REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy księgowa rozliczając projekt unijny korzysta ze zwolnienia z opodatkowania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Otrzymaliśmy środki unijne za pośrednictwem PARP. Kto jest beneficjentem pomocy - nasza firma czy PARP? Czy wynagrodzenie księgowej prowadzącej rachunkowość projektu unijnego jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 updof?
RADA
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) nie jest beneficjentem pomocy. PARP to agencja rządowa będąca państwową osobą prawną. Jej zadaniem jest zarządzanie funduszami pochodzącymi z budżetu państwa i Unii Europejskiej. Prowadzenie księgowości projektu unijnego nie jest objęte zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 46 updof. Takie jest obecnie stanowisko organów podatkowych. Jest to tzw. czynność pomocnicza. Zwolnienie przysługuje zaś tzw. czynnościom merytorycznym, takim np. jak organizacja i prowadzenie szkoleń.

UZASADNIENIE
Zwolnienie, o które Państwo zapytali, sprawia przedsiębiorcom dużo kłopotów. Przypomnijmy więc pokrótce jego warunki.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Warunkiem zwolnienia jest, aby podatnik bezpośrednio realizował cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Jeżeli środki z dotacji unijnych przekazywane są np. jako wynagrodzenie, pracownicy otrzymujący te pieniądze nie są obciążani podatkiem dochodowym. Podobnie jest z wynagrodzeniem dla zleceniobiorców lub wypłacanym na podstawie umów o dzieło. Wynagrodzenie tych osób musi sfinansować pracodawca lub zleceniodawca ze środków pomocowych. Wynagrodzenie musi dotyczyć prac bezpośrednio realizujących program objęty pomocą.
Zagrożenia
Ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 updof nie korzystają osoby fizyczne, które są podwykonawcami dla beneficjenta pomocy unijnej.
Czynności merytoryczne a czynności pomocnicze
Dla skorzystania ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 updof należy odróżnić czynności merytoryczne od czynności pomocniczych. Tylko te pierwsze dają zwolnienie. Ważne jest więc stanowisko organów podatkowych w zakresie tej kwalifikacji. Przykładem jest interpretacja Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z 14 marca 2006 r. (sygn. II US pb IB/415- -17/415a/80/06/KSz). Naczelnik odpowiadał na zapytanie, czy dochody uzyskiwane z tytułu umów o pracę bądź umów cywilnoprawnych sfinansowane ze środków PHARE korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 updof.
(…) zwolnienie będzie miało zastosowanie jedynie w odniesieniu do osób wykonujących czynności o charakterze merytorycznym, a nie będzie miało zastosowania do osób wykonujących czynności o charakterze pomocniczym. Za czynności o charakterze merytorycznym uznać należy wykonywane w ramach danego programu czynności dotyczące jego treści, przedmiotu, nie zaś strony formalnej, zewnętrznej. Te ostatnie potraktować należy jako czynności o charakterze pomocniczym, które ze swej istoty mają jedynie wspomagać realizację programu, tj. są to czynności dodatkowe, niesamodzielne, posiłkowe, służące jako pomoc czy też ułatwienie. Zatem rozróżnienie czynności merytorycznych i pomocniczych powinno być dokonywane w oparciu o ich związek z określonym programem, który niewątpliwie występuje w odniesieniu do obydwu rodzajów czynności, jednak w pierwszym przypadku będzie to związek bezpośredni, w drugim zaś pośredni; tak więc czynnościami merytorycznymi będzie np. prowadzenie szkoleń, koordynowanie programu, zaś czynnościami pomocniczymi będzie m.in. obsługa księgowości, sekretariatu. Istotnym jest, że zakres prac służących realizacji programu, wykonywanych przez osoby fizyczne, winien być szczegółowo i jednoznacznie określony w zawartych z tymi osobami przez bezpośredniego beneficjenta umowach o pracę bądź umowach cywilnoprawnych (zlecenie, o dzieło).
Ta interpretacja została praktycznie zastosowana przez urząd skarbowy w następującej sytuacji:

PRZYKŁAD
Płatnik skorzystał ze wsparcia udzielonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Zostało ono wypłacone na podstawie umowy „Rozwój lokalnego partnerstwa na rzecz rynku pracy oraz wsparcie projektów finansowanych przez Europejski Fundusz Społeczny”. Środki przekazane płatnikowi przeznaczono na realizację „Centrum Rozwoju Lokalnego – EFS na Podlasiu”. PARP wypłaciło kwotę wsparcia stanowiącą do 90% przewidywanych całkowitych wydatków kwalifikowanych. W tym 75% stanowiły środki PHARE, a 25% środki współfinansowane z budżetu państwa. Płatnik wypłacił wynagrodzenie osobom organizującym szkolenia związane z programem dofinansowanym przez PARP oraz księgowej i sekretarce. Ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 updof może skorzystać trener akredytowany i organizujący szkolenia. Do wynagrodzenia podlegającego zwolnieniu nie ma prawa księgowy, który prowadzi wyodrębnioną ewidencję rachunkową projektu, oraz sekretarka.
Należy pamiętać, że ze zwolnienia korzysta część wynagrodzenia odpowiadająca % udziałów i środków PHARE w łącznej kwocie dotacji (w tym przypadku 75%).
Beneficjent pomocy publicznej a podmiot rozdzielający środki unijne
Należy pamiętać, że ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 updof korzysta osoba, która otrzymała środki pomocowe bezpośrednio od rządu państwa obcego czy organizacji międzynarodowej albo międzynarodowej instytucji finansowej. Jest to tzw. beneficjent pomocy publicznej. W praktyce jest to osoba, która wykorzystuje środki bezzwrotnej pomocy. Nie jest to „podmiot upoważniony do rozdzielania środków”. Takie podmioty jak PARP nie są beneficjentem pomocy, ale pośrednikiem w przekazywaniu środków. Pracownicy PARP nie nabywają prawa do zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 updof tylko dlatego, że PARP przekazała środki unijne beneficjentom pomocy.

PRZYKŁAD
Spółka z o.o. X, działając w konsorcjum, podpisała z rządem polskim umowę na realizację projektu „Pomoc techniczna we wdrażaniu Ramowej Dyrektywy Wodnej w Polsce”. Projekt ten ma wzmocnić potencjał instytucji odpowiedzialnych za gospodarkę wodną na poziomie krajowym, regionalnym oraz lokalnym. Ma też stworzyć warunki niezbędne do wdrożenia Dyrektywy 2000/60/EC z 23 października 2002 r. ustanawiającej ramy działań Wspólnoty Europejskiej na polu polityki wodnej i ochrony środowiska w ramach pomocy zagranicznej Wspólnoty Europejskiej w 90% ze środków PHARE.
21 marca 2005 r. spółka z o.o. X zawarła z podatnikiem B. umowę na opracowanie wytycznych oraz szkoleń związanych z tą umową. Podatnik B. twierdził, że jego zdaniem dochody z tytułu tej umowy są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych. Naczelnik urzędu skarbowego stwierdził, że stanowisko podatnika B. jest błędne. Nie zgodził się jednak z tym dyrektor izby skarbowej. Dyrektor, popierając stanowisko podatnika B., oparł się na wniosku o rejestrację umowy o świadczenie usług nabytych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Był to kluczowy dowód w tej sprawie. Wynikało z niego, że w tym przypadku spółka z o.o. X, z którą podatnik B. zawarł umowę, była tylko dysponentem środków pomocowych. Dlatego podatnik B. jest dostawcą usług, czyli bezpośrednim beneficjentem pomocy i ma tu zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 46 updof.
Dlatego dochody podatnika B. w części pochodzącej ze środków PHARE skorzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Korzystne dla podatnika B. stanowisko zostało opisane w piśmie z 15 marca 2006 r. (sygn. BI/4117-0005/06).

• art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328

Małgorzata Korycka
konsultant biura rachunkowego
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

Jaka najniższa krajowa pensja i minimalna stawka godzinowa w 2026 roku? Związki zawodowe chcą co najmniej 5015 zł brutto. Rząd proponuje ponad 200 zł mniej

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

REKLAMA

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

REKLAMA