REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy przysługuje zaliczkowy zwrot VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dokonuję zakupów inwestycyjnych. Nie rozpocząłem jeszcze działalności opodatkowanej VAT. Zanim to zrobię, upłynie prawdopodobnie 6-9 miesięcy. Być może potrwa to dłużej. Czy mogę otrzymać wcześniej zwrot podatku naliczonego zawartego w dokonanych zakupach?

RADA

Z pytania nie wynika, jakich zakupów dokonał podatnik. Jeżeli są to środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, grunty lub prawa wieczystego użytkowania gruntów zaliczone przez podatnika do środków trwałych, to – przy spełnieniu wskazanych w uzasadnieniu warunków – można uzyskać zaliczkowy zwrot VAT. Warunkiem zaliczkowego zwrotu jest jednak, aby czynności opodatkowane podatnik rozpoczął najpóźniej w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania ostatniej faktury stwierdzającej nabycie tych towarów lub usług. W przypadku importu towarów termin ten jest liczony od dnia otrzymania ostatniego dokumentu celnego. Należy wziąć to pod uwagę, zważywszy, że inwestycja podatnika ma trwać dłużej niż 6 miesięcy. Warunki i zasady zwrotu zostały opisane w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Zasadą jest, że podatnik, który nie wykonuje czynności opodatkowanych, nie może wykazać nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu bezpośredniego (na rachunek bankowy). Wyjątkowo jednak, jeżeli dokonuje zakupów inwestycyjnych i nie wykonuje jednocześnie czynności opodatkowanych, ma prawo do wystąpienia o tzw. zaliczkowy zwrot VAT. Aby podatnik mógł ubiegać się o zaliczkowy zwrot podatku naliczonego, musi łącznie spełnić następujące warunki:
• być zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym,
• nie wykonywać czynności opodatkowanych VAT, z wyjątkiem:
– importu towarów,
– wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
– importu usług,
– nabycia towarów, dla którego podatnikiem jest nabywca (dotyczy to nabycia towarów na terytorium Polski od podatnika z kraju Wspólnoty, który nie jest zarejestrowany jako polski podatnik VAT),
• dokonać zakupu:
– środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji,
– gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy
(wartość netto zakupów tych towarów w okresie po dniu złożenia zgłoszenia rejestracyjnego musi wynosić co najmniej 250 000 zł),
• dokonać zapłaty należności za nabyte towary i usługi objęte zwrotem kwoty podatku naliczonego, a w przypadku importu – zapłaty podatku należnego od tego importu,
• złożyć oświadczenie, że:
a) nabyte towary i usługi będą służyć do czynności opodatkowanych, które zostaną wykonane nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia otrzymania ostatniej faktury stwierdzającej nabycie tych towarów lub usług albo – w przypadku importu towarów – od dnia otrzymania ostatniego dokumentu celnego,
b) w okresie od dnia rozpoczęcia wykonywania czynności opodatkowanych do końca następnego roku nie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku określonego w art. 113 ust. 1 lub 8, tj. ze zwolnienia podmiotowego.

PRZYKŁAD
Firma zarejestrowana jako czynny podatnik VAT zaplanowała rozpoczęcie produkcji i sprzedaż urządzeń wentylacyjnych. We wrześniu 2005 r. rozpoczęła budowę zakładu produkcyjnego. Pierwsza sprzedaż planowana jest na lipiec 2007 r. Zakupy środków trwałych związane w całości z przyszłą sprzedażą opodatkowaną firma wykazuje w składanych co miesiąc deklaracjach VAT-7. Poniesione nakłady na środki trwałe netto przekroczyły kwotę 250 000 zł. Ostatni zakup środka trwałego został dokonany w styczniu 2007 r. W związku z tym wniosek o zwrot zaliczkowy firma może złożyć wraz z deklaracją za styczeń 2007 r., przy założeniu, że dotrzymane zostaną terminy i sprzedaż rzeczywiście wystąpi w połowie 2007 r.

Zagrożenia

Skarbowi Państwa z tytułu warunkowych wierzytelności wynikających z wypłacenia zaliczki naliczonego podatku przysługuje hipoteka przymusowa bądź zastaw skarbowy.

Aby otrzymać stosowny zwrot w formie zaliczki, podatnik musi złożyć wraz z deklaracją wniosek do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Wniosek można złożyć nie wcześniej niż za okres rozliczeniowy, w którym zostały spełnione wszystkie opisane warunki (wymienione w art. 93 ust. 2 pkt 1–3 ustawy o VAT).

Należny zwrot wypłacany jest w trzech równych ratach. Pierwszą ratę podatnik otrzymuje na rachunek bankowy wskazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym (aktualizacyjnym) NIP-1 lub NIP-2 w ciągu 60 dni od dnia złożenia wniosku. Druga rata wypłacana jest w ciągu 120 dni, a trzecia w ciągu 180 dni.

PRZYKŁAD
Stan faktyczny jak w przykładzie pierwszym. Przy założeniu, że zostały spełnione wszystkie niezbędne warunki, w tym również dokonano zapłaty należności wynikających z otrzymanych faktur zakupu, pierwsza rata w wysokości 1/3 zaliczkowego zwrotu wpłynie do firmy w kwietniu, druga rata w czerwcu, a ostatnia w sierpniu 2007 r.

Podstawą otrzymania stosownego zwrotu jest posiadanie przez podatnika:
• oryginałów faktur (faktur korygujących) oraz – w przypadku importu towarów – dokumentów celnych,
• dokumentów potwierdzających uregulowanie należności za nabyte towary i usługi objęte zwrotem kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki, a w przypadku importu towarów – potwierdzających zapłatę podatku należnego od tego importu, w tym:
– dokumentów bankowych potwierdzających dokonanie przelewu lub innego rodzaju płatności,
– oświadczenia sprzedawcy o przyjęciu zapłaty gotówką zgodnie z odrębnymi przepisami lub uregulowaniu należności w innej formie, jeżeli zapłata lub uregulowanie należności nie nastąpiły za pośrednictwem banku.

Zagrożenia

Jeżeli podatnik otrzymał zwrot VAT, a następnie nie spełni warunków zawartych w oświadczeniu składanym wraz z wnioskiem o zaliczkowy zwrot VAT, jest zobowiązany do zwrotu otrzymanej kwoty zaliczki wraz z odsetkami i powiadomienia o tym naczelnika urzędu skarbowego.

Podatnik ma obowiązek zwrotu otrzymanej zaliczki, gdy:
• podmiot nie spełni wszystkich warunków zawartych w oświadczeniu,
• przed rozpoczęciem czynności opodatkowanych
– nabyte towary i usługi objęte zwrotem zaliczkowym zostały wykorzystane do czynności lub były przedmiotem czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do odliczenia VAT,
– otwarto likwidację, ogłoszono upadłość lub zakończono działalność,
– dokonano zbycia przedsiębiorstwa.

W przypadku zaistnienia choćby jednej z wymienionych sytuacji podatnik ma obowiązek zwrotu otrzymanej zaliczki i zawiadomienia o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego. Zwrotu otrzymanej zaliczki, wraz z odsetkami naliczonymi od dnia otrzymania poszczególnych rat, należy dokonać w terminie 15 dni od końca miesiąca, w którym zaistniała okoliczność uzasadniająca zwrot.

Przepisy, które umożliwiają podatnikom zwrot podatku naliczonego w formie zaliczki, są niezwykle surowe, a skorzystanie z tych uregulowań może nastręczać wielu problemów.

Szczególnie dużo wątpliwości wywołują uregulowania dotyczące terminu, w którym żądanie zaliczkowego zwrotu może być złożone w urzędzie skarbowym. Za sprawą niefortunnej zmiany dokonanej 1 czerwca 2005 r. ograniczono możliwość skorzystania z zaliczkowego zwrotu podatku naliczonego. Do 31 maja 2005 r. podatnik był zobowiązany do złożenia oświadczenia, że pierwsze czynności opodatkowane będą dokonane nie wcześniej niż po upływie sześciu miesięcy od dnia pierwszego nabycia środków trwałych.

Zgodnie natomiast ze znowelizowanym art. 93 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT podatnik żądający zwrotu w formie zaliczki oświadcza, że pierwsze czynności opodatkowane zostaną wykonane nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia nabycia.

Prawdopodobnie jest to pomyłka redakcyjna, o czym świadczy fakt, że zwrot w formie zaliczki ma być dokonywany w trzech ratach: po upływie 60, 120 i 180 dni od dnia złożenia wniosku. W przeciwnym razie należałoby postawić pytanie o celowość tego uregulowania. Zwłaszcza o to, w jaki sposób zwrot dokonany w trzech ratach, tj. w ciągu 60, 120 i 180 dni od dnia otrzymania wniosku, miałby wpłynąć na poprawę płynności finansowej przedsiębiorstwa. Do chwili obecnej brak jest jednak jakiegokolwiek stanowiska Ministerstwa Finansów w tej kwestii. W praktyce jednak nie zdarza się nakazanie zwrotu zaliczki z powodu naruszenia wymienionego terminu. Przekroczenie terminu rozpoczęcia wykonywania czynności opodatkowanych nie powinno zatem rodzić po stronie podatnika negatywnych konsekwencji podatkowych, a w szczególności obowiązku zwrotu zaliczki. Należy zauważyć, że w projekcie nowelizacji ustawy o VAT przewiduje się rezygnację z zaliczkowego zwrotu VAT. Jeżeli zatem projekt zostanie przyjęty w obecnej formie, podatnicy nie będą mogli już skorzystać z tego uprawnienia.

• art. 93 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• § 4–7 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Aldona Werner
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA