REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo liczyć siedmiodniowy termin wystawienia faktury

REKLAMA

Jak należy prawidłowo wyliczyć termin siedmiu dni, jaki ustawa przewiduje do wystawienia faktury sprzedaży? Czy należy brać pod uwagę dzień sprzedaży, czy też termin ten liczyć od dnia następnego?
RADA
Dnia, w którym dojdzie do sprzedaży bądź do wykonania usługi, nie wlicza się do siedmiodniowego terminu, jaki przewidziany jest do wystawienia faktury. Termin ten należy liczyć od dnia następnego po dniu dokonania sprzedaży bądź wykonania usługi.

UZASADNIENIE
Zarejestrowani czynni podatnicy podatku od towarów i usług dokonujący sprzedaży towarów i świadczenia usług zobowiązani są w celu udokumentowania dokonanych czynności do wystawiania faktur VAT.
Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług nie wskazuje szczególnego sposobu liczenia terminu siedmiodniowego do wystawienia faktury VAT. W związku z tym należy odwołać się do przepisów ustawy Ordynacja podatkowa. Ustawa ta reguluje bowiem wszelkie zasady dotyczące liczenia terminów określonych w prawie podatkowym, w związku z tym będzie miała zastosowanie również do terminów wystawiania faktur VAT. Należy zatem przywołać art. 12 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym, jeżeli początkiem terminu określonego w dniach jest pewne zdarzenie, przy obliczaniu tego terminu nie uwzględnia się dnia, w którym zdarzenie to nastąpiło. Upływ ostatniego z wyznaczonej liczby dni uważa się za koniec terminu.
Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że za początek terminu w podatku VAT uważa się wydanie towaru, wykonanie usługi bądź powstanie obowiązku podatkowego.
Skoro w myśl przepisów Ordynacji podatkowej przy obliczaniu terminu nie uwzględnia się dnia, w którym zdarzenie to nastąpiło, liczenie siedmiodniowego terminu do wystawienia faktury VAT należy rozpocząć od następnego dnia po dniu, w którym nastąpiła sprzedaż bądź wykonanie usługi. Zatem dnia, w którym nastąpiło zdarzenie, nie wlicza się do okresu siedmiu dni.
WAŻNE!
Jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy.
W myśl ogólnej zasady fakturę należy wystawiać nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru bądź wykonania usługi. Jeżeli ostatni dzień wypada w dniu wolnym, należy fakturę wystawić do dnia następnego po tym wolnym dniu.
Spółka dokonała sprzedaży 10 marca 2006 r. Fakturę w takiej sytuacji zobowiązana jest wystawić najpóźniej 17 marca 2006 r. Kolejnej sprzedaży dokonała 12 marca. Termin do wystawienia faktury upływa 19 marca, ale ponieważ 19 marca jest to niedziela, czyli dzień wolny od pracy, sprzedawca może wystawić fakturę najpóźniej 20 marca, tj. w poniedziałek, kolejnego dnia po dniu wolnym od pracy.
Może również zdarzyć się tak, że następuje po sobie kilka dni wolnych od pracy, na przykład w okresie świątecznym. Wówczas termin do wystawienia faktury automatycznie wydłuża się o te kolejne dni wolne od pracy. Tak będzie w przypadku Świąt Wielkanocnych. Jeśli termin do wystawienia faktury upływa 16 kwietnia, czyli w pierwszy dzień Świąt Wielkanocnych, termin do wystawienia faktury przedłuża się do 18 kwietnia, ponieważ zarówno niedziela, jak i poniedziałek wielkanocny są dniami wolnymi od pracy.
Jeśli podatnik określa w fakturze wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.
W przypadku zaliczek, zadatków czy rat fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy towaru bądź usługi. Fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym pobrano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności w formie zaliczki, przedpłaty czy zadatku.
Podsumowując, należy stwierdzić, iż Czytelnik musi stosować zasady omówione powyżej w zależności od tego, jaką fakturę wystawia, tj. czy normalną fakturę sprzedaży czy też fakturę zaliczkową. Może również zdarzyć się, że dojdzie do naruszenia terminu wystawienia faktury.

• § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
• art. 12 § 1, art. 12 § 5 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199

Ewa Michalak
specjalista w zakresie VAT


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Działalność gospodarcza osoby z niepełnosprawnością. Refundacja PFRON, zwolnienie ze składki zdrowotnej

Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, które prowadzą własną działalność gospodarczą, mają możliwość skorzystania z różnych ulg i form pomocy. Ich zakres i wysokość zależy od stopnia posiadanego orzeczenia o niepełnosprawności oraz ewentualnego prawa do renty. Poniżej przedstawione zostały informacje na temat najpowszechniejszych form wsparcia – w zakresie składki zdrowotnej oraz refundacji składek społecznych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON). Kwestia zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej opisana została z uwzględnieniem prawa przedsiębiorcy do renty.

Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?

Początek każdego roku kalendarzowego to dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą okazja do analizy wyniku finansowego firmy. Czasami okazuje się, że stosowany dotąd sposób rozliczeń przestał być opłacalny lub nie sprawdził się. Zbyt niskie przychody, przekroczenie obowiązujących limitów czy też zmiana skali działalności skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań. Wyjaśniamy, jak zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej.

Uwaga! Twój e-mail do urzędu może być nieważny. Ministerstwo Finansów wyjaśnia pułapkę e-Doręczeń

Czy twoje pismo do urzędu faktycznie dotarło na czas? Ministerstwo Finansów ostrzega: liczy się data nadania, a nie potwierdzenie odbioru! Sprawdź, jak uniknąć kosztownych konsekwencji przy wysyłce dokumentów drogą elektroniczną.

Cyfrowy obieg dokumentów do podpisu w małych i dużych firmach

Nowoczesny obieg dokumentów do podpisu to przyszłość Twojej firmy. Eliminuje opóźnienia, ogranicza ryzyko błędów i gwarantuje bezpieczeństwo danych. Wprowadź cyfrowe rozwiązania i przekonaj się, jak wiele możesz zyskać.

REKLAMA

Funkcjonariusz z III grupą inwalidzką (niezdolny do służby ale zdolny do pracy). Czy ma prawo do podatkowej ulgi rehabilitacyjnej?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej uznał, że funkcjonariusze służb mundurowych, którym przyznano III grupę inwalidztwa (obejmującą zdolnych do pracy ale niezdolnych do służby) - nie mają prawa do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

Ulga termomodernizacyjna 2025: Co nowego w przepisach dla podatników?

Ulga termomodernizacyjna po zmianach. Od początku 2025 roku właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej także w przypadku zakupu i montażu magazynów energii. Jest to kolejna forma wsparcia rozwoju energetyki odnawialnej i zwiększenia opłacalności instalacji prosumenckich.

Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pojawiły się fałszywe wiadomości podszywające się pod Krajową Administrację Skarbową (KAS) zawierające miedzy innymi informacje o konieczności dokonania korekty PIT-17.

REKLAMA

WIBOR zostanie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

REKLAMA