REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy należy rozliczyć VAT od importu usług, gdy zagraniczny kontrahent obciążył nas za nieterminową dostawę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy firmą transportową. Od kontrahenta zagranicznego z UE otrzymaliśmy fakturę obciążającą nas za nieterminową dostawę towaru. Na fakturze widnieje nasz NIP bez symbolu PL. Czy zdarzenie takie traktować jako import usług, a co za tym idzie - czy wystawiać fakturę wewnętrzną i naliczać VAT?

RADA
Nie należy tego zdarzenia potraktować jako importu usług, a tym samym wystawić faktury wewnętrznej i naliczyć VAT. Wobec niekompletności stanu faktycznego i konieczności analizy umowy należy rozważyć dwa rozwiązania. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Na pewno nie należy w tym przypadku rozliczyć VAT od importu usług. Ponieważ stan faktyczny przedstawiony w pytaniu nie jest precyzyjny, należy rozważyć dwa przypadki, tj.:
Przypadek 1. Kontrahent sam wystawił korektę faktury dokumentującej wykonanie pierwotnej usługi transportowej i np. dokonując kompensaty lub stosując klauzule korygujące, obniżył cenę usługi.
Strony mogą w umowie zastrzec, że kwestia wzajemnych roszczeń z tytułu nieterminowego wykonania transportu uregulowana zostanie poprzez stosowanie kar umownych. Strony mogą wprowadzić do umów stosowne klauzule, korygujące należności za wykonaną usługę w przypadku zaistnienia opóźnień.
Przykładowo, strony umowy mogą ustalić, że w przypadku gdy z winy przewoźnika następuje opóźnienie w dostawie towaru przez określony okres, to korzystającemu z usługi przysługuje rabat w ustalonej wysokości w stosunku do wartości netto tej usługi. W takiej sytuacji rabat kształtuje cenę usługi i tym samym jest elementem wpływającym na podstawę opodatkowania w VAT. Wtedy właśnie wzajemne rozliczenie nie do końca rzetelnie wykonanej usługi będzie następowało poprzez wystawienie faktury uwzględniającej przyznany rabat albo faktury korygującej do faktury już wystawionej.
Należy jednak zaznaczyć, że fakturę lub fakturę korygującą wystawia w tym przypadku świadczący usługę, a nie nabywca usługi. Jeżeli mamy do czynienia z usługą transportową, która nie będzie opodatkowana na terytorium Polski, lecz na terytorium innego kraju UE (np. będzie to wewnątrzwspólnotowa usługa transportu towarów, gdy nabywca podaje numer nadany mu dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych), to podatnik polski wystawia fakturę z kwotą należności bez VAT z adnotacją, że „podatek VAT zostanie rozliczony przez nabywcę”. Wówczas u nabywcy nastąpi import usługi. To nabywca będzie obowiązany do wystawienia faktury wewnętrznej zgodnie z odpowiednimi regulacjami danego państwa członkowskiego.
Wystawioną przez kontrahenta fakturę należy w analizowanym przypadku potraktować jako dokument obciążający. Ma on zobligować świadczącego usługę do korekty wystawionej pierwotnie faktury, w której uwzględniając wzajemne postanowienia umowne, dokona się obniżenia wartości usługi o odpowiednią kwotę.
Jeżeli przedmiotowa usługa była opodatkowana poza terytorium RP, świadczący usługę wystawia korektę faktury również bez naliczonego VAT. Natomiast kontrahent ma wtedy podstawę do skorygowania wystawionej przez siebie faktury wewnętrznej.
Przypadek 2. Wystawiona faktura ma dokumentować należność samodzielnego zobowiązania z tytułu kary; takie postępowanie jest nieprawidłowe. Należy dokonać w tym momencie następujących ustaleń:
Ze stanu faktycznego wynika, że firma transportowa nie wywiązała się z terminowego wykonania zobowiązania. Z braku danych zakładamy, że strony zastrzegły w umowie, iż w celu naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania niepieniężnego (w tym przypadku zobowiązania do wykonania usługi transportowej) firma zobowiązana będzie do zapłaty określonej sumy pieniężnej – kary umownej. Kara umowna stanowi tytuł odrębnego zobowiązania, nie stanowi tym samym elementu kalkulacyjnego ceny usługi. Oczywiście kwota zobowiązania z tytułu kary umownej może być kompensowana z kwotą zobowiązania za wadliwie wykonaną usługę.
Podstawą opodatkowania, z pewnymi nieistotnymi tutaj zastrzeżeniami, jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego, obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy. Ustawa wymienia wprost, co zmniejsza obrót. Są to kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont), wartości zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.
Dlatego gdy firma pytająca zostaje obciążona karą umowną za wadliwe wykonanie usługi transportowej, to nie ma podstaw, by naliczoną karę traktować jako zmniejszający podstawę opodatkowania rabat. Należy postawić zasadniczą w świetle VAT tezę, że naliczona kara nie jest elementem kalkulacyjnym ceny za wykonaną usługę. Cena ustalona pierwotnie za usługę pozostaje niezmienna. Kara umowna pełniąca funkcję odszkodowawczą nie wpływa na kwotę należną z tytułu wykonania tej usługi, pozostając odrębnym tytułem prawnym.
WAŻNE!
Kara umowna nie jest podstawą do zmniejszenia obrotu. Jest to odrębna czynność, która nie podlega VAT.
Jedynym dokumentem, który jest właściwy do ujęcia w księgach rachunkowych świadczącego usługę transportową (zobowiązanego z tytułu nałożonej na niego kary umownej za nierzetelne wykonanie usługi), jest dokument zewnętrzny obcy w postaci otrzymanej od kontrahenta noty obciążeniowej. Z omówionych wyżej względów nie należało wystawiać faktury ani też faktury korygującej, a jedynie wydać oryginał noty obciążeniowej.

• art. 28 ust. 1 i ust. 3, art. 29 ust. 1 i ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54 poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Paweł Dymlang
konsultant podatkowy
w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA