REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy ewidencjonować pominięte grosze wynikające z zaokrągleń w deklaracji VAT-7

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W deklaracji podatkowej VAT-7 występuje konieczność zaokrąglania kwot do pełnych złotych, natomiast w prowadzonych rejestrach podatku VAT kwoty są wykazywane łącznie z groszami. Jak należy zaewidencjonować w księgach rachunkowych pominięte końcówki groszy? Na kontach związanych z ewidencjonowaniem podatku VAT oraz w rejestrach VAT grosze te są wykazywane. Czy księgowanie samej deklaracji odbywa się już przy zastosowaniu zaokrągleń?
RADA
Sporządzając deklarację podatku od towarów i usług końcówki groszy należy odpowiednio zaokrąglić – w górę lub w dół. Końcówki wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, natomiast wynoszące 50 i więcej groszy zaokrągla do najbliższej liczby całkowitej w górę. Różnice wynikające z zaokrągleń dotyczące podatku VAT należnego ze sprzedaży powinny wpływać na pozostałe przychody operacyjne (na zwiększenie lub zmniejszenie). Natomiast różnice wynikające z zaokrągleń dotyczące podatku VAT naliczonego powinny wpływać na pozostałe koszty operacyjne (na zwiększenie lub zmniejszenie).

UZASADNIENIE
Ewidencjonując faktury VAT zakupów oraz faktury VAT sprzedaży, a także inne dokumenty, stanowiące podstawę do ustalania kwoty VAT naliczonego oraz należnego (między innymi faktury wewnętrzne, bilety komunikacji kolejowej i innej, dowody opłat za przejazd autostradami), jednostka jest zobowiązana do ujęcia operacji gospodarczych w księgach rachunkowych zgodnie ze stanem rzeczywistym. Dlatego na kontach księgi głównej, kontach ksiąg pomocniczych oraz w dzienniku zapisów należy ująć kwoty wynikające z wymienionych dokumentów bez dokonywania jakichkolwiek zaokrągleń.
Kwoty VAT zawarte na fakturach zaokrągla się do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki 0,5 grosza i wyższe zaokrągla się do 1 grosza. Sporządzając deklarację podatku od towarów i usług VAT-7 podatnik jest zobowiązany do zaokrąglenia VAT należnego wykazanego w poszczególnych pozycjach deklaracji oraz podatku VAT naliczonego do pełnych złotówek w górę lub w dół. Końcówki mniejsze niż 50 groszy zaokrągla się w dół, a wynoszące 50 i więcej groszy zaokrągla się w górę – do pełnej złotówki.
Dokonując przeksięgowania kwot wynikających z deklaracji rozliczeniowej podatku od towarów i usług, na kontach służących do ewidencji VAT naliczonego oraz VAT należnego (albo też na koncie służącym do rozliczenia deklaracji z tytułu podatku VAT – w zależności od rozwiązania ewidencyjnego przyjętego przez jednostkę) możemy pozostawić kwoty w groszach, które nie zostały rozliczone ze względu na dokonanie opisanych wcześniej zaokrągleń.
UWAGA!
Obowiązek dokonywania zaokrągleń do pełnych złotych dotyczy również podstawy opodatkowania – wykazywanej w poszczególnych pozycjach deklaracji VAT-7, a będącej podstawą obliczenia poszczególnych kwot VAT.
Kwoty wartości netto nie podlegają księgowaniu w procesie ustalania VAT stanowiącego należność lub zobowiązanie podatkowe. Oznacza to, że procedura zaokrąglania w tym przypadku nie wpływa na niezgodność sald poszczególnych kwot.
Niewątpliwie jednak pozostałe na kontach kwoty należy odpowiednio rozliczyć. Zgodnie z ustawą o rachunkowości za pozostałe koszty i przychody operacyjne uważa się koszty i przychody związane pośrednio z prowadzoną działalnością operacyjną jednostki. Dlatego kwoty (w groszach) VAT należnego nieujęte w deklaracji rozliczeniowej podatku od towarów i usług powinny wpływać na pozostałe przychody operacyjne. Natomiast kwoty wynikające z rozliczenia VAT naliczonego – na pozostałe koszty operacyjne.
Należy zwrócić uwagę, że do końca 2005 r. końcówki wyrażone w groszach pomijało się w procesie ustalania zobowiązania podatkowego (lub należności) z tytułu podatku od towarów i usług. Pominięte wartości w przypadku VAT należnego (grosze) zawsze wpływały na zwiększenie pozostałych przychodów operacyjnych, a dotyczące VAT naliczonego zawsze zwiększały pozostałe koszty operacyjne.
Począwszy od 2006 r. kwoty te zaokrągla się, a nie pomija, dlatego może wystąpić sytuacja, że w ewidencji księgowej wykazano niższą kwotę VAT należnego (o grosze) niż w deklaracji VAT albo też niższą kwotę VAT naliczonego (również o grosze) niż w deklaracji rozliczeniowej VAT.
UWAGA!
VAT należny wynika z ewidencji przychodów, a naliczony – z ewidencji kosztów (bieżących lub przyszłych).
W celu zachowania zasady współmierności korekty wynikające z zaokrągleń powinny zatem wpływać odpowiednio na zmniejszenie pozostałych przychodów operacyjnych, w przypadku gdy w deklaracji VAT wykazano podatek należny w wyższej kwocie niż w ewidencji księgowej. Jeśli w deklaracji VAT wykazano VAT naliczony w wyższej wysokości niż w ewidencji księgowej, zmniejsza to jednocześnie pozostałe koszty operacyjne.
W zaprezentowanych przykładach na kontach VAT naliczonego oraz należnego wykazano kwoty podatku wynikające z prowadzonej ewidencji i rejestrów VAT, które oznaczone zostały jako operacja nr X.

Przykład 1
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Operacje gospodarcze:
Rozliczenie deklaracji VAT – na podstawie PK:
1. Przeksięgowanie VAT należnego stanowiącego zobowiązanie podatkowe
2. Przeksięgowanie VAT naliczonego stanowiącego należność podatkową
3. Przeksięgowanie pominiętych groszy dotyczących VAT należnego
4. Przeksięgowanie pominiętych groszy dotyczących VAT naliczonego

Przykład 2
(Treść operacji jak w przykładzie 1)
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przedstawione rozwiązanie na pewno nie jest jedynym możliwym, ale odpowiada wymogom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którą nie uznaje się za przychody VAT należnego, a za koszty uzyskania przychodu – VAT naliczonego. Co prawda wartości tych podatków zostają ustalone na fakturach VAT, ale ostateczne kwoty podatku ustala się w deklaracji VAT-7 – a te zazwyczaj różnią się nieznacznie.

Aleksandra Szewieczek
specjalista w zakresie rachunkowości

• art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• art. 119 ustawy z 29 sierpnia 2005 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. 2005 r. Nr 143, poz. 1199
• art. 12 ust. 4 pkt 16, art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA