REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy możemy wystąpić o przyśpieszony zwrot VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma budowlana do listopada miała wysokie obroty opodatkowane stawkami 7 i 22%. W grudniu 2005 r., ze względu na niskie temperatury, była zmuszona do wstrzymania prac. W deklaracji VAT-7 za grudzień wykazała zwrot w wysokości 27 269 zł przy dostawie za 15 500 zł. Zwrot wynikał z przeniesienia 16 072 zł oraz zakupów pozostałych za grudzień 12 282 zł.
Urząd odmówił zwrotu podatku w wykazanej wysokości w terminie 60 dni. Czy jest to działalność sezonowa? Czy podatnik ma prawo do zwrotu ze względu na wykonywanie działalności sezonowej?

RADA
Prace budowlane, których wykonywanie jest uzależnione od warunków atmosferycznych, można zaliczyć do usług świadczonych sezonowo. Jednak ocena, czy można domagać się z tego tytułu zwrotu w terminie 60-dniowym, oznacza przeanalizowanie całej struktury sprzedaży i zakupów w tej indywidualnej sprawie. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Dla podatników, których wykonywaną działalność można zaliczyć do sezonowej, przewidziano szczególne zasady dokonywania zwrotu. Kwota, która podlega zwrotowi w terminie 60-dniowym, może być podwyższona, gdy jest to uzasadnione sezonowością wykonywanych usług. Podatnik musi wystąpić z umotywowanym wnioskiem, złożonym wraz z deklaracją podatkową (art. 87 ust. 4 pkt 1 ustawy). Dlatego aby odpowiedzieć na pytanie, czy podatnikowi przysługiwało prawo do wystąpienia o przyśpieszony zwrot, należy odpowiedzieć na pytanie, czy jest to działalność sezonowa.
WAŻNE!
W ustawie nie zdefiniowano jednak pojęcia sezonowości. Dlatego dla oceny, co kryje się pod tym pojęciem, pomocne będzie orzecznictwo. Na gruncie „starej” ustawy NSA w wyroku z 20 marca 1996 r. (sygn. akt SA/Wr 1546/95) orzekł, że: przez sezonowość należy rozumieć taką działalność gospodarczą, której wyniki są zależne od warunków atmosferycznych, czy też innych, odznaczających się określoną regularnością związaną z prawami przyrody. Natomiast w wyroku z 16 lutego 2000 roku (sygn. akt III SA 632/99) NSA orzekł, że podatnik zajmujący się wytwarzaniem i dystrybucją ciepła w celu ogrzewania obiektów w sezonie grzewczym oraz dokonujący zakupów paliwa w celu zapewnienia dostaw ciepła w sezonie grzewczym korzysta z dyspozycji art. 21 ust. 5 ustawy z 8 stycznia 1993 roku o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, przewidującego sezonowość w działalności gospodarczej.
Oznacza to, iż w przedstawionym stanie faktycznym należy podnieść, iż usługi budowlane pojmowane jako całość nie będą korzystały z przymiotu sezonowości. Natomiast ta sezonowość może odnosić się do określonych rodzajów tych robót, których wykonanie wiąże się z porą roku (jest uzależniona od panujących warunków atmosferycznych). Wtedy można umotywować wniosek o zwrot 60-dniowy faktem prowadzenia działalności sezonowo. Jeżeli natomiast obok tego typu robót są wykonywane inne, a zmiana warunków atmosferycznych tak naprawdę nie wpływa znacząco na wysokość obrotów (w tym okresie są wykonywane inne prace, które można wykonywać bez względu na panujące warunki pogodowe), to ta sezonowość nie występuje.

PRZYKŁAD
Spółka świadczy usługi budowlane. W listopadzie osiągnęła obrót w wysokości:
100 000 zł – opodatkowany stawką 22%,
50 000 zł – opodatkowany stawką 7%.
Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym wyniosła 22 000 zł.
Gdyby świadczone usługi nie były zaliczone do sezonowych, do zwrotu w terminie 60 dni będzie przysługiwało spółce 11 000 zł. Pozostała kwota 11 000 zł będzie przysługiwać do zwrotu w terminie 180 dni. Gdyby te usługi były zaliczone do sezonowych, do zwrotu w terminie 60 dni będzie przysługiwać 22 000 zł.

• art. 87 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Iwona Skrok
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w podatku od spadków darowizn 2025: likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Kryzys zaufania do KSeF? Niewiele przedsiębiorstw gotowych na e-fakturowanie

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

REKLAMA