REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy po przekroczeniu progu podatkowego przez wykonawcę dzieła nadal trzeba potrącać zaliczkę w wysokości 19%

REKLAMA

Osoba zawarła z naszą firmą już piątą w tym roku umowę o dzieło i przekroczyła pierwszy próg podatkowy. Czy w związku z tym mamy od jej wynagrodzenia odprowadzać podatek z zastosowaniem stawki 30% czy dalej 19%. Osoba ta wykonuje dzieła związane z uprawą roli i zbiorami plonów.
RADA
Przy poborze zaliczki na podatek od wynagrodzenia z tytułu umowy o dzieło płatnik jest obowiązany stosować stawkę 19%. Zastosowanie wyższej stawki jest możliwe, ale wymaga złożenia wniosku przez podatnika (wykonawcę dzieła). Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Przychody z umów o dzieło są zaliczane do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Zasady obliczania i poboru przez płatników zaliczek na podatek dochodowy od tego rodzaju przychodów reguluje art. 41 updof.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Przedsiębiorcy dokonujący wypłat z tytułu zawartych umów o dzieło są zobowiązani do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności, pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe.
Płatnicy nie mają tego obowiązku, gdy podatnik otrzymujący wynagrodzenie z tytułu zawartej umowy o dzieło złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej.
Stawka 19% jest stawką podstawową, którą płatnik stosuje przy obliczaniu zaliczki. Jednak może się zdarzyć, że dla podatnika byłoby korzystniejsze pobieranie podatku w trakcie roku według stawki wyższej. Może on bowiem w ten sposób uniknąć konieczności dużej dopłaty podatku w rozliczeniu rocznym.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Płatnik nie może samodzielnie zmienić wysokości stawki, według której oblicza należną zaliczkę na podatek dochodowy. Może to uczynić dopiero wówczas, gdy podatnik złoży wniosek o zastosowanie wyższej stawki.
Z pytania wynika, że dochody podatnika z umów o dzieło mieszczą się w wyższym przedziale skali podatkowej. Dlatego korzystnym rozwiązaniem byłoby zastosowanie przez płatnika wyższej niż 19% stawki do zaliczek odprowadzanych w trakcie roku podatkowego. Aby móc pobierać zaliczki według wyższej stawki, konieczne jest złożenie przez wykonującego dzieło podatnika wniosku o zastosowanie tej wyższej stawki.
Prawidłowość takiego sposobu postępowania potwierdzają również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach (np. postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach z 20 stycznia 2006 r., sygn. PDFN/415-92/05/06).
W związku ze zmianą wysokości stawki na wniosek podatnika wątpliwości płatników budzi moment, od którego ta wyższa stawka powinna być stosowana. W tej kwestii wypowiedział się Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 20 stycznia 2006 r., sygn. ZD/406-62/PIT/05. Organ podatkowy zwrócił uwagę, że w art. 41a updof ustawodawca nie wskazał momentu, od którego począwszy następują skutki złożenia wniosku przez podatnika, tj. momentu, od którego po stronie płatnika wystąpi obowiązek poboru wyższych zaliczek. Podkreślił przy tym, że niewątpliwie wniosek podatnika jest oświadczeniem woli tegoż podatnika, mającym na celu wywołanie skutku w postaci obliczania i poboru przez płatnika wyższej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Przy czym skutek ten nastąpi właśnie dlatego, że składający wniosek podatnik pragnie go osiągnąć. Ostatecznie organ zajął następujące stanowisko:
Skoro ustawodawca nie określa momentu wystąpienia skutków złożenia wniosku (oświadczenia woli), odwołać się należy, w opisanym zakresie, do regulacji ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zgodnie z przepisem art. 61 § 1 Kodeksu cywilnego oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Jak z powyższego wynika, wniosek podatnika, o którym mowa w art. 41a ustawy podatkowej, wywołuje skutki od chwili dojścia do płatnika tego wniosku (oświadczenia woli) w taki sposób, że mógł się zapoznać z jego treścią.
Oznacza to, że nie można automatycznie utożsamiać momentu dojścia do płatnika wniosku podatnika w taki sposób, że mógł się zapoznać z jego treścią, z miesiącem, w którym podatnik złożył oświadczenie. Może się bowiem zdarzyć, że oświadczenie to dotrze do płatnika w innym miesiącu niż ten, w którym zostało złożone. Dlatego zawsze należy precyzyjnie ustalić datę zapoznania się przez płatnika z treścią oświadczenia podatnika i dopiero od tej chwili stosować wyższą stawkę przy poborze zaliczek na podatek dochodowy.

Przykład
Pani Anna Malinowska zawarła ze spółką z o.o. umowę o dzieło na wykonanie koncepcji aranżacji wnętrz w jej siedzibie. Spółka z o.o. była zadowolona z rezultatów pracy pani Anny, dlatego jeszcze kilkakrotnie zawierała z nią umowę o dzieło. Wskutek zawarcia ostatniej z nich dochody pani Anny przekroczyły pierwszy próg skali podatkowej. W związku z tym 29 sierpnia 2006 r. pani Anna złożyła wniosek o zastosowanie przez spółkę wyższej stawki przy poborze zaliczki na podatek dochodowy. Oświadczenie to wysłała pocztą, listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Z doręczonego jej potwierdzenia wynikało, że oświadczenie zostało doręczone spółce 2 września 2006 r. Dlatego dopiero w tym miesiącu spółka jako płatnik będzie mogła zastosować 30% stawkę przy poborze zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzenia pani Anny.

• art. 13 pkt 8, art. 41, art. 41a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Anna Welsyng
doradca podatkowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA