REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w pkpir różnice kursowe od własnych środków

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Stan środków na rachunku walutowym wynosi 6000 euro. Przelałem z tego rachunku na rachunek złotówkowy 1000 euro. Czy w związku z tym wystąpią różnice kursowe? Jak je wyliczyć i ująć w pkpir?
RADA
Tak, w tym przypadku wystąpią różnice kursowe. Przelew środków z rachunku walutowego na rachunek złotowy może powodować powstanie przychodu albo kosztu z tytułu różnic kursowych od własnych środków pieniężnych. Ujmuje się je w kolumnie 8 lub 14 pkpir. Wyliczenie przedstawiamy na przykładzie w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Przychód z tytułu wykorzystania środków w walutach obcych powstaje tylko wtedy, gdy zostały one podjęte np. w celu uregulowania zapłaty na rzecz zagranicznego kontrahenta czy sprzedaży bankowi. Przychód musi więc faktycznie powstać, a nie wynikać z faktu zmiany kursu ciągle posiadanych środków w walucie obcej.
Przychód powstały z tego tytułu określa się jako różnicę między kursem, jaki obowiązywał w dniu wejścia w posiadanie środków, oraz kursem, jaki obowiązywał w dniu ich wykorzystania. Przy czym ustawodawca nakazuje stosować różne kursy walut w zależności od tego, w jaki sposób podatnik wszedł w posiadanie środków wyrażonych w walucie obcej.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Przychód z różnic kursowych od własnych środków określa się jako różnicę między kursem obowiązującym w dniu wejścia w posiadanie środków oraz kursem obowiązującym w dniu ich wykorzystania.
Środki otrzymane od kontrahenta jako zapłata za wykonane świadczenia wycenia się według kursu kupna waluty ogłoszonego przez bank, z którego usług korzystał podatnik, na dzień wpływu środków na rachunek. Natomiast środki nabyte od banku wycenia się według kursu sprzedaży ogłoszonego na ten dzień przez bank, z którego usług korzystał podatnik. Przy ustalaniu różnic kursowych wartość wykorzystanych środków w walucie obcej należy przeliczyć według kursu kupna zastosowanego przez bank, z którego usług korzysta podatnik, w dniu dokonania danej operacji gospodarczej, np. uregulowania zobowiązania, sprzedaży waluty bankowi. Dokonanie przelewu z rachunku walutowego na złotowy nie stanowi wykorzystania środków w walucie obcej do przeprowadzenia określonej operacji gospodarczej. Jednak w skutkach jest podobne do operacji polegającej na sprzedaży waluty bankowi. Przyjęcie takiego założenia skłania do wyciągnięcia wniosku, że przelew środków z rachunku walutowego na rachunek złotowy może powodować powstanie przychodu albo kosztu z tytułu różnic kursowych od własnych środków pieniężnych.

Przykład
Firma posiada w tym samym banku rachunek walutowy oraz złotowy. 16 czerwca na konto walutowe wpłynęły środki od kontrahenta zagranicznego (tytułem zapłaty za wykonane usługi) w wysokości 1401,74 euro. Kurs kupna na ten dzień wynosił 3,563 zł. Część tych środków, tj. 1000 euro, została przelana na rachunek bieżący prowadzony w złotówkach. Kurs kupna dla tej waluty na dzień przelewu środków wynosił 3,678 zł. Ustalono więc dodatnie różnice kursowe, które zaliczono do przychodów podatkowych i ujęto w pkpir jako „pozostałe przychody”:
 wartość przelanych środków na dzień ich otrzymania: 1000 euro × 3,563 zł = 3563 zł,
 wartość przelanych środków na dzień ich wpływu na rachunek bieżący: 1000 euro × 3,678 zł = 3678 zł,
 dodatnia różnica kursowa: 3678 zł – 3563 zł = 115 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


• art. 14 ust. 1a–1c, ust. 1f, art. 22 ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA