REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy i w jakiej formie trzeba uiścić kaucję gwarancyjną

REKLAMA

Czy kaucja gwarancyjna zawsze jest wymagana przy dokonywaniu transakcji wewnątrzwspólnotowych? Czy też jest ona ściśle związana z możliwością ubiegania się o zwrot podatku VAT?

RADA
Kaucja gwarancyjna nie jest obowiązkowa. Nie każdy podatnik rejestrujący się z tytułu dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych musi ją uiścić. Zobowiązani są do tego tylko ci podatnicy, którzy chcą uzyskać zwrot VAT w terminie krótszym niż 180 dni.

UZASADNIENIE
Kaucja gwarancyjna w VAT wiąże się ściśle z obowiązkiem rejestracyjnym i zgłoszeniowym. Podatnicy VAT czynni, przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub nabycia, muszą dokonać zgłoszenia rejestracyjnego do naczelnika urzędu skarbowego.

Rejestracja jako podatnika VAT UE wydłuża niestety termin zwrotu do 180 dni. Ma to jednak zastosowanie do dwóch grup podatników VAT:
• rozpoczynających wykonywanie czynności opodatkowanych, czyli tych, którzy wcześniej nie byli zarejestrowani jako podatnicy VAT,
• którzy rozpoczęli wykonywanie czynności opodatkowanych w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zawiadomienia do zarejestrowania jako podatnicy VAT UE i którzy zostali zarejestrowani.

Zwrot w terminie 180 dni to bardzo niekorzystne rozwiązanie, szczególnie dla podatników, którzy dopiero rozpoczęli działalność gospodarczą. Oczekiwanie na zwrot podatku VAT do 180 dni od daty złożenia deklaracji może utrudnić utrzymanie płynności finansowej.

WAŻNE!
Kaucja gwarancyjna jest wymagana tylko w przypadku „nowych” podatników. Podatnicy, który prowadzą działalność opodatkowaną dłużej niż 12 miesięcy, nie muszą jej uiszczać.

Ustawa o VAT przewiduje dwa podstawowe terminy zwrotu: 180-dniowy i 60-dniowy. Zwrot w terminie 60 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej to wyjątek obwarowany pewnymi warunkami. Na umotywowany wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją podatkową kwota różnicy podatku podlegająca zwrotowi w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia ulega podwyższeniu, jeżeli podwyższenie tej kwoty jest uzasadnione sezonowością produkcji lub sezonowością wykonywanych usług, lub sezonowością skupu produktów rolnych. W terminie 60 dni zwrot przysługuje także podatnikom dokonującym dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju i niedokonującym sprzedaży opodatkowanej.

Podatnicy, którzy rejestrują się w zakresie czynności wewnątrzwspólnotowych VAT UE, mają prawo do 180-dniowego terminu zwrotu podatku. Ogólne zasady zwrotu mogą zastosować dopiero począwszy od rozliczenia za okres rozliczeniowy następujący po upływie 12 miesięcy lub po upływie 4 kwartałów, za które podatnik składał deklaracje podatkowe.

Przepisy przewidują możliwość skrócenia tego terminu. Jednak wtedy konieczne jest wniesienie kaucji gwarancyjnej w wysokości 250 000 zł.

Organ podatkowy kaucję przyjmuje od podatników w formie:
1) kaucji gwarancyjnej, poprzez dokonanie wpłaty lub przelewu środków pieniężnych na rachunek pomocniczy urzędu skarbowego właściwego w sprawach VAT dla podatnika składającego kaucję gwarancyjną;
2) złożenia u naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla podatnika w sprawach VAT świadectwa depozytowego, potwierdzającego dokonanie blokady obligacji skarbowych, w którym została zawarta klauzula określająca, że obligacje mogą być odblokowane za zgodą właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
3) gwarancji bankowej, poprzez złożenie u naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla podatnika w sprawach VAT oryginału gwarancji wydanej przez bank posiadający siedzibę na terytorium kraju.

Naczelnik urzędu skarbowego potwierdza pisemnie przyjęcie kaucji. W przypadku kaucji gwarancyjnej naczelnik urzędu skarbowego musi wydać potwierdzenie przyjęcia kaucji po otrzymaniu dokumentu bankowego potwierdzającego wpływ środków pieniężnych na rachunek urzędu skarbowego.

Z kaucji można zrezygnować, jednak nie od razu. Po ustanowieniu kaucji podatnik może wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego o jej zwolnienie lub zwrot dopiero po upływie 12 miesięcy, za które podatnik składał deklaracje podatkowe.

Poniżej przedstawiamy instrukcję postępowania, w jaki sposób ustanowić kaucję.

I. Należy złożyć zgłoszenie rejestracyjne VAT-R/UE
Zgłoszenie rejestracyjne należy złożyć do naczelnika właściwego urzędu skarbowego przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub nabycia.

II. Należy odebrać potwierdzenie zarejestrowania jako podatnik VAT–UE
Potwierdzeniem zarejestrowania podatnika jako podatnika mającego prawo dokonywać transakcji wewnątrzwspólnotowych jest decyzja naczelnika urzędu skarbowego.

III. Należy złożyć wniosek o zabezpieczenie, tj. kaucję
Przez złożenie wniosku w urzędzie skarbowym należy rozumieć wpłacenie kaucji na kwotę 250 000 zł. Jak już pisaliśmy, trzeba tego dokonać poprzez dokonanie wpłaty lub przelewu pieniędzy na rachunek urzędu. Można też złożyć u naczelnika urzędu skarbowego imienne świadectwo depozytowe potwierdzające dokonanie blokady obligacji skarbowych z klauzulą określającą, że obligacje mogą być odblokowane za zgodą właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Do naczelnika urzędu skarbowego może również trafić oryginał gwarancji wydanej przez bank.

IV. Należy odebrać potwierdzenie
Chodzi oczywiście o potwierdzenie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego, że zabezpieczenie złożone przez podatnika zostało przez organ podatkowy przyjęte.

Podsumowując, należy stwierdzić, że kaucja gwarancyjna jest wymagana tylko w przypadku „nowych” podatników. Podatnicy, którzy prowadzą działalność opodatkowaną dłużej niż 12 miesięcy, nie muszą jej uiszczać. Jednak „nowi” podatnicy, którzy jej nie złożą, nie mają możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT w terminie innym niż 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej.

• art. 97 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• rozporządzenie Ministra Finansów z 7 kwietnia 2004 r. w sprawie określenia trybu przyjmowania kaucji oraz określenia form zabezpieczenia majątkowego – Dz.U. Nr 58, poz. 560

Magdalena Jabłecka
ekspert w zakresie VAT
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA