REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować zakup prezentu dla pracownika odchodzącego na emeryturę

REKLAMA

W związku z przejściem na emeryturę firma kupiła pracownikowi ze środków obrotowych drukarkę za ok. 500 zł brutto (w firmie nie ma ZFŚS). Czy fakturę można ująć w koszty firmy? Co z VAT? Czy kwota prezentu stanowi dla pracownika przychód, który trzeba opodatkować i oskładkować?
RADA
Tak. Wydatek na zakup drukarki stanowi koszt uzyskania przychodu firmy, a jej wartość – przychód pracownika podlegający opodatkowaniu i „oskładkowaniu”. Możliwe stanowiska dotyczące rozliczenia VAT przedstawiamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Koszty zakupu upominku dla odchodzącego na emeryturę pracownika stanowią koszt uzyskania przychodu pracodawcy. Jest to po prostu forma dodatkowego wynagrodzenia za pracę (premii). Wydatki na wynagrodzenia dla pracowników stanowią zaś koszt pracodawcy.
Wniosek ten potwierdzają organy podatkowe w udzielanych przez siebie wyjaśnieniach. Tytułem przykładu można wskazać pismo Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z 14 marca 2005 r. (nr P-I/423/16/WE/05, publ. http://sip.mf.gov.pl/), w którym czytamy, że:świadczenia rzeczowe (prezenty) sfinansowane ze środków obrotowych przekazywane pracownikom przechodzącym na emeryturę (…) stanowią więc element wynagrodzenia. Zatem wydatki te stanowią pracownicze koszty uzyskania przychodu u pracodawcy.
WAŻNE!
Świadczenia rzeczowe (prezenty) sfinansowane ze środków obrotowych przekazywane pracownikom przechodzącym na emeryturę stanowią element wynagrodzenia. Stanowią więc koszt pracodawcy.
Po stronie pracownika przechodzącego na emeryturę wartość drukarki brutto stanowi zatem przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Podlega on oskładkowaniu na zasadach ogólnych.
Skutki w VAT
Można dojść do dwóch wniosków. Z jednej bowiem strony można przyjąć, że wszelkie zakupy towarów przeznaczonych dla pracowników są zakupami towarów wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, a w konsekwencji uprawniają do odliczenia podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Jednocześnie przekazanie tych towarów na cele osobiste pracowników (np. przekazanie w formie premii) skutkuje opodatkowaniem ich przekazania podatkiem VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy (dokumentowanym fakturą wewnętrzną). Zakładamy oczywiście, że działalność pracodawcy jest opodatkowana.
Można także przyjąć, że związek między zakupami towarów przeznaczonych dla pracowników a wykonywanymi przez nich czynnościami opodatkowanymi jest zbyt pośredni, aby można było odliczać podatek naliczony od tych zakupów. Przyjęcie takiego stanowiska powoduje, że przekazanie takich towarów pracownikom nie podlega opodatkowaniu VAT. Opodatkowaniu takiemu podlega wyłącznie przekazanie tych towarów, przy których nabyciu/wytworzeniu podatnikom przysługiwało prawo do odliczenia (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT).
Literalne brzmienie przepisów oraz względy praktyczne przemawiają za przyjęciem pierwszego stanowiska. Jednocześnie jednak, ze względu na niejasne przepisy, stosowanie obu sposobów jest dopuszczalne. Przyjęcie drugiego sposobu postępowania jest korzystniejsze podatkowo. Wydatki na zakupy towarów przeznaczonych dla pracowników będą bowiem stanowić wówczas koszty uzyskania przychodów w kwocie brutto. Tymczasem przyjęcie pierwszego stanowiska nie pozwala na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów podatku należnego od przekazania towarów pracownikom. Do kosztów uzyskania przychodu można jedynie zaliczyć podatek należny od przekazania towarów na cele reprezentacji i reklamy.
PRZYKŁAD
Spółka z o.o. kupiła dla odchodzącego na emeryturę pracownika drukarkę o wartości 488 zł brutto (400 zł netto). W tej sytuacji, zależnie od przyjętego stanowiska:
– kosztem uzyskania przychodu spółki jest kwota 400 zł, VAT (88 zł) podlega odliczeniu przez spółkę; jednocześnie w związku z przekazaniem drukarki dochodzi do opodatkowania VAT (podatek należny wynosi również 88 zł); podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i „oskładkowaniu” przychód ze stosunku pracy pracownika wynosi 488 zł,
– kosztem uzyskania przychodu spółki jest kwota 488 zł (VAT nie podlega odliczeniu i nie dochodzi do opodatkowania VAT); podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i „oskładkowaniu” przychód ze stosunku pracy pracownika wynosi również 488 zł.

•  art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
•  art. 7 ust. 2 oraz art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
•  art. 10 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

REKLAMA

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

REKLAMA

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA