REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydanie nagród w ramach programu lojalnościowego jest czynnością opodatkowaną VAT

REKLAMA

Prowadzimy m.in. sprzedaż części zamiennych do samochodów. Chcemy zorganizować konkurs dotyczący sprzedaży tych części. Uczestnikami konkursu będą klienci (firmy i osoby fizyczne), którzy za każdy zakup otrzymają określoną regulaminem liczbę punktów, na podstawie których zostaną przydzielone nagrody. Jak należy opodatkować te nagrody (VAT i podatek dochodowy)?
RADA
Wydanie nagród w ramach programu lojalnościowego jest czynnością opodatkowaną VAT. Wyjątkiem są przypadki, w których wydawane towary mogą być uznane za prezenty małej wartości – w takiej sytuacji czynność tego rodzaju nie podlega opodatkowaniu VAT. Wydatek taki może być zaliczony do podatkowych kosztów uzyskania przychodu jako koszt funkcjonowania podatnika. Czynność polegająca na wydaniu nagrody nie powinna być uznana za reklamę.

UZASADNIENIE
Jak zostało wskazane w treści pytania, dla podwyższenia poziomu sprzedaży towarów handlowych podatnik zorganizował program lojalnościowy, w ramach którego nabywcy sprzedawanych przez niego części gromadzą punkty, które następnie mogą wymienić na nagrody.
Ponad wszelką wątpliwość wydanie nagrody nie stanowi reklamy. Istotne jest bowiem to, że chociaż czynność taka ma służyć pobudzeniu sprzedaży, nie spełnia warunków do uznania jej za reklamę. Pomimo że w żadnym z przepisów prawa podatkowego nie zostało zdefiniowane pojęcie reklamy, w praktyce przyjmuje się, że reklamowymi są te działania, których celem jest zachęcenie do nabywania towarów (usług), zachwalanie zbywanych towarów (usług), promowanie towarów (usług) lub marki podatnika.
WAŻNE!
Jednym słowem, reklama służyć ma pobudzeniu sprzedaży albo podniesieniu ilości zbywanych towarów (usług), jednak musi to być dokonywane poprzez przekazanie odbiorcy takiej reklamy pewnych informacji, a nade wszystko – wykazanie atrakcyjności reklamowanego towaru lub reklamowanej usługi. W świetle powyższego nie może być wątpliwości, że wydanie przez podatnika w ramach programu lojalnościowego nagrody służyć ma pobudzeniu sprzedaży (czyli nosi znamiona reklamy), ale z uwagi na brak cech typowych dla reklamy (tj. m.in. informacji o towarze lub usłudze oraz elementów cennych) nie może być za taką uznane.
Z uwagi na to, że towary stanowiące nagrody wydawane są nieodpłatnie, może pojawić się wątpliwość co do tego, czy czynność taka winna być opodatkowana VAT.
Co do zasady, za dostawę towarów uznaje się odpłatne przekazanie kontrahentowi prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Jednak od takiej zasady ustanowione zostały wyjątki. W niektórych przypadkach takie same skutki podatkowe, jak odpłatna dostawa towarów, wywołuje (czyli podlega opodatkowaniu VAT) nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
• przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
• wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny.
Dodatkowo, aby wskazane powyżej czynności podlegały opodatkowaniu VAT jako dostawy towarów, konieczne jest, by podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Obecnie uznaje się, że nieodpłatne przekazanie towarów na potrzeby reklamy, reprezentacji oraz w ramach innych czynności mających służyć pobudzeniu sprzedaży podlega opodatkowaniu VAT w każdym przypadku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do rozliczenia VAT naliczonego, chyba że przekazywane towary można było uznać za towary o małej wartości albo za próbki.
Interpretacja taka nie jest prawidłowa, gdyż przekazanie towarów na reklamę, reprezentację czy np. w formie nagród w ramach programu lojalnościowego dokonywane jest na potrzeby związane z przedsiębiorstwem podatnika. To dyskwalifikuje takie nieodpłatne przekazanie jako czynność opodatkowaną. Jednak wobec nieugiętego trwania przez organy podatkowe na stanowisku, że należy takie czynności opodatkowywać, stosowanie przeciwnej wykładni byłoby wielce ryzykowne.
Konkludując, należy zatem stwierdzić, że wydanie towarów (w charakterze nagród) uczestnikom programu lojalnościowego, dla własnego bezpieczeństwa podatkowego, Czytelnik powinien opodatkować VAT. Dostawa taka winna być udokumentowana za pomocą faktury wewnętrznej.
Obrotem z tytułu dokonania takiej dostawy jest cena nabycia przekazywanych towarów.
Wyjątkiem są przypadki, w których wydawane nagrody mogą być uznane za prezenty małej wartości. Wówczas czynność taka, jako wprost wyłączona przez ustawodawcę podatkowego, nie podlega opodatkowaniu VAT (jednocześnie podatnik zachowuje prawo do rozliczania VAT naliczonego przy zakupie takich prezentów).
Przypomnijmy, że za prezenty małej wartości uznaje się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
• o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (uwaga! – w takim przypadku podatnik musi prowadzić ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób, którym zostały przekazane prezenty);
• których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł – jeżeli ich przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1.
Z uwagi na to, że akcja ma na celu podniesienie poziomu sprzedaży, bez większego ryzyka można przyjąć, że wydatki ponoszone w związku z jej organizacją i realizacją posiadają przymiot ponoszonych w celu uzyskania przychodu.
Ze względu na to, że wydanie towarów w ramach programu lojalnościowego (czy, jak woli Czytelnik – konkursu) nie stanowi reklamy – tak jak zostało wskazane powyżej – nie pojawi się problem ze sklasyfikowaniem takiego działania jako publicznego lub niepublicznego (gdyby to była reklama, to miałaby ona charakter publiczny), a co za tym idzie, również ewentualnego limitowania kosztów.
Tym samym całość wydatków może być uwzględniona w rachunku podatkowym, tj. może być zaliczona do podatkowych kosztów uzyskania przychodu.
Konkludując, podatnik powinien opodatkować VAT (zdaniem większości urzędników i części doradców podatkowych) nieodpłatne przekazanie nagród, ale kosztami organizacji takiej akcji podatnik może „podzielić się” z fiskusem, zaliczając je do podatkowych kosztów uzyskania przychodu.

• art. 7 ust. 2 i 3, art. 29 ust. 10, art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Radosław Kowalski
doradca podatkowy
w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA