REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak składać deklaracje VAT-7 w przypadku połączenia spółek

REKLAMA

30 stycznia 2007 r. ma nastąpić połączenie naszej spółki z dwoma podmiotami będącymi osobami prawnymi. Połączenie ma być dokonane na podstawie art. 492 § 1 kodeksu spółek handlowych, tzn. przez inkorporację.

Wszystkie łączone podmioty mają siedziby w różnych miejscowościach, więc każdy z nich objęty jest właściwością innego naczelnika urzędu skarbowego. Po inkorporacji nasza spółka jako podmiot przejmujący zachowuje byt prawny. Podmioty przejmowane zostały wykreślone z Krajowego Rejestru Sądowego (31 stycznia 2007 r.). W związku z tym mamy następujące pytania:

1) który urząd skarbowy jest właściwy do złożenia deklaracji VAT-7 za styczeń 2006 r. dla podmiotów przejmowanych oraz który podmiot powinien być wskazany jako podmiot rozliczający VAT - nasza spółka czy konkretny przejmowany podmiot?

2) w jaki sposób powinny być składane korekty deklaracji VAT-7 podmiotów przejmowanych za okresy poprzedzające moment połączenia?

RADA

Właściwym dla złożenia ostatniej deklaracji VAT-7 podmiotu przejmowanego jest właściwy dla tego podmiotu naczelnik urzędu skarbowego, przy czym jako podmiot składający deklarację VAT winien być wskazany podmiot przejmowany. Inaczej ma się rzecz w przypadku korygowania deklaracji VAT-7 złożonych przez podmiot przejmowany. Deklaracje takie winny być składane w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla podmiotu przejmującego (przy czym jako podmiot składający deklarację powinien być wskazany podmiot przejmowany). W praktyce brak przepisów regulujących wprost omawiane kwestie powoduje, że dopuszczalne są również inne konfiguracje. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Z treści pytania wynika, że ma dojść do połączenia spółki z dwiema innymi spółkami będącymi osobami prawnymi. Połączenie to ma nastąpić przez przejęcie (por. art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych).

Zgodnie z art. 93 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Przepis ten, w myśl art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji, stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej lub osób prawnych. Oznacza to, że z chwilą połączenia (z dniem wpisania połączenia do Krajowego Rejestru Sądowego właściwego dla siedziby spółki przejmującej - por. art. 493 § 2 Kodeksu spółek handlowych) spółka przejmująca wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W praktyce wątpliwości budzi, kto (podmiot przejmujący czy podmiot przejmowany) i gdzie winien złożyć ostatnią deklarację VAT za podmiot przejmowany oraz jakie dane ta deklaracja powinna zawierać. Podobnie ma się rzecz z korektami deklaracji VAT złożonymi przez podmioty przejęte - nie jest jasne, gdzie deklaracje takie powinny być składane oraz jakie dane zawierać.

Mniej wątpliwości budzi pierwsza kwestia. Przyjmuje się, że ostatnia deklaracja VAT za podmiot przejmowany jest składana przez podmiot przejmujący w imieniu podmiotu przejmowanego (a więc deklaracja taka zawiera dane podmiotu przejmowanego). Deklarację taką należy złożyć w urzędzie skarbowym kierowanym przez naczelnika urzędu skarbowego, który był właściwy dla przejętego podmiotu.

Jak czytamy w piśmie Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 14 listopada 2005 r. nr ŁUS-III-2-443/213/05/MJS, „właściwym organem podatkowym dla rozliczeń podatku od towarów i usług za miesiąc wrzesień 2005 r. będzie urząd skarbowy, który był właściwy dla podmiotu przejmowanego, do momentu wykreślenia z Krajowego Rejestru Sądowego, tj. do dnia 30 września 2005 r. Podmiot przejmujący, wstępując w prawa i obowiązki Spółki, jest zobowiązany do złożenia deklaracji VAT-7 za miesiąc wrzesień 2005 r. w imieniu podmiotu przejmowanego. Deklaracja VAT-7 składana przez podmiot przejmujący powinna zawierać dane (nazwę, adres, numer identyfikacji podatkowej) podmiotu przejmowanego, ponieważ dotyczy okresu, w którym podatnikiem podatku od towarów i usług była Spółka, a ustanie bytu prawnego tej Spółki nastąpiło z momentem wykreślenia z rejestru”. Podobnie interpretuje taką sytuację Naczelnik I Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu w postanowieniu z 24 października 2005 r. nr ZP/443-288/1/05.

Więcej wątpliwości budzą zasady, na jakich dokonywane powinny być korekty deklaracji VAT złożonych przez podmioty przejęte. Należy przyjąć, że deklaracje takie należy składać w urzędzie skarbowym, którym kieruje właściwy dla podmiotu przejmującego naczelnik urzędu skarbowego (podobnie określa Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku w postanowieniu z 16 września 2005 r., nr PV/443- -260/IV/2005/DP). Deklaracje powinny zawierać dane podmiotu przejmowanego (podobnie interpretuje Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 14 listopada 2005 r., nr ŁUS-III-2-443/276/05/MJS).

W praktyce można się również spotkać ze stanowiskami odmiennymi. Według nich korekty takie należy składać we właściwym dla podmiotu przejmowanego organie podatkowym (por. pismo Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 14 listopada 2005 r., nr ŁUS-III-2-443/276/05/MJS) oraz we własnym imieniu, z danymi przejmującego (i wskazaniem, że działa on jako następca prawny spółki przejętej - por. cytowane powyżej pismo Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 14 listopada 2005 r.). Ze względu na brak przepisów regulujących wprost omawianą kwestię, postępowanie takie również należy uznać za dopuszczalne (podobnie w przypadku ostatniej deklaracji VAT-7 podmiotów przejmowanych).
 

• art. 492 § 1 pkt 1 oraz art. 493 § 2 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935
• art. 93 § 2 pkt 1 w zw. z art. 93 § 1 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa - Dz.U z 2005 r., Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590
• art. 99 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
 

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA