REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydanie nagród w ramach programu lojalnościowego jest czynnością opodatkowaną VAT

REKLAMA

Prowadzimy m.in. sprzedaż części zamiennych do samochodów. Chcemy zorganizować konkurs dotyczący sprzedaży tych części. Uczestnikami konkursu będą klienci (firmy i osoby fizyczne), którzy za każdy zakup otrzymają określoną regulaminem liczbę punktów, na podstawie których zostaną przydzielone nagrody. Jak należy opodatkować te nagrody (VAT i podatek dochodowy)?
RADA
Wydanie nagród w ramach programu lojalnościowego jest czynnością opodatkowaną VAT. Wyjątkiem są przypadki, w których wydawane towary mogą być uznane za prezenty małej wartości – w takiej sytuacji czynność tego rodzaju nie podlega opodatkowaniu VAT. Wydatek taki może być zaliczony do podatkowych kosztów uzyskania przychodu jako koszt funkcjonowania podatnika. Czynność polegająca na wydaniu nagrody nie powinna być uznana za reklamę.

UZASADNIENIE
Jak zostało wskazane w treści pytania, dla podwyższenia poziomu sprzedaży towarów handlowych podatnik zorganizował program lojalnościowy, w ramach którego nabywcy sprzedawanych przez niego części gromadzą punkty, które następnie mogą wymienić na nagrody.
Ponad wszelką wątpliwość wydanie nagrody nie stanowi reklamy. Istotne jest bowiem to, że chociaż czynność taka ma służyć pobudzeniu sprzedaży, nie spełnia warunków do uznania jej za reklamę. Pomimo że w żadnym z przepisów prawa podatkowego nie zostało zdefiniowane pojęcie reklamy, w praktyce przyjmuje się, że reklamowymi są te działania, których celem jest zachęcenie do nabywania towarów (usług), zachwalanie zbywanych towarów (usług), promowanie towarów (usług) lub marki podatnika.
WAŻNE!
Jednym słowem, reklama służyć ma pobudzeniu sprzedaży albo podniesieniu ilości zbywanych towarów (usług), jednak musi to być dokonywane poprzez przekazanie odbiorcy takiej reklamy pewnych informacji, a nade wszystko – wykazanie atrakcyjności reklamowanego towaru lub reklamowanej usługi. W świetle powyższego nie może być wątpliwości, że wydanie przez podatnika w ramach programu lojalnościowego nagrody służyć ma pobudzeniu sprzedaży (czyli nosi znamiona reklamy), ale z uwagi na brak cech typowych dla reklamy (tj. m.in. informacji o towarze lub usłudze oraz elementów cennych) nie może być za taką uznane.
Z uwagi na to, że towary stanowiące nagrody wydawane są nieodpłatnie, może pojawić się wątpliwość co do tego, czy czynność taka winna być opodatkowana VAT.
Co do zasady, za dostawę towarów uznaje się odpłatne przekazanie kontrahentowi prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Jednak od takiej zasady ustanowione zostały wyjątki. W niektórych przypadkach takie same skutki podatkowe, jak odpłatna dostawa towarów, wywołuje (czyli podlega opodatkowaniu VAT) nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
• przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
• wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny.
Dodatkowo, aby wskazane powyżej czynności podlegały opodatkowaniu VAT jako dostawy towarów, konieczne jest, by podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Obecnie uznaje się, że nieodpłatne przekazanie towarów na potrzeby reklamy, reprezentacji oraz w ramach innych czynności mających służyć pobudzeniu sprzedaży podlega opodatkowaniu VAT w każdym przypadku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do rozliczenia VAT naliczonego, chyba że przekazywane towary można było uznać za towary o małej wartości albo za próbki.
Interpretacja taka nie jest prawidłowa, gdyż przekazanie towarów na reklamę, reprezentację czy np. w formie nagród w ramach programu lojalnościowego dokonywane jest na potrzeby związane z przedsiębiorstwem podatnika. To dyskwalifikuje takie nieodpłatne przekazanie jako czynność opodatkowaną. Jednak wobec nieugiętego trwania przez organy podatkowe na stanowisku, że należy takie czynności opodatkowywać, stosowanie przeciwnej wykładni byłoby wielce ryzykowne.
Konkludując, należy zatem stwierdzić, że wydanie towarów (w charakterze nagród) uczestnikom programu lojalnościowego, dla własnego bezpieczeństwa podatkowego, Czytelnik powinien opodatkować VAT. Dostawa taka winna być udokumentowana za pomocą faktury wewnętrznej.
Obrotem z tytułu dokonania takiej dostawy jest cena nabycia przekazywanych towarów.
Wyjątkiem są przypadki, w których wydawane nagrody mogą być uznane za prezenty małej wartości. Wówczas czynność taka, jako wprost wyłączona przez ustawodawcę podatkowego, nie podlega opodatkowaniu VAT (jednocześnie podatnik zachowuje prawo do rozliczania VAT naliczonego przy zakupie takich prezentów).
Przypomnijmy, że za prezenty małej wartości uznaje się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
• o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (uwaga! – w takim przypadku podatnik musi prowadzić ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób, którym zostały przekazane prezenty);
• których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł – jeżeli ich przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1.
Z uwagi na to, że akcja ma na celu podniesienie poziomu sprzedaży, bez większego ryzyka można przyjąć, że wydatki ponoszone w związku z jej organizacją i realizacją posiadają przymiot ponoszonych w celu uzyskania przychodu.
Ze względu na to, że wydanie towarów w ramach programu lojalnościowego (czy, jak woli Czytelnik – konkursu) nie stanowi reklamy – tak jak zostało wskazane powyżej – nie pojawi się problem ze sklasyfikowaniem takiego działania jako publicznego lub niepublicznego (gdyby to była reklama, to miałaby ona charakter publiczny), a co za tym idzie, również ewentualnego limitowania kosztów.
Tym samym całość wydatków może być uwzględniona w rachunku podatkowym, tj. może być zaliczona do podatkowych kosztów uzyskania przychodu.
Konkludując, podatnik powinien opodatkować VAT (zdaniem większości urzędników i części doradców podatkowych) nieodpłatne przekazanie nagród, ale kosztami organizacji takiej akcji podatnik może „podzielić się” z fiskusem, zaliczając je do podatkowych kosztów uzyskania przychodu.

• art. 7 ust. 2 i 3, art. 29 ust. 10, art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Radosław Kowalski
doradca podatkowy
w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA