REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księdze reklamę w książce telefonicznej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zapłaciłem 300 zł za reklamę w książce telefonicznej. Czy ten wydatek mam doliczyć do limitu 0,25% przychodów? W której kolumnie powinienem zaksięgować ten wydatek?

RADA

Nie. W tym przypadku nie obowiązuje limit 0,25% przychodów. Cały wydatek jest kosztem podatkowym. Reklama firmy za pośrednictwem książki telefonicznej jest bowiem prowadzona publicznie, choć w inny sposób, niż za pośrednictwem środków masowego przekazu. Wydatki na reklamę w książce telefonicznej należy zaksięgować w 14 kolumnie księgi. Podstawą zapisu będzie faktura wystawiona przez wydawcę książki.

UZASADNIENIE

Przedsiębiorcy wciąż mają problemy z zaliczeniem do kosztów wydatków na reklamę lub reprezentację. Poprawna kwalifikacja jest ważna ze względu na ograniczenia, jakie w tym zakresie przewiduje art. 23 ust. 1 pkt 23 updof. Przypomnijmy, że przepis ten stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu. Przepis ten przewiduje jednak jeden wyjątek. Jest nim sytuacja, gdy wydatek przedsiębiorcy dotyczy reklamy prowadzonej w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. W takim przypadku wydatek na reklamę jest bez ograniczeń kosztem uzyskania przychodów. Oczywiście musi on być poniesiony w związku z działalnością firmy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


W przepisach nie ma definicji pojęcia „reklama”. Ustalając znaczenie tego słowa, urzędy skarbowe sięgają do języka potocznego. Za reklamę zazwyczaj uznają rozpowszechnienie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu. Informacja ta zachęca potencjalnych klientów np. do zawarcia umowy, nabycia towarów, korzystania z oferowanych usług. Przykładem reklamy jest rozpowszechnianie informacji o przedsiębiorcy, o towarach, o miejscach i możliwościach ich nabycia, chwalenie kogoś i zalecanie czegoś. Decydujące znaczenie dla rozstrzygnięcia kwestii sposobu zaliczania poniesionych wydatków na reklamę do kosztów uzyskania przychodów ma sposób jej prowadzenia. Reklama prowadzona jest publicznie, gdy ma charakter powszechny, ogólny i nieprywatny. Urzędy skarbowe za publiczną uznają reklamę, gdy jej efekty występują w miejscu dostępnym dla wszystkich, oficjalnie, jawnie, a sama reklama jest skierowana do anonimowego odbiorcy.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Do kosztów w całości można zaliczyć wydatki na reklamę prowadzoną w środkach masowego przekazu bądź publicznie w inny sposób.

Kwalifikacja według wymienionych kryteriów może rodzić problemy. Nie ma ich przy reklamie w radiu czy telewizji. To są jednak najkosztowniejsze formy reklamy. Nie każdy przedsiębiorca może sobie pozwolić na tego typu wydatki. Przedsiębiorcy mają więc w praktyce do czynienia z wydatkami na reklamę publiczną prowadzoną w inny sposób niż za pośrednictwem radia lub telewizji. Za każdym razem powstaje pytanie, czy kosztem jest cały wydatek, czy też ogranicza go limit 0,25% przychodów. Problemy dotyczą też sposobu ewidencji w pkpir (12 czy 14 kolumna pkpir). Przypomnijmy, że kolumna 12 jest przeznaczona do ewidencji kosztów reprezentacji i reklamy prowadzonej w inny sposób niż w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Z kolei kolumna 14 służy do wpisywania wydatków kosztowych niewymienionych w kolumnach 10–13 pkpir. Jeżeli reklama jest prowadzona publicznie oraz w inny sposób niż w środkach masowego przekazu, to wydatki z tym związane należy zaksięgować w kolumnie 14 jako pozostałe wydatki. Przykładem takich wydatków jest wspomniana reklama w prasie, radiu, telewizji. Oczywiście w żadnej z kolumn pkpir nie wykazuje się wydatków nieuznanych za koszty uzyskania przychodów (na podstawie art. 23 updof).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Reklama firmy w książce telefonicznej jest prowadzona publicznie, choć w inny sposób niż za pośrednictwem środków masowego przekazu. Dlatego wydatki z tym związane stanowią reklamę publiczną. O tym, że jest to taka forma reklamy, przesądza nieograniczony krąg osób, które mogą zamówić książkę telefoniczną. Każda osoba, która wyrazi taką wolę, może tą książką dysponować. Dlatego wydatki na tę formę reklamy należy wykazać w kolumnie 14 pkpir jako pozostałe wydatki.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Wydatki na reklamę w książce telefonicznej jako wydatki na reklamę prowadzoną publicznie w inny sposób podlegają ewidencjonowaniu w kolumnie 14 księgi.

Taką kwalifikację wydatku tego typu potwierdzają organy podatkowe. Przykładem może być pismo Urzędu Skarbowego w Suwałkach z 11 sierpnia 2006 r. (nr US.III-415/18/94/06). Urząd odpowiadał na pytanie podatnika, w której kolumnie pkpir: 12 czy 14, należy zaksięgować otrzymaną fakturę za ogólnokrajową reklamę w Panoramie Firm. Urząd skarbowy ocenił, że jest to kolumna 14.

Umieszczenie nazwy, danych adresowych, numerów telefonów itp. firmy Podatnika w ogólnopolskim wydaniu Panoramy Firm, za określoną opłatą, potwierdzoną fakturą VAT, uznać należy za wydatek poniesiony na reklamę firmy. Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego jednoznacznie wynika, że zamówiona przez niego usługa w Panoramie Firm stanowi działanie mające na celu reklamę firmy powszechną, ogólnie dostępną dla nieograniczonego kręgu odbiorców i nieprywatną. Uznać zatem należy, biorąc pod uwagę treść art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, iż nie ma przeszkód do zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na podstawie faktury VAT na reklamę prowadzoną publicznie w inny sposób niż w środkach masowego przekazu i do zaksięgowania tychże wydatków w kolumnie 14 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

• art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1354

Marta Pietrucha
konsultant biura rachunkowego
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF a podatnicy zwolnieni z VAT. Limit 10 tys. zł miesięcznie w przepisie epizodycznym i nowy limit zwolnienia podmiotowego w 2026 r.

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

REKLAMA

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA