REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydanie nagród w ramach programu lojalnościowego jest czynnością opodatkowaną VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzimy m.in. sprzedaż części zamiennych do samochodów. Chcemy zorganizować konkurs dotyczący sprzedaży tych części. Uczestnikami konkursu będą klienci (firmy i osoby fizyczne), którzy za każdy zakup otrzymają określoną regulaminem liczbę punktów, na podstawie których zostaną przydzielone nagrody. Jak należy opodatkować te nagrody (VAT i podatek dochodowy)?
RADA
Wydanie nagród w ramach programu lojalnościowego jest czynnością opodatkowaną VAT. Wyjątkiem są przypadki, w których wydawane towary mogą być uznane za prezenty małej wartości – w takiej sytuacji czynność tego rodzaju nie podlega opodatkowaniu VAT. Wydatek taki może być zaliczony do podatkowych kosztów uzyskania przychodu jako koszt funkcjonowania podatnika. Czynność polegająca na wydaniu nagrody nie powinna być uznana za reklamę.

UZASADNIENIE
Jak zostało wskazane w treści pytania, dla podwyższenia poziomu sprzedaży towarów handlowych podatnik zorganizował program lojalnościowy, w ramach którego nabywcy sprzedawanych przez niego części gromadzą punkty, które następnie mogą wymienić na nagrody.
Ponad wszelką wątpliwość wydanie nagrody nie stanowi reklamy. Istotne jest bowiem to, że chociaż czynność taka ma służyć pobudzeniu sprzedaży, nie spełnia warunków do uznania jej za reklamę. Pomimo że w żadnym z przepisów prawa podatkowego nie zostało zdefiniowane pojęcie reklamy, w praktyce przyjmuje się, że reklamowymi są te działania, których celem jest zachęcenie do nabywania towarów (usług), zachwalanie zbywanych towarów (usług), promowanie towarów (usług) lub marki podatnika.
WAŻNE!
Jednym słowem, reklama służyć ma pobudzeniu sprzedaży albo podniesieniu ilości zbywanych towarów (usług), jednak musi to być dokonywane poprzez przekazanie odbiorcy takiej reklamy pewnych informacji, a nade wszystko – wykazanie atrakcyjności reklamowanego towaru lub reklamowanej usługi. W świetle powyższego nie może być wątpliwości, że wydanie przez podatnika w ramach programu lojalnościowego nagrody służyć ma pobudzeniu sprzedaży (czyli nosi znamiona reklamy), ale z uwagi na brak cech typowych dla reklamy (tj. m.in. informacji o towarze lub usłudze oraz elementów cennych) nie może być za taką uznane.
Z uwagi na to, że towary stanowiące nagrody wydawane są nieodpłatnie, może pojawić się wątpliwość co do tego, czy czynność taka winna być opodatkowana VAT.
Co do zasady, za dostawę towarów uznaje się odpłatne przekazanie kontrahentowi prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Jednak od takiej zasady ustanowione zostały wyjątki. W niektórych przypadkach takie same skutki podatkowe, jak odpłatna dostawa towarów, wywołuje (czyli podlega opodatkowaniu VAT) nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
• przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
• wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny.
Dodatkowo, aby wskazane powyżej czynności podlegały opodatkowaniu VAT jako dostawy towarów, konieczne jest, by podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Obecnie uznaje się, że nieodpłatne przekazanie towarów na potrzeby reklamy, reprezentacji oraz w ramach innych czynności mających służyć pobudzeniu sprzedaży podlega opodatkowaniu VAT w każdym przypadku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do rozliczenia VAT naliczonego, chyba że przekazywane towary można było uznać za towary o małej wartości albo za próbki.
Interpretacja taka nie jest prawidłowa, gdyż przekazanie towarów na reklamę, reprezentację czy np. w formie nagród w ramach programu lojalnościowego dokonywane jest na potrzeby związane z przedsiębiorstwem podatnika. To dyskwalifikuje takie nieodpłatne przekazanie jako czynność opodatkowaną. Jednak wobec nieugiętego trwania przez organy podatkowe na stanowisku, że należy takie czynności opodatkowywać, stosowanie przeciwnej wykładni byłoby wielce ryzykowne.
Konkludując, należy zatem stwierdzić, że wydanie towarów (w charakterze nagród) uczestnikom programu lojalnościowego, dla własnego bezpieczeństwa podatkowego, Czytelnik powinien opodatkować VAT. Dostawa taka winna być udokumentowana za pomocą faktury wewnętrznej.
Obrotem z tytułu dokonania takiej dostawy jest cena nabycia przekazywanych towarów.
Wyjątkiem są przypadki, w których wydawane nagrody mogą być uznane za prezenty małej wartości. Wówczas czynność taka, jako wprost wyłączona przez ustawodawcę podatkowego, nie podlega opodatkowaniu VAT (jednocześnie podatnik zachowuje prawo do rozliczania VAT naliczonego przy zakupie takich prezentów).
Przypomnijmy, że za prezenty małej wartości uznaje się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
• o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (uwaga! – w takim przypadku podatnik musi prowadzić ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób, którym zostały przekazane prezenty);
• których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł – jeżeli ich przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1.
Z uwagi na to, że akcja ma na celu podniesienie poziomu sprzedaży, bez większego ryzyka można przyjąć, że wydatki ponoszone w związku z jej organizacją i realizacją posiadają przymiot ponoszonych w celu uzyskania przychodu.
Ze względu na to, że wydanie towarów w ramach programu lojalnościowego (czy, jak woli Czytelnik – konkursu) nie stanowi reklamy – tak jak zostało wskazane powyżej – nie pojawi się problem ze sklasyfikowaniem takiego działania jako publicznego lub niepublicznego (gdyby to była reklama, to miałaby ona charakter publiczny), a co za tym idzie, również ewentualnego limitowania kosztów.
Tym samym całość wydatków może być uwzględniona w rachunku podatkowym, tj. może być zaliczona do podatkowych kosztów uzyskania przychodu.
Konkludując, podatnik powinien opodatkować VAT (zdaniem większości urzędników i części doradców podatkowych) nieodpłatne przekazanie nagród, ale kosztami organizacji takiej akcji podatnik może „podzielić się” z fiskusem, zaliczając je do podatkowych kosztów uzyskania przychodu.

• art. 7 ust. 2 i 3, art. 29 ust. 10, art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Radosław Kowalski
doradca podatkowy
w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA