REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak składać deklaracje VAT-7 w przypadku połączenia spółek

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

30 stycznia 2007 r. ma nastąpić połączenie naszej spółki z dwoma podmiotami będącymi osobami prawnymi. Połączenie ma być dokonane na podstawie art. 492 § 1 kodeksu spółek handlowych, tzn. przez inkorporację.

Wszystkie łączone podmioty mają siedziby w różnych miejscowościach, więc każdy z nich objęty jest właściwością innego naczelnika urzędu skarbowego. Po inkorporacji nasza spółka jako podmiot przejmujący zachowuje byt prawny. Podmioty przejmowane zostały wykreślone z Krajowego Rejestru Sądowego (31 stycznia 2007 r.). W związku z tym mamy następujące pytania:

1) który urząd skarbowy jest właściwy do złożenia deklaracji VAT-7 za styczeń 2006 r. dla podmiotów przejmowanych oraz który podmiot powinien być wskazany jako podmiot rozliczający VAT - nasza spółka czy konkretny przejmowany podmiot?

2) w jaki sposób powinny być składane korekty deklaracji VAT-7 podmiotów przejmowanych za okresy poprzedzające moment połączenia?

RADA

Właściwym dla złożenia ostatniej deklaracji VAT-7 podmiotu przejmowanego jest właściwy dla tego podmiotu naczelnik urzędu skarbowego, przy czym jako podmiot składający deklarację VAT winien być wskazany podmiot przejmowany. Inaczej ma się rzecz w przypadku korygowania deklaracji VAT-7 złożonych przez podmiot przejmowany. Deklaracje takie winny być składane w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla podmiotu przejmującego (przy czym jako podmiot składający deklarację powinien być wskazany podmiot przejmowany). W praktyce brak przepisów regulujących wprost omawiane kwestie powoduje, że dopuszczalne są również inne konfiguracje. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Z treści pytania wynika, że ma dojść do połączenia spółki z dwiema innymi spółkami będącymi osobami prawnymi. Połączenie to ma nastąpić przez przejęcie (por. art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych).

Zgodnie z art. 93 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Przepis ten, w myśl art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji, stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej lub osób prawnych. Oznacza to, że z chwilą połączenia (z dniem wpisania połączenia do Krajowego Rejestru Sądowego właściwego dla siedziby spółki przejmującej - por. art. 493 § 2 Kodeksu spółek handlowych) spółka przejmująca wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W praktyce wątpliwości budzi, kto (podmiot przejmujący czy podmiot przejmowany) i gdzie winien złożyć ostatnią deklarację VAT za podmiot przejmowany oraz jakie dane ta deklaracja powinna zawierać. Podobnie ma się rzecz z korektami deklaracji VAT złożonymi przez podmioty przejęte - nie jest jasne, gdzie deklaracje takie powinny być składane oraz jakie dane zawierać.

Mniej wątpliwości budzi pierwsza kwestia. Przyjmuje się, że ostatnia deklaracja VAT za podmiot przejmowany jest składana przez podmiot przejmujący w imieniu podmiotu przejmowanego (a więc deklaracja taka zawiera dane podmiotu przejmowanego). Deklarację taką należy złożyć w urzędzie skarbowym kierowanym przez naczelnika urzędu skarbowego, który był właściwy dla przejętego podmiotu.

Jak czytamy w piśmie Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 14 listopada 2005 r. nr ŁUS-III-2-443/213/05/MJS, „właściwym organem podatkowym dla rozliczeń podatku od towarów i usług za miesiąc wrzesień 2005 r. będzie urząd skarbowy, który był właściwy dla podmiotu przejmowanego, do momentu wykreślenia z Krajowego Rejestru Sądowego, tj. do dnia 30 września 2005 r. Podmiot przejmujący, wstępując w prawa i obowiązki Spółki, jest zobowiązany do złożenia deklaracji VAT-7 za miesiąc wrzesień 2005 r. w imieniu podmiotu przejmowanego. Deklaracja VAT-7 składana przez podmiot przejmujący powinna zawierać dane (nazwę, adres, numer identyfikacji podatkowej) podmiotu przejmowanego, ponieważ dotyczy okresu, w którym podatnikiem podatku od towarów i usług była Spółka, a ustanie bytu prawnego tej Spółki nastąpiło z momentem wykreślenia z rejestru”. Podobnie interpretuje taką sytuację Naczelnik I Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu w postanowieniu z 24 października 2005 r. nr ZP/443-288/1/05.

Więcej wątpliwości budzą zasady, na jakich dokonywane powinny być korekty deklaracji VAT złożonych przez podmioty przejęte. Należy przyjąć, że deklaracje takie należy składać w urzędzie skarbowym, którym kieruje właściwy dla podmiotu przejmującego naczelnik urzędu skarbowego (podobnie określa Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku w postanowieniu z 16 września 2005 r., nr PV/443- -260/IV/2005/DP). Deklaracje powinny zawierać dane podmiotu przejmowanego (podobnie interpretuje Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 14 listopada 2005 r., nr ŁUS-III-2-443/276/05/MJS).

W praktyce można się również spotkać ze stanowiskami odmiennymi. Według nich korekty takie należy składać we właściwym dla podmiotu przejmowanego organie podatkowym (por. pismo Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 14 listopada 2005 r., nr ŁUS-III-2-443/276/05/MJS) oraz we własnym imieniu, z danymi przejmującego (i wskazaniem, że działa on jako następca prawny spółki przejętej - por. cytowane powyżej pismo Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 14 listopada 2005 r.). Ze względu na brak przepisów regulujących wprost omawianą kwestię, postępowanie takie również należy uznać za dopuszczalne (podobnie w przypadku ostatniej deklaracji VAT-7 podmiotów przejmowanych).
 

• art. 492 § 1 pkt 1 oraz art. 493 § 2 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935
• art. 93 § 2 pkt 1 w zw. z art. 93 § 1 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa - Dz.U z 2005 r., Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590
• art. 99 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
 

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA