REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować korektę faktury zwiększającą sprzedaż

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak prawidłowo należy zaewidencjonować w pkpir korektę faktury VAT zwiększającą sprzedaż? Jak rozliczyć podatek dochodowy i VAT?

RADA
Korektę faktury zwiększającą sprzedaż w podatku dochodowym i w pkpir należy ująć w miesiącu wystawienia faktury pierwotnej. Ujęcie tej korekty w rejestrze sprzedaży VAT zależy od tego, czy spowodowała ona zwiększenie czy obniżenie podatku należnego, oraz od przyczyny jej wystawienia. Jeśli w wyniku powyższych operacji ujawni się zaległość podatkowa, należy ją uregulować wraz z odsetkami za zwłokę. Dotyczy to rozliczeń zarówno w zakresie VAT, jak i podatku dochodowego od osób fizycznych. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Ujęcie faktury korygującej sprzedaż może wyglądać inaczej w podatku dochodowym i VAT. Kolejno ustosunkowujemy się do jej ujęcia w tych dwóch podatkach.

Korekta sprzedaży w podatku dochodowym

Zasadnicze znaczenie w tej kwestii ma definicja przychodu działalności gospodarczej i momentu jego powstania. Na podstawie art. 14 updof za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane. Wyłączeniu z niego podlega wartość zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Jeżeli przychody wyrażone są w walutach obcych, a między dniem ich uzyskania i dniem faktycznego otrzymania występują różne kursy walut, przychody te odpowiednio podwyższa się lub obniża o różnice kursowe. Wynikają one z zastosowania kursu kupna walut z dnia faktycznego otrzymania przychodów, ustalonego przez bank, z którego usług korzystał uzyskujący przychód, oraz zastosowania kursu średniego ogłaszanego przez NBP z dnia uzyskania przychodu.

Datą powstania przychodu stosownie do treści art. 14 ust. 1c updof (z zastrzeżeniem ust. 1e–1g ustawy) jest dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym:
• wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub
• wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty, lub
• otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia – w pozostałych przypadkach.

Oznacza to, że do przychodów zalicza się tylko takie, które w danym momencie są podatnikowi należne. Uzyskanie przychodu należnego ma miejsce w momencie wykonania w ramach działalności gospodarczej czynności będącej tytułem uzyskania prawa do świadczenia wzajemnego. W przypadku sprzedaży towarów przychód należny powstaje w dniu wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż w ostatnim dniu miesiąca, w którym wydano towar. Późniejsze wystawienie przez Czytelnika faktury korygującej nie zmienia daty powstania przychodu należnego, który powstaje w dniu wystawienia faktury, jednak nie później niż w ostatnim dniu miesiąca, w którym wydano towar. W przypadku Czytelnika korekta wystawiona w następnych miesiącach powinna zmieniać przychody w miesiącu, w którym wydano towar.

Stanowisko takie potwierdzają również organy podatkowe, np. postanowienia w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydane przez: Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego 6 czerwca 2006 r., sygn. ŁUS-II-2-423/40/06/JB, Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego 30 maja 2006 r., sygn. PUS. I/423/19/06, oraz Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego 16 marca 2006 r., sygn. PD. 423-3/06.

Korekta sprzedaży w VAT

Moment ujęcia tej korekty zależy od jej skutku, którym będzie obniżenie lub podwyższenie podatku naliczonego, oraz od przyczyny wystawienia korekty (w przypadku podwyższenia podatku naliczonego).

Obniżenie podatku należnego

Kwestię tę reguluje § 16 rozporządzenia w sprawie „wystawiania faktur”. I tak, sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Wyjątek dotyczy eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3 wymienionego rozporządzenia (w przypadkach sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy), wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego. Należy tego dokonać w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał potwierdzenie. W przypadku małych podatników obniżenie podatku należnego nastąpi w rozliczeniu za kwartał, w którym sprzedawca otrzymał potwierdzenie odbioru faktury korygującej. Należy przy tym uwzględnić zasady, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o VAT, dotyczące powstania obowiązku podatkowego u małych podatników.

Z powyższego wynika, że przepisy odnoszą się precyzyjnie do przypadków, gdy skutkiem korekty jest obniżenie podatku należnego. Jednoznacznie stwierdzają, że sprzedawca może dokonać tego obniżenia w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymał potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę, bez względu na przyczynę dokonanej korekty. Korektę taką należy ująć w rejestrze sprzedaży w miesiącu otrzymania potwierdzenia od nabywcy.

PRZYKŁAD
Andrzej Kowalski świadczy usługi remontowo-budowlane. 12 kwietnia 2006 r. dokonał wymiany okien w budynku mieszkalnym, co potwierdził fakturą VAT wystawioną tego samego dnia. Przez pomyłkę do wartości netto usługi (400 zł) doliczył VAT według stawki 22% (88 zł). Po dwóch miesiącach zauważył błąd. 28 lipca 2006 r. wystawił fakturę korygującą, obniżając stawkę podatku do 7% (28 zł). Ponieważ usługobiorca potwierdził na piśmie jej odbiór dopiero w sierpniu 2006 r., pan Andrzej obniżył swój podatek należny o różnicę w wysokości 60 zł dopiero w rozliczeniu za ten miesiąc. Korekta ta nie spowoduje konsekwencji w podatku dochodowym.

Podwyższenie podatku należnego

Sposób rozliczenia u sprzedawcy wystawionych przez niego faktur korygujących powodujących podwyższenie podatku należnego nie jest w przepisach jasno wskazany i powoduje wątpliwości interpretacyjne. Można spotkać się z dwoma stanowiskami w tym zakresie.

Pierwsze
z nich wskazuje, że wykazanie zwiększonej sprzedaży i rozliczenie podatku od towarów i usług uwidocznione na fakturze korygującej powinno nastąpić w miesiącu powstania obowiązku podatkowego. Faktura korygująca powinna zatem zostać ujęta w rozliczeniu miesiąca, w którym wystawiona została pierwotna faktura – zgodnie z obowiązkiem podatkowym. Stanowisko takie zajął np. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Żyrardowie w piśmie z 19 grudnia 2005 r., sygn. US46/PP/443/23/05/JŁ. Dla zwolenników tego stanowiska nie ma znaczenia powód, dla którego podatnik wystawił fakturę korygującą, na podstawie której zwiększona została wartość sprzedaży i (lub) wysokość podatku należnego. Ważne jest jedynie, że pierwotna faktura nieprawidłowo odzwierciedlała stan faktyczny istniejący w momencie powstania obowiązku podatkowego. W oparciu o zmienione dane w rejestrze sprzedaży konieczne jest więc skorygowanie deklaracji podatkowej za ten miesiąc. Jeśli w wyniku powyższych operacji ujawni się zaległość podatkowa, należy uregulować ją wraz z odsetkami za zwłokę.

Drugie
stanowisko wskazuje, że moment rozliczenia podatku należnego i wykazania zaniżonej sprzedaży uzależniony jest od przyczyn, które spowodowały konieczność wystawienia faktury korygującej. Jeżeli faktura korygująca wystawiana jest w celu naprawienia błędu, który spowodował zaniżenie kwoty podatku wykazanego w pierwotnej fakturze (np. niewłaściwa stawka podatkowa, błąd rachunkowy, zaniżenie wartości sprzedaży), zaniżeniu ulega zobowiązanie podatkowe za dany miesiąc. Należy zatem przyjąć, że sprzedawca naprawiając swój błąd powinien ująć tę fakturę w rozliczeniu za ten miesiąc. Natomiast gdy faktura korygująca podwyższająca podatek należny wystawiona jest z powodu okoliczności, które zaistniały po dokonaniu pierwotnej sprzedaży, rozlicza się ją na bieżąco i ujmuje w rejestrze sprzedaży i deklaracji za miesiąc, w którym ją wystawiono. Stanowisko takie zajął np. Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach w piśmie z 23 sierpnia 2005 r., sygn. PP/443-128/88730/2005.

Właściwy wybór miesiąca, w którym wykazana zostanie zwiększona sprzedaż, ma istotne znaczenie dla prawidłowości rozliczeń podatkowych. Sposób pierwszy, chociaż jest mniej korzystny dla podatnika, jest częściej stosowany w praktyce. Jednak i sposób drugi został wskazany przez organ podatkowy jako zgodny z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Dlatego warto w takiej sytuacji zwrócić się do właściwego organu podatkowego o wydanie pisemnej indywidualnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.

PRZYKŁAD
Jan Nowak prowadzi hurtownię ze sprzętem komputerowym. 17 maja 2006 r. sprzedał 10 drukarek o jednostkowej wartości netto 500 zł. Wystawił fakturę VAT, jednak mylnie wykazał na niej jako właściwą dla tej transakcji stawkę 7% zamiast 22%. 2 czerwca 2006 r. odkrył błąd i wystawił fakturę korygującą, na której wykazał prawidłową stawkę VAT i obliczył należny podatek. Ponieważ w maju Jan Nowak wykazał podatek należny w wysokości 350 zł (10 drukarek x 500 zł × 7%) zamiast 1100 zł (10 drukarek x 500 zł × 22%), zaniżył podatek należny o 750 zł. W takiej sytuacji różnica podatku powinna zostać wykazana w miesiącu powstania obowiązku podatkowego, czyli w rozliczeniu za maj. Powoduje to konieczność sporządzenia korekty zapisów w rejestrze sprzedaży i korektę deklaracji VAT-7. Należy także uiścić zaległość podatkową wraz z odsetkami za zwłokę. Korekta ta nie spowoduje konsekwencji w podatku dochodowym.

• art. 14 ust. 1–1a i ust. 1c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost. zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
• § 16–17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Aleksandra Barczak
doradca podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA