REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować zakup usługi gastronomicznej

REKLAMA

Z okazji jubileuszu firmy zorganizowaliśmy przyjęcie dla pracowników i kontrahentów. W związku z tym zamówiliśmy kompleksową usługę gastronomiczną. Jak prawidłowo zaksięgować jej zakup? Czy jest ona kosztem reprezentacji w wartości netto? Czy należy wystawić fakturę wewnętrzną?

RADA
Wydatki na konsumpcję związane z jubileuszowym przyjęciem dla pracowników i kontrahentów zalicza się do kosztów tylko wówczas, gdy podatnik udowodni, że wydatki te mają związek z osiąganym przychodem. Fakturę dotyczącą zakupu usług gastronomicznych dla kontrahentów należy zaksięgować w wartości brutto jako koszt reprezentacji. W przypadku zakupu usługi gastronomicznej dla pracowników koszt tej usługi wykazujemy na koncie „Świadczenia na rzecz pracowników”. W przypadku zakupu usług gastronomicznych podatnik nie ma obowiązku wystawiania faktur wewnętrznych i obliczania podatku należnego.

UZASADNIENIE
Wydatki związane z konsumpcją w części dotyczącej kontrahentów stanowią koszty o charakterze typowo reprezentacyjnym. Dlatego należy je zaewidencjonować na koncie „Reprezentacja i reklama”. Za koszty podatkowe uznawane są w części nieprzekraczającej 0,25% przychodu.

Obecność kontrahentów na przyjęciu jubileuszowym powinna mieć wpływ na ukształtowanie się pozytywnego wizerunku firmy, co w konsekwencji może prowadzić do wzrostu przychodów firmy.

Należy pamiętać o właściwym udokumentowaniu kosztów reprezentacji. Przedsiębiorstwo ma obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Oznacza to, że na fakturach dokumentujących zakup usług powinny się znaleźć informacje pozwalające na powiązanie określonego wydatku np. z kontraktem, umową czy z konkretnym kontrahentem.

Natomiast koszty usługi gastronomicznej w części dotyczącej pracowników firmy budzą wiele kontrowersji.
Impreza z okazji jubileuszu firmy nie ma charakteru socjalnego, nie może być więc finansowana z funduszu socjalnego.

Urzędy i izby skarbowe w większości interpretacji wyrażają pogląd, że wydatków tych nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Przykładem może być stanowisko Izby Skarbowej w Warszawie z 7 lipca 2005 r. (nr 1401/PD-4230Z-36/05/IJ), która stwierdziła, że wydatki poniesione na zorganizowanie spotkania integracyjnego, wydatki na imprezy pożegnalne dla emerytów itp. nie mieszczą się w ramach wydatków pracowniczych. W związku z tym uznano, że nie stanowią one kosztów podatkowych, gdyż nie jest możliwe wskazanie związku przyczynowo-skutkowego między tego rodzaju wydatkami a osiągniętymi przychodami.
Takie stanowisko reprezentuje, niestety, większość urzędów skarbowych.

MF
Pewnym przełomem jest korzystna dla podatników wykładnia przepisów dotyczących kwalifikacji kosztów zawarta w piśmie Ministerstwa Finansów z 2 stycznia 2006 r. (nr PB3/GN-8213-298/05/1680). Zdaniem MF wydatki te można zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodu, ponieważ mają one związek z prowadzoną działalnością i z osiąganymi przychodami:

(…) W przypadku natomiast sfinansowania organizacji imprezy okolicznościowej ze środków obrotowych, zdaniem Ministerstwa Finansów wydatki poniesione na jej organizację mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych. Stosownie bowiem do art. 15 ust. 1 updop kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop. Wydatek podlega więc zaliczeniu do kosztów podatkowych, jeżeli spełnia określone w art. 15 ust. 1 updop warunki, a zatem jeżeli został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów, czyli jego poniesienie ma lub może mieć wpływ na osiągane przez podatnika przychody, oraz ma on związek z prowadzoną działalnością. Taki pogląd jest też prezentowany w orzecznictwie sądowym. Kosztami podatkowymi są również tzw. koszty pracownicze. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenie zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w postaci organizacji dla nich imprez okolicznościowych i integracyjnych. Wydatki te związane są bowiem z prowadzoną przez podatnika działalnością oraz mają na celu poprawę atmosfery pracy i zintegrowanie pracowników z pracodawcą (podatnikiem), a przez to zwiększenie efektywności ich pracy.

UWAGA!
Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów nie są wiążące dla urzędów skarbowych – najbezpieczniej jest więc zwrócić się do właściwego urzędu skarbowego z wnioskiem o wydanie wiążącej interpretacji prawa podatkowego.

Przykład
Spółka zorganizowała przyjęcie jubileuszowe dla kontrahentów i pracowników. W związku z tym otrzymała fakturę VAT dokumentującą zakup usług gastronomicznych:
• wartość netto faktury – 5000 zł,
• VAT naliczony – 350 zł,
• wartość brutto – 5350 zł.
Ponieważ impreza została przygotowana zarówno dla pracowników, jak i kontrahentów, uznano, że 40% wartości faktury stanowi koszty pracownicze, natomiast 60% to wydatki związane z reprezentacją.

Ewidencja księgowa
Zakup usługi gastronomicznej:
Wn „Koszty reprezentacji i reklamy” 3 210
Wn „Świadczenia na rzecz pracowników” 2 140
Ma „Rozrachunki z dostawcami” 5 350

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


W omawianym przypadku przy nabyciu usług gastronomicznych zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nie ma również obowiązku wystawiania faktury wewnętrznej, dokumentującej przekazanie towarów i świadczenie usług na rzecz pracowników.

Jeśli spółka podejmie decyzję o niezaliczeniu części wydatków związanych z pracownikami w koszty uzyskania przychodu, wydatki te będą kosztami bilansowymi, ale nie staną się one kosztami podatkowymi zarówno w okresie bieżącym, jak i w przyszłości.

• art. 15 pkt 1, art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 7 ust. 2, art. 8 ust. 2, art. 88, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Maryla Piotrowska
księgowa z licencją MF
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA