Czy w informacji podsumowującej VAT UE powinnam wykazać otrzymane od kontrahenta z Niemiec zaliczki na przyszłe dostawy? Zaliczki były wykazywane w deklaracjach VAT-7 w poz. 30 - wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
RADA
Ponieważ powstał obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanej zaliczki na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy, powinna Pani je wykazać w informacji podsumowującej za kwartał, w którym powstał obowiązek podatkowy z tego tytułu.
UZASADNIENIE
Podmioty zarejestrowane jako podatnicy
VAT UE, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, muszą składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące. Składa się ją w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu tych transakcji. Informacje podsumowujące składa się w tym samym urzędzie skarbowym, w którym
podatnik składa deklaracje dla celów rozliczeń VAT.
Z powyższych regulacji wynika, że podatnik VAT UE obowiązany jest do złożenia informacji podsumowującej za kwartał, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonanej transakcji wewnątrzwspólnotowej. W przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy, tak samo jak w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następujące po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów. Jeżeli przed tym terminem wystawiono fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.
Natomiast gdy przed dokonaniem dostawy towarów z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów otrzymano część lub całość należności, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Jeżeli więc podatnik wystawił fakturę potwierdzającą otrzymanie zaliczki na poczet przyszłych dostaw od kontrahenta z UE, to jest obowiązany wykazać wartość tej zaliczki w informacji podsumowującej za kwartał, w którym powstał obowiązek podatkowy z tego tytułu.
Jeżeli transakcja nie dojdzie do skutku i
zaliczka zostanie zwrócona, podatnik składa korektę informacji podsumowującej za określony kwartał, w którym wcześniej wykazał kwotę zaliczki jako obrót. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonych informacjach podsumowujących, należy złożyć niezwłocznie korektę błędnej informacji podsumowującej.
W przypadku gdy po wystawieniu faktury nastąpił zwrot zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu, dokonujący dostawy jest obowiązany do wystawienia faktury korygującej. Generalnie sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Nie dotyczy to jednak:
• eksportu towarów,
• wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
• dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju,
• sprzedaży: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług w zakresie rozprowadzania wody, usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych.
Dlatego taką fakturę należy rozliczyć w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym została wystawiona. Natomiast korekty informacji podsumowującej dokonuje się odnosząc się do informacji, w której rozliczono zaliczkę, a nie na bieżąco.
Niektóre organy podatkowe, aby zachować zgodność kwot wewnątrzwspólnotowej dostawy, wykazanych w deklaracji VAT-7, jak też informacji podsumowującej (patrz pismo z 27 marca 2006 r. Naczelnika Mazowieckiego Urzędu Skarbowego, nr 1471/NTR2/443-658b/05/MZ), wymagają, aby dokonać korekty deklaracji za miesiąc, w którym ta transakcja została pierwotnie rozliczona.
Przykład
Spółka w informacji podsumowującej za II kwartał i deklaracji VAT-7 za czerwiec rozliczyła zaliczkę na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy. Jednak zaliczka została zwrócona w sierpniu i w tym miesiącu została wystawiona
faktura korygująca. Dlatego
podatnik powinien rozliczyć tę fakturę w deklaracji
VAT-7 za sierpień oraz skorygować informację podsumowującą za II kwartał.
• art. 20, art. 100, art. 101 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• § 16, § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860
• rozporządzenie Ministra Finansów z 13 października 2005 r. w sprawie informacji podsumowujących o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów – Dz.U. Nr 201, poz. 1665
Paweł Dymlang
konsultant podatkowy
w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD