REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księdze reklamę w książce telefonicznej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zapłaciłem 300 zł za reklamę w książce telefonicznej. Czy ten wydatek mam doliczyć do limitu 0,25% przychodów? W której kolumnie powinienem zaksięgować ten wydatek?

RADA

Nie. W tym przypadku nie obowiązuje limit 0,25% przychodów. Cały wydatek jest kosztem podatkowym. Reklama firmy za pośrednictwem książki telefonicznej jest bowiem prowadzona publicznie, choć w inny sposób, niż za pośrednictwem środków masowego przekazu. Wydatki na reklamę w książce telefonicznej należy zaksięgować w 14 kolumnie księgi. Podstawą zapisu będzie faktura wystawiona przez wydawcę książki.

UZASADNIENIE

Przedsiębiorcy wciąż mają problemy z zaliczeniem do kosztów wydatków na reklamę lub reprezentację. Poprawna kwalifikacja jest ważna ze względu na ograniczenia, jakie w tym zakresie przewiduje art. 23 ust. 1 pkt 23 updof. Przypomnijmy, że przepis ten stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu. Przepis ten przewiduje jednak jeden wyjątek. Jest nim sytuacja, gdy wydatek przedsiębiorcy dotyczy reklamy prowadzonej w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. W takim przypadku wydatek na reklamę jest bez ograniczeń kosztem uzyskania przychodów. Oczywiście musi on być poniesiony w związku z działalnością firmy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


W przepisach nie ma definicji pojęcia „reklama”. Ustalając znaczenie tego słowa, urzędy skarbowe sięgają do języka potocznego. Za reklamę zazwyczaj uznają rozpowszechnienie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu. Informacja ta zachęca potencjalnych klientów np. do zawarcia umowy, nabycia towarów, korzystania z oferowanych usług. Przykładem reklamy jest rozpowszechnianie informacji o przedsiębiorcy, o towarach, o miejscach i możliwościach ich nabycia, chwalenie kogoś i zalecanie czegoś. Decydujące znaczenie dla rozstrzygnięcia kwestii sposobu zaliczania poniesionych wydatków na reklamę do kosztów uzyskania przychodów ma sposób jej prowadzenia. Reklama prowadzona jest publicznie, gdy ma charakter powszechny, ogólny i nieprywatny. Urzędy skarbowe za publiczną uznają reklamę, gdy jej efekty występują w miejscu dostępnym dla wszystkich, oficjalnie, jawnie, a sama reklama jest skierowana do anonimowego odbiorcy.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Do kosztów w całości można zaliczyć wydatki na reklamę prowadzoną w środkach masowego przekazu bądź publicznie w inny sposób.

Kwalifikacja według wymienionych kryteriów może rodzić problemy. Nie ma ich przy reklamie w radiu czy telewizji. To są jednak najkosztowniejsze formy reklamy. Nie każdy przedsiębiorca może sobie pozwolić na tego typu wydatki. Przedsiębiorcy mają więc w praktyce do czynienia z wydatkami na reklamę publiczną prowadzoną w inny sposób niż za pośrednictwem radia lub telewizji. Za każdym razem powstaje pytanie, czy kosztem jest cały wydatek, czy też ogranicza go limit 0,25% przychodów. Problemy dotyczą też sposobu ewidencji w pkpir (12 czy 14 kolumna pkpir). Przypomnijmy, że kolumna 12 jest przeznaczona do ewidencji kosztów reprezentacji i reklamy prowadzonej w inny sposób niż w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Z kolei kolumna 14 służy do wpisywania wydatków kosztowych niewymienionych w kolumnach 10–13 pkpir. Jeżeli reklama jest prowadzona publicznie oraz w inny sposób niż w środkach masowego przekazu, to wydatki z tym związane należy zaksięgować w kolumnie 14 jako pozostałe wydatki. Przykładem takich wydatków jest wspomniana reklama w prasie, radiu, telewizji. Oczywiście w żadnej z kolumn pkpir nie wykazuje się wydatków nieuznanych za koszty uzyskania przychodów (na podstawie art. 23 updof).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Reklama firmy w książce telefonicznej jest prowadzona publicznie, choć w inny sposób niż za pośrednictwem środków masowego przekazu. Dlatego wydatki z tym związane stanowią reklamę publiczną. O tym, że jest to taka forma reklamy, przesądza nieograniczony krąg osób, które mogą zamówić książkę telefoniczną. Każda osoba, która wyrazi taką wolę, może tą książką dysponować. Dlatego wydatki na tę formę reklamy należy wykazać w kolumnie 14 pkpir jako pozostałe wydatki.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Wydatki na reklamę w książce telefonicznej jako wydatki na reklamę prowadzoną publicznie w inny sposób podlegają ewidencjonowaniu w kolumnie 14 księgi.

Taką kwalifikację wydatku tego typu potwierdzają organy podatkowe. Przykładem może być pismo Urzędu Skarbowego w Suwałkach z 11 sierpnia 2006 r. (nr US.III-415/18/94/06). Urząd odpowiadał na pytanie podatnika, w której kolumnie pkpir: 12 czy 14, należy zaksięgować otrzymaną fakturę za ogólnokrajową reklamę w Panoramie Firm. Urząd skarbowy ocenił, że jest to kolumna 14.

Umieszczenie nazwy, danych adresowych, numerów telefonów itp. firmy Podatnika w ogólnopolskim wydaniu Panoramy Firm, za określoną opłatą, potwierdzoną fakturą VAT, uznać należy za wydatek poniesiony na reklamę firmy. Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego jednoznacznie wynika, że zamówiona przez niego usługa w Panoramie Firm stanowi działanie mające na celu reklamę firmy powszechną, ogólnie dostępną dla nieograniczonego kręgu odbiorców i nieprywatną. Uznać zatem należy, biorąc pod uwagę treść art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, iż nie ma przeszkód do zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na podstawie faktury VAT na reklamę prowadzoną publicznie w inny sposób niż w środkach masowego przekazu i do zaksięgowania tychże wydatków w kolumnie 14 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

• art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1354

Marta Pietrucha
konsultant biura rachunkowego
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej stawki

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

REKLAMA

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA