REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ryczałtowiec ma obowiązek prowadzenia ewidencji środków trwałych

REKLAMA

Jestem osobą opłacającą zryczałtowany podatek dochodowy oraz VAT. Na potrzeby działalności kupiłam notebook za kwotę brutto 3600 zł. Czy mam prawo odliczyć VAT i czy muszę zaprowadzić ewidencję środków trwałych? Jeśli tak, to jak ją prowadzić bez amortyzacji, bo jako ryczałtowiec nie mam kosztów?
Czy może należy założyć ewidencję wyposażenia (choć wartość kupionego notebooka jest większa od 3500 zł)? Do tej pory nie prowadziłam żadnej ewidencji.

RADA
Notebook nie musi być uznany za środek trwały. Jego wartość początkowa jest bowiem niższa niż 3500 zł netto. Można go uznać za wyposażenie i ująć w ewidencji wyposażenia. W razie podjęcia decyzji o uznaniu za środek trwały należy go ująć w wykazie środków trwałych. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Podatnicy opodatkowani w formie ryczałtu ewidencjonowanego mają obowiązek prowadzenia zarówno wykazu środków trwałych, jak i ewidencji wyposażenia.
Ujęcie notebooka w ewidencjach
Szczegółowe zasady prowadzenia wykazu środków trwałych zawiera rozporządzenie wykonawcze Ministra Finansów do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W zakresie kwalifikacji składników majątku do środków trwałych rozporządzenie odsyła do przepisów o amortyzacji zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Środkami trwałymi podlegającymi ujęciu w wykazie są więc te składniki majątku, o których mowa w art. 22a–22o updof. Oznacza to, że za środki trwałe powinny być uznane budynki, budowle oraz lokale będące odrębną własnością, maszyny, urządzenia i środki transportu, a także inne przedmioty o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej albo oddane do używania na podstawie umowy najmu lub umowy leasingu.
Należy podkreślić, że wartość początkowa przedmiotu nie ma decydującego znaczenia dla uznania go za środek trwały. Za środki trwałe mogą bowiem zostać uznane także takie składniki majątku, których wartość początkowa jest niższa niż 3500 zł netto, jeśli spełniają pozostałe kryteria zaliczenia ich do tych środków i podatnik podejmie decyzję o takiej kwalifikacji.
Ewidencją wyposażenia obejmuje się natomiast te rzeczowe składniki majątku związane z wykonywaną pozarolniczą działalnością gospodarczą, które nie zostały zaliczone do środków trwałych, a których wartość początkowa przekracza 1500 zł.
Z pytania wynika, że notebook został nabyty za kwotę 3600 zł brutto. Oznacza to, że jego wartość początkowa, którą jest w tym przypadku cena nabycia netto, nie przekracza 3500 zł.
W takiej sytuacji możliwe są dwa rozwiązania:
1. Zostanie podjęta decyzja o zaliczeniu notebooka do środków trwałych. Wówczas należy go ująć w wykazie środków trwałych pod datą przyjęcia go do używania, określając symbol KŚT oraz stawkę amortyzacji.
2. Niezaliczenie notebooka do środków trwałych będzie skutkowało obowiązkiem ujęcia go w ewidencji wyposażenia. Jego wartość początkowa jest bowiem wyższa niż 1500 zł netto.
Należy podkreślić, że z analizy przepisów zarówno ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, jak i rozporządzenia wykonawczego w sprawie prowadzenia wykazu środków trwałych nie wynika obowiązek ewidencjonowania przez podatników opodatkowanych ryczałtem odpisów amortyzacyjnych od wykorzystywanych w działalności środków trwałych. Wykaz ten nie musi bowiem zawierać danych o dokonywanych odpisach amortyzacyjnych.
Odliczenie VAT z faktury zakupu
Ponieważ nabyty notebook będzie wykorzystywany do celów prowadzonej działalności, możliwe jest więc odliczenie całego VAT naliczonego z faktury jego zakupu, pod warunkiem używania go wyłącznie do czynności opodatkowanych. Ustawodawca nie wprowadził w tym zakresie ograniczeń. Należy pamiętać, że gdyby był on wykorzystywany do wykonywania czynności zarówno opodatkowanych, jak i zwolnionych, odliczenie podatku może nastąpić według wstępnej proporcji. Po zakończeniu roku podatkowego dodatkowo konieczna będzie korekta podatku naliczonego na zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług (w przypadku zaliczenia go do środków trwałych obowiązują szczególne zasady korekty).

• art. 15 ust. 1, 3a, 5–7, art. 16 pkt 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – Dz.U. Nr 144, poz. 930; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420
• § 14 i 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2002 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych – Dz.U. Nr 219, poz. 1836; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2808
• art. 90 i 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1028

Anna Welsyng
doradca podatkowy
Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA