REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować przesunięcie magazynowe firmy zagranicznej

REKLAMA

Jak należy zaewidencjonować magazyn komisowy firmy zagranicznej (UE), z którego towary przesuwane są do magazynu firmy polskiej i następnie sprzedawane. Na sprzedane towary firma zagraniczna wystawia klika razy w miesiącu fakturę.

RADA

W przypadku przemieszczenia własnych towarów do magazynu komisowego w innym państwie – nawet jeżeli do momentu sprzedaży tych towarów zostaną one własnością firmy zagranicznej – mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów. Dlatego fakturę na sprzedane towary wystawia firma polska. Wystawienie faktury przez firmę zagraniczną na towary sprzedane z komisu przez firmę polską jest błędem. Ewidencja księgowa firmy polskiej powinna odzwierciedlać wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz sprzedaż komisową. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Firma zagraniczna kraju Unii Europejskiej przesuwając towar z kraju macierzystego do magazynu w Polsce dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług. Z tego wynika, że firma polska, która jako komisant sprzedaje te towary, dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia.

UWAGA!
Firma zagraniczna dokonując WNT do Polski powinna się zarejestrować jako podatnik VAT.

Opisany problem pokazuje, że przemieszczenie własnych towarów z jednego kraju unijnego do drugiego budzi wiele wątpliwości i sporo komplikacji. Dlatego niektóre kraje UE wprowadziły już tzw. system opodatkowania w magazynach konsygnacyjnych. Rozwiązanie to zdecydowanie ułatwia proces opodatkowania w podobnych do przedstawionego problemu sytuacjach.

Co to jest magazyn konsygnacyjny wyjaśnia Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w postanowieniu z 9 maja 2006 r. (nr 1471/NUR2/443-63/06/ST):

US
Procedura składu konsygnacyjnego jest rodzajem uproszczenia i udogodnienia prowadzenia działalności gospodarczej, przewidziana przepisem art. 21 VI dyrektywy Rady Unii Europejskiej z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC). Niektóre państwa członkowskie wprowadziły do porządku krajowego regulacje oparte na ww. przepisie. W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opartej na dyrektywach unijnych nie znalazły się żadne szczególne unormowania dotyczące rozliczenia transakcji dotyczących towarów znajdujących się w składzie konsygnacyjnym, w związku z tym należy odnieść się do zasad ogólnych. Zgodnie z nimi przemieszczenie przez dostawcę (Spółkę) towarów z innego niż Polska kraju Unii Europejskiej do składu konsygnacyjnego w Polsce będzie uznane za czynność zrównaną z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów w kraju, z którego do Polski będą wysyłane. Jednocześnie dostawca tych towarów zobowiązany będzie do potraktowania takiego przemieszczenia jak wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium Polski. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju. Z powyższego wynika, że czynność przemieszczenia własnych towarów na terytorium RP dokonana przez podatnika podatku od wartości dodanej, celem wykonania na tych towarach – na terytorium RP, czynności, z tytułu wykonania których podmiot ten może być uznany za podatnika podatku od towarów i usług, jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów za wynagrodzeniem. Przemieszczenie to (dokonane przez podatnika podatku od wartości dodanej) jest więc czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy. W świetle powyższego, podatnik podatku od wartości dodanej, który dostarcza towary do składu konsygnacyjnego na terytorium kraju, zobowiązany będzie dokonać rejestracji dla celów podatku od towarów i usług na zasadach obowiązujących w Polsce. Jeżeli więc do składów konsygnacyjnych prowadzonych przez niezależnych polskich dystrybutorów Spółka będzie wprowadzała towary z terytorium państw członkowskich UE, to biorąc pod uwagę powyższe przepisy, będzie obowiązana do rozliczenia podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w Polsce. Sprzedaż towarów przez Spółkę ze składu konsygnacyjnego podmiotowi polskiemu będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Przesunięcie towarów między magazynami tego samego podatnika UE powinno być udokumentowane dla celów księgowych jedynie dowodami wewnętrznymi, zwanymi dowodami przesunięć, gdyż podatnik nie wystawia sobie faktury handlowej. Jednak dla potrzeb VAT podatnik zobowiązany będzie do wystawienia faktury wewnętrznej VAT. Podstawowym dokumentem, w oparciu o który następuje ujęcie w rejestrze wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów podatku należnego, jak również powstałego podatku naliczonego, jest faktura wewnętrzna.

Przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów w księgach rachunkowych firmy polskiej powstaje zobowiązanie wobec dostawcy zagranicznego. Zobowiązanie to ujmuje się według kursu średniego ustalonego dla danej waluty przez NBP. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów SAD nie występuje.

Przykład
Spółka niemiecka przesunęła towar o wartości 15 000 euro do magazynu na terenie Polski. Kurs średni NBP dla euro z dnia wystawienia faktury wynosi 4,7 PLN/EUR.
15 000 euro × 4,7 PLN/EUR = 70 500 zł.
Wn „Rozliczenie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów”,
Ma „Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami”.

Ponadto podatnik zobowiązany jest do naliczenia należnego podatku VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Na towary sprzedane z komisu fakturę ostatecznym nabywcom wystawia komisant.

• art. 12, art. 13 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Krzysztof Jan Majczyk
doradca podatkowy
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA