REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować zakup prezentu dla pracownika odchodzącego na emeryturę

REKLAMA

W związku z przejściem na emeryturę firma kupiła pracownikowi ze środków obrotowych drukarkę za ok. 500 zł brutto (w firmie nie ma ZFŚS). Czy fakturę można ująć w koszty firmy? Co z VAT? Czy kwota prezentu stanowi dla pracownika przychód, który trzeba opodatkować i oskładkować?
RADA
Tak. Wydatek na zakup drukarki stanowi koszt uzyskania przychodu firmy, a jej wartość – przychód pracownika podlegający opodatkowaniu i „oskładkowaniu”. Możliwe stanowiska dotyczące rozliczenia VAT przedstawiamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Koszty zakupu upominku dla odchodzącego na emeryturę pracownika stanowią koszt uzyskania przychodu pracodawcy. Jest to po prostu forma dodatkowego wynagrodzenia za pracę (premii). Wydatki na wynagrodzenia dla pracowników stanowią zaś koszt pracodawcy.
Wniosek ten potwierdzają organy podatkowe w udzielanych przez siebie wyjaśnieniach. Tytułem przykładu można wskazać pismo Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z 14 marca 2005 r. (nr P-I/423/16/WE/05, publ. http://sip.mf.gov.pl/), w którym czytamy, że:świadczenia rzeczowe (prezenty) sfinansowane ze środków obrotowych przekazywane pracownikom przechodzącym na emeryturę (…) stanowią więc element wynagrodzenia. Zatem wydatki te stanowią pracownicze koszty uzyskania przychodu u pracodawcy.
WAŻNE!
Świadczenia rzeczowe (prezenty) sfinansowane ze środków obrotowych przekazywane pracownikom przechodzącym na emeryturę stanowią element wynagrodzenia. Stanowią więc koszt pracodawcy.
Po stronie pracownika przechodzącego na emeryturę wartość drukarki brutto stanowi zatem przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Podlega on oskładkowaniu na zasadach ogólnych.
Skutki w VAT
Można dojść do dwóch wniosków. Z jednej bowiem strony można przyjąć, że wszelkie zakupy towarów przeznaczonych dla pracowników są zakupami towarów wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, a w konsekwencji uprawniają do odliczenia podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Jednocześnie przekazanie tych towarów na cele osobiste pracowników (np. przekazanie w formie premii) skutkuje opodatkowaniem ich przekazania podatkiem VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy (dokumentowanym fakturą wewnętrzną). Zakładamy oczywiście, że działalność pracodawcy jest opodatkowana.
Można także przyjąć, że związek między zakupami towarów przeznaczonych dla pracowników a wykonywanymi przez nich czynnościami opodatkowanymi jest zbyt pośredni, aby można było odliczać podatek naliczony od tych zakupów. Przyjęcie takiego stanowiska powoduje, że przekazanie takich towarów pracownikom nie podlega opodatkowaniu VAT. Opodatkowaniu takiemu podlega wyłącznie przekazanie tych towarów, przy których nabyciu/wytworzeniu podatnikom przysługiwało prawo do odliczenia (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT).
Literalne brzmienie przepisów oraz względy praktyczne przemawiają za przyjęciem pierwszego stanowiska. Jednocześnie jednak, ze względu na niejasne przepisy, stosowanie obu sposobów jest dopuszczalne. Przyjęcie drugiego sposobu postępowania jest korzystniejsze podatkowo. Wydatki na zakupy towarów przeznaczonych dla pracowników będą bowiem stanowić wówczas koszty uzyskania przychodów w kwocie brutto. Tymczasem przyjęcie pierwszego stanowiska nie pozwala na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów podatku należnego od przekazania towarów pracownikom. Do kosztów uzyskania przychodu można jedynie zaliczyć podatek należny od przekazania towarów na cele reprezentacji i reklamy.
PRZYKŁAD
Spółka z o.o. kupiła dla odchodzącego na emeryturę pracownika drukarkę o wartości 488 zł brutto (400 zł netto). W tej sytuacji, zależnie od przyjętego stanowiska:
– kosztem uzyskania przychodu spółki jest kwota 400 zł, VAT (88 zł) podlega odliczeniu przez spółkę; jednocześnie w związku z przekazaniem drukarki dochodzi do opodatkowania VAT (podatek należny wynosi również 88 zł); podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i „oskładkowaniu” przychód ze stosunku pracy pracownika wynosi 488 zł,
– kosztem uzyskania przychodu spółki jest kwota 488 zł (VAT nie podlega odliczeniu i nie dochodzi do opodatkowania VAT); podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i „oskładkowaniu” przychód ze stosunku pracy pracownika wynosi również 488 zł.

•  art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
•  art. 7 ust. 2 oraz art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
•  art. 10 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA