REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć instalację systemu monitoringu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak rozliczyć instalację systemu monitorującego? Czy jednostka rejestrująca, stanowiąca element systemu monitorującego, powinna traktować cały system z kamerami i okablowaniem jako całościową inwestycję w obcym środku trwałym? Czy też można wydzielić z systemu poszczególne elementy i zastosować indywidualne stawki?
RADA
Zakładany system monitoringu należy traktować całościowo jako inwestycję w obcym środku trwałym. Nie można wydzielać z systemu poszczególnych jego elementów. Amortyzacji będzie podlegał cały system.

UZASADNIENIE
Przypomnijmy, że aby składniki majątku mogły być uznane za środki trwałe podlegające amortyzacji, muszą spełniać warunki określone w art. 16a ust. 1 updop. Między innymi powinny być „kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania”. Wyrażenie to jest utożsamiane ze zdolnością do samodzielnej pracy. Problem ten, na przykładzie drukarki, był wielokrotnie podnoszony w orzecznictwie NSA. W wyroku z 3 kwietnia 1998 r., sygn. akt I SA/Lu 265/97, NSA stwierdził:
(…) drukarka komputerowa nie jest samodzielnym urządzeniem, to znaczy urządzeniem, którego funkcje użytkowe mogą być realizowane w jego samodzielnej pracy, bez współpracy z innymi urządzeniami – aby mogła spełniać swoje funkcje, drukarka komputerowa musi otrzymać od urządzenia komputerowego polecenie drukowania i informację, co ma drukować. Jest typowym urządzeniem peryferyjnym. Wydatek na drukarkę komputerową nie może więc być ani zaliczony bezpośrednio jako koszt uzyskania przychodu, bowiem byłoby to sprzeczne z art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani też – jako koszt uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne drukarki, jako samodzielnego środka trwałego.
Podobnie w wyroku z 29 października 1998 r. (sygn. akt I SA/Ka 309/97) NSA uznał, że:
(…) obiektem zdatnym do użytku zgodnie z jego przeznaczeniem, a więc środkiem trwałym w rozumieniu przepisów podatkowych, jest kompletny komputer (jednostka centralna, ekran, klawiatura, monitor, drukarka). Jego poszczególne elementy nie mogą być traktowane jako osobne obiekty, gdyż nie są elementem samodzielnym i zdatnym do użytku. O tym, czy poszczególne elementy komputera są samodzielnym obiektem, decydują obiektywne cechy danego urządzenia, a nie podatnik czy jego przewidywania.
Pogląd ten jest coraz częściej krytykowany. Zwrot „kompletne i zdatne do użytku” nie oznacza, że urządzenie musi samodzielnie pracować. Nie ulega wątpliwości, że kamera bez systemu monitującego jest urządzeniem zdatnym do użytku. Kryterium samodzielności nie przesądza o możliwości zaliczenia poszczególnych elementów systemu monitorującego do środków trwałych. Jako przykład można wskazać, że także przyczepa samochodowa lub wagon kolejowy – choć same nie mogą się poruszać – są odrębnymi środkami trwałymi, kompletnymi i zdatnymi do użytku. Jeżeli drukarka została nabyta do współpracy z kilkoma komputerami podatnika – można uznać, że jest obiektem kompletnym i zdatnym do użytku niezależnie od podłączenia do konkretnego komputera.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Warunkiem uznania składnika majątku za środek trwały nie jest jego zdolność do samodzielnego funkcjonowania.
Nie można jednak przyjąć, że taka sama sytuacja, jak w przypadku drukarki, dotyczy systemu monitorującego. Składniki majątku w postaci poszczególnych elementów systemu monitorującego nie mogą być użytkowane inaczej niż w ramach zestawu. Jeżeli podatnik nabył te elementy w ramach zestawu monitorującego, to nie ma podstaw, aby każdy z elementów zakwalifikować jako odrębny środek trwały.
Na podstawie art. 16a ust. 2 pkt 1 updop amortyzacji podlegają również, niezależnie od okresu używania, inwestycje w obcych środkach trwałych. Jeżeli podatnik dokonuje tych odpisów zgodnie z art. 16a–16m ustawy, z uwzględnieniem art. 16 ustawy – odpisy te stanowią koszty uzyskania przychodów.
Suma kosztów poniesionych na inwestycję (tutaj: system monitoringu) przed przyjęciem jej do używania będzie częścią ceny nabycia, stanowiącej wartość początkową inwestycji w obcym środku trwałym. Od tak ustalonej wartości początkowej będą dokonywane odpisy amortyzacyjne.
Na podejmowanie inwestycji w obcych środkach trwałych podatnik powinien mieć jednak zezwolenie (tytuł prawny) właściciela monitorowanych lokali. Aby inwestycje w obcym środku trwałym były kosztem uzyskania przychodów, nie mogą być zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, np. przez właściciela (art. 16 ust. 1 pkt 48 updop).
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Na podejmowanie inwestycji w obcych środkach trwałych podatnik powinien mieć zezwolenie właściciela.
Nie wszystkie wydatki poniesione przez dany podmiot stanowią inwestycję w obcych środkach trwałych. Stosownie do art. 16j ust. 4 updop podatnicy mogą indywidualnie ustalać stawki amortyzacyjne do przyjętych do używania inwestycji w obcych środkach trwałych, z tym że okres amortyzacji nie może być krótszy niż określony w przepisach:
• 10 lat dla inwestycji w obcych budynkach (lokalach) lub budowlach,
• 30 miesięcy dla inwestycji w środkach transportu, w tym samochodach osobowych,
• dla inwestycji w środki trwałe zaliczone do grupy 3, 4, 5, 6 i 8 KŚT:
– 24 miesiące – gdy ich wartość początkowa nie przekracza 25 000 zł,
– 36 miesięcy – gdy ich wartość początkowa nie przekracza 50 000 zł i jest większa niż 25 000 zł,
– 60 miesięcy – w pozostałych przypadkach.
Amortyzacji dokonuje się podobnie jak dla pozostałych środków trwałych. Podatnik może więc amortyzować system według stawki 10% przewidzianej dla urządzeń technicznych (grupa 6 KŚT) lub według stawki indywidualnej w zależności od wartości inwestycji w obcym środku trwałym.

• art. 16 ust. 1 pkt 48, art. 16j ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Michał Kijowski
ekspert w zakresie podatku dochodowego
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA