REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić wartość początkową środka trwałego z importu

REKLAMA

Zakupiliśmy środek trwały z zagranicy (spoza Unii Europejskiej). Przed oddaniem do użytku wymagał on montażu. Jak należy ustalić wartość początkową? Jak powinniśmy zaewidencjonować powstałe różnice kursowe związane z tą transakcją?
RADA
Wartością początkową środka trwałego jest jego cena nabycia. Ustawy podatkowe i ustawa o rachunkowości definiują cenę nabycia – zawiera ona m.in. wszelkie koszty związane z zakupem, montażem itd. Koszty montażu należy zatem wliczyć do wartości początkowej. Cenę nabycia koryguje się również o różnice kursowe naliczone do dnia przekazania środka trwałego do użytku.

UZASADNIENIE
Z przepisów ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że ustalenie wartości początkowej środka trwałego jest zależne od sposobu jego nabycia.
W przypadku odpłatnego nabycia za wartość początkową środka trwałego przyjmuje się cenę nabycia, czyli kwotę należną zbywającemu:
•  powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, do których zalicza się w szczególności: koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, opłat notarialnych, skarbowych i innych oraz odsetki i prowizje,
•  pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem gdy – zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług – podatnikowi nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o podatek – naliczony lub zwrot różnicy podatku należnego,
•  powiększoną o cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku sprowadzanych lub nadsyłanych z zagranicy.
Ustaloną w ten sposób cenę nabycia koryguje się o różnice kursowe naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania.
W podobny sposób cenę nabycia definiuje ustawa o rachunkowości, dodatkowo wyraźnie wskazując, że kwotę należną sprzedającemu pomniejsza się o rabaty, opusty, inne podobne zmniejszenia i odzyski oraz podwyższa o ogół kosztów poniesionych do dnia przyjęcia środka trwałego do używania.
Na dzień przyjęcia do używania należy naliczyć wszelkie wydatki związane ze środkiem trwałym, będą to m.in. naliczone do dnia przekazania ujemne różnice kursowe i odsetki od zaciągniętych kredytów na sfinansowanie zakupu środków trwałych.
W sytuacji gdy zapłata zobowiązania dla dostawcy zagranicznego nastąpi po dniu przekazania maszyny do użytku, różnice kursowe powstałe przy zapłacie będą kosztami lub przychodami bieżącego okresu.

Przykład
1. Jednostka zakupiła od kontrahenta zagranicznego spoza UE maszynę produkcyjną:
– wartość zgodnie z fakturą wynosi 25 000 USD,
– kurs waluty zastosowany przy odprawie celnej (wynikający z dokumentu SAD) – 2,90 PLN/USD,
– cło naliczone przez urząd celny – 10 000 zł,
– VAT podlegający odliczeniu – 15 950 zł.
2. Powstanie zobowiązania wobec kontrahenta zagranicznego w złotych – wartość faktury w PLN:
25 000 USD × 2,90 PLN/USD = 72 500 zł.
3. Zapłata zobowiązania wobec kontrahenta zagranicznego z rachunku bankowego walutowego, gdzie zostały zgromadzone środki pieniężne z zapłaconych należności lub zakupione od banku.
Wycena nastąpi według kursu sprzedaży stosowanego przez bank, z którego usług korzysta jednostka – 3,00 PLN/USD:
25 000 zł × 3,00 PLN/USD = 75 000 zł.
4. Ustalenie różnicy kursowej z tytułu uregulowania zobowiązań:
25 000 zł × 3,00 PLN/USD = 75 000 zł,
25 000 zł × 2,90 PLN/USD = 72 500 zł,
75 000 zł – 72 500 zł = 2500 zł – ujemna różnica kursowa.
5. Ustalenie różnicy kursowej związanej z rozchodem własnych środków pieniężnych, które zewidencjonowano na rachunku bankowym walutowym według kursu 2,95 PLN/USD:
25 000 zł × 3,00 PLN/USD = 75 000 zł,
25 000 zł × 2,95 PLN/USD = 73 750 zł,
75 000 zł – 73 750 zł = 1250 zł – dodatnia różnica kursowa.
6. Maszyna wymaga montażu. Koszt montażu wynosi według faktury VAT:
– wartość netto – 4000 zł,
– VAT naliczony podlegający odliczeniu – 880 zł,
– wartość brutto – 4880 zł.

Ewidencja zdarzeń na kontach:
1. Dokument odprawy celnej (SAD) wraz z fakturą handlową:
– wartość według faktury
  Wn konto 30-0 „Rozliczenie zakupu” 72 500
  Ma konto 24-0 „Pozostałe rozrachunki” 72 500
– zarachowanie cła naliczonego przez urząd celny
  Wn konto 30-0 „Rozliczenie zakupu” 10 000
  Ma konto 23-0 „Rozrachunki z urzędem celnym” 10 000
– zaksięgowanie VAT naliczonego przez urząd celny
  Wn konto 22-1 „VAT naliczony” 15 950
  Ma konto 23-0 „ Rozrachunki z urzędem celnym” 15 950
–  zarachowanie wartości maszyny jako „Środki trwałe w budowie”, ponieważ przed uruchomieniem wymaga ona montażu
  Wn konto 08-0 „Środki trwałe w budowie” 82 500
  Ma konto 30-0 „Rozliczenie zakupu” 82 500
2. Zapłata na rzecz dostawcy na podstawie wyciągu bankowego:
Wn konto 24-0 „Pozostałe rozrachunki” 75 000
Ma konto 13-0 „Rachunek bankowy walutowy” 75 000
3. Różnice kursowe powstałe przy zapłacie zobowiązań:
Wn konto 08-0 „Środki trwałe w budowie” 2500
Ma konto 24-0 „Pozostałe rozrachunki” 2500
4. Różnice kursowe powstałe na rozchodach własnych środków walutowych:
Wn konto 13-0 „Rachunek bankowy walutowy” 1250
Ma konto 08-0 „Środki trwałe w budowie” 1250
5. Faktura za usługę montażową:
Wn konto 08-0 „Środki trwałe w budowie” 4000
Wn konto 22-1 „VAT naliczony” 880
Ma konto 24-0 „Pozostałe rozrachunki” 4880
6. Przyjęcie maszyny do używania na podstawie OT (przeniesienie salda konta 08-0 „Środki trwałe w budowie” na konto 01-0 „Środki trwałe”)
Wn konto 01-0 „Środki trwałe” 87 750
Ma konto 08-0 „Środki trwałe w budowie” 87 750
Przedstawiony sposób dekretacji i ustalenia wartości początkowej jest zgodny z ustawami o podatkach dochodowych.

Wioletta Roman
doradca podatkowy

•  art. 22 ust. 1a, art. 22g ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
•  art. 15 ust. 1a, art. 16 ust. 1 pkt 12, art. 16g ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
•  art. 28 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: nie ma nowego podatku od ogrodzeń, 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

REKLAMA

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

REKLAMA