REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć usługę transportu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy firmą transportową. W jaki sposób należy zafakturować poszczególne usługi transportu towarów, z jaką stawką VAT dla poszczególnych odcinków krajowych, unijnych i pozaunijnych, jaką podstawę prawną podać na fakturach?
W których przypadkach konieczne jest posiadanie dokumentów SAD i w jaki sposób opodatkować usługę – w zależności od tego, czy mamy taki dokument? Dokument CMR posiadamy zawsze. A oto trasy naszych usług:
1. Usługa na trasie Polska – Szwajcaria, na rzecz polskiego lub unijnego (zarejestrowanego jako VAT UE) podatnika podatku VAT lub odbiorcy spoza Unii.
2. Usługa na trasie Szwajcaria – Polska, na rzecz polskiego lub unijnego (zarejestrowanego jako VAT UE) podatnika podatku VAT lub odbiorcy spoza Unii.
3. Usługa na trasie Niemcy – Ukraina, przez Polskę, na rzecz wskazanych wyżej odbiorców.
4. Usługa na trasie Polska – Ukraina, na rzecz wskazanych wyżej odbiorców.
5. Usługa na trasie Szwajcaria – Ukraina, przez Polskę, na rzecz wskazanych wyżej odbiorców.
6. Usługa na trasie Niemcy – Szwajcaria (bez przejazdu przez Polskę), na rzecz wskazanych wyżej odbiorców.
7. Usługa na trasie Włochy – Litwa, przez Polskę, na rzecz wskazanych wyżej odbiorców.
 8. Usługa na trasie Polska – Niemcy, na rzecz podatnika polskiego lub unijnego (zarejestrowanego jako VAT UE).
 9. Usługa na trasie Niemcy – Polska, na rzecz podatnika polskiego lub unijnego (zarejestrowanego jako VAT UE).
10. Usługa na trasie Polska – Niemcy, na rzecz Polaka lub Niemca – osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.
11. Usługa na trasie Niemcy – Polska, na rzecz Polaka lub Niemca – osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

RADA

Usługi wskazane w pkt 1–5 to usługi transportu międzynarodowego. VAT od nich rozlicza się w każdym kraju, gdzie przebiega transport, niezależnie od tego, kto zlecił usługę. Do odcinka krajowego można zastosować stawkę 0%.
Natomiast usługi transportu określone w pkt 7–11 to transport wewnątrzwspólnotowy. Rozliczenie zależy od tego, gdzie transport się rozpoczyna lub kto go zleca. Szczegóły w uzasadnieniu.
Usługę transportu określoną w pkt 6 należy rozliczyć w każdym kraju, uwzględniając liczbę pokonanych kilometrów.

UZASADNIENIE

Państwa firma świadczy usługi transportu wewnątrzunijnego i międzynarodowego.
W przypadku wewnątrzwspólnotowego transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, o miejscu świadczenia tej usługi decyduje:
• najpierw miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna – to w tym kraju jest miejsce świadczenia usługi,
• następnie NIP, który nabywca usługi podał świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu, pod warunkiem że jest to NIP nadany przez inne państwo UE niż to, w którym rozpoczęto transport – wtedy miejsce świadczenia usługi „przenosi się” z miejsca rozpoczęcia transportu na terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

W przypadku transportu wewnątrzwspólnotowego nie ma znaczenia, czy posiadacie SAD czy CMR. W przypadkach określonych w pkt 7–11 mamy do czynienia właśnie z transportem wewnątrzwspólnotowym. Rozliczenie powinno wyglądać następująco:

1. Trasa Włochy – Litwa, przez Polskę (7) – transport na rzecz:
• polskiego podatnika VAT – miejsce świadczenia tej usługi znajduje się w Polsce, gdyż NIP nabywcy usługi został nadany przez państwo członkowskie inne niż rozpoczęcia transportu, czyli Włoch. W tym przypadku wystawiacie fakturę ze stawką krajową,
• unijnego podatnika podatku od wartości dodanej – gdy poda wam swój numer NIP inny niż włoski, miejsce świadczenia przenosi się do kraju, który wydał ten numer. Gdy jest to włoski NIP, miejsce świadczenia i tak znajduje się we Włoszech, gdyż jest to miejsce rozpoczęcia transportu. W tych przypadkach wystawiamy fakturę bez kwoty i stawki podatku, z adnotacją, że VAT rozliczy nabywca. Nie ma wówczas znaczenia, czy transport odbywa się przez Polskę, czy też nie. Dla ustalenia, czy jest to transport wewnątrzwspólnotowy, ma znaczenie, czy transport rozpoczyna się i kończy między dwoma krajami UE,
• odbiorcy spoza UE, niezarejestrowanego jako podatnik VAT w innym kraju UE – w tym przypadku miejsce świadczenia jest we Włoszech. Powinni Państwo rozliczyć VAT z tego tytułu według włoskich regulacji – nie wystawia się wtedy polskiej faktury, ale włoską. Transakcja ta nie będzie w ogóle rozliczona w deklaracji VAT-7.

2. Trasa Polska – Niemcy (8) – transport na rzecz:
• polskiego podatnika – miejsce świadczenia usługi w Polsce (miejsce rozpoczęcia transportu). W tym przypadku wystawiacie fakturę ze stawką krajową,
• unijnego podatnika (zarejestrowanego jako podatnik VAT UE) – miejsce świadczenia przenosi się do kraju, który wydał ten numer. W tych przypadkach wystawiamy fakturę bez kwoty i stawki podatku, z adnotacją, że VAT rozliczy nabywca.

3. Trasa Niemcy – Polska (9) – transport na rzecz:
• polskiego podatnika – miejsce świadczenia usługi w Polsce (kraj, który nadał numer NIP). W tym przypadku wystawiacie fakturę ze stawką krajową,
• unijnego podatnika (zarejestrowanego jako podatnik VAT UE) – miejsce świadczenia przenosi się do kraju, który wydał ten numer. Gdy jest to niemiecki podatnik, to decyduje kraj rozpoczęcia transportu, czyli miejsce świadczenia jest w Niemczech. W tych przypadkach wystawiamy fakturę bez kwoty i stawki podatku, z adnotacją, że VAT rozliczy nabywca.

4. Trasa Polska – Niemcy (10) – transport na rzecz polskiego lub niemieckiego podmiotu nieprowadzącego działalności gospodarczej
miejsce świadczenia usługi w Polsce (miejsce rozpoczęcia transportu). W tym przypadku wystawiacie fakturę ze stawką krajową.

5. Trasa Niemcy – Polska (11) – transport na rzecz polskiego lub niemieckiego podmiotu nieprowadzącego działalności gospodarczej
– miejsce świadczenia usługi w Niemczech (miejsce rozpoczęcia transportu). W tym przypadku powinni Państwo rozliczyć VAT według niemieckich regulacji – nie wystawia się wtedy polskiej faktury, ale niemiecką. Transakcja ta nie będzie w ogóle rozliczona w deklaracji VAT-7.

W przypadku transportu międzynarodowego o miejscu świadczenia decyduje miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Oznacza to, że jesteśmy zobowiązani rozliczyć VAT w każdym kraju, gdzie transport się odbywa. W przypadku transportu międzynarodowego możemy zastosować stawkę 0% do odcinka krajowego. VAT od odcinków drogi znajdujących się poza granicami kraju nie rozliczamy w Polsce. Aby można było zastosować stawkę 0% do odcinka krajowego, wykonywana usługa musi spełnić następujące warunki, tj. transport towarów musi się odbywać:
• z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
• z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
• z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
• z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Jednak aby można było zastosować stawkę 0%, należy posiadać odpowiednie dokumenty. W przypadku transportu:
1) towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz fakturę wystawioną przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2,
2) towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów,
3) towarów przez eksportera – dowód wywozu towarów. Dokument ten powinien zawierać co najmniej:
• imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania eksportera towarów,
• określenie towarów i ich ilości,
• potwierdzenie wywozu przez urząd celny.

W przypadkach 1–5 mamy do czynienia z transportem międzynarodowym, gdyż odbywa się on na pewnym odcinku przez Polskę. W tych przypadkach nie ma znaczenia, na czyją rzecz odbywa się transport (jak to miało miejsce w przypadku transportu wewnątrzwspólnotowego), ale to, czy na pewnym odcinku przebiega przez Polskę. W każdym z tych przypadków należy podzielić trasę na odcinki krajowe i rozliczyć VAT dla każdego z tych odcinków.

Wystawiamy tylko fakturę na odcinek krajowy i tylko na tym odcinku mamy prawo do rozliczenia VAT według stawki krajowej. Aby zastosować stawkę 0%, należy posiadać list przewozowy, z którego będzie wynikać, że podczas przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Gdy transport będzie się odbywał z kraju trzeciego, trzeba posiadać SAD, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
Gdy będzie to eksport, należy posiadać dokument określony w pkt 3.

Przykład
Polski podatnik dokonuje transportu z Niemiec na Białoruś, przez Polskę. Trasa ma 1700 km. W tym: odcinek niemiecki 250 km, polski 840 km, białoruski 610 km. Jest to transport międzynarodowy. Za transport podatnik otrzymał 2500 euro. Stawkę 0% będzie można zastosować do odcinka krajowego, czyli od kwoty 1225 euro (49% = 840/1700).

Natomiast usługi na trasie Niemcy – Szwajcaria (bez przejazdu przez Polskę) nie można uznać za transport międzynarodowy, gdyż transport na żadnym odcinku nie przebiega przez Polskę. Usługę tę należy podzielić na odcinki i rozliczyć VAT w każdym kraju, przez który przebiega trasa.

• art. 27, 28 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Agnieszka Jasiorowska
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA