REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy po przekroczeniu progu podatkowego przez wykonawcę dzieła nadal trzeba potrącać zaliczkę w wysokości 19%

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Osoba zawarła z naszą firmą już piątą w tym roku umowę o dzieło i przekroczyła pierwszy próg podatkowy. Czy w związku z tym mamy od jej wynagrodzenia odprowadzać podatek z zastosowaniem stawki 30% czy dalej 19%. Osoba ta wykonuje dzieła związane z uprawą roli i zbiorami plonów.
RADA
Przy poborze zaliczki na podatek od wynagrodzenia z tytułu umowy o dzieło płatnik jest obowiązany stosować stawkę 19%. Zastosowanie wyższej stawki jest możliwe, ale wymaga złożenia wniosku przez podatnika (wykonawcę dzieła). Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Przychody z umów o dzieło są zaliczane do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Zasady obliczania i poboru przez płatników zaliczek na podatek dochodowy od tego rodzaju przychodów reguluje art. 41 updof.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Przedsiębiorcy dokonujący wypłat z tytułu zawartych umów o dzieło są zobowiązani do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności, pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe.
Płatnicy nie mają tego obowiązku, gdy podatnik otrzymujący wynagrodzenie z tytułu zawartej umowy o dzieło złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej.
Stawka 19% jest stawką podstawową, którą płatnik stosuje przy obliczaniu zaliczki. Jednak może się zdarzyć, że dla podatnika byłoby korzystniejsze pobieranie podatku w trakcie roku według stawki wyższej. Może on bowiem w ten sposób uniknąć konieczności dużej dopłaty podatku w rozliczeniu rocznym.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Płatnik nie może samodzielnie zmienić wysokości stawki, według której oblicza należną zaliczkę na podatek dochodowy. Może to uczynić dopiero wówczas, gdy podatnik złoży wniosek o zastosowanie wyższej stawki.
Z pytania wynika, że dochody podatnika z umów o dzieło mieszczą się w wyższym przedziale skali podatkowej. Dlatego korzystnym rozwiązaniem byłoby zastosowanie przez płatnika wyższej niż 19% stawki do zaliczek odprowadzanych w trakcie roku podatkowego. Aby móc pobierać zaliczki według wyższej stawki, konieczne jest złożenie przez wykonującego dzieło podatnika wniosku o zastosowanie tej wyższej stawki.
Prawidłowość takiego sposobu postępowania potwierdzają również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach (np. postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach z 20 stycznia 2006 r., sygn. PDFN/415-92/05/06).
W związku ze zmianą wysokości stawki na wniosek podatnika wątpliwości płatników budzi moment, od którego ta wyższa stawka powinna być stosowana. W tej kwestii wypowiedział się Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 20 stycznia 2006 r., sygn. ZD/406-62/PIT/05. Organ podatkowy zwrócił uwagę, że w art. 41a updof ustawodawca nie wskazał momentu, od którego począwszy następują skutki złożenia wniosku przez podatnika, tj. momentu, od którego po stronie płatnika wystąpi obowiązek poboru wyższych zaliczek. Podkreślił przy tym, że niewątpliwie wniosek podatnika jest oświadczeniem woli tegoż podatnika, mającym na celu wywołanie skutku w postaci obliczania i poboru przez płatnika wyższej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Przy czym skutek ten nastąpi właśnie dlatego, że składający wniosek podatnik pragnie go osiągnąć. Ostatecznie organ zajął następujące stanowisko:
Skoro ustawodawca nie określa momentu wystąpienia skutków złożenia wniosku (oświadczenia woli), odwołać się należy, w opisanym zakresie, do regulacji ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zgodnie z przepisem art. 61 § 1 Kodeksu cywilnego oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Jak z powyższego wynika, wniosek podatnika, o którym mowa w art. 41a ustawy podatkowej, wywołuje skutki od chwili dojścia do płatnika tego wniosku (oświadczenia woli) w taki sposób, że mógł się zapoznać z jego treścią.
Oznacza to, że nie można automatycznie utożsamiać momentu dojścia do płatnika wniosku podatnika w taki sposób, że mógł się zapoznać z jego treścią, z miesiącem, w którym podatnik złożył oświadczenie. Może się bowiem zdarzyć, że oświadczenie to dotrze do płatnika w innym miesiącu niż ten, w którym zostało złożone. Dlatego zawsze należy precyzyjnie ustalić datę zapoznania się przez płatnika z treścią oświadczenia podatnika i dopiero od tej chwili stosować wyższą stawkę przy poborze zaliczek na podatek dochodowy.

Przykład
Pani Anna Malinowska zawarła ze spółką z o.o. umowę o dzieło na wykonanie koncepcji aranżacji wnętrz w jej siedzibie. Spółka z o.o. była zadowolona z rezultatów pracy pani Anny, dlatego jeszcze kilkakrotnie zawierała z nią umowę o dzieło. Wskutek zawarcia ostatniej z nich dochody pani Anny przekroczyły pierwszy próg skali podatkowej. W związku z tym 29 sierpnia 2006 r. pani Anna złożyła wniosek o zastosowanie przez spółkę wyższej stawki przy poborze zaliczki na podatek dochodowy. Oświadczenie to wysłała pocztą, listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Z doręczonego jej potwierdzenia wynikało, że oświadczenie zostało doręczone spółce 2 września 2006 r. Dlatego dopiero w tym miesiącu spółka jako płatnik będzie mogła zastosować 30% stawkę przy poborze zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzenia pani Anny.

• art. 13 pkt 8, art. 41, art. 41a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Anna Welsyng
doradca podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA