REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić wartość początkową środka trwałego z importu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zakupiliśmy środek trwały z zagranicy (spoza Unii Europejskiej). Przed oddaniem do użytku wymagał on montażu. Jak należy ustalić wartość początkową? Jak powinniśmy zaewidencjonować powstałe różnice kursowe związane z tą transakcją?
RADA
Wartością początkową środka trwałego jest jego cena nabycia. Ustawy podatkowe i ustawa o rachunkowości definiują cenę nabycia – zawiera ona m.in. wszelkie koszty związane z zakupem, montażem itd. Koszty montażu należy zatem wliczyć do wartości początkowej. Cenę nabycia koryguje się również o różnice kursowe naliczone do dnia przekazania środka trwałego do użytku.

UZASADNIENIE
Z przepisów ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że ustalenie wartości początkowej środka trwałego jest zależne od sposobu jego nabycia.
W przypadku odpłatnego nabycia za wartość początkową środka trwałego przyjmuje się cenę nabycia, czyli kwotę należną zbywającemu:
•  powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, do których zalicza się w szczególności: koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, opłat notarialnych, skarbowych i innych oraz odsetki i prowizje,
•  pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem gdy – zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług – podatnikowi nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o podatek – naliczony lub zwrot różnicy podatku należnego,
•  powiększoną o cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku sprowadzanych lub nadsyłanych z zagranicy.
Ustaloną w ten sposób cenę nabycia koryguje się o różnice kursowe naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania.
W podobny sposób cenę nabycia definiuje ustawa o rachunkowości, dodatkowo wyraźnie wskazując, że kwotę należną sprzedającemu pomniejsza się o rabaty, opusty, inne podobne zmniejszenia i odzyski oraz podwyższa o ogół kosztów poniesionych do dnia przyjęcia środka trwałego do używania.
Na dzień przyjęcia do używania należy naliczyć wszelkie wydatki związane ze środkiem trwałym, będą to m.in. naliczone do dnia przekazania ujemne różnice kursowe i odsetki od zaciągniętych kredytów na sfinansowanie zakupu środków trwałych.
W sytuacji gdy zapłata zobowiązania dla dostawcy zagranicznego nastąpi po dniu przekazania maszyny do użytku, różnice kursowe powstałe przy zapłacie będą kosztami lub przychodami bieżącego okresu.

Przykład
1. Jednostka zakupiła od kontrahenta zagranicznego spoza UE maszynę produkcyjną:
– wartość zgodnie z fakturą wynosi 25 000 USD,
– kurs waluty zastosowany przy odprawie celnej (wynikający z dokumentu SAD) – 2,90 PLN/USD,
– cło naliczone przez urząd celny – 10 000 zł,
– VAT podlegający odliczeniu – 15 950 zł.
2. Powstanie zobowiązania wobec kontrahenta zagranicznego w złotych – wartość faktury w PLN:
25 000 USD × 2,90 PLN/USD = 72 500 zł.
3. Zapłata zobowiązania wobec kontrahenta zagranicznego z rachunku bankowego walutowego, gdzie zostały zgromadzone środki pieniężne z zapłaconych należności lub zakupione od banku.
Wycena nastąpi według kursu sprzedaży stosowanego przez bank, z którego usług korzysta jednostka – 3,00 PLN/USD:
25 000 zł × 3,00 PLN/USD = 75 000 zł.
4. Ustalenie różnicy kursowej z tytułu uregulowania zobowiązań:
25 000 zł × 3,00 PLN/USD = 75 000 zł,
25 000 zł × 2,90 PLN/USD = 72 500 zł,
75 000 zł – 72 500 zł = 2500 zł – ujemna różnica kursowa.
5. Ustalenie różnicy kursowej związanej z rozchodem własnych środków pieniężnych, które zewidencjonowano na rachunku bankowym walutowym według kursu 2,95 PLN/USD:
25 000 zł × 3,00 PLN/USD = 75 000 zł,
25 000 zł × 2,95 PLN/USD = 73 750 zł,
75 000 zł – 73 750 zł = 1250 zł – dodatnia różnica kursowa.
6. Maszyna wymaga montażu. Koszt montażu wynosi według faktury VAT:
– wartość netto – 4000 zł,
– VAT naliczony podlegający odliczeniu – 880 zł,
– wartość brutto – 4880 zł.

Ewidencja zdarzeń na kontach:
1. Dokument odprawy celnej (SAD) wraz z fakturą handlową:
– wartość według faktury
  Wn konto 30-0 „Rozliczenie zakupu” 72 500
  Ma konto 24-0 „Pozostałe rozrachunki” 72 500
– zarachowanie cła naliczonego przez urząd celny
  Wn konto 30-0 „Rozliczenie zakupu” 10 000
  Ma konto 23-0 „Rozrachunki z urzędem celnym” 10 000
– zaksięgowanie VAT naliczonego przez urząd celny
  Wn konto 22-1 „VAT naliczony” 15 950
  Ma konto 23-0 „ Rozrachunki z urzędem celnym” 15 950
–  zarachowanie wartości maszyny jako „Środki trwałe w budowie”, ponieważ przed uruchomieniem wymaga ona montażu
  Wn konto 08-0 „Środki trwałe w budowie” 82 500
  Ma konto 30-0 „Rozliczenie zakupu” 82 500
2. Zapłata na rzecz dostawcy na podstawie wyciągu bankowego:
Wn konto 24-0 „Pozostałe rozrachunki” 75 000
Ma konto 13-0 „Rachunek bankowy walutowy” 75 000
3. Różnice kursowe powstałe przy zapłacie zobowiązań:
Wn konto 08-0 „Środki trwałe w budowie” 2500
Ma konto 24-0 „Pozostałe rozrachunki” 2500
4. Różnice kursowe powstałe na rozchodach własnych środków walutowych:
Wn konto 13-0 „Rachunek bankowy walutowy” 1250
Ma konto 08-0 „Środki trwałe w budowie” 1250
5. Faktura za usługę montażową:
Wn konto 08-0 „Środki trwałe w budowie” 4000
Wn konto 22-1 „VAT naliczony” 880
Ma konto 24-0 „Pozostałe rozrachunki” 4880
6. Przyjęcie maszyny do używania na podstawie OT (przeniesienie salda konta 08-0 „Środki trwałe w budowie” na konto 01-0 „Środki trwałe”)
Wn konto 01-0 „Środki trwałe” 87 750
Ma konto 08-0 „Środki trwałe w budowie” 87 750
Przedstawiony sposób dekretacji i ustalenia wartości początkowej jest zgodny z ustawami o podatkach dochodowych.

Wioletta Roman
doradca podatkowy

•  art. 22 ust. 1a, art. 22g ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
•  art. 15 ust. 1a, art. 16 ust. 1 pkt 12, art. 16g ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
•  art. 28 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w podatku od spadków darowizn 2025: likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Kryzys zaufania do KSeF? Niewiele przedsiębiorstw gotowych na e-fakturowanie

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

REKLAMA