REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zaliczki należy wykazywać w informacji podsumowującej

REKLAMA

Czy w informacji podsumowującej VAT UE powinnam wykazać otrzymane od kontrahenta z Niemiec zaliczki na przyszłe dostawy? Zaliczki były wykazywane w deklaracjach VAT-7 w poz. 30 - wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

RADA
Ponieważ powstał obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanej zaliczki na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy, powinna Pani je wykazać w informacji podsumowującej za kwartał, w którym powstał obowiązek podatkowy z tego tytułu.

UZASADNIENIE
Podmioty zarejestrowane jako podatnicy VAT UE, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, muszą składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące. Składa się ją w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu tych transakcji. Informacje podsumowujące składa się w tym samym urzędzie skarbowym, w którym podatnik składa deklaracje dla celów rozliczeń VAT.
Z powyższych regulacji wynika, że podatnik VAT UE obowiązany jest do złożenia informacji podsumowującej za kwartał, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonanej transakcji wewnątrzwspólnotowej. W przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy, tak samo jak w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następujące po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów. Jeżeli przed tym terminem wystawiono fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.
Natomiast gdy przed dokonaniem dostawy towarów z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów otrzymano część lub całość należności, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Jeżeli więc podatnik wystawił fakturę potwierdzającą otrzymanie zaliczki na poczet przyszłych dostaw od kontrahenta z UE, to jest obowiązany wykazać wartość tej zaliczki w informacji podsumowującej za kwartał, w którym powstał obowiązek podatkowy z tego tytułu.
Jeżeli transakcja nie dojdzie do skutku i zaliczka zostanie zwrócona, podatnik składa korektę informacji podsumowującej za określony kwartał, w którym wcześniej wykazał kwotę zaliczki jako obrót. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonych informacjach podsumowujących, należy złożyć niezwłocznie korektę błędnej informacji podsumowującej.
W przypadku gdy po wystawieniu faktury nastąpił zwrot zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu, dokonujący dostawy jest obowiązany do wystawienia faktury korygującej. Generalnie sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Nie dotyczy to jednak:
• eksportu towarów,
• wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
• dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju,
• sprzedaży: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług w zakresie rozprowadzania wody, usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych.
Dlatego taką fakturę należy rozliczyć w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym została wystawiona. Natomiast korekty informacji podsumowującej dokonuje się odnosząc się do informacji, w której rozliczono zaliczkę, a nie na bieżąco.
Niektóre organy podatkowe, aby zachować zgodność kwot wewnątrzwspólnotowej dostawy, wykazanych w deklaracji VAT-7, jak też informacji podsumowującej (patrz pismo z 27 marca 2006 r. Naczelnika Mazowieckiego Urzędu Skarbowego, nr 1471/NTR2/443-658b/05/MZ), wymagają, aby dokonać korekty deklaracji za miesiąc, w którym ta transakcja została pierwotnie rozliczona.

Przykład
Spółka w informacji podsumowującej za II kwartał i deklaracji VAT-7 za czerwiec rozliczyła zaliczkę na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy. Jednak zaliczka została zwrócona w sierpniu i w tym miesiącu została wystawiona faktura korygująca. Dlatego podatnik powinien rozliczyć tę fakturę w deklaracji VAT-7 za sierpień oraz skorygować informację podsumowującą za II kwartał.

• art. 20, art. 100, art. 101 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• § 16, § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860
• rozporządzenie Ministra Finansów z 13 października 2005 r. w sprawie informacji podsumowujących o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów – Dz.U. Nr 201, poz. 1665

Paweł Dymlang
konsultant podatkowy
w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od spadków i darowizn 2025 - skale podatkowe, kwoty wolne od podatku, grupy podatkowe

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

Budżet pod ścianą: wyższe podatki, mniej wsparcia, koniec ulg

Polacy muszą szykować się na trudne zmiany. OECD zaleca pełne wycofanie wsparcia energetycznego jeszcze w tym roku, wyższe podatki od nieruchomości i środowiskowe oraz koniec ulg dla kierowców – nowy podatek od pojazdów miałby zależeć od emisji spalin. Dodatkowo rząd może ograniczyć stosowanie preferencyjnych stawek VAT, a świadczenia na dzieci kierować tylko do najuboższych. Czy domowe budżety to wytrzymają?

REKLAMA

Zmiana projektu unijnego a zwrot dofinansowania. Jakie zmiany są dopuszczalne? Jak zdobyć zgodę na modyfikacje projektu?

Podstawowym dokumentem regulującym kwestie realizacji projektów grantowych jest umowa o dofinansowanie. To w niej znajdują się warunki i najistotniejsze zapisy dotyczące przebiegu realizacji projektu, jak i dopuszczalne zmiany. Poza umową także zapisy dokumentacji konkursowej (np. regulamin) wpływają na warunki i możliwości modyfikacji projektów. Wielu beneficjentów zastanawia się, co się wydarzy, jeśli w trakcie trwania projektu ulegnie zmianie status przedsiębiorstwa lub czy dopuszczalna jest zmiana miejsca realizacji projektu.

Proces oceny wniosku dotacyjnego się przedłuża - czy skarga lub wniosek o przyśpieszenie mogą pomóc? Co jeszcze można zrobić?

Proces oceny wniosków o dofinansowanie stanowi kluczowy etap, który bezpośrednio wpływa na możliwość realizacji projektów przez firmy. Niestety w ostatnim czasie obserwujemy przedłużające się procedury oceny, np. nabór dla ścieżkę SMART dla konsorcjów zakończony w marcu 2023 r. rozstrzygnął się po 265 dniach. W tego typu przypadkach efektem jest chaos, komplikacje dla wnioskodawców i utrata zaufania do instytucji udzielających wsparcia. Duże opóźnienia mogą prowadzić także do utraty przewagi konkurencyjnej, a w skrajnych przypadkach – do ryzyka niewykonania projektu w wyznaczonym czasie.

REKLAMA