REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy i w jakiej formie trzeba uiścić kaucję gwarancyjną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy kaucja gwarancyjna zawsze jest wymagana przy dokonywaniu transakcji wewnątrzwspólnotowych? Czy też jest ona ściśle związana z możliwością ubiegania się o zwrot podatku VAT?

RADA
Kaucja gwarancyjna nie jest obowiązkowa. Nie każdy podatnik rejestrujący się z tytułu dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych musi ją uiścić. Zobowiązani są do tego tylko ci podatnicy, którzy chcą uzyskać zwrot VAT w terminie krótszym niż 180 dni.

UZASADNIENIE
Kaucja gwarancyjna w VAT wiąże się ściśle z obowiązkiem rejestracyjnym i zgłoszeniowym. Podatnicy VAT czynni, przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub nabycia, muszą dokonać zgłoszenia rejestracyjnego do naczelnika urzędu skarbowego.

Rejestracja jako podatnika VAT UE wydłuża niestety termin zwrotu do 180 dni. Ma to jednak zastosowanie do dwóch grup podatników VAT:
• rozpoczynających wykonywanie czynności opodatkowanych, czyli tych, którzy wcześniej nie byli zarejestrowani jako podatnicy VAT,
• którzy rozpoczęli wykonywanie czynności opodatkowanych w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zawiadomienia do zarejestrowania jako podatnicy VAT UE i którzy zostali zarejestrowani.

Zwrot w terminie 180 dni to bardzo niekorzystne rozwiązanie, szczególnie dla podatników, którzy dopiero rozpoczęli działalność gospodarczą. Oczekiwanie na zwrot podatku VAT do 180 dni od daty złożenia deklaracji może utrudnić utrzymanie płynności finansowej.

WAŻNE!
Kaucja gwarancyjna jest wymagana tylko w przypadku „nowych” podatników. Podatnicy, który prowadzą działalność opodatkowaną dłużej niż 12 miesięcy, nie muszą jej uiszczać.

Ustawa o VAT przewiduje dwa podstawowe terminy zwrotu: 180-dniowy i 60-dniowy. Zwrot w terminie 60 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej to wyjątek obwarowany pewnymi warunkami. Na umotywowany wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją podatkową kwota różnicy podatku podlegająca zwrotowi w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia ulega podwyższeniu, jeżeli podwyższenie tej kwoty jest uzasadnione sezonowością produkcji lub sezonowością wykonywanych usług, lub sezonowością skupu produktów rolnych. W terminie 60 dni zwrot przysługuje także podatnikom dokonującym dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju i niedokonującym sprzedaży opodatkowanej.

Podatnicy, którzy rejestrują się w zakresie czynności wewnątrzwspólnotowych VAT UE, mają prawo do 180-dniowego terminu zwrotu podatku. Ogólne zasady zwrotu mogą zastosować dopiero począwszy od rozliczenia za okres rozliczeniowy następujący po upływie 12 miesięcy lub po upływie 4 kwartałów, za które podatnik składał deklaracje podatkowe.

Przepisy przewidują możliwość skrócenia tego terminu. Jednak wtedy konieczne jest wniesienie kaucji gwarancyjnej w wysokości 250 000 zł.

Organ podatkowy kaucję przyjmuje od podatników w formie:
1) kaucji gwarancyjnej, poprzez dokonanie wpłaty lub przelewu środków pieniężnych na rachunek pomocniczy urzędu skarbowego właściwego w sprawach VAT dla podatnika składającego kaucję gwarancyjną;
2) złożenia u naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla podatnika w sprawach VAT świadectwa depozytowego, potwierdzającego dokonanie blokady obligacji skarbowych, w którym została zawarta klauzula określająca, że obligacje mogą być odblokowane za zgodą właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
3) gwarancji bankowej, poprzez złożenie u naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla podatnika w sprawach VAT oryginału gwarancji wydanej przez bank posiadający siedzibę na terytorium kraju.

Naczelnik urzędu skarbowego potwierdza pisemnie przyjęcie kaucji. W przypadku kaucji gwarancyjnej naczelnik urzędu skarbowego musi wydać potwierdzenie przyjęcia kaucji po otrzymaniu dokumentu bankowego potwierdzającego wpływ środków pieniężnych na rachunek urzędu skarbowego.

Z kaucji można zrezygnować, jednak nie od razu. Po ustanowieniu kaucji podatnik może wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego o jej zwolnienie lub zwrot dopiero po upływie 12 miesięcy, za które podatnik składał deklaracje podatkowe.

Poniżej przedstawiamy instrukcję postępowania, w jaki sposób ustanowić kaucję.

I. Należy złożyć zgłoszenie rejestracyjne VAT-R/UE
Zgłoszenie rejestracyjne należy złożyć do naczelnika właściwego urzędu skarbowego przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub nabycia.

II. Należy odebrać potwierdzenie zarejestrowania jako podatnik VAT–UE
Potwierdzeniem zarejestrowania podatnika jako podatnika mającego prawo dokonywać transakcji wewnątrzwspólnotowych jest decyzja naczelnika urzędu skarbowego.

III. Należy złożyć wniosek o zabezpieczenie, tj. kaucję
Przez złożenie wniosku w urzędzie skarbowym należy rozumieć wpłacenie kaucji na kwotę 250 000 zł. Jak już pisaliśmy, trzeba tego dokonać poprzez dokonanie wpłaty lub przelewu pieniędzy na rachunek urzędu. Można też złożyć u naczelnika urzędu skarbowego imienne świadectwo depozytowe potwierdzające dokonanie blokady obligacji skarbowych z klauzulą określającą, że obligacje mogą być odblokowane za zgodą właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Do naczelnika urzędu skarbowego może również trafić oryginał gwarancji wydanej przez bank.

IV. Należy odebrać potwierdzenie
Chodzi oczywiście o potwierdzenie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego, że zabezpieczenie złożone przez podatnika zostało przez organ podatkowy przyjęte.

Podsumowując, należy stwierdzić, że kaucja gwarancyjna jest wymagana tylko w przypadku „nowych” podatników. Podatnicy, którzy prowadzą działalność opodatkowaną dłużej niż 12 miesięcy, nie muszą jej uiszczać. Jednak „nowi” podatnicy, którzy jej nie złożą, nie mają możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT w terminie innym niż 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej.

• art. 97 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• rozporządzenie Ministra Finansów z 7 kwietnia 2004 r. w sprawie określenia trybu przyjmowania kaucji oraz określenia form zabezpieczenia majątkowego – Dz.U. Nr 58, poz. 560

Magdalena Jabłecka
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

REKLAMA

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA