REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy księgowa rozliczając projekt unijny korzysta ze zwolnienia z opodatkowania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Otrzymaliśmy środki unijne za pośrednictwem PARP. Kto jest beneficjentem pomocy - nasza firma czy PARP? Czy wynagrodzenie księgowej prowadzącej rachunkowość projektu unijnego jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 updof?
RADA
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) nie jest beneficjentem pomocy. PARP to agencja rządowa będąca państwową osobą prawną. Jej zadaniem jest zarządzanie funduszami pochodzącymi z budżetu państwa i Unii Europejskiej. Prowadzenie księgowości projektu unijnego nie jest objęte zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 46 updof. Takie jest obecnie stanowisko organów podatkowych. Jest to tzw. czynność pomocnicza. Zwolnienie przysługuje zaś tzw. czynnościom merytorycznym, takim np. jak organizacja i prowadzenie szkoleń.

UZASADNIENIE
Zwolnienie, o które Państwo zapytali, sprawia przedsiębiorcom dużo kłopotów. Przypomnijmy więc pokrótce jego warunki.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Warunkiem zwolnienia jest, aby podatnik bezpośrednio realizował cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Jeżeli środki z dotacji unijnych przekazywane są np. jako wynagrodzenie, pracownicy otrzymujący te pieniądze nie są obciążani podatkiem dochodowym. Podobnie jest z wynagrodzeniem dla zleceniobiorców lub wypłacanym na podstawie umów o dzieło. Wynagrodzenie tych osób musi sfinansować pracodawca lub zleceniodawca ze środków pomocowych. Wynagrodzenie musi dotyczyć prac bezpośrednio realizujących program objęty pomocą.
Zagrożenia
Ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 updof nie korzystają osoby fizyczne, które są podwykonawcami dla beneficjenta pomocy unijnej.
Czynności merytoryczne a czynności pomocnicze
Dla skorzystania ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 updof należy odróżnić czynności merytoryczne od czynności pomocniczych. Tylko te pierwsze dają zwolnienie. Ważne jest więc stanowisko organów podatkowych w zakresie tej kwalifikacji. Przykładem jest interpretacja Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z 14 marca 2006 r. (sygn. II US pb IB/415- -17/415a/80/06/KSz). Naczelnik odpowiadał na zapytanie, czy dochody uzyskiwane z tytułu umów o pracę bądź umów cywilnoprawnych sfinansowane ze środków PHARE korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 updof.
(…) zwolnienie będzie miało zastosowanie jedynie w odniesieniu do osób wykonujących czynności o charakterze merytorycznym, a nie będzie miało zastosowania do osób wykonujących czynności o charakterze pomocniczym. Za czynności o charakterze merytorycznym uznać należy wykonywane w ramach danego programu czynności dotyczące jego treści, przedmiotu, nie zaś strony formalnej, zewnętrznej. Te ostatnie potraktować należy jako czynności o charakterze pomocniczym, które ze swej istoty mają jedynie wspomagać realizację programu, tj. są to czynności dodatkowe, niesamodzielne, posiłkowe, służące jako pomoc czy też ułatwienie. Zatem rozróżnienie czynności merytorycznych i pomocniczych powinno być dokonywane w oparciu o ich związek z określonym programem, który niewątpliwie występuje w odniesieniu do obydwu rodzajów czynności, jednak w pierwszym przypadku będzie to związek bezpośredni, w drugim zaś pośredni; tak więc czynnościami merytorycznymi będzie np. prowadzenie szkoleń, koordynowanie programu, zaś czynnościami pomocniczymi będzie m.in. obsługa księgowości, sekretariatu. Istotnym jest, że zakres prac służących realizacji programu, wykonywanych przez osoby fizyczne, winien być szczegółowo i jednoznacznie określony w zawartych z tymi osobami przez bezpośredniego beneficjenta umowach o pracę bądź umowach cywilnoprawnych (zlecenie, o dzieło).
Ta interpretacja została praktycznie zastosowana przez urząd skarbowy w następującej sytuacji:

PRZYKŁAD
Płatnik skorzystał ze wsparcia udzielonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Zostało ono wypłacone na podstawie umowy „Rozwój lokalnego partnerstwa na rzecz rynku pracy oraz wsparcie projektów finansowanych przez Europejski Fundusz Społeczny”. Środki przekazane płatnikowi przeznaczono na realizację „Centrum Rozwoju Lokalnego – EFS na Podlasiu”. PARP wypłaciło kwotę wsparcia stanowiącą do 90% przewidywanych całkowitych wydatków kwalifikowanych. W tym 75% stanowiły środki PHARE, a 25% środki współfinansowane z budżetu państwa. Płatnik wypłacił wynagrodzenie osobom organizującym szkolenia związane z programem dofinansowanym przez PARP oraz księgowej i sekretarce. Ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 updof może skorzystać trener akredytowany i organizujący szkolenia. Do wynagrodzenia podlegającego zwolnieniu nie ma prawa księgowy, który prowadzi wyodrębnioną ewidencję rachunkową projektu, oraz sekretarka.
Należy pamiętać, że ze zwolnienia korzysta część wynagrodzenia odpowiadająca % udziałów i środków PHARE w łącznej kwocie dotacji (w tym przypadku 75%).
Beneficjent pomocy publicznej a podmiot rozdzielający środki unijne
Należy pamiętać, że ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 updof korzysta osoba, która otrzymała środki pomocowe bezpośrednio od rządu państwa obcego czy organizacji międzynarodowej albo międzynarodowej instytucji finansowej. Jest to tzw. beneficjent pomocy publicznej. W praktyce jest to osoba, która wykorzystuje środki bezzwrotnej pomocy. Nie jest to „podmiot upoważniony do rozdzielania środków”. Takie podmioty jak PARP nie są beneficjentem pomocy, ale pośrednikiem w przekazywaniu środków. Pracownicy PARP nie nabywają prawa do zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 updof tylko dlatego, że PARP przekazała środki unijne beneficjentom pomocy.

PRZYKŁAD
Spółka z o.o. X, działając w konsorcjum, podpisała z rządem polskim umowę na realizację projektu „Pomoc techniczna we wdrażaniu Ramowej Dyrektywy Wodnej w Polsce”. Projekt ten ma wzmocnić potencjał instytucji odpowiedzialnych za gospodarkę wodną na poziomie krajowym, regionalnym oraz lokalnym. Ma też stworzyć warunki niezbędne do wdrożenia Dyrektywy 2000/60/EC z 23 października 2002 r. ustanawiającej ramy działań Wspólnoty Europejskiej na polu polityki wodnej i ochrony środowiska w ramach pomocy zagranicznej Wspólnoty Europejskiej w 90% ze środków PHARE.
21 marca 2005 r. spółka z o.o. X zawarła z podatnikiem B. umowę na opracowanie wytycznych oraz szkoleń związanych z tą umową. Podatnik B. twierdził, że jego zdaniem dochody z tytułu tej umowy są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych. Naczelnik urzędu skarbowego stwierdził, że stanowisko podatnika B. jest błędne. Nie zgodził się jednak z tym dyrektor izby skarbowej. Dyrektor, popierając stanowisko podatnika B., oparł się na wniosku o rejestrację umowy o świadczenie usług nabytych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Był to kluczowy dowód w tej sprawie. Wynikało z niego, że w tym przypadku spółka z o.o. X, z którą podatnik B. zawarł umowę, była tylko dysponentem środków pomocowych. Dlatego podatnik B. jest dostawcą usług, czyli bezpośrednim beneficjentem pomocy i ma tu zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 46 updof.
Dlatego dochody podatnika B. w części pochodzącej ze środków PHARE skorzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Korzystne dla podatnika B. stanowisko zostało opisane w piśmie z 15 marca 2006 r. (sygn. BI/4117-0005/06).

• art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328

Małgorzata Korycka
konsultant biura rachunkowego
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA