REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy księgowa rozliczając projekt unijny korzysta ze zwolnienia z opodatkowania

REKLAMA

Otrzymaliśmy środki unijne za pośrednictwem PARP. Kto jest beneficjentem pomocy - nasza firma czy PARP? Czy wynagrodzenie księgowej prowadzącej rachunkowość projektu unijnego jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 updof?
RADA
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) nie jest beneficjentem pomocy. PARP to agencja rządowa będąca państwową osobą prawną. Jej zadaniem jest zarządzanie funduszami pochodzącymi z budżetu państwa i Unii Europejskiej. Prowadzenie księgowości projektu unijnego nie jest objęte zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 46 updof. Takie jest obecnie stanowisko organów podatkowych. Jest to tzw. czynność pomocnicza. Zwolnienie przysługuje zaś tzw. czynnościom merytorycznym, takim np. jak organizacja i prowadzenie szkoleń.

UZASADNIENIE
Zwolnienie, o które Państwo zapytali, sprawia przedsiębiorcom dużo kłopotów. Przypomnijmy więc pokrótce jego warunki.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Warunkiem zwolnienia jest, aby podatnik bezpośrednio realizował cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Jeżeli środki z dotacji unijnych przekazywane są np. jako wynagrodzenie, pracownicy otrzymujący te pieniądze nie są obciążani podatkiem dochodowym. Podobnie jest z wynagrodzeniem dla zleceniobiorców lub wypłacanym na podstawie umów o dzieło. Wynagrodzenie tych osób musi sfinansować pracodawca lub zleceniodawca ze środków pomocowych. Wynagrodzenie musi dotyczyć prac bezpośrednio realizujących program objęty pomocą.
Zagrożenia
Ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 updof nie korzystają osoby fizyczne, które są podwykonawcami dla beneficjenta pomocy unijnej.
Czynności merytoryczne a czynności pomocnicze
Dla skorzystania ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 updof należy odróżnić czynności merytoryczne od czynności pomocniczych. Tylko te pierwsze dają zwolnienie. Ważne jest więc stanowisko organów podatkowych w zakresie tej kwalifikacji. Przykładem jest interpretacja Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z 14 marca 2006 r. (sygn. II US pb IB/415- -17/415a/80/06/KSz). Naczelnik odpowiadał na zapytanie, czy dochody uzyskiwane z tytułu umów o pracę bądź umów cywilnoprawnych sfinansowane ze środków PHARE korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 updof.
(…) zwolnienie będzie miało zastosowanie jedynie w odniesieniu do osób wykonujących czynności o charakterze merytorycznym, a nie będzie miało zastosowania do osób wykonujących czynności o charakterze pomocniczym. Za czynności o charakterze merytorycznym uznać należy wykonywane w ramach danego programu czynności dotyczące jego treści, przedmiotu, nie zaś strony formalnej, zewnętrznej. Te ostatnie potraktować należy jako czynności o charakterze pomocniczym, które ze swej istoty mają jedynie wspomagać realizację programu, tj. są to czynności dodatkowe, niesamodzielne, posiłkowe, służące jako pomoc czy też ułatwienie. Zatem rozróżnienie czynności merytorycznych i pomocniczych powinno być dokonywane w oparciu o ich związek z określonym programem, który niewątpliwie występuje w odniesieniu do obydwu rodzajów czynności, jednak w pierwszym przypadku będzie to związek bezpośredni, w drugim zaś pośredni; tak więc czynnościami merytorycznymi będzie np. prowadzenie szkoleń, koordynowanie programu, zaś czynnościami pomocniczymi będzie m.in. obsługa księgowości, sekretariatu. Istotnym jest, że zakres prac służących realizacji programu, wykonywanych przez osoby fizyczne, winien być szczegółowo i jednoznacznie określony w zawartych z tymi osobami przez bezpośredniego beneficjenta umowach o pracę bądź umowach cywilnoprawnych (zlecenie, o dzieło).
Ta interpretacja została praktycznie zastosowana przez urząd skarbowy w następującej sytuacji:

PRZYKŁAD
Płatnik skorzystał ze wsparcia udzielonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Zostało ono wypłacone na podstawie umowy „Rozwój lokalnego partnerstwa na rzecz rynku pracy oraz wsparcie projektów finansowanych przez Europejski Fundusz Społeczny”. Środki przekazane płatnikowi przeznaczono na realizację „Centrum Rozwoju Lokalnego – EFS na Podlasiu”. PARP wypłaciło kwotę wsparcia stanowiącą do 90% przewidywanych całkowitych wydatków kwalifikowanych. W tym 75% stanowiły środki PHARE, a 25% środki współfinansowane z budżetu państwa. Płatnik wypłacił wynagrodzenie osobom organizującym szkolenia związane z programem dofinansowanym przez PARP oraz księgowej i sekretarce. Ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 updof może skorzystać trener akredytowany i organizujący szkolenia. Do wynagrodzenia podlegającego zwolnieniu nie ma prawa księgowy, który prowadzi wyodrębnioną ewidencję rachunkową projektu, oraz sekretarka.
Należy pamiętać, że ze zwolnienia korzysta część wynagrodzenia odpowiadająca % udziałów i środków PHARE w łącznej kwocie dotacji (w tym przypadku 75%).
Beneficjent pomocy publicznej a podmiot rozdzielający środki unijne
Należy pamiętać, że ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 updof korzysta osoba, która otrzymała środki pomocowe bezpośrednio od rządu państwa obcego czy organizacji międzynarodowej albo międzynarodowej instytucji finansowej. Jest to tzw. beneficjent pomocy publicznej. W praktyce jest to osoba, która wykorzystuje środki bezzwrotnej pomocy. Nie jest to „podmiot upoważniony do rozdzielania środków”. Takie podmioty jak PARP nie są beneficjentem pomocy, ale pośrednikiem w przekazywaniu środków. Pracownicy PARP nie nabywają prawa do zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 updof tylko dlatego, że PARP przekazała środki unijne beneficjentom pomocy.

PRZYKŁAD
Spółka z o.o. X, działając w konsorcjum, podpisała z rządem polskim umowę na realizację projektu „Pomoc techniczna we wdrażaniu Ramowej Dyrektywy Wodnej w Polsce”. Projekt ten ma wzmocnić potencjał instytucji odpowiedzialnych za gospodarkę wodną na poziomie krajowym, regionalnym oraz lokalnym. Ma też stworzyć warunki niezbędne do wdrożenia Dyrektywy 2000/60/EC z 23 października 2002 r. ustanawiającej ramy działań Wspólnoty Europejskiej na polu polityki wodnej i ochrony środowiska w ramach pomocy zagranicznej Wspólnoty Europejskiej w 90% ze środków PHARE.
21 marca 2005 r. spółka z o.o. X zawarła z podatnikiem B. umowę na opracowanie wytycznych oraz szkoleń związanych z tą umową. Podatnik B. twierdził, że jego zdaniem dochody z tytułu tej umowy są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych. Naczelnik urzędu skarbowego stwierdził, że stanowisko podatnika B. jest błędne. Nie zgodził się jednak z tym dyrektor izby skarbowej. Dyrektor, popierając stanowisko podatnika B., oparł się na wniosku o rejestrację umowy o świadczenie usług nabytych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Był to kluczowy dowód w tej sprawie. Wynikało z niego, że w tym przypadku spółka z o.o. X, z którą podatnik B. zawarł umowę, była tylko dysponentem środków pomocowych. Dlatego podatnik B. jest dostawcą usług, czyli bezpośrednim beneficjentem pomocy i ma tu zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 46 updof.
Dlatego dochody podatnika B. w części pochodzącej ze środków PHARE skorzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Korzystne dla podatnika B. stanowisko zostało opisane w piśmie z 15 marca 2006 r. (sygn. BI/4117-0005/06).

• art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328

Małgorzata Korycka
konsultant biura rachunkowego
Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA