REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować zakup prezentu dla pracownika odchodzącego na emeryturę

REKLAMA

W związku z przejściem na emeryturę firma kupiła pracownikowi ze środków obrotowych drukarkę za ok. 500 zł brutto (w firmie nie ma ZFŚS). Czy fakturę można ująć w koszty firmy? Co z VAT? Czy kwota prezentu stanowi dla pracownika przychód, który trzeba opodatkować i oskładkować?
RADA
Tak. Wydatek na zakup drukarki stanowi koszt uzyskania przychodu firmy, a jej wartość – przychód pracownika podlegający opodatkowaniu i „oskładkowaniu”. Możliwe stanowiska dotyczące rozliczenia VAT przedstawiamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Koszty zakupu upominku dla odchodzącego na emeryturę pracownika stanowią koszt uzyskania przychodu pracodawcy. Jest to po prostu forma dodatkowego wynagrodzenia za pracę (premii). Wydatki na wynagrodzenia dla pracowników stanowią zaś koszt pracodawcy.
Wniosek ten potwierdzają organy podatkowe w udzielanych przez siebie wyjaśnieniach. Tytułem przykładu można wskazać pismo Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z 14 marca 2005 r. (nr P-I/423/16/WE/05, publ. http://sip.mf.gov.pl/), w którym czytamy, że:świadczenia rzeczowe (prezenty) sfinansowane ze środków obrotowych przekazywane pracownikom przechodzącym na emeryturę (…) stanowią więc element wynagrodzenia. Zatem wydatki te stanowią pracownicze koszty uzyskania przychodu u pracodawcy.
WAŻNE!
Świadczenia rzeczowe (prezenty) sfinansowane ze środków obrotowych przekazywane pracownikom przechodzącym na emeryturę stanowią element wynagrodzenia. Stanowią więc koszt pracodawcy.
Po stronie pracownika przechodzącego na emeryturę wartość drukarki brutto stanowi zatem przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Podlega on oskładkowaniu na zasadach ogólnych.
Skutki w VAT
Można dojść do dwóch wniosków. Z jednej bowiem strony można przyjąć, że wszelkie zakupy towarów przeznaczonych dla pracowników są zakupami towarów wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, a w konsekwencji uprawniają do odliczenia podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Jednocześnie przekazanie tych towarów na cele osobiste pracowników (np. przekazanie w formie premii) skutkuje opodatkowaniem ich przekazania podatkiem VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy (dokumentowanym fakturą wewnętrzną). Zakładamy oczywiście, że działalność pracodawcy jest opodatkowana.
Można także przyjąć, że związek między zakupami towarów przeznaczonych dla pracowników a wykonywanymi przez nich czynnościami opodatkowanymi jest zbyt pośredni, aby można było odliczać podatek naliczony od tych zakupów. Przyjęcie takiego stanowiska powoduje, że przekazanie takich towarów pracownikom nie podlega opodatkowaniu VAT. Opodatkowaniu takiemu podlega wyłącznie przekazanie tych towarów, przy których nabyciu/wytworzeniu podatnikom przysługiwało prawo do odliczenia (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT).
Literalne brzmienie przepisów oraz względy praktyczne przemawiają za przyjęciem pierwszego stanowiska. Jednocześnie jednak, ze względu na niejasne przepisy, stosowanie obu sposobów jest dopuszczalne. Przyjęcie drugiego sposobu postępowania jest korzystniejsze podatkowo. Wydatki na zakupy towarów przeznaczonych dla pracowników będą bowiem stanowić wówczas koszty uzyskania przychodów w kwocie brutto. Tymczasem przyjęcie pierwszego stanowiska nie pozwala na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów podatku należnego od przekazania towarów pracownikom. Do kosztów uzyskania przychodu można jedynie zaliczyć podatek należny od przekazania towarów na cele reprezentacji i reklamy.
PRZYKŁAD
Spółka z o.o. kupiła dla odchodzącego na emeryturę pracownika drukarkę o wartości 488 zł brutto (400 zł netto). W tej sytuacji, zależnie od przyjętego stanowiska:
– kosztem uzyskania przychodu spółki jest kwota 400 zł, VAT (88 zł) podlega odliczeniu przez spółkę; jednocześnie w związku z przekazaniem drukarki dochodzi do opodatkowania VAT (podatek należny wynosi również 88 zł); podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i „oskładkowaniu” przychód ze stosunku pracy pracownika wynosi 488 zł,
– kosztem uzyskania przychodu spółki jest kwota 488 zł (VAT nie podlega odliczeniu i nie dochodzi do opodatkowania VAT); podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i „oskładkowaniu” przychód ze stosunku pracy pracownika wynosi również 488 zł.

•  art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
•  art. 7 ust. 2 oraz art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
•  art. 10 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy podczas realizacji projektów unijnych: formalne, merytoryczne, finansowe, proceduralne

Realizacja projektów dofinansowanych z funduszy europejskich to dla wielu przedsiębiorców i instytucji ogromna szansa na rozwój i wzrost konkurencyjności. Jednak pozytywna decyzja o dofinansowaniu to dopiero pierwszy krok na drodze do osiągnięcia sukcesu, a kolejne fazy projektu niosą ze sobą szereg wyzwań mogących zaważyć na powodzeniu całego przedsięwzięcia. Warto więc wiedzieć, jakie błędy najczęściej popełniają firmy podczas realizacji projektów unijnych oraz jak ich unikać.

Do 400 tys. zł dotacji dla rzemieślników ze Śląska. Wnioski na początku 2025 r. Jakie kryteria trzeba spełniać?

Na początku 2025 roku Śląskie Centrum Przedsiębiorczości planuje ogłosić nabór na dotację dla rzemieślników zainteresowanych rozwojem prowadzonej działalności. 

Klient chce fakturę a nie zwrócił paragonu. Czy mimo to można mu wystawić?

Czy do wystawianych faktur sprzedający za pomocą kasy fiskalnej musi dołączać kopie paragonów z kasy fiskalnej? Co w sytuacji, gdy do faktur nie są dołączane kopie paragonów z kasy fiskalnej? Prowadzę kiosk handlowy i wystawiam miesięcznie kilka zbiorczych faktur z danego miesiąca, do których nie dołączam kopii paragonów, gdyż klienci ich nie zwracają. Czy to prawidłowa praktyka?

Podatek od sprzedaży w USA: czym różni się od VAT. Ponad 12 000 jurysdykcji podatkowych w jednym państwie

Stany Zjednoczone, jedna z największych i najpotężniejszych gospodarek świata, wyróżnia się pod względem podatkowym - nie posiada systemu podatku od wartości dodanej (VAT), który obowiązuje w Polsce i ponad 170 krajach na całym świecie. Wynikające z tego różnice widoczne są w portfelach konsumentów, ale są też prawdziwym wyzwaniem dla firm – zarówno tych amerykańskich, jak i polskich. Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym, odsłania szczegóły obu systemów i wyjaśnia, jak w nich funkcjonować.

REKLAMA

Od 31 grudnia 2024 r. przewoźnicy do 56 dni wstecz pod lupą inspekcji transportowych w UE. Jak przygotować się do nowych przepisów?

Już od 31 grudnia 2024 roku inspekcje transportowe w całej Unii Europejskiej zyskają nowe możliwości nadzoru, które znacząco wpłyną na funkcjonowanie branży zarówno w transporcie międzynarodowym, jak i krajowym. Dwukrotne wydłużenie okresu kontroli wymusi istotną zmianę procedur w firmach transportowych i przewozach osób. Należy się też liczyć ze zwiększoną liczbą wykrytych naruszeń na drodze. Jakie są konsekwencje tych zmian? I w jaki sposób przewoźnicy oraz osoby odpowiedzialne za transport publiczny mogą się na to przygotować? 

Ulga IP Box w 2025 r. Ministerstwo Finansów potwierdza, że idą zmiany w przepisach podatkowych

Ulga IP Box pozwala zmniejszyć efektywne opodatkowanie dochodów z działalności innowacyjnej nawet do 5%. Już w 2025 r. może dojść do zmiany przepisów dotyczących tej ulgi. Ministerstwo Finansów potwierdza, że trwają wewnątrzresortowe konsultacje w tej sprawie.

Czy trzeba opłacić składkę zdrowotną w styczniu 2025 r., mimo braku przychodu za grudzień? Rozpoczęcie działalności na skali podatkowej lub podatku liniowym

Rozpoczęcie działalności gospodarczej to istotny moment, który wiąże się z szeregiem formalności oraz obowiązków podatkowych i ubezpieczeniowych. Obecnie wybierając formę opodatkowania przedsiębiorcy nie tylko zwracają uwagę na zobowiązania podatkowe, ale także na zobowiązania względem ZUS. Mowa o składce zdrowotnej, która w zależności od wybranej formy opodatkowania ma różny sposób wyliczenia. Na skali podatkowej i podatku liniowym składkę zdrowotną ustala się na podstawie dochodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym miesiąc wyliczenia składki. Pojawiają się zatem wątpliwości, czy rozpoczynając działalność w styczniu danego roku na skali lub liniówcę występuje obowiązek zapłaty składki zdrowotnej? Poniżej odpowiedź.

Ulga dla młodych w 2025 r.: Limit zwolnienia a kwota wolna od podatku

Ulga dla młodych, która zwalnia z podatku przychody do 85 528 zł rocznie, będzie nadal dostępna. Jakie warunki należy spełniać, aby korzystać z tej ulgi w 2025 roku? Jak wpływa ona na kwotę wolną od podatku?

REKLAMA

Nawet o 10% drożej za leczenie zębów w I kwartale 2025 r. Dentyści podnoszą ceny bardziej niż postępuje inflacja. Ich koszty rosną jeszcze szybciej

Ceny usług stomatologicznych rosną bardziej niż inflacja w całym sektorze zdrowia. Widać to w perspektywie kilku lat oraz ostatnich miesięcy. Ta różnica wciąż będzie się pogłębiać. Gabinety dentystyczne przycisnął wzrost różnych kosztów. Coraz trudniej jest im utrzymywać ceny, które wciąż są mocno niedoszacowane. Gdyby stomatolodzy podnosili je w ślad za faktycznymi podwyżkami wszystkich składowych, to usługi byłyby już obecnie droższe o minimum 15% rdr – pisze dr n. med. Piotr Przybylski. Doktor Przybylski ocenia, że w I kwartale 2025 roku wzrost cen może dobić do 10% rdr. Szczególnie mogą to odczuć pacjenci w dużych i średnich miastach.

Ulga B+R umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych (m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Potrzebne są jednak zmiany

Ulga podatkowa B+R daje możliwość odliczenia nawet 200 proc. kosztów osobowych (czyli m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Z badań wynika, że większość polskich przedsiębiorstw zna ten instrument, pomimo to tylko niewielka część firm, które rozwijają swoje produkty i procesy, korzysta z ulgi B+R.

REKLAMA