realizującej program finansowany z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, uznając, że to uczelnia, a nie jej pracownicy, bezpośrednio realizuje cel programu.
Organy podatkowe, precyzując stanowisko MF wyrażone w cytowanym wyżej piśmie, podkreślają m.in., że:
(...) w sytuacji, gdy wynagrodzenie osób zatrudnionych przy realizacji projektu finansowane jest ze środków własnych beneficjenta, to w tej części nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych (...) – z decyzji w sprawie interpretacji prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Kielcach z 20 maja 2005 r., sygn. PD1-4151-11/05.
(...) Ze zwolnienia korzystają tylko te przychody pracowników, które są zapłatą za wykonanie przez nich czynności bezpośrednio związanych z realizacją programu oraz zostały sfinansowane ze środków pomocowych. (...) jeżeli Szkoła jest pierwszym beneficjentem pomocy, to wynagrodzenia i inne świadczenia pracowników bezpośrednio realizujących cel programu oraz wynagrodzenia innych podatników, którzy w ramach innych umów niż umowa o pracę (umowa o dzieło, zlecenie) bezpośrednio realizują cel pomocowy – ww. programu, będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże tylko w tej części, w jakiej zostały sfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego. Natomiast wynagrodzenia w części sfinansowanej z dotacji z budżetu państwa będą podlegały opodatkowaniu na zasadach ogólnych – z decyzji w sprawie interpretacji prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie z 24 listopada 2005 r., sygn. PD. 2-4117/203/I/2005).
(...) gdy wypłata wynagrodzeń jest realizowana ze środków beneficjenta pomocy, a następnie refinansowana ze środków pomocowych, wówczas wynagrodzenia te nie korzystają ze zwolnienia, gdyż środki na zapłatę nie pochodzą ze środków pomocowych i sfinansowanie wynagrodzeń ze środków pomocowych nie stało się jeszcze faktem dokonanym. Jednakże w przypadku faktycznego refinansowania ze środków pomocowych wynagrodzeń Podatnik może wystąpić do właściwego urzędu skarbowego o stwierdzenie nadpłaty – z interpretacji o sygn. BI/005/0303/04, opublikowanej na stronie internetowej Izby Skarbowej w Gdańsku.
Problem z interpretacją przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 updof wynika w znacznej mierze z braku spójności użytej w nim terminologii z pojęciami używanymi np. w aktach prawnych czy dokumentach programowych regulujących zasady przyznawania środków pomocowych z funduszy Unii Europejskiej.
Przykładowo w Uzupełnieniu Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004–2006 (załącznik do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z 25 sierpnia 2004 r. – Dz.U. Nr 200, poz. 2051; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 198, poz. 1644), w ramach którego to programu przepływa około 1/3 wszystkich unijnych środków pomocowych przeznaczonych dla naszego kraju – używa się pojęć „beneficjent” i „beneficjent końcowy”, a ponadto rozróżnia się różne zakresy pojęcia „cel programu” (są więc cele generalne, strategiczne, horyzontalne i operacyjne).
Z brzmienia przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 updof i art. 17 ust. 1 pkt 23 updop nie wynika niestety jasno, których beneficjentów programu ZPORR dotyczy zwolnienie i jaki cel programu ma być przez nich realizowany, by uzasadnić zastosowanie zwolnienia.
Niezbędna wydaje się więc interwencja ustawodawcy polegająca na ujednoliceniu terminologii, co pozwoli przesądzić o zakresie przedmiotowego zwolnienia.

• art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Paweł Huczko
konsultant podatkowy


Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wymiana towaru na nowy w toku reklamacji a VAT. Czy trzeba wystawić fakturę korygującą i nową fakturę?

    Jesteśmy spółką z o.o. W maju 2023 r. sprzedaliśmy klientowi towar. Sprzedaż została udokumentowana fakturą. Na początku sierpnia klient zareklamował sprzedany mu towar i odesłał go do nas. Zamierzamy uznać reklamację i wysłać klientowi nowy towar. Czy w tej sytuacji powinniśmy wystawić fakturę korygującą "zerującą" oraz fakturę dokumentującą nową sprzedaż?

    Podatek Belki drenuje kieszenie Polaków. W pół roku fiskus ściągnął ponad 5 mld zł

    Podatek Belki coraz bardziej uwiera Polaków. Tylko w pół roku fiskus ściągnął od nich ponad 5 mld zł.

    Darowizna w formie aktu notarialnego z zagranicy. Co jest istotne podatkowo?

    W dzisiejszych czasach, coraz częściej obywatele Polski otrzymują darowizny z zagranicy. Czy jednak taka darowizna podlega opodatkowaniu w Polsce? Jakie są obowiązki podatkowe osoby, która otrzymała taką darowiznę w formie aktu notarialnego?

    Odliczenie VAT od alkoholu dla kontrahenta. Inaczej traktowany poczęstunek a inaczej prezent

    Czy można odliczyć VAT od zakupu alkoholu dla kontrahenta? Czy ma znaczenie, że alkohol jest kupiony jako prezent, czy jako poczęstunek podczas spotkania biznesowego?

    Zatrudnienie i płace w sektorze przedsiębiorstw. Co pokazują dane GUS z sierpnia?

    GUS zaprezentował dane o zatrudnieniu i płacach w sektorze przedsiębiorstw w sierpniu 2023 roku. Jakie tendy pokazują najnowsze dane?

    Korekta zgłoszenia celnego wywozowego w przypadku obniżki/podwyżki cen towaru po wywozie towaru

    Korekta zgłoszenia wywozowego będzie miała wpływ na rozliczenie VATu w przedsiębiorstwie, więc warto dochować należytej staranności i mylić się jak najmniej. W przypadku pomyłki w trakcie wywozu może się tak zdarzyć, że towaru umieścimy za dużo, za mało lub w ogóle pomylimy towar i wyślemy nie to co było zamówione. Zdarza się również tak, że odprawimy towar zamówiony przez klienta, ale nie na tych dokumentach co powinniśmy. Ścieżki postępowania w takich sytuacjach są podobne i niestety długotrwałe.

    Fundacja rodzinna jako family office

    Od połowy maja 2023 r. przedsiębiorcy mogą korzystać z rozwiązania, na które środowisko czekało ponad trzy dekady, czyli z fundacji rodzinnej na prawie polskim. Większość komentarzy dotyczy fundacji rodzinnej jako wehikułu sukcesyjnego. Jest to rzeczywiście najczęstszy powód, dla którego fundacje są powoływane, czyli budowanie biznesu na pokolenia. Tymczasem można spojrzeć na fundację w szerszej perspektywie. Jedną z nich jest wykorzystanie fundacji jako rozwiązania o charakterze family office.

    Faktura ustrukturyzowana nie jest dokumentem handlowym

    Faktura ustrukturyzowana nie nadaje się do roli dokumentu handlowego ze wszystkich możliwych powodów. Można usiłować nadać tej fakturze charakter dokumentu handlowego, ale wymaga to wielu dodatkowych działań prawnych – pisze profesor Witold Modzelewski.

    Kary za przestępstwa gospodarcze od 1 października. Nawet 25 lat za łapownictwo

    Kary za przestępstwa gospodarcze managerów w firmach, znane jako przestępstwa białych kołnierzyków (z ang. white collar crimes), od 1 października 2023 r. ulegną zaostrzeniu. Za przyjęcie korzyści majątkowej lub osobistej w związku z piastowaniem kierowniczego stanowiska grozić będzie nawet do 25 lat pozbawienia wolności. Dotychczas za taki czyn można było trafić do więzienia na 8 lat.

    Ulga mieszkaniowa w PIT 2023 – pieniądze ze sprzedaży mieszkania można wydać na spłatę udziału byłego małżonka w nieruchomości przyznanej w wyniku rozwodu

    18 września 2023 r. Szef KAS zmienił interpretację indywidualną wydaną we wrześniu 2022 r. przez Dyrektora KIS i uznał, że podatniczka,  która przeznaczyła środki uzyskane ze sprzedaży mieszkania należącego do jej majątku odrębnego na spłatę udziału byłego męża w nieruchomości przyznanej jej na podstawie ugody sądowej zawartej po rozwodzie ma prawo do skorzystania z ulgi mieszkaniowej, o której mowa w art. 21 ust.1 pkt 131 ustawy o PIT. Zmiana stanowiska oznacza, że podatnicy którzy znajdą się w analogicznej sytuacji nie powinni płacić PIT z tytułu dokonanej sprzedaży nieruchomości. 

    REKLAMA