REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy zaliczyć do kosztów fakturę telekomunikacyjną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rok podatkowy naszej spółki zakończył się 31 czerwca br. W lipcu otrzymaliśmy fakturę telekomunikacyjną. Dotyczy ona czerwca, czyli poprzedniego roku podatkowego. Data wpływu to 15 lipca, a data zapłaty to 31 lipca. Do jakiego okresu podatkowego powinniśmy ją zaliczyć?

RADA
Fakturę powinni Państwo zaliczyć do kosztów w dacie poniesienia, a więc w lipcu.

UZASADNIENIE
Potrącenie kosztu w czasie jest kontrowersyjnym zagadnieniem. Wśród interpretacji organów skarbowych oraz przepisów podatkowych można spotkać przeciwstawne poglądy. Interpretacja przepisu art. 15 ust. 4 updop przeszła ewolucję. Przypomnijmy, że na podstawie tego przepisu: koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącane także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone, co do rodzaju i kwoty, koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącane w roku, w którym zostały poniesione.
W ostatnich latach zarysował się dominujący, wyraźny pogląd, zgodnie z którym o rozliczeniu kosztu w czasie powinien decydować związek, jaki koszt ten wykazuje z przychodem. Pogląd taki jest odzwierciedlany w wielu interpretacjach urzędów skarbowych.
W interpretacji Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z 22 marca 2004 r. (sygn. US72/ROP1/423-260/04/MM) podkreślono, że:jeśli brak jest ścisłego związku między poniesionym kosztem a uzyskiwanym przychodem w kon-kretnym okresie, to zgodnie z linią orzecznictwa koszty uzyskania przychodu są potrącane w momencie ich poniesienia.
W przypadku wydatków bezpośrednio związanych z konkretnym przychodem powinien być on zaliczony do kosztów uzyskania przychodu w momencie uzyskania przychodu z tego tytułu. Najbardziej typowym przykładem takiego kosztu może być zakup towaru do dalszej odprzedaży. Natomiast w przypadku kosztów wykazujących pośredni związek z uzyskanymi przychodami momentem właściwym do zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów jest moment, w którym koszt ten zostanie poniesiony.
Ponieważ koszty związane z telekomunikacją (abonament, opłata za rozmowy telefoniczne) mają pośredni związek z przychodami i są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, powinny być zaliczone do kosztów w dacie poniesienia, a więc w lipcu. Za trafnością takiej interpretacji przemawia zasada ogólna zaliczania wydatków do kosztów podatkowych. Stanowi ona, że kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu. A więc decyduje fakt ich poniesienia.
Projekt zmian
Kolejnym argumentem przemawiającym za taką interpretacją jest projekt zmian ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jeżeli projekt ten wejdzie w życie w niezmienionej formie, to będzie obowiązywał nowy przepis dotyczący rozliczenia kosztu w czasie.
W projekcie przewidziano odrębne zasady rozliczania kosztów w czasie w zależności od tego, czy jest to koszt bezpośrednio czy pośrednio związany z przychodem. Koszty bezpośrednio związane z przychodami będą zasadniczo przypisywane do okresu, w którym powstanie przychód (a jeżeli to będzie niemożliwe, to w momencie poniesienia). Natomiast koszty pośrednio związane z przychodami będą potrącane w dacie ich poniesienia. Dobrym pomysłem jest wprowadzenie do ustawy definicji pojęcia „poniesienie kosztu”. Brzmi ona następująco:
za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto w księgach rachunkowych (zaksięgowano) jako koszt na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
Z rządowej propozycji wynika więc potwierdzenie dla opisanej praktyki rozliczania kosztów pośrednich. Jeżeli projekt wejdzie w życie, podział na koszty pośrednie i bezpośrednie będzie miał decydujące znaczenie dla rozliczania kosztow w czasie (projekt jest dostępny na stronie internetowej Sejmu www.sejm.pl – druk nr 733).

• art. 15 ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Marta Balcer
ekspert w zakresie podatku dochodowego
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA