REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć usługę transportu

REKLAMA

Jesteśmy firmą transportową. W jaki sposób należy zafakturować poszczególne usługi transportu towarów, z jaką stawką VAT dla poszczególnych odcinków krajowych, unijnych i pozaunijnych, jaką podstawę prawną podać na fakturach?
W których przypadkach konieczne jest posiadanie dokumentów SAD i w jaki sposób opodatkować usługę – w zależności od tego, czy mamy taki dokument? Dokument CMR posiadamy zawsze. A oto trasy naszych usług:
1. Usługa na trasie Polska – Szwajcaria, na rzecz polskiego lub unijnego (zarejestrowanego jako VAT UE) podatnika podatku VAT lub odbiorcy spoza Unii.
2. Usługa na trasie Szwajcaria – Polska, na rzecz polskiego lub unijnego (zarejestrowanego jako VAT UE) podatnika podatku VAT lub odbiorcy spoza Unii.
3. Usługa na trasie Niemcy – Ukraina, przez Polskę, na rzecz wskazanych wyżej odbiorców.
4. Usługa na trasie Polska – Ukraina, na rzecz wskazanych wyżej odbiorców.
5. Usługa na trasie Szwajcaria – Ukraina, przez Polskę, na rzecz wskazanych wyżej odbiorców.
6. Usługa na trasie Niemcy – Szwajcaria (bez przejazdu przez Polskę), na rzecz wskazanych wyżej odbiorców.
7. Usługa na trasie Włochy – Litwa, przez Polskę, na rzecz wskazanych wyżej odbiorców.
 8. Usługa na trasie Polska – Niemcy, na rzecz podatnika polskiego lub unijnego (zarejestrowanego jako VAT UE).
 9. Usługa na trasie Niemcy – Polska, na rzecz podatnika polskiego lub unijnego (zarejestrowanego jako VAT UE).
10. Usługa na trasie Polska – Niemcy, na rzecz Polaka lub Niemca – osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.
11. Usługa na trasie Niemcy – Polska, na rzecz Polaka lub Niemca – osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

RADA

Usługi wskazane w pkt 1–5 to usługi transportu międzynarodowego. VAT od nich rozlicza się w każdym kraju, gdzie przebiega transport, niezależnie od tego, kto zlecił usługę. Do odcinka krajowego można zastosować stawkę 0%.
Natomiast usługi transportu określone w pkt 7–11 to transport wewnątrzwspólnotowy. Rozliczenie zależy od tego, gdzie transport się rozpoczyna lub kto go zleca. Szczegóły w uzasadnieniu.
Usługę transportu określoną w pkt 6 należy rozliczyć w każdym kraju, uwzględniając liczbę pokonanych kilometrów.

UZASADNIENIE

Państwa firma świadczy usługi transportu wewnątrzunijnego i międzynarodowego.
W przypadku wewnątrzwspólnotowego transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, o miejscu świadczenia tej usługi decyduje:
• najpierw miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna – to w tym kraju jest miejsce świadczenia usługi,
• następnie NIP, który nabywca usługi podał świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu, pod warunkiem że jest to NIP nadany przez inne państwo UE niż to, w którym rozpoczęto transport – wtedy miejsce świadczenia usługi „przenosi się” z miejsca rozpoczęcia transportu na terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

W przypadku transportu wewnątrzwspólnotowego nie ma znaczenia, czy posiadacie SAD czy CMR. W przypadkach określonych w pkt 7–11 mamy do czynienia właśnie z transportem wewnątrzwspólnotowym. Rozliczenie powinno wyglądać następująco:

1. Trasa Włochy – Litwa, przez Polskę (7) – transport na rzecz:
• polskiego podatnika VAT – miejsce świadczenia tej usługi znajduje się w Polsce, gdyż NIP nabywcy usługi został nadany przez państwo członkowskie inne niż rozpoczęcia transportu, czyli Włoch. W tym przypadku wystawiacie fakturę ze stawką krajową,
• unijnego podatnika podatku od wartości dodanej – gdy poda wam swój numer NIP inny niż włoski, miejsce świadczenia przenosi się do kraju, który wydał ten numer. Gdy jest to włoski NIP, miejsce świadczenia i tak znajduje się we Włoszech, gdyż jest to miejsce rozpoczęcia transportu. W tych przypadkach wystawiamy fakturę bez kwoty i stawki podatku, z adnotacją, że VAT rozliczy nabywca. Nie ma wówczas znaczenia, czy transport odbywa się przez Polskę, czy też nie. Dla ustalenia, czy jest to transport wewnątrzwspólnotowy, ma znaczenie, czy transport rozpoczyna się i kończy między dwoma krajami UE,
• odbiorcy spoza UE, niezarejestrowanego jako podatnik VAT w innym kraju UE – w tym przypadku miejsce świadczenia jest we Włoszech. Powinni Państwo rozliczyć VAT z tego tytułu według włoskich regulacji – nie wystawia się wtedy polskiej faktury, ale włoską. Transakcja ta nie będzie w ogóle rozliczona w deklaracji VAT-7.

2. Trasa Polska – Niemcy (8) – transport na rzecz:
• polskiego podatnika – miejsce świadczenia usługi w Polsce (miejsce rozpoczęcia transportu). W tym przypadku wystawiacie fakturę ze stawką krajową,
• unijnego podatnika (zarejestrowanego jako podatnik VAT UE) – miejsce świadczenia przenosi się do kraju, który wydał ten numer. W tych przypadkach wystawiamy fakturę bez kwoty i stawki podatku, z adnotacją, że VAT rozliczy nabywca.

3. Trasa Niemcy – Polska (9) – transport na rzecz:
• polskiego podatnika – miejsce świadczenia usługi w Polsce (kraj, który nadał numer NIP). W tym przypadku wystawiacie fakturę ze stawką krajową,
• unijnego podatnika (zarejestrowanego jako podatnik VAT UE) – miejsce świadczenia przenosi się do kraju, który wydał ten numer. Gdy jest to niemiecki podatnik, to decyduje kraj rozpoczęcia transportu, czyli miejsce świadczenia jest w Niemczech. W tych przypadkach wystawiamy fakturę bez kwoty i stawki podatku, z adnotacją, że VAT rozliczy nabywca.

4. Trasa Polska – Niemcy (10) – transport na rzecz polskiego lub niemieckiego podmiotu nieprowadzącego działalności gospodarczej
miejsce świadczenia usługi w Polsce (miejsce rozpoczęcia transportu). W tym przypadku wystawiacie fakturę ze stawką krajową.

5. Trasa Niemcy – Polska (11) – transport na rzecz polskiego lub niemieckiego podmiotu nieprowadzącego działalności gospodarczej
– miejsce świadczenia usługi w Niemczech (miejsce rozpoczęcia transportu). W tym przypadku powinni Państwo rozliczyć VAT według niemieckich regulacji – nie wystawia się wtedy polskiej faktury, ale niemiecką. Transakcja ta nie będzie w ogóle rozliczona w deklaracji VAT-7.

W przypadku transportu międzynarodowego o miejscu świadczenia decyduje miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Oznacza to, że jesteśmy zobowiązani rozliczyć VAT w każdym kraju, gdzie transport się odbywa. W przypadku transportu międzynarodowego możemy zastosować stawkę 0% do odcinka krajowego. VAT od odcinków drogi znajdujących się poza granicami kraju nie rozliczamy w Polsce. Aby można było zastosować stawkę 0% do odcinka krajowego, wykonywana usługa musi spełnić następujące warunki, tj. transport towarów musi się odbywać:
• z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
• z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
• z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
• z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Jednak aby można było zastosować stawkę 0%, należy posiadać odpowiednie dokumenty. W przypadku transportu:
1) towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz fakturę wystawioną przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2,
2) towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów,
3) towarów przez eksportera – dowód wywozu towarów. Dokument ten powinien zawierać co najmniej:
• imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania eksportera towarów,
• określenie towarów i ich ilości,
• potwierdzenie wywozu przez urząd celny.

W przypadkach 1–5 mamy do czynienia z transportem międzynarodowym, gdyż odbywa się on na pewnym odcinku przez Polskę. W tych przypadkach nie ma znaczenia, na czyją rzecz odbywa się transport (jak to miało miejsce w przypadku transportu wewnątrzwspólnotowego), ale to, czy na pewnym odcinku przebiega przez Polskę. W każdym z tych przypadków należy podzielić trasę na odcinki krajowe i rozliczyć VAT dla każdego z tych odcinków.

Wystawiamy tylko fakturę na odcinek krajowy i tylko na tym odcinku mamy prawo do rozliczenia VAT według stawki krajowej. Aby zastosować stawkę 0%, należy posiadać list przewozowy, z którego będzie wynikać, że podczas przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Gdy transport będzie się odbywał z kraju trzeciego, trzeba posiadać SAD, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
Gdy będzie to eksport, należy posiadać dokument określony w pkt 3.

Przykład
Polski podatnik dokonuje transportu z Niemiec na Białoruś, przez Polskę. Trasa ma 1700 km. W tym: odcinek niemiecki 250 km, polski 840 km, białoruski 610 km. Jest to transport międzynarodowy. Za transport podatnik otrzymał 2500 euro. Stawkę 0% będzie można zastosować do odcinka krajowego, czyli od kwoty 1225 euro (49% = 840/1700).

Natomiast usługi na trasie Niemcy – Szwajcaria (bez przejazdu przez Polskę) nie można uznać za transport międzynarodowy, gdyż transport na żadnym odcinku nie przebiega przez Polskę. Usługę tę należy podzielić na odcinki i rozliczyć VAT w każdym kraju, przez który przebiega trasa.

• art. 27, 28 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Agnieszka Jasiorowska
ekspert w zakresie VAT
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

REKLAMA

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA

Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT już jest! Jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot podatku?

Usługa Twój e-PIT ruszyła 15 lutego 2025 roku rusza. To najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku PIT za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

REKLAMA