REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić wartość początkową środka trwałego z importu

REKLAMA

Zakupiliśmy środek trwały z zagranicy (spoza Unii Europejskiej). Przed oddaniem do użytku wymagał on montażu. Jak należy ustalić wartość początkową? Jak powinniśmy zaewidencjonować powstałe różnice kursowe związane z tą transakcją?
RADA
Wartością początkową środka trwałego jest jego cena nabycia. Ustawy podatkowe i ustawa o rachunkowości definiują cenę nabycia – zawiera ona m.in. wszelkie koszty związane z zakupem, montażem itd. Koszty montażu należy zatem wliczyć do wartości początkowej. Cenę nabycia koryguje się również o różnice kursowe naliczone do dnia przekazania środka trwałego do użytku.

UZASADNIENIE
Z przepisów ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że ustalenie wartości początkowej środka trwałego jest zależne od sposobu jego nabycia.
W przypadku odpłatnego nabycia za wartość początkową środka trwałego przyjmuje się cenę nabycia, czyli kwotę należną zbywającemu:
•  powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, do których zalicza się w szczególności: koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, opłat notarialnych, skarbowych i innych oraz odsetki i prowizje,
•  pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem gdy – zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług – podatnikowi nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o podatek – naliczony lub zwrot różnicy podatku należnego,
•  powiększoną o cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku sprowadzanych lub nadsyłanych z zagranicy.
Ustaloną w ten sposób cenę nabycia koryguje się o różnice kursowe naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania.
W podobny sposób cenę nabycia definiuje ustawa o rachunkowości, dodatkowo wyraźnie wskazując, że kwotę należną sprzedającemu pomniejsza się o rabaty, opusty, inne podobne zmniejszenia i odzyski oraz podwyższa o ogół kosztów poniesionych do dnia przyjęcia środka trwałego do używania.
Na dzień przyjęcia do używania należy naliczyć wszelkie wydatki związane ze środkiem trwałym, będą to m.in. naliczone do dnia przekazania ujemne różnice kursowe i odsetki od zaciągniętych kredytów na sfinansowanie zakupu środków trwałych.
W sytuacji gdy zapłata zobowiązania dla dostawcy zagranicznego nastąpi po dniu przekazania maszyny do użytku, różnice kursowe powstałe przy zapłacie będą kosztami lub przychodami bieżącego okresu.

Przykład
1. Jednostka zakupiła od kontrahenta zagranicznego spoza UE maszynę produkcyjną:
– wartość zgodnie z fakturą wynosi 25 000 USD,
– kurs waluty zastosowany przy odprawie celnej (wynikający z dokumentu SAD) – 2,90 PLN/USD,
– cło naliczone przez urząd celny – 10 000 zł,
– VAT podlegający odliczeniu – 15 950 zł.
2. Powstanie zobowiązania wobec kontrahenta zagranicznego w złotych – wartość faktury w PLN:
25 000 USD × 2,90 PLN/USD = 72 500 zł.
3. Zapłata zobowiązania wobec kontrahenta zagranicznego z rachunku bankowego walutowego, gdzie zostały zgromadzone środki pieniężne z zapłaconych należności lub zakupione od banku.
Wycena nastąpi według kursu sprzedaży stosowanego przez bank, z którego usług korzysta jednostka – 3,00 PLN/USD:
25 000 zł × 3,00 PLN/USD = 75 000 zł.
4. Ustalenie różnicy kursowej z tytułu uregulowania zobowiązań:
25 000 zł × 3,00 PLN/USD = 75 000 zł,
25 000 zł × 2,90 PLN/USD = 72 500 zł,
75 000 zł – 72 500 zł = 2500 zł – ujemna różnica kursowa.
5. Ustalenie różnicy kursowej związanej z rozchodem własnych środków pieniężnych, które zewidencjonowano na rachunku bankowym walutowym według kursu 2,95 PLN/USD:
25 000 zł × 3,00 PLN/USD = 75 000 zł,
25 000 zł × 2,95 PLN/USD = 73 750 zł,
75 000 zł – 73 750 zł = 1250 zł – dodatnia różnica kursowa.
6. Maszyna wymaga montażu. Koszt montażu wynosi według faktury VAT:
– wartość netto – 4000 zł,
– VAT naliczony podlegający odliczeniu – 880 zł,
– wartość brutto – 4880 zł.

Ewidencja zdarzeń na kontach:
1. Dokument odprawy celnej (SAD) wraz z fakturą handlową:
– wartość według faktury
  Wn konto 30-0 „Rozliczenie zakupu” 72 500
  Ma konto 24-0 „Pozostałe rozrachunki” 72 500
– zarachowanie cła naliczonego przez urząd celny
  Wn konto 30-0 „Rozliczenie zakupu” 10 000
  Ma konto 23-0 „Rozrachunki z urzędem celnym” 10 000
– zaksięgowanie VAT naliczonego przez urząd celny
  Wn konto 22-1 „VAT naliczony” 15 950
  Ma konto 23-0 „ Rozrachunki z urzędem celnym” 15 950
–  zarachowanie wartości maszyny jako „Środki trwałe w budowie”, ponieważ przed uruchomieniem wymaga ona montażu
  Wn konto 08-0 „Środki trwałe w budowie” 82 500
  Ma konto 30-0 „Rozliczenie zakupu” 82 500
2. Zapłata na rzecz dostawcy na podstawie wyciągu bankowego:
Wn konto 24-0 „Pozostałe rozrachunki” 75 000
Ma konto 13-0 „Rachunek bankowy walutowy” 75 000
3. Różnice kursowe powstałe przy zapłacie zobowiązań:
Wn konto 08-0 „Środki trwałe w budowie” 2500
Ma konto 24-0 „Pozostałe rozrachunki” 2500
4. Różnice kursowe powstałe na rozchodach własnych środków walutowych:
Wn konto 13-0 „Rachunek bankowy walutowy” 1250
Ma konto 08-0 „Środki trwałe w budowie” 1250
5. Faktura za usługę montażową:
Wn konto 08-0 „Środki trwałe w budowie” 4000
Wn konto 22-1 „VAT naliczony” 880
Ma konto 24-0 „Pozostałe rozrachunki” 4880
6. Przyjęcie maszyny do używania na podstawie OT (przeniesienie salda konta 08-0 „Środki trwałe w budowie” na konto 01-0 „Środki trwałe”)
Wn konto 01-0 „Środki trwałe” 87 750
Ma konto 08-0 „Środki trwałe w budowie” 87 750
Przedstawiony sposób dekretacji i ustalenia wartości początkowej jest zgodny z ustawami o podatkach dochodowych.

Wioletta Roman
doradca podatkowy

•  art. 22 ust. 1a, art. 22g ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
•  art. 15 ust. 1a, art. 16 ust. 1 pkt 12, art. 16g ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
•  art. 28 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252


Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA