REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy ewidencjonować pominięte grosze wynikające z zaokrągleń w deklaracji VAT-7

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W deklaracji podatkowej VAT-7 występuje konieczność zaokrąglania kwot do pełnych złotych, natomiast w prowadzonych rejestrach podatku VAT kwoty są wykazywane łącznie z groszami. Jak należy zaewidencjonować w księgach rachunkowych pominięte końcówki groszy? Na kontach związanych z ewidencjonowaniem podatku VAT oraz w rejestrach VAT grosze te są wykazywane. Czy księgowanie samej deklaracji odbywa się już przy zastosowaniu zaokrągleń?
RADA
Sporządzając deklarację podatku od towarów i usług końcówki groszy należy odpowiednio zaokrąglić – w górę lub w dół. Końcówki wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, natomiast wynoszące 50 i więcej groszy zaokrągla do najbliższej liczby całkowitej w górę. Różnice wynikające z zaokrągleń dotyczące podatku VAT należnego ze sprzedaży powinny wpływać na pozostałe przychody operacyjne (na zwiększenie lub zmniejszenie). Natomiast różnice wynikające z zaokrągleń dotyczące podatku VAT naliczonego powinny wpływać na pozostałe koszty operacyjne (na zwiększenie lub zmniejszenie).

UZASADNIENIE
Ewidencjonując faktury VAT zakupów oraz faktury VAT sprzedaży, a także inne dokumenty, stanowiące podstawę do ustalania kwoty VAT naliczonego oraz należnego (między innymi faktury wewnętrzne, bilety komunikacji kolejowej i innej, dowody opłat za przejazd autostradami), jednostka jest zobowiązana do ujęcia operacji gospodarczych w księgach rachunkowych zgodnie ze stanem rzeczywistym. Dlatego na kontach księgi głównej, kontach ksiąg pomocniczych oraz w dzienniku zapisów należy ująć kwoty wynikające z wymienionych dokumentów bez dokonywania jakichkolwiek zaokrągleń.
Kwoty VAT zawarte na fakturach zaokrągla się do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki 0,5 grosza i wyższe zaokrągla się do 1 grosza. Sporządzając deklarację podatku od towarów i usług VAT-7 podatnik jest zobowiązany do zaokrąglenia VAT należnego wykazanego w poszczególnych pozycjach deklaracji oraz podatku VAT naliczonego do pełnych złotówek w górę lub w dół. Końcówki mniejsze niż 50 groszy zaokrągla się w dół, a wynoszące 50 i więcej groszy zaokrągla się w górę – do pełnej złotówki.
Dokonując przeksięgowania kwot wynikających z deklaracji rozliczeniowej podatku od towarów i usług, na kontach służących do ewidencji VAT naliczonego oraz VAT należnego (albo też na koncie służącym do rozliczenia deklaracji z tytułu podatku VAT – w zależności od rozwiązania ewidencyjnego przyjętego przez jednostkę) możemy pozostawić kwoty w groszach, które nie zostały rozliczone ze względu na dokonanie opisanych wcześniej zaokrągleń.
UWAGA!
Obowiązek dokonywania zaokrągleń do pełnych złotych dotyczy również podstawy opodatkowania – wykazywanej w poszczególnych pozycjach deklaracji VAT-7, a będącej podstawą obliczenia poszczególnych kwot VAT.
Kwoty wartości netto nie podlegają księgowaniu w procesie ustalania VAT stanowiącego należność lub zobowiązanie podatkowe. Oznacza to, że procedura zaokrąglania w tym przypadku nie wpływa na niezgodność sald poszczególnych kwot.
Niewątpliwie jednak pozostałe na kontach kwoty należy odpowiednio rozliczyć. Zgodnie z ustawą o rachunkowości za pozostałe koszty i przychody operacyjne uważa się koszty i przychody związane pośrednio z prowadzoną działalnością operacyjną jednostki. Dlatego kwoty (w groszach) VAT należnego nieujęte w deklaracji rozliczeniowej podatku od towarów i usług powinny wpływać na pozostałe przychody operacyjne. Natomiast kwoty wynikające z rozliczenia VAT naliczonego – na pozostałe koszty operacyjne.
Należy zwrócić uwagę, że do końca 2005 r. końcówki wyrażone w groszach pomijało się w procesie ustalania zobowiązania podatkowego (lub należności) z tytułu podatku od towarów i usług. Pominięte wartości w przypadku VAT należnego (grosze) zawsze wpływały na zwiększenie pozostałych przychodów operacyjnych, a dotyczące VAT naliczonego zawsze zwiększały pozostałe koszty operacyjne.
Począwszy od 2006 r. kwoty te zaokrągla się, a nie pomija, dlatego może wystąpić sytuacja, że w ewidencji księgowej wykazano niższą kwotę VAT należnego (o grosze) niż w deklaracji VAT albo też niższą kwotę VAT naliczonego (również o grosze) niż w deklaracji rozliczeniowej VAT.
UWAGA!
VAT należny wynika z ewidencji przychodów, a naliczony – z ewidencji kosztów (bieżących lub przyszłych).
W celu zachowania zasady współmierności korekty wynikające z zaokrągleń powinny zatem wpływać odpowiednio na zmniejszenie pozostałych przychodów operacyjnych, w przypadku gdy w deklaracji VAT wykazano podatek należny w wyższej kwocie niż w ewidencji księgowej. Jeśli w deklaracji VAT wykazano VAT naliczony w wyższej wysokości niż w ewidencji księgowej, zmniejsza to jednocześnie pozostałe koszty operacyjne.
W zaprezentowanych przykładach na kontach VAT naliczonego oraz należnego wykazano kwoty podatku wynikające z prowadzonej ewidencji i rejestrów VAT, które oznaczone zostały jako operacja nr X.

Przykład 1
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Operacje gospodarcze:
Rozliczenie deklaracji VAT – na podstawie PK:
1. Przeksięgowanie VAT należnego stanowiącego zobowiązanie podatkowe
2. Przeksięgowanie VAT naliczonego stanowiącego należność podatkową
3. Przeksięgowanie pominiętych groszy dotyczących VAT należnego
4. Przeksięgowanie pominiętych groszy dotyczących VAT naliczonego

Przykład 2
(Treść operacji jak w przykładzie 1)
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przedstawione rozwiązanie na pewno nie jest jedynym możliwym, ale odpowiada wymogom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którą nie uznaje się za przychody VAT należnego, a za koszty uzyskania przychodu – VAT naliczonego. Co prawda wartości tych podatków zostają ustalone na fakturach VAT, ale ostateczne kwoty podatku ustala się w deklaracji VAT-7 – a te zazwyczaj różnią się nieznacznie.

Aleksandra Szewieczek
specjalista w zakresie rachunkowości

• art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• art. 119 ustawy z 29 sierpnia 2005 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. 2005 r. Nr 143, poz. 1199
• art. 12 ust. 4 pkt 16, art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami a optymalizacja kosztów PFRON – case study i obliczenia dla pracodawcy. Ile można zaoszczędzić?

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn 2025: likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

REKLAMA

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA