REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych zaniechanie inwestycji

REKLAMA

Firma zaniechała inwestycji polegającej na modernizacji jednego z wydzierżawianych zakładów produkcyjnych. Na koncie "Środki trwałe w budowie" znajdował się projekt oraz kosztorys (projekt wykonano w 2002 r., a kosztorys w 2003 r.). Podatek VAT naliczony z faktur za plan i kosztorys odliczono w miesiącach otrzymania faktur. Jak zaksięgować zaniechanie inwestycji? Proszę o uwzględnienie podatku dochodowego i VAT naliczonego podlegającego korekcie.
RADA
W omawianym przypadku mamy do czynienia z ulepszeniem w obcym środku trwałym, które nie przyniosło korzyści ekonomicznych. W związku z tym nakłady powinny zostać wyksięgowane w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych. Koszty zaniechanych inwestycji nie będą kosztem podatkowym. Urzędy podatkowe nakazują dokonywanie korekty podatku VAT niezależnie od powstałych okoliczności (choć europejskie orzecznictwo wskazuje, że taki obowiązek nie powstaje w przypadku zaniechania inwestycji, na które podatnik nie miał wpływu). Szczegóły wraz z ewidencją zaprezentowano w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Fakt zaniechania inwestycji wywołuje określone konsekwencje zarówno w ustawie o rachunkowości, jak i w zakresie ustaw podatkowych (podatku dochodowego i podatku VAT).

1. W ustawie o rachunkowości
Nakłady, poniesione w przytoczonym przykładzie na modernizację zakładu produkcyjnego, ustawa o rachunkowości nazywa ulepszeniem w obcym środku trwałym (art. 3 ust. 1 pkt 15). W księgach rachunkowych wydatki ponoszone do czasu uzyskania efektu z inwestycji ujmuje się wstępnie na koncie 080 „Środki trwałe w budowie”. Dopiero w momencie przekazania do użytkowania kwoty te przenoszone są na konto 010 „Środki trwałe”. W omawianym przypadku kierownik jednostki podjął decyzję o zaniechaniu dalszej modernizacji obcego środka trwałego. Poniesione koszty dokumentacji projektowej nie przyniosą korzyści ekonomicznych. W związku z tym najpóźniej do końca roku obrotowego, w którym stwierdzono, że inwestycja nie będzie kontynuowana, należy przeksięgować poniesione wydatki na konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne”.

2. W ustawie o podatku dochodowym
Zarówno ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, jak i ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie wskazują, że nie uznaje się za koszty podatkowe poniesionych kosztów zaniechanych inwestycji (art. 16 ust. 1 pkt 41 updop, art. 23 ust. 1 pkt 35 updof).
WAŻNE!
Koszty poniesione przez Państwa można by było zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, gdyby nastąpiła sprzedaż tej inwestycji.

3. W ustawie o VAT
Podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług, pod warunkiem że są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Od tej zasady istnieje katalog wyjątków (art. 88 ust. 1), które nie pozwalają na odliczenie podatku VAT. Wśród nich wskazuje się brak możliwości obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w przypadku nabywanych towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego (art. 88 ust. 1 pkt 2).
WAŻNE!
Nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie zakupu, ponieważ poniesione koszty zaniechanych inwestycji nie są uznawane za koszt uzyskania przychodu. Takie stanowisko przyjmują w praktyce organy podatkowe, nakazując dokonanie korekty odliczonego VAT niezależnie od zaistniałych okoliczności.
Potwierdzeniem stanowiska urzędów jest pismo z 15 czerwca 2004 r. Urzędu Skarbowego w Lublinie (PP/443/16/04), w którym wskazuje się, że: w przypadku zaniechania inwestycji, która miała służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, podatnik zobowiązany jest do dokonania korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z zaniechaną inwestycją, gdyż poniesione wydatki nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
Podobne stanowisko można znaleźć w interpretacji Urzędu Skarbowego w Świdnicy (PDI-415/8/04), gdzie wskazuje się, że: skoro wydatki związane z zaniechaną inwestycją nie stanowią kosztu uzyskania przychodu, to również podatek VAT od tych wydatków nie może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodu.
Oznacza to, że z chwilą zakwalifikowania kosztów budowy środka trwałego do kosztów zaniechanych inwestycji traci się prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego kosztów (w Państwa przypadku projektu i kosztorysu) poniesionych na tę budowę. Utrata tego prawa powoduje konieczność złożenia korekty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym podjęto decyzję o zaniechaniu inwestycji. Zasadność przyjęcia takiego terminu złożenia korekty potwierdza interpretacja Urzędu Skarbowego w Płocku (UPO- -443-316/04/IR) z 23 listopada 2004 r.
WAŻNE!
Należy zwrócić uwagę na inne stanowisko (oparte na orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości), zaprezentowane w „MONITORZE księgowego” nr 3/2006 str. 28, gdzie autor dowodzi tezy, że jeżeli zaniechanie inwestycji nastąpiło ze względu na okoliczności, na które podatnik nie miał wpływu, obowiązek korekty i zapłaty podatku VAT nie powstaje. Chcąc opierać się na tym orzecznictwie, bezpieczniej jest zwrócić się do naczelnika urzędu skarbowego o zinterpretowanie obowiązku korekty VAT (cytując we wniosku o udzielenie informacji wskazane orzecznictwo ETS).

PRZYKŁAD
Firma zaniechała inwestycji polegającej na modernizacji jednego z wydzierżawianych zakładów produkcyjnych. Na koncie „Środki trwałe w budowie” znajdował się projekt oraz kosztorys w kwocie 20 000 zł. Podatek VAT naliczony z faktur w kwocie 4400 zł odliczono w miesiącach otrzymania faktury.
1. Kwota poniesionych nakładów na projekt oraz kosztorys:
Wn konto 080 „Środki trwałe w budowie” 20 000 zł
Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 4 400 zł
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 24 400 zł
2. Zaniechanie inwestycji na podstawie decyzji kierownika jednostki i odpisanie jej w koszty:
Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne” 20 000 zł
Ma konto 080 „Środki trwałe w budowie” 20 000 zł
3. Kwota korekty podatku naliczonego dotyczącego kosztów zaniechanej inwestycji:
Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne” 4 400 zł
Ma konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 4 400 zł

• art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• art. 16 ust. 1 pkt 41 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 23 ust. 1 pkt 35 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 88 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Paweł Muż
ekonomista, księgowy


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
WIBOR będzie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

Czy komputery kwantowe są zagrożeniem dla blockchaina i bezpieczeństwa cyfrowych transakcji?

Blockchain od lat jest symbolem bezpieczeństwa i niezmienności danych. Jego zastosowanie wykracza daleko poza kryptowaluty – wykorzystuje się go w finansach, administracji, logistyce czy ochronie zdrowia. Jednak pojawienie się komputerów kwantowych, zdolnych do przeprowadzania obliczeń niewyobrażalnych dla klasycznych komputerów, rodzi pytanie: czy blockchain przestanie być odporny na złamanie? A jeśli tak, jakie będą tego konsekwencje dla transakcji, danych i całej gospodarki cyfrowej?

Przelewy natychmiastowe – czy europejskie banki są gotowe do zmian?

Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego przelewy w euro mają docierać na konta klientów w UE w ciągu 10 sekund. Bankom, które nie spełnią tego wymogu, mogą grozić nie tylko kary, ale i utrata klientów.

REKLAMA

Przedsiębiorców niepokoją podatki i niestabilność prawa. Dużym problemem są też rosnące koszty energii

Rosnące koszty energii, wysokie podatki i niestabilność prawa to największe obawy polskich przedsiębiorców. Firmy mierzą się także z problemem braków kadrowych, a większość nie spodziewa się poprawy warunków gospodarczych w najbliższym czasie.

Ranking depozytów: koniec stycznia 2025 r. 4%, 5% a nawet 8% na lokacie lub koncie oszczędnościowym - w którym banku można tyle dostać

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

REKLAMA

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

REKLAMA