REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować zakup prezentu dla pracownika odchodzącego na emeryturę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W związku z przejściem na emeryturę firma kupiła pracownikowi ze środków obrotowych drukarkę za ok. 500 zł brutto (w firmie nie ma ZFŚS). Czy fakturę można ująć w koszty firmy? Co z VAT? Czy kwota prezentu stanowi dla pracownika przychód, który trzeba opodatkować i oskładkować?
RADA
Tak. Wydatek na zakup drukarki stanowi koszt uzyskania przychodu firmy, a jej wartość – przychód pracownika podlegający opodatkowaniu i „oskładkowaniu”. Możliwe stanowiska dotyczące rozliczenia VAT przedstawiamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Koszty zakupu upominku dla odchodzącego na emeryturę pracownika stanowią koszt uzyskania przychodu pracodawcy. Jest to po prostu forma dodatkowego wynagrodzenia za pracę (premii). Wydatki na wynagrodzenia dla pracowników stanowią zaś koszt pracodawcy.
Wniosek ten potwierdzają organy podatkowe w udzielanych przez siebie wyjaśnieniach. Tytułem przykładu można wskazać pismo Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z 14 marca 2005 r. (nr P-I/423/16/WE/05, publ. http://sip.mf.gov.pl/), w którym czytamy, że:świadczenia rzeczowe (prezenty) sfinansowane ze środków obrotowych przekazywane pracownikom przechodzącym na emeryturę (…) stanowią więc element wynagrodzenia. Zatem wydatki te stanowią pracownicze koszty uzyskania przychodu u pracodawcy.
WAŻNE!
Świadczenia rzeczowe (prezenty) sfinansowane ze środków obrotowych przekazywane pracownikom przechodzącym na emeryturę stanowią element wynagrodzenia. Stanowią więc koszt pracodawcy.
Po stronie pracownika przechodzącego na emeryturę wartość drukarki brutto stanowi zatem przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Podlega on oskładkowaniu na zasadach ogólnych.
Skutki w VAT
Można dojść do dwóch wniosków. Z jednej bowiem strony można przyjąć, że wszelkie zakupy towarów przeznaczonych dla pracowników są zakupami towarów wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, a w konsekwencji uprawniają do odliczenia podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Jednocześnie przekazanie tych towarów na cele osobiste pracowników (np. przekazanie w formie premii) skutkuje opodatkowaniem ich przekazania podatkiem VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy (dokumentowanym fakturą wewnętrzną). Zakładamy oczywiście, że działalność pracodawcy jest opodatkowana.
Można także przyjąć, że związek między zakupami towarów przeznaczonych dla pracowników a wykonywanymi przez nich czynnościami opodatkowanymi jest zbyt pośredni, aby można było odliczać podatek naliczony od tych zakupów. Przyjęcie takiego stanowiska powoduje, że przekazanie takich towarów pracownikom nie podlega opodatkowaniu VAT. Opodatkowaniu takiemu podlega wyłącznie przekazanie tych towarów, przy których nabyciu/wytworzeniu podatnikom przysługiwało prawo do odliczenia (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT).
Literalne brzmienie przepisów oraz względy praktyczne przemawiają za przyjęciem pierwszego stanowiska. Jednocześnie jednak, ze względu na niejasne przepisy, stosowanie obu sposobów jest dopuszczalne. Przyjęcie drugiego sposobu postępowania jest korzystniejsze podatkowo. Wydatki na zakupy towarów przeznaczonych dla pracowników będą bowiem stanowić wówczas koszty uzyskania przychodów w kwocie brutto. Tymczasem przyjęcie pierwszego stanowiska nie pozwala na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów podatku należnego od przekazania towarów pracownikom. Do kosztów uzyskania przychodu można jedynie zaliczyć podatek należny od przekazania towarów na cele reprezentacji i reklamy.
PRZYKŁAD
Spółka z o.o. kupiła dla odchodzącego na emeryturę pracownika drukarkę o wartości 488 zł brutto (400 zł netto). W tej sytuacji, zależnie od przyjętego stanowiska:
– kosztem uzyskania przychodu spółki jest kwota 400 zł, VAT (88 zł) podlega odliczeniu przez spółkę; jednocześnie w związku z przekazaniem drukarki dochodzi do opodatkowania VAT (podatek należny wynosi również 88 zł); podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i „oskładkowaniu” przychód ze stosunku pracy pracownika wynosi 488 zł,
– kosztem uzyskania przychodu spółki jest kwota 488 zł (VAT nie podlega odliczeniu i nie dochodzi do opodatkowania VAT); podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i „oskładkowaniu” przychód ze stosunku pracy pracownika wynosi również 488 zł.

•  art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
•  art. 7 ust. 2 oraz art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
•  art. 10 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA