REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy księgowa rozliczając projekt unijny korzysta ze zwolnienia z opodatkowania

REKLAMA

Otrzymaliśmy środki unijne za pośrednictwem PARP. Kto jest beneficjentem pomocy - nasza firma czy PARP? Czy wynagrodzenie księgowej prowadzącej rachunkowość projektu unijnego jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 updof?
RADA
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) nie jest beneficjentem pomocy. PARP to agencja rządowa będąca państwową osobą prawną. Jej zadaniem jest zarządzanie funduszami pochodzącymi z budżetu państwa i Unii Europejskiej. Prowadzenie księgowości projektu unijnego nie jest objęte zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 46 updof. Takie jest obecnie stanowisko organów podatkowych. Jest to tzw. czynność pomocnicza. Zwolnienie przysługuje zaś tzw. czynnościom merytorycznym, takim np. jak organizacja i prowadzenie szkoleń.

UZASADNIENIE
Zwolnienie, o które Państwo zapytali, sprawia przedsiębiorcom dużo kłopotów. Przypomnijmy więc pokrótce jego warunki.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Warunkiem zwolnienia jest, aby podatnik bezpośrednio realizował cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Jeżeli środki z dotacji unijnych przekazywane są np. jako wynagrodzenie, pracownicy otrzymujący te pieniądze nie są obciążani podatkiem dochodowym. Podobnie jest z wynagrodzeniem dla zleceniobiorców lub wypłacanym na podstawie umów o dzieło. Wynagrodzenie tych osób musi sfinansować pracodawca lub zleceniodawca ze środków pomocowych. Wynagrodzenie musi dotyczyć prac bezpośrednio realizujących program objęty pomocą.
Zagrożenia
Ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 updof nie korzystają osoby fizyczne, które są podwykonawcami dla beneficjenta pomocy unijnej.
Czynności merytoryczne a czynności pomocnicze
Dla skorzystania ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 updof należy odróżnić czynności merytoryczne od czynności pomocniczych. Tylko te pierwsze dają zwolnienie. Ważne jest więc stanowisko organów podatkowych w zakresie tej kwalifikacji. Przykładem jest interpretacja Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z 14 marca 2006 r. (sygn. II US pb IB/415- -17/415a/80/06/KSz). Naczelnik odpowiadał na zapytanie, czy dochody uzyskiwane z tytułu umów o pracę bądź umów cywilnoprawnych sfinansowane ze środków PHARE korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 updof.
(…) zwolnienie będzie miało zastosowanie jedynie w odniesieniu do osób wykonujących czynności o charakterze merytorycznym, a nie będzie miało zastosowania do osób wykonujących czynności o charakterze pomocniczym. Za czynności o charakterze merytorycznym uznać należy wykonywane w ramach danego programu czynności dotyczące jego treści, przedmiotu, nie zaś strony formalnej, zewnętrznej. Te ostatnie potraktować należy jako czynności o charakterze pomocniczym, które ze swej istoty mają jedynie wspomagać realizację programu, tj. są to czynności dodatkowe, niesamodzielne, posiłkowe, służące jako pomoc czy też ułatwienie. Zatem rozróżnienie czynności merytorycznych i pomocniczych powinno być dokonywane w oparciu o ich związek z określonym programem, który niewątpliwie występuje w odniesieniu do obydwu rodzajów czynności, jednak w pierwszym przypadku będzie to związek bezpośredni, w drugim zaś pośredni; tak więc czynnościami merytorycznymi będzie np. prowadzenie szkoleń, koordynowanie programu, zaś czynnościami pomocniczymi będzie m.in. obsługa księgowości, sekretariatu. Istotnym jest, że zakres prac służących realizacji programu, wykonywanych przez osoby fizyczne, winien być szczegółowo i jednoznacznie określony w zawartych z tymi osobami przez bezpośredniego beneficjenta umowach o pracę bądź umowach cywilnoprawnych (zlecenie, o dzieło).
Ta interpretacja została praktycznie zastosowana przez urząd skarbowy w następującej sytuacji:

PRZYKŁAD
Płatnik skorzystał ze wsparcia udzielonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Zostało ono wypłacone na podstawie umowy „Rozwój lokalnego partnerstwa na rzecz rynku pracy oraz wsparcie projektów finansowanych przez Europejski Fundusz Społeczny”. Środki przekazane płatnikowi przeznaczono na realizację „Centrum Rozwoju Lokalnego – EFS na Podlasiu”. PARP wypłaciło kwotę wsparcia stanowiącą do 90% przewidywanych całkowitych wydatków kwalifikowanych. W tym 75% stanowiły środki PHARE, a 25% środki współfinansowane z budżetu państwa. Płatnik wypłacił wynagrodzenie osobom organizującym szkolenia związane z programem dofinansowanym przez PARP oraz księgowej i sekretarce. Ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 updof może skorzystać trener akredytowany i organizujący szkolenia. Do wynagrodzenia podlegającego zwolnieniu nie ma prawa księgowy, który prowadzi wyodrębnioną ewidencję rachunkową projektu, oraz sekretarka.
Należy pamiętać, że ze zwolnienia korzysta część wynagrodzenia odpowiadająca % udziałów i środków PHARE w łącznej kwocie dotacji (w tym przypadku 75%).
Beneficjent pomocy publicznej a podmiot rozdzielający środki unijne
Należy pamiętać, że ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 updof korzysta osoba, która otrzymała środki pomocowe bezpośrednio od rządu państwa obcego czy organizacji międzynarodowej albo międzynarodowej instytucji finansowej. Jest to tzw. beneficjent pomocy publicznej. W praktyce jest to osoba, która wykorzystuje środki bezzwrotnej pomocy. Nie jest to „podmiot upoważniony do rozdzielania środków”. Takie podmioty jak PARP nie są beneficjentem pomocy, ale pośrednikiem w przekazywaniu środków. Pracownicy PARP nie nabywają prawa do zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 updof tylko dlatego, że PARP przekazała środki unijne beneficjentom pomocy.

PRZYKŁAD
Spółka z o.o. X, działając w konsorcjum, podpisała z rządem polskim umowę na realizację projektu „Pomoc techniczna we wdrażaniu Ramowej Dyrektywy Wodnej w Polsce”. Projekt ten ma wzmocnić potencjał instytucji odpowiedzialnych za gospodarkę wodną na poziomie krajowym, regionalnym oraz lokalnym. Ma też stworzyć warunki niezbędne do wdrożenia Dyrektywy 2000/60/EC z 23 października 2002 r. ustanawiającej ramy działań Wspólnoty Europejskiej na polu polityki wodnej i ochrony środowiska w ramach pomocy zagranicznej Wspólnoty Europejskiej w 90% ze środków PHARE.
21 marca 2005 r. spółka z o.o. X zawarła z podatnikiem B. umowę na opracowanie wytycznych oraz szkoleń związanych z tą umową. Podatnik B. twierdził, że jego zdaniem dochody z tytułu tej umowy są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych. Naczelnik urzędu skarbowego stwierdził, że stanowisko podatnika B. jest błędne. Nie zgodził się jednak z tym dyrektor izby skarbowej. Dyrektor, popierając stanowisko podatnika B., oparł się na wniosku o rejestrację umowy o świadczenie usług nabytych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Był to kluczowy dowód w tej sprawie. Wynikało z niego, że w tym przypadku spółka z o.o. X, z którą podatnik B. zawarł umowę, była tylko dysponentem środków pomocowych. Dlatego podatnik B. jest dostawcą usług, czyli bezpośrednim beneficjentem pomocy i ma tu zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 46 updof.
Dlatego dochody podatnika B. w części pochodzącej ze środków PHARE skorzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Korzystne dla podatnika B. stanowisko zostało opisane w piśmie z 15 marca 2006 r. (sygn. BI/4117-0005/06).

• art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328

Małgorzata Korycka
konsultant biura rachunkowego
Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA