REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zaliczki należy wykazywać w informacji podsumowującej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy w informacji podsumowującej VAT UE powinnam wykazać otrzymane od kontrahenta z Niemiec zaliczki na przyszłe dostawy? Zaliczki były wykazywane w deklaracjach VAT-7 w poz. 30 - wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

RADA
Ponieważ powstał obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanej zaliczki na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy, powinna Pani je wykazać w informacji podsumowującej za kwartał, w którym powstał obowiązek podatkowy z tego tytułu.

UZASADNIENIE
Podmioty zarejestrowane jako podatnicy VAT UE, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, muszą składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące. Składa się ją w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu tych transakcji. Informacje podsumowujące składa się w tym samym urzędzie skarbowym, w którym podatnik składa deklaracje dla celów rozliczeń VAT.
Z powyższych regulacji wynika, że podatnik VAT UE obowiązany jest do złożenia informacji podsumowującej za kwartał, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonanej transakcji wewnątrzwspólnotowej. W przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy, tak samo jak w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następujące po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów. Jeżeli przed tym terminem wystawiono fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.
Natomiast gdy przed dokonaniem dostawy towarów z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów otrzymano część lub całość należności, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Jeżeli więc podatnik wystawił fakturę potwierdzającą otrzymanie zaliczki na poczet przyszłych dostaw od kontrahenta z UE, to jest obowiązany wykazać wartość tej zaliczki w informacji podsumowującej za kwartał, w którym powstał obowiązek podatkowy z tego tytułu.
Jeżeli transakcja nie dojdzie do skutku i zaliczka zostanie zwrócona, podatnik składa korektę informacji podsumowującej za określony kwartał, w którym wcześniej wykazał kwotę zaliczki jako obrót. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonych informacjach podsumowujących, należy złożyć niezwłocznie korektę błędnej informacji podsumowującej.
W przypadku gdy po wystawieniu faktury nastąpił zwrot zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu, dokonujący dostawy jest obowiązany do wystawienia faktury korygującej. Generalnie sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Nie dotyczy to jednak:
• eksportu towarów,
• wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
• dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju,
• sprzedaży: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług w zakresie rozprowadzania wody, usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych.
Dlatego taką fakturę należy rozliczyć w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym została wystawiona. Natomiast korekty informacji podsumowującej dokonuje się odnosząc się do informacji, w której rozliczono zaliczkę, a nie na bieżąco.
Niektóre organy podatkowe, aby zachować zgodność kwot wewnątrzwspólnotowej dostawy, wykazanych w deklaracji VAT-7, jak też informacji podsumowującej (patrz pismo z 27 marca 2006 r. Naczelnika Mazowieckiego Urzędu Skarbowego, nr 1471/NTR2/443-658b/05/MZ), wymagają, aby dokonać korekty deklaracji za miesiąc, w którym ta transakcja została pierwotnie rozliczona.

Przykład
Spółka w informacji podsumowującej za II kwartał i deklaracji VAT-7 za czerwiec rozliczyła zaliczkę na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy. Jednak zaliczka została zwrócona w sierpniu i w tym miesiącu została wystawiona faktura korygująca. Dlatego podatnik powinien rozliczyć tę fakturę w deklaracji VAT-7 za sierpień oraz skorygować informację podsumowującą za II kwartał.

• art. 20, art. 100, art. 101 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• § 16, § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860
• rozporządzenie Ministra Finansów z 13 października 2005 r. w sprawie informacji podsumowujących o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów – Dz.U. Nr 201, poz. 1665

Paweł Dymlang
konsultant podatkowy
w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA