REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księdze reklamę w książce telefonicznej

REKLAMA

Zapłaciłem 300 zł za reklamę w książce telefonicznej. Czy ten wydatek mam doliczyć do limitu 0,25% przychodów? W której kolumnie powinienem zaksięgować ten wydatek?

RADA

Nie. W tym przypadku nie obowiązuje limit 0,25% przychodów. Cały wydatek jest kosztem podatkowym. Reklama firmy za pośrednictwem książki telefonicznej jest bowiem prowadzona publicznie, choć w inny sposób, niż za pośrednictwem środków masowego przekazu. Wydatki na reklamę w książce telefonicznej należy zaksięgować w 14 kolumnie księgi. Podstawą zapisu będzie faktura wystawiona przez wydawcę książki.

UZASADNIENIE

Przedsiębiorcy wciąż mają problemy z zaliczeniem do kosztów wydatków na reklamę lub reprezentację. Poprawna kwalifikacja jest ważna ze względu na ograniczenia, jakie w tym zakresie przewiduje art. 23 ust. 1 pkt 23 updof. Przypomnijmy, że przepis ten stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu. Przepis ten przewiduje jednak jeden wyjątek. Jest nim sytuacja, gdy wydatek przedsiębiorcy dotyczy reklamy prowadzonej w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. W takim przypadku wydatek na reklamę jest bez ograniczeń kosztem uzyskania przychodów. Oczywiście musi on być poniesiony w związku z działalnością firmy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


W przepisach nie ma definicji pojęcia „reklama”. Ustalając znaczenie tego słowa, urzędy skarbowe sięgają do języka potocznego. Za reklamę zazwyczaj uznają rozpowszechnienie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu. Informacja ta zachęca potencjalnych klientów np. do zawarcia umowy, nabycia towarów, korzystania z oferowanych usług. Przykładem reklamy jest rozpowszechnianie informacji o przedsiębiorcy, o towarach, o miejscach i możliwościach ich nabycia, chwalenie kogoś i zalecanie czegoś. Decydujące znaczenie dla rozstrzygnięcia kwestii sposobu zaliczania poniesionych wydatków na reklamę do kosztów uzyskania przychodów ma sposób jej prowadzenia. Reklama prowadzona jest publicznie, gdy ma charakter powszechny, ogólny i nieprywatny. Urzędy skarbowe za publiczną uznają reklamę, gdy jej efekty występują w miejscu dostępnym dla wszystkich, oficjalnie, jawnie, a sama reklama jest skierowana do anonimowego odbiorcy.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Do kosztów w całości można zaliczyć wydatki na reklamę prowadzoną w środkach masowego przekazu bądź publicznie w inny sposób.

Kwalifikacja według wymienionych kryteriów może rodzić problemy. Nie ma ich przy reklamie w radiu czy telewizji. To są jednak najkosztowniejsze formy reklamy. Nie każdy przedsiębiorca może sobie pozwolić na tego typu wydatki. Przedsiębiorcy mają więc w praktyce do czynienia z wydatkami na reklamę publiczną prowadzoną w inny sposób niż za pośrednictwem radia lub telewizji. Za każdym razem powstaje pytanie, czy kosztem jest cały wydatek, czy też ogranicza go limit 0,25% przychodów. Problemy dotyczą też sposobu ewidencji w pkpir (12 czy 14 kolumna pkpir). Przypomnijmy, że kolumna 12 jest przeznaczona do ewidencji kosztów reprezentacji i reklamy prowadzonej w inny sposób niż w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Z kolei kolumna 14 służy do wpisywania wydatków kosztowych niewymienionych w kolumnach 10–13 pkpir. Jeżeli reklama jest prowadzona publicznie oraz w inny sposób niż w środkach masowego przekazu, to wydatki z tym związane należy zaksięgować w kolumnie 14 jako pozostałe wydatki. Przykładem takich wydatków jest wspomniana reklama w prasie, radiu, telewizji. Oczywiście w żadnej z kolumn pkpir nie wykazuje się wydatków nieuznanych za koszty uzyskania przychodów (na podstawie art. 23 updof).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Reklama firmy w książce telefonicznej jest prowadzona publicznie, choć w inny sposób niż za pośrednictwem środków masowego przekazu. Dlatego wydatki z tym związane stanowią reklamę publiczną. O tym, że jest to taka forma reklamy, przesądza nieograniczony krąg osób, które mogą zamówić książkę telefoniczną. Każda osoba, która wyrazi taką wolę, może tą książką dysponować. Dlatego wydatki na tę formę reklamy należy wykazać w kolumnie 14 pkpir jako pozostałe wydatki.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Wydatki na reklamę w książce telefonicznej jako wydatki na reklamę prowadzoną publicznie w inny sposób podlegają ewidencjonowaniu w kolumnie 14 księgi.

Taką kwalifikację wydatku tego typu potwierdzają organy podatkowe. Przykładem może być pismo Urzędu Skarbowego w Suwałkach z 11 sierpnia 2006 r. (nr US.III-415/18/94/06). Urząd odpowiadał na pytanie podatnika, w której kolumnie pkpir: 12 czy 14, należy zaksięgować otrzymaną fakturę za ogólnokrajową reklamę w Panoramie Firm. Urząd skarbowy ocenił, że jest to kolumna 14.

Umieszczenie nazwy, danych adresowych, numerów telefonów itp. firmy Podatnika w ogólnopolskim wydaniu Panoramy Firm, za określoną opłatą, potwierdzoną fakturą VAT, uznać należy za wydatek poniesiony na reklamę firmy. Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego jednoznacznie wynika, że zamówiona przez niego usługa w Panoramie Firm stanowi działanie mające na celu reklamę firmy powszechną, ogólnie dostępną dla nieograniczonego kręgu odbiorców i nieprywatną. Uznać zatem należy, biorąc pod uwagę treść art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, iż nie ma przeszkód do zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na podstawie faktury VAT na reklamę prowadzoną publicznie w inny sposób niż w środkach masowego przekazu i do zaksięgowania tychże wydatków w kolumnie 14 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

• art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1354

Marta Pietrucha
konsultant biura rachunkowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od spadków i darowizn 2025 - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

Budżet pod ścianą: wyższe podatki, mniej wsparcia, koniec ulg

Polacy muszą szykować się na trudne zmiany. OECD zaleca pełne wycofanie wsparcia energetycznego jeszcze w tym roku, wyższe podatki od nieruchomości i środowiskowe oraz koniec ulg dla kierowców – nowy podatek od pojazdów miałby zależeć od emisji spalin. Dodatkowo rząd może ograniczyć stosowanie preferencyjnych stawek VAT, a świadczenia na dzieci kierować tylko do najuboższych. Czy domowe budżety to wytrzymają?

REKLAMA

Zmiana projektu unijnego a zwrot dofinansowania. Jakie zmiany są dopuszczalne? Jak zdobyć zgodę na modyfikacje projektu?

Podstawowym dokumentem regulującym kwestie realizacji projektów grantowych jest umowa o dofinansowanie. To w niej znajdują się warunki i najistotniejsze zapisy dotyczące przebiegu realizacji projektu, jak i dopuszczalne zmiany. Poza umową także zapisy dokumentacji konkursowej (np. regulamin) wpływają na warunki i możliwości modyfikacji projektów. Wielu beneficjentów zastanawia się, co się wydarzy, jeśli w trakcie trwania projektu ulegnie zmianie status przedsiębiorstwa lub czy dopuszczalna jest zmiana miejsca realizacji projektu.

Proces oceny wniosku dotacyjnego się przedłuża - czy skarga lub wniosek o przyśpieszenie mogą pomóc? Co jeszcze można zrobić?

Proces oceny wniosków o dofinansowanie stanowi kluczowy etap, który bezpośrednio wpływa na możliwość realizacji projektów przez firmy. Niestety w ostatnim czasie obserwujemy przedłużające się procedury oceny, np. nabór dla ścieżkę SMART dla konsorcjów zakończony w marcu 2023 r. rozstrzygnął się po 265 dniach. W tego typu przypadkach efektem jest chaos, komplikacje dla wnioskodawców i utrata zaufania do instytucji udzielających wsparcia. Duże opóźnienia mogą prowadzić także do utraty przewagi konkurencyjnej, a w skrajnych przypadkach – do ryzyka niewykonania projektu w wyznaczonym czasie.

REKLAMA