REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować korektę faktury zwiększającą sprzedaż

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak prawidłowo należy zaewidencjonować w pkpir korektę faktury VAT zwiększającą sprzedaż? Jak rozliczyć podatek dochodowy i VAT?

RADA
Korektę faktury zwiększającą sprzedaż w podatku dochodowym i w pkpir należy ująć w miesiącu wystawienia faktury pierwotnej. Ujęcie tej korekty w rejestrze sprzedaży VAT zależy od tego, czy spowodowała ona zwiększenie czy obniżenie podatku należnego, oraz od przyczyny jej wystawienia. Jeśli w wyniku powyższych operacji ujawni się zaległość podatkowa, należy ją uregulować wraz z odsetkami za zwłokę. Dotyczy to rozliczeń zarówno w zakresie VAT, jak i podatku dochodowego od osób fizycznych. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Ujęcie faktury korygującej sprzedaż może wyglądać inaczej w podatku dochodowym i VAT. Kolejno ustosunkowujemy się do jej ujęcia w tych dwóch podatkach.

Korekta sprzedaży w podatku dochodowym

Zasadnicze znaczenie w tej kwestii ma definicja przychodu działalności gospodarczej i momentu jego powstania. Na podstawie art. 14 updof za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane. Wyłączeniu z niego podlega wartość zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Jeżeli przychody wyrażone są w walutach obcych, a między dniem ich uzyskania i dniem faktycznego otrzymania występują różne kursy walut, przychody te odpowiednio podwyższa się lub obniża o różnice kursowe. Wynikają one z zastosowania kursu kupna walut z dnia faktycznego otrzymania przychodów, ustalonego przez bank, z którego usług korzystał uzyskujący przychód, oraz zastosowania kursu średniego ogłaszanego przez NBP z dnia uzyskania przychodu.

Datą powstania przychodu stosownie do treści art. 14 ust. 1c updof (z zastrzeżeniem ust. 1e–1g ustawy) jest dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym:
• wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub
• wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty, lub
• otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia – w pozostałych przypadkach.

Oznacza to, że do przychodów zalicza się tylko takie, które w danym momencie są podatnikowi należne. Uzyskanie przychodu należnego ma miejsce w momencie wykonania w ramach działalności gospodarczej czynności będącej tytułem uzyskania prawa do świadczenia wzajemnego. W przypadku sprzedaży towarów przychód należny powstaje w dniu wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż w ostatnim dniu miesiąca, w którym wydano towar. Późniejsze wystawienie przez Czytelnika faktury korygującej nie zmienia daty powstania przychodu należnego, który powstaje w dniu wystawienia faktury, jednak nie później niż w ostatnim dniu miesiąca, w którym wydano towar. W przypadku Czytelnika korekta wystawiona w następnych miesiącach powinna zmieniać przychody w miesiącu, w którym wydano towar.

Stanowisko takie potwierdzają również organy podatkowe, np. postanowienia w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydane przez: Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego 6 czerwca 2006 r., sygn. ŁUS-II-2-423/40/06/JB, Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego 30 maja 2006 r., sygn. PUS. I/423/19/06, oraz Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego 16 marca 2006 r., sygn. PD. 423-3/06.

Korekta sprzedaży w VAT

Moment ujęcia tej korekty zależy od jej skutku, którym będzie obniżenie lub podwyższenie podatku naliczonego, oraz od przyczyny wystawienia korekty (w przypadku podwyższenia podatku naliczonego).

Obniżenie podatku należnego

Kwestię tę reguluje § 16 rozporządzenia w sprawie „wystawiania faktur”. I tak, sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Wyjątek dotyczy eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3 wymienionego rozporządzenia (w przypadkach sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy), wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego. Należy tego dokonać w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał potwierdzenie. W przypadku małych podatników obniżenie podatku należnego nastąpi w rozliczeniu za kwartał, w którym sprzedawca otrzymał potwierdzenie odbioru faktury korygującej. Należy przy tym uwzględnić zasady, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o VAT, dotyczące powstania obowiązku podatkowego u małych podatników.

Z powyższego wynika, że przepisy odnoszą się precyzyjnie do przypadków, gdy skutkiem korekty jest obniżenie podatku należnego. Jednoznacznie stwierdzają, że sprzedawca może dokonać tego obniżenia w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymał potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę, bez względu na przyczynę dokonanej korekty. Korektę taką należy ująć w rejestrze sprzedaży w miesiącu otrzymania potwierdzenia od nabywcy.

PRZYKŁAD
Andrzej Kowalski świadczy usługi remontowo-budowlane. 12 kwietnia 2006 r. dokonał wymiany okien w budynku mieszkalnym, co potwierdził fakturą VAT wystawioną tego samego dnia. Przez pomyłkę do wartości netto usługi (400 zł) doliczył VAT według stawki 22% (88 zł). Po dwóch miesiącach zauważył błąd. 28 lipca 2006 r. wystawił fakturę korygującą, obniżając stawkę podatku do 7% (28 zł). Ponieważ usługobiorca potwierdził na piśmie jej odbiór dopiero w sierpniu 2006 r., pan Andrzej obniżył swój podatek należny o różnicę w wysokości 60 zł dopiero w rozliczeniu za ten miesiąc. Korekta ta nie spowoduje konsekwencji w podatku dochodowym.

Podwyższenie podatku należnego

Sposób rozliczenia u sprzedawcy wystawionych przez niego faktur korygujących powodujących podwyższenie podatku należnego nie jest w przepisach jasno wskazany i powoduje wątpliwości interpretacyjne. Można spotkać się z dwoma stanowiskami w tym zakresie.

Pierwsze
z nich wskazuje, że wykazanie zwiększonej sprzedaży i rozliczenie podatku od towarów i usług uwidocznione na fakturze korygującej powinno nastąpić w miesiącu powstania obowiązku podatkowego. Faktura korygująca powinna zatem zostać ujęta w rozliczeniu miesiąca, w którym wystawiona została pierwotna faktura – zgodnie z obowiązkiem podatkowym. Stanowisko takie zajął np. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Żyrardowie w piśmie z 19 grudnia 2005 r., sygn. US46/PP/443/23/05/JŁ. Dla zwolenników tego stanowiska nie ma znaczenia powód, dla którego podatnik wystawił fakturę korygującą, na podstawie której zwiększona została wartość sprzedaży i (lub) wysokość podatku należnego. Ważne jest jedynie, że pierwotna faktura nieprawidłowo odzwierciedlała stan faktyczny istniejący w momencie powstania obowiązku podatkowego. W oparciu o zmienione dane w rejestrze sprzedaży konieczne jest więc skorygowanie deklaracji podatkowej za ten miesiąc. Jeśli w wyniku powyższych operacji ujawni się zaległość podatkowa, należy uregulować ją wraz z odsetkami za zwłokę.

Drugie
stanowisko wskazuje, że moment rozliczenia podatku należnego i wykazania zaniżonej sprzedaży uzależniony jest od przyczyn, które spowodowały konieczność wystawienia faktury korygującej. Jeżeli faktura korygująca wystawiana jest w celu naprawienia błędu, który spowodował zaniżenie kwoty podatku wykazanego w pierwotnej fakturze (np. niewłaściwa stawka podatkowa, błąd rachunkowy, zaniżenie wartości sprzedaży), zaniżeniu ulega zobowiązanie podatkowe za dany miesiąc. Należy zatem przyjąć, że sprzedawca naprawiając swój błąd powinien ująć tę fakturę w rozliczeniu za ten miesiąc. Natomiast gdy faktura korygująca podwyższająca podatek należny wystawiona jest z powodu okoliczności, które zaistniały po dokonaniu pierwotnej sprzedaży, rozlicza się ją na bieżąco i ujmuje w rejestrze sprzedaży i deklaracji za miesiąc, w którym ją wystawiono. Stanowisko takie zajął np. Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach w piśmie z 23 sierpnia 2005 r., sygn. PP/443-128/88730/2005.

Właściwy wybór miesiąca, w którym wykazana zostanie zwiększona sprzedaż, ma istotne znaczenie dla prawidłowości rozliczeń podatkowych. Sposób pierwszy, chociaż jest mniej korzystny dla podatnika, jest częściej stosowany w praktyce. Jednak i sposób drugi został wskazany przez organ podatkowy jako zgodny z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Dlatego warto w takiej sytuacji zwrócić się do właściwego organu podatkowego o wydanie pisemnej indywidualnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.

PRZYKŁAD
Jan Nowak prowadzi hurtownię ze sprzętem komputerowym. 17 maja 2006 r. sprzedał 10 drukarek o jednostkowej wartości netto 500 zł. Wystawił fakturę VAT, jednak mylnie wykazał na niej jako właściwą dla tej transakcji stawkę 7% zamiast 22%. 2 czerwca 2006 r. odkrył błąd i wystawił fakturę korygującą, na której wykazał prawidłową stawkę VAT i obliczył należny podatek. Ponieważ w maju Jan Nowak wykazał podatek należny w wysokości 350 zł (10 drukarek x 500 zł × 7%) zamiast 1100 zł (10 drukarek x 500 zł × 22%), zaniżył podatek należny o 750 zł. W takiej sytuacji różnica podatku powinna zostać wykazana w miesiącu powstania obowiązku podatkowego, czyli w rozliczeniu za maj. Powoduje to konieczność sporządzenia korekty zapisów w rejestrze sprzedaży i korektę deklaracji VAT-7. Należy także uiścić zaległość podatkową wraz z odsetkami za zwłokę. Korekta ta nie spowoduje konsekwencji w podatku dochodowym.

• art. 14 ust. 1–1a i ust. 1c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost. zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
• § 16–17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Aleksandra Barczak
doradca podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA