REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy możemy wystąpić o przyśpieszony zwrot VAT

REKLAMA

Firma budowlana do listopada miała wysokie obroty opodatkowane stawkami 7 i 22%. W grudniu 2005 r., ze względu na niskie temperatury, była zmuszona do wstrzymania prac. W deklaracji VAT-7 za grudzień wykazała zwrot w wysokości 27 269 zł przy dostawie za 15 500 zł. Zwrot wynikał z przeniesienia 16 072 zł oraz zakupów pozostałych za grudzień 12 282 zł.
Urząd odmówił zwrotu podatku w wykazanej wysokości w terminie 60 dni. Czy jest to działalność sezonowa? Czy podatnik ma prawo do zwrotu ze względu na wykonywanie działalności sezonowej?

RADA
Prace budowlane, których wykonywanie jest uzależnione od warunków atmosferycznych, można zaliczyć do usług świadczonych sezonowo. Jednak ocena, czy można domagać się z tego tytułu zwrotu w terminie 60-dniowym, oznacza przeanalizowanie całej struktury sprzedaży i zakupów w tej indywidualnej sprawie. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Dla podatników, których wykonywaną działalność można zaliczyć do sezonowej, przewidziano szczególne zasady dokonywania zwrotu. Kwota, która podlega zwrotowi w terminie 60-dniowym, może być podwyższona, gdy jest to uzasadnione sezonowością wykonywanych usług. Podatnik musi wystąpić z umotywowanym wnioskiem, złożonym wraz z deklaracją podatkową (art. 87 ust. 4 pkt 1 ustawy). Dlatego aby odpowiedzieć na pytanie, czy podatnikowi przysługiwało prawo do wystąpienia o przyśpieszony zwrot, należy odpowiedzieć na pytanie, czy jest to działalność sezonowa.
WAŻNE!
W ustawie nie zdefiniowano jednak pojęcia sezonowości. Dlatego dla oceny, co kryje się pod tym pojęciem, pomocne będzie orzecznictwo. Na gruncie „starej” ustawy NSA w wyroku z 20 marca 1996 r. (sygn. akt SA/Wr 1546/95) orzekł, że: przez sezonowość należy rozumieć taką działalność gospodarczą, której wyniki są zależne od warunków atmosferycznych, czy też innych, odznaczających się określoną regularnością związaną z prawami przyrody. Natomiast w wyroku z 16 lutego 2000 roku (sygn. akt III SA 632/99) NSA orzekł, że podatnik zajmujący się wytwarzaniem i dystrybucją ciepła w celu ogrzewania obiektów w sezonie grzewczym oraz dokonujący zakupów paliwa w celu zapewnienia dostaw ciepła w sezonie grzewczym korzysta z dyspozycji art. 21 ust. 5 ustawy z 8 stycznia 1993 roku o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, przewidującego sezonowość w działalności gospodarczej.
Oznacza to, iż w przedstawionym stanie faktycznym należy podnieść, iż usługi budowlane pojmowane jako całość nie będą korzystały z przymiotu sezonowości. Natomiast ta sezonowość może odnosić się do określonych rodzajów tych robót, których wykonanie wiąże się z porą roku (jest uzależniona od panujących warunków atmosferycznych). Wtedy można umotywować wniosek o zwrot 60-dniowy faktem prowadzenia działalności sezonowo. Jeżeli natomiast obok tego typu robót są wykonywane inne, a zmiana warunków atmosferycznych tak naprawdę nie wpływa znacząco na wysokość obrotów (w tym okresie są wykonywane inne prace, które można wykonywać bez względu na panujące warunki pogodowe), to ta sezonowość nie występuje.

PRZYKŁAD
Spółka świadczy usługi budowlane. W listopadzie osiągnęła obrót w wysokości:
100 000 zł – opodatkowany stawką 22%,
50 000 zł – opodatkowany stawką 7%.
Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym wyniosła 22 000 zł.
Gdyby świadczone usługi nie były zaliczone do sezonowych, do zwrotu w terminie 60 dni będzie przysługiwało spółce 11 000 zł. Pozostała kwota 11 000 zł będzie przysługiwać do zwrotu w terminie 180 dni. Gdyby te usługi były zaliczone do sezonowych, do zwrotu w terminie 60 dni będzie przysługiwać 22 000 zł.

• art. 87 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Iwona Skrok
specjalista w zakresie VAT


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA