REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ryczałtowiec ma obowiązek prowadzenia ewidencji środków trwałych

REKLAMA

Jestem osobą opłacającą zryczałtowany podatek dochodowy oraz VAT. Na potrzeby działalności kupiłam notebook za kwotę brutto 3600 zł. Czy mam prawo odliczyć VAT i czy muszę zaprowadzić ewidencję środków trwałych? Jeśli tak, to jak ją prowadzić bez amortyzacji, bo jako ryczałtowiec nie mam kosztów?
Czy może należy założyć ewidencję wyposażenia (choć wartość kupionego notebooka jest większa od 3500 zł)? Do tej pory nie prowadziłam żadnej ewidencji.

RADA
Notebook nie musi być uznany za środek trwały. Jego wartość początkowa jest bowiem niższa niż 3500 zł netto. Można go uznać za wyposażenie i ująć w ewidencji wyposażenia. W razie podjęcia decyzji o uznaniu za środek trwały należy go ująć w wykazie środków trwałych. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Podatnicy opodatkowani w formie ryczałtu ewidencjonowanego mają obowiązek prowadzenia zarówno wykazu środków trwałych, jak i ewidencji wyposażenia.
Ujęcie notebooka w ewidencjach
Szczegółowe zasady prowadzenia wykazu środków trwałych zawiera rozporządzenie wykonawcze Ministra Finansów do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W zakresie kwalifikacji składników majątku do środków trwałych rozporządzenie odsyła do przepisów o amortyzacji zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Środkami trwałymi podlegającymi ujęciu w wykazie są więc te składniki majątku, o których mowa w art. 22a–22o updof. Oznacza to, że za środki trwałe powinny być uznane budynki, budowle oraz lokale będące odrębną własnością, maszyny, urządzenia i środki transportu, a także inne przedmioty o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej albo oddane do używania na podstawie umowy najmu lub umowy leasingu.
Należy podkreślić, że wartość początkowa przedmiotu nie ma decydującego znaczenia dla uznania go za środek trwały. Za środki trwałe mogą bowiem zostać uznane także takie składniki majątku, których wartość początkowa jest niższa niż 3500 zł netto, jeśli spełniają pozostałe kryteria zaliczenia ich do tych środków i podatnik podejmie decyzję o takiej kwalifikacji.
Ewidencją wyposażenia obejmuje się natomiast te rzeczowe składniki majątku związane z wykonywaną pozarolniczą działalnością gospodarczą, które nie zostały zaliczone do środków trwałych, a których wartość początkowa przekracza 1500 zł.
Z pytania wynika, że notebook został nabyty za kwotę 3600 zł brutto. Oznacza to, że jego wartość początkowa, którą jest w tym przypadku cena nabycia netto, nie przekracza 3500 zł.
W takiej sytuacji możliwe są dwa rozwiązania:
1. Zostanie podjęta decyzja o zaliczeniu notebooka do środków trwałych. Wówczas należy go ująć w wykazie środków trwałych pod datą przyjęcia go do używania, określając symbol KŚT oraz stawkę amortyzacji.
2. Niezaliczenie notebooka do środków trwałych będzie skutkowało obowiązkiem ujęcia go w ewidencji wyposażenia. Jego wartość początkowa jest bowiem wyższa niż 1500 zł netto.
Należy podkreślić, że z analizy przepisów zarówno ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, jak i rozporządzenia wykonawczego w sprawie prowadzenia wykazu środków trwałych nie wynika obowiązek ewidencjonowania przez podatników opodatkowanych ryczałtem odpisów amortyzacyjnych od wykorzystywanych w działalności środków trwałych. Wykaz ten nie musi bowiem zawierać danych o dokonywanych odpisach amortyzacyjnych.
Odliczenie VAT z faktury zakupu
Ponieważ nabyty notebook będzie wykorzystywany do celów prowadzonej działalności, możliwe jest więc odliczenie całego VAT naliczonego z faktury jego zakupu, pod warunkiem używania go wyłącznie do czynności opodatkowanych. Ustawodawca nie wprowadził w tym zakresie ograniczeń. Należy pamiętać, że gdyby był on wykorzystywany do wykonywania czynności zarówno opodatkowanych, jak i zwolnionych, odliczenie podatku może nastąpić według wstępnej proporcji. Po zakończeniu roku podatkowego dodatkowo konieczna będzie korekta podatku naliczonego na zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług (w przypadku zaliczenia go do środków trwałych obowiązują szczególne zasady korekty).

• art. 15 ust. 1, 3a, 5–7, art. 16 pkt 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – Dz.U. Nr 144, poz. 930; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420
• § 14 i 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2002 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych – Dz.U. Nr 219, poz. 1836; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2808
• art. 90 i 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1028

Anna Welsyng
doradca podatkowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA