REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podatnik VAT może sprzedać kasę rejestrującą

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeżeli zaprzestałam sprzedaży na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej, to czy mogę sprzedać kasę fiskalną - i kto może ją odkupić (dotyczy spółki z o.o.)?
RADA
Tak, mogą Państwo sprzedać kasę rejestrującą. Nie ma przepisów zabraniających sprzedaży kas po zakończeniu działalności. Podatnik, jako właściciel, może swobodnie dysponować kasą rejestrującą. Jednak z przyczyn praktycznych jedynie producent lub importer mógłby być zainteresowany ich zakupem. To im mogliby Państwo odsprzedać nieużywane urządzenia.

UZASADNIENIE
W ustawie i rozporządzeniach wykonawczych, dotyczących kas rejestrujących, brak jest jednoznacznych regulacji w kwestii postępowania podatnika z posiadanymi kasami, w przypadku zaprzestania sprzedaży na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej czy też likwidacji prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.
Kasa rejestrująca jest szczególnym urządzeniem, którego podstawowym zadaniem jest kontrola fiskalna prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Pomimo że kasa rejestrująca jest własnością podatnika, jej użytkowanie musi być prowadzone zgodnie z przepisami prawa i nadzorowane zarówno przez uprawniony serwis techniczny, jak i właściwy miejscowo urząd skarbowy. Również zakończenie pracy przez kasę fiskalną wymaga przeprowadzenia przez podatnika określonych czynności, które wynikają z obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów dotyczącego warunków stosowania kas przez podatników.
Zakończenie pracy kasy w trybie fiskalnym wymaga dokonania określonych czynności, takich jak:
• odczytanie zawartości pamięci fiskalnej kasy przez serwisanta w obecności pracownika urzędu skarbowego,
• sporządzenie protokołu według wzoru określonego w załączniku do rozporządzenia. Protokół powinien być sporządzony w czterech egzemplarzach, po jednym dla użytkownika i wykonującego serwis oraz dwa egzemplarze dla urzędu skarbowego.
Pomimo szczegółowo uregulowanego trybu postępowania przy zakończeniu pracy kasy w trybie fiskalnym, przepisy rozporządzenia nie określają jednoznacznie sposobu postępowania z kasą rejestrującą po zaprzestaniu ewidencjonowania za jej pomocą sprzedaży. Ponieważ kasa rejestrująca jest własnością podatnika, może on postępować z nią w sposób dowolny. Nie ma przepisu zabraniającego podatnikowi sprzedaży kasy rejestrującej.
WAŻNE!
Podatnik może postępować z kasą w sposób dowolny. Nie ma przepisu zabraniającego podatnikowi sprzedaży kasy rejestrującej.
W praktyce jednak, z uwagi na fakt szczególnego przeznaczenia tego urządzenia, sposobu jego użytkowania prawdopodobnie nikt poza producentem (importerem) nie będzie zainteresowany zakupem takiej kasy. Każda kasa fiskalna posiada numer unikatowy nadawany przez Ministra Finansów, jednoznacznie identyfikujący daną kasę, który nie może być przypisany innym urządzeniom. Ponadto urząd skarbowy nadaje ufiskalnionej kasie numer ewidencyjny, który również nie może być przypisany innym urządzeniom.
Zgodnie z rozporządzeniem sprzedażą kas rejestrujących mogą zajmować się tylko uprawnieni producenci krajowi i importerzy, którzy posiadają pozytywną opinię Ministra Finansów o programie pracy kasy przeznaczonej do obrotu. Brak jest jednak uregulowań, dotyczących postępowania z kasami wycofanymi z użycia. Żaden przepis prawa nie nakazuje producentowi skupowania używanych kas. Transakcja taka może więc dojść do skutku jedynie po dobrowolnym uzgodnieniu jej przez zainteresowane strony.
Należy zwrócić uwagę na fakt, że w przypadku gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej podatnik:
• zaprzestanie działalności,
• otworzy likwidację,
• ogłosi upadłość,
• sprzeda przedsiębiorstwo lub zakład (oddział),
• dokona odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w rozporządzeniu,
obowiązany jest do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących.

• art. 111 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących – Dz.U. Nr 51, poz. 375
• § 1 pkt 12, pkt 17–18, § 5 ust. 8, § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników – Dz.U. Nr 108, poz. 948; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 85, poz. 798

Paweł Dymlang
konsultant podatkowy w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA