REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydanie nagród w ramach programu lojalnościowego jest czynnością opodatkowaną VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzimy m.in. sprzedaż części zamiennych do samochodów. Chcemy zorganizować konkurs dotyczący sprzedaży tych części. Uczestnikami konkursu będą klienci (firmy i osoby fizyczne), którzy za każdy zakup otrzymają określoną regulaminem liczbę punktów, na podstawie których zostaną przydzielone nagrody. Jak należy opodatkować te nagrody (VAT i podatek dochodowy)?
RADA
Wydanie nagród w ramach programu lojalnościowego jest czynnością opodatkowaną VAT. Wyjątkiem są przypadki, w których wydawane towary mogą być uznane za prezenty małej wartości – w takiej sytuacji czynność tego rodzaju nie podlega opodatkowaniu VAT. Wydatek taki może być zaliczony do podatkowych kosztów uzyskania przychodu jako koszt funkcjonowania podatnika. Czynność polegająca na wydaniu nagrody nie powinna być uznana za reklamę.

UZASADNIENIE
Jak zostało wskazane w treści pytania, dla podwyższenia poziomu sprzedaży towarów handlowych podatnik zorganizował program lojalnościowy, w ramach którego nabywcy sprzedawanych przez niego części gromadzą punkty, które następnie mogą wymienić na nagrody.
Ponad wszelką wątpliwość wydanie nagrody nie stanowi reklamy. Istotne jest bowiem to, że chociaż czynność taka ma służyć pobudzeniu sprzedaży, nie spełnia warunków do uznania jej za reklamę. Pomimo że w żadnym z przepisów prawa podatkowego nie zostało zdefiniowane pojęcie reklamy, w praktyce przyjmuje się, że reklamowymi są te działania, których celem jest zachęcenie do nabywania towarów (usług), zachwalanie zbywanych towarów (usług), promowanie towarów (usług) lub marki podatnika.
WAŻNE!
Jednym słowem, reklama służyć ma pobudzeniu sprzedaży albo podniesieniu ilości zbywanych towarów (usług), jednak musi to być dokonywane poprzez przekazanie odbiorcy takiej reklamy pewnych informacji, a nade wszystko – wykazanie atrakcyjności reklamowanego towaru lub reklamowanej usługi. W świetle powyższego nie może być wątpliwości, że wydanie przez podatnika w ramach programu lojalnościowego nagrody służyć ma pobudzeniu sprzedaży (czyli nosi znamiona reklamy), ale z uwagi na brak cech typowych dla reklamy (tj. m.in. informacji o towarze lub usłudze oraz elementów cennych) nie może być za taką uznane.
Z uwagi na to, że towary stanowiące nagrody wydawane są nieodpłatnie, może pojawić się wątpliwość co do tego, czy czynność taka winna być opodatkowana VAT.
Co do zasady, za dostawę towarów uznaje się odpłatne przekazanie kontrahentowi prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Jednak od takiej zasady ustanowione zostały wyjątki. W niektórych przypadkach takie same skutki podatkowe, jak odpłatna dostawa towarów, wywołuje (czyli podlega opodatkowaniu VAT) nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
• przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
• wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny.
Dodatkowo, aby wskazane powyżej czynności podlegały opodatkowaniu VAT jako dostawy towarów, konieczne jest, by podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Obecnie uznaje się, że nieodpłatne przekazanie towarów na potrzeby reklamy, reprezentacji oraz w ramach innych czynności mających służyć pobudzeniu sprzedaży podlega opodatkowaniu VAT w każdym przypadku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do rozliczenia VAT naliczonego, chyba że przekazywane towary można było uznać za towary o małej wartości albo za próbki.
Interpretacja taka nie jest prawidłowa, gdyż przekazanie towarów na reklamę, reprezentację czy np. w formie nagród w ramach programu lojalnościowego dokonywane jest na potrzeby związane z przedsiębiorstwem podatnika. To dyskwalifikuje takie nieodpłatne przekazanie jako czynność opodatkowaną. Jednak wobec nieugiętego trwania przez organy podatkowe na stanowisku, że należy takie czynności opodatkowywać, stosowanie przeciwnej wykładni byłoby wielce ryzykowne.
Konkludując, należy zatem stwierdzić, że wydanie towarów (w charakterze nagród) uczestnikom programu lojalnościowego, dla własnego bezpieczeństwa podatkowego, Czytelnik powinien opodatkować VAT. Dostawa taka winna być udokumentowana za pomocą faktury wewnętrznej.
Obrotem z tytułu dokonania takiej dostawy jest cena nabycia przekazywanych towarów.
Wyjątkiem są przypadki, w których wydawane nagrody mogą być uznane za prezenty małej wartości. Wówczas czynność taka, jako wprost wyłączona przez ustawodawcę podatkowego, nie podlega opodatkowaniu VAT (jednocześnie podatnik zachowuje prawo do rozliczania VAT naliczonego przy zakupie takich prezentów).
Przypomnijmy, że za prezenty małej wartości uznaje się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
• o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (uwaga! – w takim przypadku podatnik musi prowadzić ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób, którym zostały przekazane prezenty);
• których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł – jeżeli ich przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1.
Z uwagi na to, że akcja ma na celu podniesienie poziomu sprzedaży, bez większego ryzyka można przyjąć, że wydatki ponoszone w związku z jej organizacją i realizacją posiadają przymiot ponoszonych w celu uzyskania przychodu.
Ze względu na to, że wydanie towarów w ramach programu lojalnościowego (czy, jak woli Czytelnik – konkursu) nie stanowi reklamy – tak jak zostało wskazane powyżej – nie pojawi się problem ze sklasyfikowaniem takiego działania jako publicznego lub niepublicznego (gdyby to była reklama, to miałaby ona charakter publiczny), a co za tym idzie, również ewentualnego limitowania kosztów.
Tym samym całość wydatków może być uwzględniona w rachunku podatkowym, tj. może być zaliczona do podatkowych kosztów uzyskania przychodu.
Konkludując, podatnik powinien opodatkować VAT (zdaniem większości urzędników i części doradców podatkowych) nieodpłatne przekazanie nagród, ale kosztami organizacji takiej akcji podatnik może „podzielić się” z fiskusem, zaliczając je do podatkowych kosztów uzyskania przychodu.

• art. 7 ust. 2 i 3, art. 29 ust. 10, art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Radosław Kowalski
doradca podatkowy
w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA