REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić wartość początkową środka trwałego z importu

REKLAMA

Zakupiliśmy środek trwały z zagranicy (spoza Unii Europejskiej). Przed oddaniem do użytku wymagał on montażu. Jak należy ustalić wartość początkową? Jak powinniśmy zaewidencjonować powstałe różnice kursowe związane z tą transakcją?
RADA
Wartością początkową środka trwałego jest jego cena nabycia. Ustawy podatkowe i ustawa o rachunkowości definiują cenę nabycia – zawiera ona m.in. wszelkie koszty związane z zakupem, montażem itd. Koszty montażu należy zatem wliczyć do wartości początkowej. Cenę nabycia koryguje się również o różnice kursowe naliczone do dnia przekazania środka trwałego do użytku.

UZASADNIENIE
Z przepisów ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że ustalenie wartości początkowej środka trwałego jest zależne od sposobu jego nabycia.
W przypadku odpłatnego nabycia za wartość początkową środka trwałego przyjmuje się cenę nabycia, czyli kwotę należną zbywającemu:
•  powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, do których zalicza się w szczególności: koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, opłat notarialnych, skarbowych i innych oraz odsetki i prowizje,
•  pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem gdy – zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług – podatnikowi nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o podatek – naliczony lub zwrot różnicy podatku należnego,
•  powiększoną o cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku sprowadzanych lub nadsyłanych z zagranicy.
Ustaloną w ten sposób cenę nabycia koryguje się o różnice kursowe naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania.
W podobny sposób cenę nabycia definiuje ustawa o rachunkowości, dodatkowo wyraźnie wskazując, że kwotę należną sprzedającemu pomniejsza się o rabaty, opusty, inne podobne zmniejszenia i odzyski oraz podwyższa o ogół kosztów poniesionych do dnia przyjęcia środka trwałego do używania.
Na dzień przyjęcia do używania należy naliczyć wszelkie wydatki związane ze środkiem trwałym, będą to m.in. naliczone do dnia przekazania ujemne różnice kursowe i odsetki od zaciągniętych kredytów na sfinansowanie zakupu środków trwałych.
W sytuacji gdy zapłata zobowiązania dla dostawcy zagranicznego nastąpi po dniu przekazania maszyny do użytku, różnice kursowe powstałe przy zapłacie będą kosztami lub przychodami bieżącego okresu.

Przykład
1. Jednostka zakupiła od kontrahenta zagranicznego spoza UE maszynę produkcyjną:
– wartość zgodnie z fakturą wynosi 25 000 USD,
– kurs waluty zastosowany przy odprawie celnej (wynikający z dokumentu SAD) – 2,90 PLN/USD,
– cło naliczone przez urząd celny – 10 000 zł,
– VAT podlegający odliczeniu – 15 950 zł.
2. Powstanie zobowiązania wobec kontrahenta zagranicznego w złotych – wartość faktury w PLN:
25 000 USD × 2,90 PLN/USD = 72 500 zł.
3. Zapłata zobowiązania wobec kontrahenta zagranicznego z rachunku bankowego walutowego, gdzie zostały zgromadzone środki pieniężne z zapłaconych należności lub zakupione od banku.
Wycena nastąpi według kursu sprzedaży stosowanego przez bank, z którego usług korzysta jednostka – 3,00 PLN/USD:
25 000 zł × 3,00 PLN/USD = 75 000 zł.
4. Ustalenie różnicy kursowej z tytułu uregulowania zobowiązań:
25 000 zł × 3,00 PLN/USD = 75 000 zł,
25 000 zł × 2,90 PLN/USD = 72 500 zł,
75 000 zł – 72 500 zł = 2500 zł – ujemna różnica kursowa.
5. Ustalenie różnicy kursowej związanej z rozchodem własnych środków pieniężnych, które zewidencjonowano na rachunku bankowym walutowym według kursu 2,95 PLN/USD:
25 000 zł × 3,00 PLN/USD = 75 000 zł,
25 000 zł × 2,95 PLN/USD = 73 750 zł,
75 000 zł – 73 750 zł = 1250 zł – dodatnia różnica kursowa.
6. Maszyna wymaga montażu. Koszt montażu wynosi według faktury VAT:
– wartość netto – 4000 zł,
– VAT naliczony podlegający odliczeniu – 880 zł,
– wartość brutto – 4880 zł.

Ewidencja zdarzeń na kontach:
1. Dokument odprawy celnej (SAD) wraz z fakturą handlową:
– wartość według faktury
  Wn konto 30-0 „Rozliczenie zakupu” 72 500
  Ma konto 24-0 „Pozostałe rozrachunki” 72 500
– zarachowanie cła naliczonego przez urząd celny
  Wn konto 30-0 „Rozliczenie zakupu” 10 000
  Ma konto 23-0 „Rozrachunki z urzędem celnym” 10 000
– zaksięgowanie VAT naliczonego przez urząd celny
  Wn konto 22-1 „VAT naliczony” 15 950
  Ma konto 23-0 „ Rozrachunki z urzędem celnym” 15 950
–  zarachowanie wartości maszyny jako „Środki trwałe w budowie”, ponieważ przed uruchomieniem wymaga ona montażu
  Wn konto 08-0 „Środki trwałe w budowie” 82 500
  Ma konto 30-0 „Rozliczenie zakupu” 82 500
2. Zapłata na rzecz dostawcy na podstawie wyciągu bankowego:
Wn konto 24-0 „Pozostałe rozrachunki” 75 000
Ma konto 13-0 „Rachunek bankowy walutowy” 75 000
3. Różnice kursowe powstałe przy zapłacie zobowiązań:
Wn konto 08-0 „Środki trwałe w budowie” 2500
Ma konto 24-0 „Pozostałe rozrachunki” 2500
4. Różnice kursowe powstałe na rozchodach własnych środków walutowych:
Wn konto 13-0 „Rachunek bankowy walutowy” 1250
Ma konto 08-0 „Środki trwałe w budowie” 1250
5. Faktura za usługę montażową:
Wn konto 08-0 „Środki trwałe w budowie” 4000
Wn konto 22-1 „VAT naliczony” 880
Ma konto 24-0 „Pozostałe rozrachunki” 4880
6. Przyjęcie maszyny do używania na podstawie OT (przeniesienie salda konta 08-0 „Środki trwałe w budowie” na konto 01-0 „Środki trwałe”)
Wn konto 01-0 „Środki trwałe” 87 750
Ma konto 08-0 „Środki trwałe w budowie” 87 750
Przedstawiony sposób dekretacji i ustalenia wartości początkowej jest zgodny z ustawami o podatkach dochodowych.

Wioletta Roman
doradca podatkowy

•  art. 22 ust. 1a, art. 22g ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
•  art. 15 ust. 1a, art. 16 ust. 1 pkt 12, art. 16g ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
•  art. 28 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

REKLAMA