REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ryczałtowiec ma obowiązek prowadzenia ewidencji środków trwałych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jestem osobą opłacającą zryczałtowany podatek dochodowy oraz VAT. Na potrzeby działalności kupiłam notebook za kwotę brutto 3600 zł. Czy mam prawo odliczyć VAT i czy muszę zaprowadzić ewidencję środków trwałych? Jeśli tak, to jak ją prowadzić bez amortyzacji, bo jako ryczałtowiec nie mam kosztów?
Czy może należy założyć ewidencję wyposażenia (choć wartość kupionego notebooka jest większa od 3500 zł)? Do tej pory nie prowadziłam żadnej ewidencji.

RADA
Notebook nie musi być uznany za środek trwały. Jego wartość początkowa jest bowiem niższa niż 3500 zł netto. Można go uznać za wyposażenie i ująć w ewidencji wyposażenia. W razie podjęcia decyzji o uznaniu za środek trwały należy go ująć w wykazie środków trwałych. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Podatnicy opodatkowani w formie ryczałtu ewidencjonowanego mają obowiązek prowadzenia zarówno wykazu środków trwałych, jak i ewidencji wyposażenia.
Ujęcie notebooka w ewidencjach
Szczegółowe zasady prowadzenia wykazu środków trwałych zawiera rozporządzenie wykonawcze Ministra Finansów do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W zakresie kwalifikacji składników majątku do środków trwałych rozporządzenie odsyła do przepisów o amortyzacji zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Środkami trwałymi podlegającymi ujęciu w wykazie są więc te składniki majątku, o których mowa w art. 22a–22o updof. Oznacza to, że za środki trwałe powinny być uznane budynki, budowle oraz lokale będące odrębną własnością, maszyny, urządzenia i środki transportu, a także inne przedmioty o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej albo oddane do używania na podstawie umowy najmu lub umowy leasingu.
Należy podkreślić, że wartość początkowa przedmiotu nie ma decydującego znaczenia dla uznania go za środek trwały. Za środki trwałe mogą bowiem zostać uznane także takie składniki majątku, których wartość początkowa jest niższa niż 3500 zł netto, jeśli spełniają pozostałe kryteria zaliczenia ich do tych środków i podatnik podejmie decyzję o takiej kwalifikacji.
Ewidencją wyposażenia obejmuje się natomiast te rzeczowe składniki majątku związane z wykonywaną pozarolniczą działalnością gospodarczą, które nie zostały zaliczone do środków trwałych, a których wartość początkowa przekracza 1500 zł.
Z pytania wynika, że notebook został nabyty za kwotę 3600 zł brutto. Oznacza to, że jego wartość początkowa, którą jest w tym przypadku cena nabycia netto, nie przekracza 3500 zł.
W takiej sytuacji możliwe są dwa rozwiązania:
1. Zostanie podjęta decyzja o zaliczeniu notebooka do środków trwałych. Wówczas należy go ująć w wykazie środków trwałych pod datą przyjęcia go do używania, określając symbol KŚT oraz stawkę amortyzacji.
2. Niezaliczenie notebooka do środków trwałych będzie skutkowało obowiązkiem ujęcia go w ewidencji wyposażenia. Jego wartość początkowa jest bowiem wyższa niż 1500 zł netto.
Należy podkreślić, że z analizy przepisów zarówno ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, jak i rozporządzenia wykonawczego w sprawie prowadzenia wykazu środków trwałych nie wynika obowiązek ewidencjonowania przez podatników opodatkowanych ryczałtem odpisów amortyzacyjnych od wykorzystywanych w działalności środków trwałych. Wykaz ten nie musi bowiem zawierać danych o dokonywanych odpisach amortyzacyjnych.
Odliczenie VAT z faktury zakupu
Ponieważ nabyty notebook będzie wykorzystywany do celów prowadzonej działalności, możliwe jest więc odliczenie całego VAT naliczonego z faktury jego zakupu, pod warunkiem używania go wyłącznie do czynności opodatkowanych. Ustawodawca nie wprowadził w tym zakresie ograniczeń. Należy pamiętać, że gdyby był on wykorzystywany do wykonywania czynności zarówno opodatkowanych, jak i zwolnionych, odliczenie podatku może nastąpić według wstępnej proporcji. Po zakończeniu roku podatkowego dodatkowo konieczna będzie korekta podatku naliczonego na zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług (w przypadku zaliczenia go do środków trwałych obowiązują szczególne zasady korekty).

• art. 15 ust. 1, 3a, 5–7, art. 16 pkt 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – Dz.U. Nr 144, poz. 930; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420
• § 14 i 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2002 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych – Dz.U. Nr 219, poz. 1836; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2808
• art. 90 i 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1028

Anna Welsyng
doradca podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA