REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych dopłaty zwrotne

REKLAMA

W umowie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wspólnicy przewidzieli możliwość wnoszenia dopłat bez konieczności zmiany umowy spółki. Dopłaty te, zgodnie z postanowieniami umowy, mogą być zwracane. Jak należy ująć w księgach rachunkowych operacje gospodarcze związane z wpłatą i zwrotem dopłat?
RADA
W księgach rachunkowych dopłaty wspólników ujmuje się w kapitałach własnych na koncie „Kapitał rezerwowy z tytułu dopłat” – dopóki nie zostaną rozliczone według ustalonego celu, tj. przeniesione np. na kapitał zapasowy lub na pokrycie straty. Gdy dopłata spełnia warunki określone w Kodeksie spółek handlowych może być zwrócona wspólnikom.

UZASADNIENIE
Zasady wnoszenia przez wspólników dopłat zostały uregulowane w art. 177–179 Kodeksu spółek handlowych.
Obowiązek uiszczenia dopłaty powstaje, co do zasady, w wyniku uchwały wspólników, która powinna określić dokładną wysokość dopłat oraz termin ich wniesienia. Wysokość i termin wniesienia dopłat mogą zostać określone również w umowie spółki.
Jeżeli wspólnik nie uiścił dopłaty w określonym terminie, obowiązany jest do zapłaty ustawowych odsetek.
Uiszczone dopłaty mogą być zwrócone wspólnikom. Przepisy Kodeksu spółek handlowych określiły dwie przesłanki dopuszczające zwrot wspólnikom wniesionych dopłat.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


UWAGA!
Podstawą zwrotu wniesionych dopłat może być wyłącznie uchwała wspólników, niezależnie od tego, czy to umowa spółki, czy też uchwała wspólników określiła wysokość i termin wniesienia dopłat.
Należy również pamiętać, że w przypadku gdy spółka nie dokona zwrotu dopłat w ustalonym terminie, ma obowiązek zapłacenia ustawowych odsetek za zwłokę.
Zasady ewidencji dopłat zostały uregulowane przepisami art. 36 ust. 2e ustawy o rachunkowości. Dopłaty należy ujmować w odrębnej pozycji pasywów bilansu jako kapitał rezerwowy z dopłat wspólników – do momentu ich rozliczenia. Dopłaty należne, ale niewniesione, wykazuje się w pozycji „Należne dopłaty na poczet kapitału rezerwowego (wielkość ujemna)”.
Przykład
Wspólnicy ALFA Sp. z o.o. w umowie spółki zawarli obowiązek uiszczenia dopłat. Każdy ze wspólników posiada po 50% udziału w kapitale zakładowym. W styczniu 2005 r. zmienili umowę spółki, w której zostały określone: wysokość i termin wniesienia dopłat. Zmiana umowy spółki została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym. Łączna kwota dopłat wynosiła 100 000 zł i należało ją wpłacić do końca marca 2005 r.
Wspólnik A w lutym 2005 r. wpłacił 20 000 zł, a pozostałą kwotę – 30 000 zł w maju 2005 r.
Wspólnik B w marcu 2005 r. wpłacił 50 000 zł.
W listopadzie 2005 r. wspólnicy podjęli uchwałę o zwrocie wpłaconych dopłat. Uchwała została ogłoszona w „Monitorze Sądowym i Gospodarczym” w grudniu 2005 r. Spółka dokonała w kwietniu 2006 r. zwrotu dopłat na rachunki bankowe wspólników.
1. Obowiązek wniesienia dopłat – styczeń 2005 r.:
Wn konto „Należne dopłaty na poczet kapitału rezerwowego 100 000
– w analityce:
„Wspólnik A” 50 000
„Wspólnik B” 50 000
Ma konto „Kapitał rezerwowy z dopłat” 100 000
2. Wpłata w lutym 2005 r. na rachunek bankowy przez wspólnika A:
Wn konto „Rachunek bankowy” 20 000
Ma konto „Należne dopłaty na poczet kapitału rezerwowego” 20 000
– w analityce „Wspólnik A”
3. Wpłata w marcu 2005 r. na rachunek bankowy przez wspólnika B:
Wn konto „Rachunek bankowy” 50 000
Ma konto „Należne dopłaty na poczet kapitału rezerwowego” 50 000
– w analityce „Wspólnik B”
4. Wpłata w maju 2005 r. na rachunek bankowy przez wspólnika A:
Wn konto „Rachunek bankowy” 30 000
Ma konto „Należne dopłaty na poczet kapitału rezerwowego” 30 000
– w analityce „Wspólnik A”
5. Uchwała o zwrocie dopłat – listopad 2005 r.:
Wn konto „Kapitał rezerwowy z tytułu dopłat” 100 000
Ma konto „Rozrachunki z właścicielami” 100 000
– w analityce:
„Wspólnik A” 50 000
„Wspólnik B” 50 000
6. Zwrot dopłat wspólnikom – kwiecień 2006 r.:
Wn konto „Rozrachunki z właścicielami” 100 000
– w analityce:
„Wspólnik A” 50 000
„Wspólnik B” 50 000
Ma konto „Rachunek bankowy” 100 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


ALFA Sp. z o.o. w sprawozdaniu finansowym za 2005 r. powinna wykazać odrębnie w pasywach bilansu, w grupie A „Kapitał własny”, pozycję:
– „Kapitał rezerwowy z dopłat wspólników” 100 000
Należy także pamiętać, że dopłaty do kapitału zakładowego w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie stanowią przychodu do opodatkowania.

dr Teresa Fołta
biegły rewident

 art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
 art. 36 ust. 2e ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
 art. 177–179 ustawy z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539
Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA