REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć instalację systemu monitoringu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak rozliczyć instalację systemu monitorującego? Czy jednostka rejestrująca, stanowiąca element systemu monitorującego, powinna traktować cały system z kamerami i okablowaniem jako całościową inwestycję w obcym środku trwałym? Czy też można wydzielić z systemu poszczególne elementy i zastosować indywidualne stawki?
RADA
Zakładany system monitoringu należy traktować całościowo jako inwestycję w obcym środku trwałym. Nie można wydzielać z systemu poszczególnych jego elementów. Amortyzacji będzie podlegał cały system.

UZASADNIENIE
Przypomnijmy, że aby składniki majątku mogły być uznane za środki trwałe podlegające amortyzacji, muszą spełniać warunki określone w art. 16a ust. 1 updop. Między innymi powinny być „kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania”. Wyrażenie to jest utożsamiane ze zdolnością do samodzielnej pracy. Problem ten, na przykładzie drukarki, był wielokrotnie podnoszony w orzecznictwie NSA. W wyroku z 3 kwietnia 1998 r., sygn. akt I SA/Lu 265/97, NSA stwierdził:
(…) drukarka komputerowa nie jest samodzielnym urządzeniem, to znaczy urządzeniem, którego funkcje użytkowe mogą być realizowane w jego samodzielnej pracy, bez współpracy z innymi urządzeniami – aby mogła spełniać swoje funkcje, drukarka komputerowa musi otrzymać od urządzenia komputerowego polecenie drukowania i informację, co ma drukować. Jest typowym urządzeniem peryferyjnym. Wydatek na drukarkę komputerową nie może więc być ani zaliczony bezpośrednio jako koszt uzyskania przychodu, bowiem byłoby to sprzeczne z art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani też – jako koszt uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne drukarki, jako samodzielnego środka trwałego.
Podobnie w wyroku z 29 października 1998 r. (sygn. akt I SA/Ka 309/97) NSA uznał, że:
(…) obiektem zdatnym do użytku zgodnie z jego przeznaczeniem, a więc środkiem trwałym w rozumieniu przepisów podatkowych, jest kompletny komputer (jednostka centralna, ekran, klawiatura, monitor, drukarka). Jego poszczególne elementy nie mogą być traktowane jako osobne obiekty, gdyż nie są elementem samodzielnym i zdatnym do użytku. O tym, czy poszczególne elementy komputera są samodzielnym obiektem, decydują obiektywne cechy danego urządzenia, a nie podatnik czy jego przewidywania.
Pogląd ten jest coraz częściej krytykowany. Zwrot „kompletne i zdatne do użytku” nie oznacza, że urządzenie musi samodzielnie pracować. Nie ulega wątpliwości, że kamera bez systemu monitującego jest urządzeniem zdatnym do użytku. Kryterium samodzielności nie przesądza o możliwości zaliczenia poszczególnych elementów systemu monitorującego do środków trwałych. Jako przykład można wskazać, że także przyczepa samochodowa lub wagon kolejowy – choć same nie mogą się poruszać – są odrębnymi środkami trwałymi, kompletnymi i zdatnymi do użytku. Jeżeli drukarka została nabyta do współpracy z kilkoma komputerami podatnika – można uznać, że jest obiektem kompletnym i zdatnym do użytku niezależnie od podłączenia do konkretnego komputera.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Warunkiem uznania składnika majątku za środek trwały nie jest jego zdolność do samodzielnego funkcjonowania.
Nie można jednak przyjąć, że taka sama sytuacja, jak w przypadku drukarki, dotyczy systemu monitorującego. Składniki majątku w postaci poszczególnych elementów systemu monitorującego nie mogą być użytkowane inaczej niż w ramach zestawu. Jeżeli podatnik nabył te elementy w ramach zestawu monitorującego, to nie ma podstaw, aby każdy z elementów zakwalifikować jako odrębny środek trwały.
Na podstawie art. 16a ust. 2 pkt 1 updop amortyzacji podlegają również, niezależnie od okresu używania, inwestycje w obcych środkach trwałych. Jeżeli podatnik dokonuje tych odpisów zgodnie z art. 16a–16m ustawy, z uwzględnieniem art. 16 ustawy – odpisy te stanowią koszty uzyskania przychodów.
Suma kosztów poniesionych na inwestycję (tutaj: system monitoringu) przed przyjęciem jej do używania będzie częścią ceny nabycia, stanowiącej wartość początkową inwestycji w obcym środku trwałym. Od tak ustalonej wartości początkowej będą dokonywane odpisy amortyzacyjne.
Na podejmowanie inwestycji w obcych środkach trwałych podatnik powinien mieć jednak zezwolenie (tytuł prawny) właściciela monitorowanych lokali. Aby inwestycje w obcym środku trwałym były kosztem uzyskania przychodów, nie mogą być zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, np. przez właściciela (art. 16 ust. 1 pkt 48 updop).
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Na podejmowanie inwestycji w obcych środkach trwałych podatnik powinien mieć zezwolenie właściciela.
Nie wszystkie wydatki poniesione przez dany podmiot stanowią inwestycję w obcych środkach trwałych. Stosownie do art. 16j ust. 4 updop podatnicy mogą indywidualnie ustalać stawki amortyzacyjne do przyjętych do używania inwestycji w obcych środkach trwałych, z tym że okres amortyzacji nie może być krótszy niż określony w przepisach:
• 10 lat dla inwestycji w obcych budynkach (lokalach) lub budowlach,
• 30 miesięcy dla inwestycji w środkach transportu, w tym samochodach osobowych,
• dla inwestycji w środki trwałe zaliczone do grupy 3, 4, 5, 6 i 8 KŚT:
– 24 miesiące – gdy ich wartość początkowa nie przekracza 25 000 zł,
– 36 miesięcy – gdy ich wartość początkowa nie przekracza 50 000 zł i jest większa niż 25 000 zł,
– 60 miesięcy – w pozostałych przypadkach.
Amortyzacji dokonuje się podobnie jak dla pozostałych środków trwałych. Podatnik może więc amortyzować system według stawki 10% przewidzianej dla urządzeń technicznych (grupa 6 KŚT) lub według stawki indywidualnej w zależności od wartości inwestycji w obcym środku trwałym.

• art. 16 ust. 1 pkt 48, art. 16j ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Michał Kijowski
ekspert w zakresie podatku dochodowego
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

REKLAMA

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

REKLAMA

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA