REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować zakup usługi gastronomicznej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z okazji jubileuszu firmy zorganizowaliśmy przyjęcie dla pracowników i kontrahentów. W związku z tym zamówiliśmy kompleksową usługę gastronomiczną. Jak prawidłowo zaksięgować jej zakup? Czy jest ona kosztem reprezentacji w wartości netto? Czy należy wystawić fakturę wewnętrzną?

RADA
Wydatki na konsumpcję związane z jubileuszowym przyjęciem dla pracowników i kontrahentów zalicza się do kosztów tylko wówczas, gdy podatnik udowodni, że wydatki te mają związek z osiąganym przychodem. Fakturę dotyczącą zakupu usług gastronomicznych dla kontrahentów należy zaksięgować w wartości brutto jako koszt reprezentacji. W przypadku zakupu usługi gastronomicznej dla pracowników koszt tej usługi wykazujemy na koncie „Świadczenia na rzecz pracowników”. W przypadku zakupu usług gastronomicznych podatnik nie ma obowiązku wystawiania faktur wewnętrznych i obliczania podatku należnego.

UZASADNIENIE
Wydatki związane z konsumpcją w części dotyczącej kontrahentów stanowią koszty o charakterze typowo reprezentacyjnym. Dlatego należy je zaewidencjonować na koncie „Reprezentacja i reklama”. Za koszty podatkowe uznawane są w części nieprzekraczającej 0,25% przychodu.

Obecność kontrahentów na przyjęciu jubileuszowym powinna mieć wpływ na ukształtowanie się pozytywnego wizerunku firmy, co w konsekwencji może prowadzić do wzrostu przychodów firmy.

Należy pamiętać o właściwym udokumentowaniu kosztów reprezentacji. Przedsiębiorstwo ma obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Oznacza to, że na fakturach dokumentujących zakup usług powinny się znaleźć informacje pozwalające na powiązanie określonego wydatku np. z kontraktem, umową czy z konkretnym kontrahentem.

Natomiast koszty usługi gastronomicznej w części dotyczącej pracowników firmy budzą wiele kontrowersji.
Impreza z okazji jubileuszu firmy nie ma charakteru socjalnego, nie może być więc finansowana z funduszu socjalnego.

Urzędy i izby skarbowe w większości interpretacji wyrażają pogląd, że wydatków tych nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Przykładem może być stanowisko Izby Skarbowej w Warszawie z 7 lipca 2005 r. (nr 1401/PD-4230Z-36/05/IJ), która stwierdziła, że wydatki poniesione na zorganizowanie spotkania integracyjnego, wydatki na imprezy pożegnalne dla emerytów itp. nie mieszczą się w ramach wydatków pracowniczych. W związku z tym uznano, że nie stanowią one kosztów podatkowych, gdyż nie jest możliwe wskazanie związku przyczynowo-skutkowego między tego rodzaju wydatkami a osiągniętymi przychodami.
Takie stanowisko reprezentuje, niestety, większość urzędów skarbowych.

MF
Pewnym przełomem jest korzystna dla podatników wykładnia przepisów dotyczących kwalifikacji kosztów zawarta w piśmie Ministerstwa Finansów z 2 stycznia 2006 r. (nr PB3/GN-8213-298/05/1680). Zdaniem MF wydatki te można zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodu, ponieważ mają one związek z prowadzoną działalnością i z osiąganymi przychodami:

(…) W przypadku natomiast sfinansowania organizacji imprezy okolicznościowej ze środków obrotowych, zdaniem Ministerstwa Finansów wydatki poniesione na jej organizację mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych. Stosownie bowiem do art. 15 ust. 1 updop kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop. Wydatek podlega więc zaliczeniu do kosztów podatkowych, jeżeli spełnia określone w art. 15 ust. 1 updop warunki, a zatem jeżeli został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów, czyli jego poniesienie ma lub może mieć wpływ na osiągane przez podatnika przychody, oraz ma on związek z prowadzoną działalnością. Taki pogląd jest też prezentowany w orzecznictwie sądowym. Kosztami podatkowymi są również tzw. koszty pracownicze. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenie zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w postaci organizacji dla nich imprez okolicznościowych i integracyjnych. Wydatki te związane są bowiem z prowadzoną przez podatnika działalnością oraz mają na celu poprawę atmosfery pracy i zintegrowanie pracowników z pracodawcą (podatnikiem), a przez to zwiększenie efektywności ich pracy.

UWAGA!
Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów nie są wiążące dla urzędów skarbowych – najbezpieczniej jest więc zwrócić się do właściwego urzędu skarbowego z wnioskiem o wydanie wiążącej interpretacji prawa podatkowego.

Przykład
Spółka zorganizowała przyjęcie jubileuszowe dla kontrahentów i pracowników. W związku z tym otrzymała fakturę VAT dokumentującą zakup usług gastronomicznych:
• wartość netto faktury – 5000 zł,
• VAT naliczony – 350 zł,
• wartość brutto – 5350 zł.
Ponieważ impreza została przygotowana zarówno dla pracowników, jak i kontrahentów, uznano, że 40% wartości faktury stanowi koszty pracownicze, natomiast 60% to wydatki związane z reprezentacją.

Ewidencja księgowa
Zakup usługi gastronomicznej:
Wn „Koszty reprezentacji i reklamy” 3 210
Wn „Świadczenia na rzecz pracowników” 2 140
Ma „Rozrachunki z dostawcami” 5 350

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


W omawianym przypadku przy nabyciu usług gastronomicznych zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nie ma również obowiązku wystawiania faktury wewnętrznej, dokumentującej przekazanie towarów i świadczenie usług na rzecz pracowników.

Jeśli spółka podejmie decyzję o niezaliczeniu części wydatków związanych z pracownikami w koszty uzyskania przychodu, wydatki te będą kosztami bilansowymi, ale nie staną się one kosztami podatkowymi zarówno w okresie bieżącym, jak i w przyszłości.

• art. 15 pkt 1, art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 7 ust. 2, art. 8 ust. 2, art. 88, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Maryla Piotrowska
księgowa z licencją MF
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA