REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować zakup usługi gastronomicznej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z okazji jubileuszu firmy zorganizowaliśmy przyjęcie dla pracowników i kontrahentów. W związku z tym zamówiliśmy kompleksową usługę gastronomiczną. Jak prawidłowo zaksięgować jej zakup? Czy jest ona kosztem reprezentacji w wartości netto? Czy należy wystawić fakturę wewnętrzną?

RADA
Wydatki na konsumpcję związane z jubileuszowym przyjęciem dla pracowników i kontrahentów zalicza się do kosztów tylko wówczas, gdy podatnik udowodni, że wydatki te mają związek z osiąganym przychodem. Fakturę dotyczącą zakupu usług gastronomicznych dla kontrahentów należy zaksięgować w wartości brutto jako koszt reprezentacji. W przypadku zakupu usługi gastronomicznej dla pracowników koszt tej usługi wykazujemy na koncie „Świadczenia na rzecz pracowników”. W przypadku zakupu usług gastronomicznych podatnik nie ma obowiązku wystawiania faktur wewnętrznych i obliczania podatku należnego.

UZASADNIENIE
Wydatki związane z konsumpcją w części dotyczącej kontrahentów stanowią koszty o charakterze typowo reprezentacyjnym. Dlatego należy je zaewidencjonować na koncie „Reprezentacja i reklama”. Za koszty podatkowe uznawane są w części nieprzekraczającej 0,25% przychodu.

Obecność kontrahentów na przyjęciu jubileuszowym powinna mieć wpływ na ukształtowanie się pozytywnego wizerunku firmy, co w konsekwencji może prowadzić do wzrostu przychodów firmy.

Należy pamiętać o właściwym udokumentowaniu kosztów reprezentacji. Przedsiębiorstwo ma obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Oznacza to, że na fakturach dokumentujących zakup usług powinny się znaleźć informacje pozwalające na powiązanie określonego wydatku np. z kontraktem, umową czy z konkretnym kontrahentem.

Natomiast koszty usługi gastronomicznej w części dotyczącej pracowników firmy budzą wiele kontrowersji.
Impreza z okazji jubileuszu firmy nie ma charakteru socjalnego, nie może być więc finansowana z funduszu socjalnego.

Urzędy i izby skarbowe w większości interpretacji wyrażają pogląd, że wydatków tych nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Przykładem może być stanowisko Izby Skarbowej w Warszawie z 7 lipca 2005 r. (nr 1401/PD-4230Z-36/05/IJ), która stwierdziła, że wydatki poniesione na zorganizowanie spotkania integracyjnego, wydatki na imprezy pożegnalne dla emerytów itp. nie mieszczą się w ramach wydatków pracowniczych. W związku z tym uznano, że nie stanowią one kosztów podatkowych, gdyż nie jest możliwe wskazanie związku przyczynowo-skutkowego między tego rodzaju wydatkami a osiągniętymi przychodami.
Takie stanowisko reprezentuje, niestety, większość urzędów skarbowych.

MF
Pewnym przełomem jest korzystna dla podatników wykładnia przepisów dotyczących kwalifikacji kosztów zawarta w piśmie Ministerstwa Finansów z 2 stycznia 2006 r. (nr PB3/GN-8213-298/05/1680). Zdaniem MF wydatki te można zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodu, ponieważ mają one związek z prowadzoną działalnością i z osiąganymi przychodami:

(…) W przypadku natomiast sfinansowania organizacji imprezy okolicznościowej ze środków obrotowych, zdaniem Ministerstwa Finansów wydatki poniesione na jej organizację mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych. Stosownie bowiem do art. 15 ust. 1 updop kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop. Wydatek podlega więc zaliczeniu do kosztów podatkowych, jeżeli spełnia określone w art. 15 ust. 1 updop warunki, a zatem jeżeli został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów, czyli jego poniesienie ma lub może mieć wpływ na osiągane przez podatnika przychody, oraz ma on związek z prowadzoną działalnością. Taki pogląd jest też prezentowany w orzecznictwie sądowym. Kosztami podatkowymi są również tzw. koszty pracownicze. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenie zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w postaci organizacji dla nich imprez okolicznościowych i integracyjnych. Wydatki te związane są bowiem z prowadzoną przez podatnika działalnością oraz mają na celu poprawę atmosfery pracy i zintegrowanie pracowników z pracodawcą (podatnikiem), a przez to zwiększenie efektywności ich pracy.

UWAGA!
Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów nie są wiążące dla urzędów skarbowych – najbezpieczniej jest więc zwrócić się do właściwego urzędu skarbowego z wnioskiem o wydanie wiążącej interpretacji prawa podatkowego.

Przykład
Spółka zorganizowała przyjęcie jubileuszowe dla kontrahentów i pracowników. W związku z tym otrzymała fakturę VAT dokumentującą zakup usług gastronomicznych:
• wartość netto faktury – 5000 zł,
• VAT naliczony – 350 zł,
• wartość brutto – 5350 zł.
Ponieważ impreza została przygotowana zarówno dla pracowników, jak i kontrahentów, uznano, że 40% wartości faktury stanowi koszty pracownicze, natomiast 60% to wydatki związane z reprezentacją.

Ewidencja księgowa
Zakup usługi gastronomicznej:
Wn „Koszty reprezentacji i reklamy” 3 210
Wn „Świadczenia na rzecz pracowników” 2 140
Ma „Rozrachunki z dostawcami” 5 350

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


W omawianym przypadku przy nabyciu usług gastronomicznych zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nie ma również obowiązku wystawiania faktury wewnętrznej, dokumentującej przekazanie towarów i świadczenie usług na rzecz pracowników.

Jeśli spółka podejmie decyzję o niezaliczeniu części wydatków związanych z pracownikami w koszty uzyskania przychodu, wydatki te będą kosztami bilansowymi, ale nie staną się one kosztami podatkowymi zarówno w okresie bieżącym, jak i w przyszłości.

• art. 15 pkt 1, art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 7 ust. 2, art. 8 ust. 2, art. 88, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Maryla Piotrowska
księgowa z licencją MF
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA