REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy należy rozliczyć VAT od importu usług, gdy zagraniczny kontrahent obciążył nas za nieterminową dostawę

REKLAMA

Jesteśmy firmą transportową. Od kontrahenta zagranicznego z UE otrzymaliśmy fakturę obciążającą nas za nieterminową dostawę towaru. Na fakturze widnieje nasz NIP bez symbolu PL. Czy zdarzenie takie traktować jako import usług, a co za tym idzie - czy wystawiać fakturę wewnętrzną i naliczać VAT?

RADA
Nie należy tego zdarzenia potraktować jako importu usług, a tym samym wystawić faktury wewnętrznej i naliczyć VAT. Wobec niekompletności stanu faktycznego i konieczności analizy umowy należy rozważyć dwa rozwiązania. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Na pewno nie należy w tym przypadku rozliczyć VAT od importu usług. Ponieważ stan faktyczny przedstawiony w pytaniu nie jest precyzyjny, należy rozważyć dwa przypadki, tj.:
Przypadek 1. Kontrahent sam wystawił korektę faktury dokumentującej wykonanie pierwotnej usługi transportowej i np. dokonując kompensaty lub stosując klauzule korygujące, obniżył cenę usługi.
Strony mogą w umowie zastrzec, że kwestia wzajemnych roszczeń z tytułu nieterminowego wykonania transportu uregulowana zostanie poprzez stosowanie kar umownych. Strony mogą wprowadzić do umów stosowne klauzule, korygujące należności za wykonaną usługę w przypadku zaistnienia opóźnień.
Przykładowo, strony umowy mogą ustalić, że w przypadku gdy z winy przewoźnika następuje opóźnienie w dostawie towaru przez określony okres, to korzystającemu z usługi przysługuje rabat w ustalonej wysokości w stosunku do wartości netto tej usługi. W takiej sytuacji rabat kształtuje cenę usługi i tym samym jest elementem wpływającym na podstawę opodatkowania w VAT. Wtedy właśnie wzajemne rozliczenie nie do końca rzetelnie wykonanej usługi będzie następowało poprzez wystawienie faktury uwzględniającej przyznany rabat albo faktury korygującej do faktury już wystawionej.
Należy jednak zaznaczyć, że fakturę lub fakturę korygującą wystawia w tym przypadku świadczący usługę, a nie nabywca usługi. Jeżeli mamy do czynienia z usługą transportową, która nie będzie opodatkowana na terytorium Polski, lecz na terytorium innego kraju UE (np. będzie to wewnątrzwspólnotowa usługa transportu towarów, gdy nabywca podaje numer nadany mu dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych), to podatnik polski wystawia fakturę z kwotą należności bez VAT z adnotacją, że „podatek VAT zostanie rozliczony przez nabywcę”. Wówczas u nabywcy nastąpi import usługi. To nabywca będzie obowiązany do wystawienia faktury wewnętrznej zgodnie z odpowiednimi regulacjami danego państwa członkowskiego.
Wystawioną przez kontrahenta fakturę należy w analizowanym przypadku potraktować jako dokument obciążający. Ma on zobligować świadczącego usługę do korekty wystawionej pierwotnie faktury, w której uwzględniając wzajemne postanowienia umowne, dokona się obniżenia wartości usługi o odpowiednią kwotę.
Jeżeli przedmiotowa usługa była opodatkowana poza terytorium RP, świadczący usługę wystawia korektę faktury również bez naliczonego VAT. Natomiast kontrahent ma wtedy podstawę do skorygowania wystawionej przez siebie faktury wewnętrznej.
Przypadek 2. Wystawiona faktura ma dokumentować należność samodzielnego zobowiązania z tytułu kary; takie postępowanie jest nieprawidłowe. Należy dokonać w tym momencie następujących ustaleń:
Ze stanu faktycznego wynika, że firma transportowa nie wywiązała się z terminowego wykonania zobowiązania. Z braku danych zakładamy, że strony zastrzegły w umowie, iż w celu naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania niepieniężnego (w tym przypadku zobowiązania do wykonania usługi transportowej) firma zobowiązana będzie do zapłaty określonej sumy pieniężnej – kary umownej. Kara umowna stanowi tytuł odrębnego zobowiązania, nie stanowi tym samym elementu kalkulacyjnego ceny usługi. Oczywiście kwota zobowiązania z tytułu kary umownej może być kompensowana z kwotą zobowiązania za wadliwie wykonaną usługę.
Podstawą opodatkowania, z pewnymi nieistotnymi tutaj zastrzeżeniami, jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego, obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy. Ustawa wymienia wprost, co zmniejsza obrót. Są to kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont), wartości zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.
Dlatego gdy firma pytająca zostaje obciążona karą umowną za wadliwe wykonanie usługi transportowej, to nie ma podstaw, by naliczoną karę traktować jako zmniejszający podstawę opodatkowania rabat. Należy postawić zasadniczą w świetle VAT tezę, że naliczona kara nie jest elementem kalkulacyjnym ceny za wykonaną usługę. Cena ustalona pierwotnie za usługę pozostaje niezmienna. Kara umowna pełniąca funkcję odszkodowawczą nie wpływa na kwotę należną z tytułu wykonania tej usługi, pozostając odrębnym tytułem prawnym.
WAŻNE!
Kara umowna nie jest podstawą do zmniejszenia obrotu. Jest to odrębna czynność, która nie podlega VAT.
Jedynym dokumentem, który jest właściwy do ujęcia w księgach rachunkowych świadczącego usługę transportową (zobowiązanego z tytułu nałożonej na niego kary umownej za nierzetelne wykonanie usługi), jest dokument zewnętrzny obcy w postaci otrzymanej od kontrahenta noty obciążeniowej. Z omówionych wyżej względów nie należało wystawiać faktury ani też faktury korygującej, a jedynie wydać oryginał noty obciążeniowej.

• art. 28 ust. 1 i ust. 3, art. 29 ust. 1 i ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54 poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Paweł Dymlang
konsultant podatkowy
w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA