REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy ewidencjonować pominięte grosze wynikające z zaokrągleń w deklaracji VAT-7

REKLAMA

W deklaracji podatkowej VAT-7 występuje konieczność zaokrąglania kwot do pełnych złotych, natomiast w prowadzonych rejestrach podatku VAT kwoty są wykazywane łącznie z groszami. Jak należy zaewidencjonować w księgach rachunkowych pominięte końcówki groszy? Na kontach związanych z ewidencjonowaniem podatku VAT oraz w rejestrach VAT grosze te są wykazywane. Czy księgowanie samej deklaracji odbywa się już przy zastosowaniu zaokrągleń?
RADA
Sporządzając deklarację podatku od towarów i usług końcówki groszy należy odpowiednio zaokrąglić – w górę lub w dół. Końcówki wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, natomiast wynoszące 50 i więcej groszy zaokrągla do najbliższej liczby całkowitej w górę. Różnice wynikające z zaokrągleń dotyczące podatku VAT należnego ze sprzedaży powinny wpływać na pozostałe przychody operacyjne (na zwiększenie lub zmniejszenie). Natomiast różnice wynikające z zaokrągleń dotyczące podatku VAT naliczonego powinny wpływać na pozostałe koszty operacyjne (na zwiększenie lub zmniejszenie).

UZASADNIENIE
Ewidencjonując faktury VAT zakupów oraz faktury VAT sprzedaży, a także inne dokumenty, stanowiące podstawę do ustalania kwoty VAT naliczonego oraz należnego (między innymi faktury wewnętrzne, bilety komunikacji kolejowej i innej, dowody opłat za przejazd autostradami), jednostka jest zobowiązana do ujęcia operacji gospodarczych w księgach rachunkowych zgodnie ze stanem rzeczywistym. Dlatego na kontach księgi głównej, kontach ksiąg pomocniczych oraz w dzienniku zapisów należy ująć kwoty wynikające z wymienionych dokumentów bez dokonywania jakichkolwiek zaokrągleń.
Kwoty VAT zawarte na fakturach zaokrągla się do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki 0,5 grosza i wyższe zaokrągla się do 1 grosza. Sporządzając deklarację podatku od towarów i usług VAT-7 podatnik jest zobowiązany do zaokrąglenia VAT należnego wykazanego w poszczególnych pozycjach deklaracji oraz podatku VAT naliczonego do pełnych złotówek w górę lub w dół. Końcówki mniejsze niż 50 groszy zaokrągla się w dół, a wynoszące 50 i więcej groszy zaokrągla się w górę – do pełnej złotówki.
Dokonując przeksięgowania kwot wynikających z deklaracji rozliczeniowej podatku od towarów i usług, na kontach służących do ewidencji VAT naliczonego oraz VAT należnego (albo też na koncie służącym do rozliczenia deklaracji z tytułu podatku VAT – w zależności od rozwiązania ewidencyjnego przyjętego przez jednostkę) możemy pozostawić kwoty w groszach, które nie zostały rozliczone ze względu na dokonanie opisanych wcześniej zaokrągleń.
UWAGA!
Obowiązek dokonywania zaokrągleń do pełnych złotych dotyczy również podstawy opodatkowania – wykazywanej w poszczególnych pozycjach deklaracji VAT-7, a będącej podstawą obliczenia poszczególnych kwot VAT.
Kwoty wartości netto nie podlegają księgowaniu w procesie ustalania VAT stanowiącego należność lub zobowiązanie podatkowe. Oznacza to, że procedura zaokrąglania w tym przypadku nie wpływa na niezgodność sald poszczególnych kwot.
Niewątpliwie jednak pozostałe na kontach kwoty należy odpowiednio rozliczyć. Zgodnie z ustawą o rachunkowości za pozostałe koszty i przychody operacyjne uważa się koszty i przychody związane pośrednio z prowadzoną działalnością operacyjną jednostki. Dlatego kwoty (w groszach) VAT należnego nieujęte w deklaracji rozliczeniowej podatku od towarów i usług powinny wpływać na pozostałe przychody operacyjne. Natomiast kwoty wynikające z rozliczenia VAT naliczonego – na pozostałe koszty operacyjne.
Należy zwrócić uwagę, że do końca 2005 r. końcówki wyrażone w groszach pomijało się w procesie ustalania zobowiązania podatkowego (lub należności) z tytułu podatku od towarów i usług. Pominięte wartości w przypadku VAT należnego (grosze) zawsze wpływały na zwiększenie pozostałych przychodów operacyjnych, a dotyczące VAT naliczonego zawsze zwiększały pozostałe koszty operacyjne.
Począwszy od 2006 r. kwoty te zaokrągla się, a nie pomija, dlatego może wystąpić sytuacja, że w ewidencji księgowej wykazano niższą kwotę VAT należnego (o grosze) niż w deklaracji VAT albo też niższą kwotę VAT naliczonego (również o grosze) niż w deklaracji rozliczeniowej VAT.
UWAGA!
VAT należny wynika z ewidencji przychodów, a naliczony – z ewidencji kosztów (bieżących lub przyszłych).
W celu zachowania zasady współmierności korekty wynikające z zaokrągleń powinny zatem wpływać odpowiednio na zmniejszenie pozostałych przychodów operacyjnych, w przypadku gdy w deklaracji VAT wykazano podatek należny w wyższej kwocie niż w ewidencji księgowej. Jeśli w deklaracji VAT wykazano VAT naliczony w wyższej wysokości niż w ewidencji księgowej, zmniejsza to jednocześnie pozostałe koszty operacyjne.
W zaprezentowanych przykładach na kontach VAT naliczonego oraz należnego wykazano kwoty podatku wynikające z prowadzonej ewidencji i rejestrów VAT, które oznaczone zostały jako operacja nr X.

Przykład 1
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Operacje gospodarcze:
Rozliczenie deklaracji VAT – na podstawie PK:
1. Przeksięgowanie VAT należnego stanowiącego zobowiązanie podatkowe
2. Przeksięgowanie VAT naliczonego stanowiącego należność podatkową
3. Przeksięgowanie pominiętych groszy dotyczących VAT należnego
4. Przeksięgowanie pominiętych groszy dotyczących VAT naliczonego

Przykład 2
(Treść operacji jak w przykładzie 1)
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przedstawione rozwiązanie na pewno nie jest jedynym możliwym, ale odpowiada wymogom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którą nie uznaje się za przychody VAT należnego, a za koszty uzyskania przychodu – VAT naliczonego. Co prawda wartości tych podatków zostają ustalone na fakturach VAT, ale ostateczne kwoty podatku ustala się w deklaracji VAT-7 – a te zazwyczaj różnią się nieznacznie.

Aleksandra Szewieczek
specjalista w zakresie rachunkowości

• art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• art. 119 ustawy z 29 sierpnia 2005 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. 2005 r. Nr 143, poz. 1199
• art. 12 ust. 4 pkt 16, art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA