REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować zakup usługi gastronomicznej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z okazji jubileuszu firmy zorganizowaliśmy przyjęcie dla pracowników i kontrahentów. W związku z tym zamówiliśmy kompleksową usługę gastronomiczną. Jak prawidłowo zaksięgować jej zakup? Czy jest ona kosztem reprezentacji w wartości netto? Czy należy wystawić fakturę wewnętrzną?

RADA
Wydatki na konsumpcję związane z jubileuszowym przyjęciem dla pracowników i kontrahentów zalicza się do kosztów tylko wówczas, gdy podatnik udowodni, że wydatki te mają związek z osiąganym przychodem. Fakturę dotyczącą zakupu usług gastronomicznych dla kontrahentów należy zaksięgować w wartości brutto jako koszt reprezentacji. W przypadku zakupu usługi gastronomicznej dla pracowników koszt tej usługi wykazujemy na koncie „Świadczenia na rzecz pracowników”. W przypadku zakupu usług gastronomicznych podatnik nie ma obowiązku wystawiania faktur wewnętrznych i obliczania podatku należnego.

UZASADNIENIE
Wydatki związane z konsumpcją w części dotyczącej kontrahentów stanowią koszty o charakterze typowo reprezentacyjnym. Dlatego należy je zaewidencjonować na koncie „Reprezentacja i reklama”. Za koszty podatkowe uznawane są w części nieprzekraczającej 0,25% przychodu.

Obecność kontrahentów na przyjęciu jubileuszowym powinna mieć wpływ na ukształtowanie się pozytywnego wizerunku firmy, co w konsekwencji może prowadzić do wzrostu przychodów firmy.

Należy pamiętać o właściwym udokumentowaniu kosztów reprezentacji. Przedsiębiorstwo ma obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Oznacza to, że na fakturach dokumentujących zakup usług powinny się znaleźć informacje pozwalające na powiązanie określonego wydatku np. z kontraktem, umową czy z konkretnym kontrahentem.

Natomiast koszty usługi gastronomicznej w części dotyczącej pracowników firmy budzą wiele kontrowersji.
Impreza z okazji jubileuszu firmy nie ma charakteru socjalnego, nie może być więc finansowana z funduszu socjalnego.

Urzędy i izby skarbowe w większości interpretacji wyrażają pogląd, że wydatków tych nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Przykładem może być stanowisko Izby Skarbowej w Warszawie z 7 lipca 2005 r. (nr 1401/PD-4230Z-36/05/IJ), która stwierdziła, że wydatki poniesione na zorganizowanie spotkania integracyjnego, wydatki na imprezy pożegnalne dla emerytów itp. nie mieszczą się w ramach wydatków pracowniczych. W związku z tym uznano, że nie stanowią one kosztów podatkowych, gdyż nie jest możliwe wskazanie związku przyczynowo-skutkowego między tego rodzaju wydatkami a osiągniętymi przychodami.
Takie stanowisko reprezentuje, niestety, większość urzędów skarbowych.

MF
Pewnym przełomem jest korzystna dla podatników wykładnia przepisów dotyczących kwalifikacji kosztów zawarta w piśmie Ministerstwa Finansów z 2 stycznia 2006 r. (nr PB3/GN-8213-298/05/1680). Zdaniem MF wydatki te można zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodu, ponieważ mają one związek z prowadzoną działalnością i z osiąganymi przychodami:

(…) W przypadku natomiast sfinansowania organizacji imprezy okolicznościowej ze środków obrotowych, zdaniem Ministerstwa Finansów wydatki poniesione na jej organizację mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych. Stosownie bowiem do art. 15 ust. 1 updop kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop. Wydatek podlega więc zaliczeniu do kosztów podatkowych, jeżeli spełnia określone w art. 15 ust. 1 updop warunki, a zatem jeżeli został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów, czyli jego poniesienie ma lub może mieć wpływ na osiągane przez podatnika przychody, oraz ma on związek z prowadzoną działalnością. Taki pogląd jest też prezentowany w orzecznictwie sądowym. Kosztami podatkowymi są również tzw. koszty pracownicze. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenie zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w postaci organizacji dla nich imprez okolicznościowych i integracyjnych. Wydatki te związane są bowiem z prowadzoną przez podatnika działalnością oraz mają na celu poprawę atmosfery pracy i zintegrowanie pracowników z pracodawcą (podatnikiem), a przez to zwiększenie efektywności ich pracy.

UWAGA!
Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów nie są wiążące dla urzędów skarbowych – najbezpieczniej jest więc zwrócić się do właściwego urzędu skarbowego z wnioskiem o wydanie wiążącej interpretacji prawa podatkowego.

Przykład
Spółka zorganizowała przyjęcie jubileuszowe dla kontrahentów i pracowników. W związku z tym otrzymała fakturę VAT dokumentującą zakup usług gastronomicznych:
• wartość netto faktury – 5000 zł,
• VAT naliczony – 350 zł,
• wartość brutto – 5350 zł.
Ponieważ impreza została przygotowana zarówno dla pracowników, jak i kontrahentów, uznano, że 40% wartości faktury stanowi koszty pracownicze, natomiast 60% to wydatki związane z reprezentacją.

Ewidencja księgowa
Zakup usługi gastronomicznej:
Wn „Koszty reprezentacji i reklamy” 3 210
Wn „Świadczenia na rzecz pracowników” 2 140
Ma „Rozrachunki z dostawcami” 5 350

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


W omawianym przypadku przy nabyciu usług gastronomicznych zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nie ma również obowiązku wystawiania faktury wewnętrznej, dokumentującej przekazanie towarów i świadczenie usług na rzecz pracowników.

Jeśli spółka podejmie decyzję o niezaliczeniu części wydatków związanych z pracownikami w koszty uzyskania przychodu, wydatki te będą kosztami bilansowymi, ale nie staną się one kosztami podatkowymi zarówno w okresie bieżącym, jak i w przyszłości.

• art. 15 pkt 1, art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 7 ust. 2, art. 8 ust. 2, art. 88, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Maryla Piotrowska
księgowa z licencją MF
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA