REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak składać deklaracje VAT-7 w przypadku połączenia spółek

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

30 stycznia 2007 r. ma nastąpić połączenie naszej spółki z dwoma podmiotami będącymi osobami prawnymi. Połączenie ma być dokonane na podstawie art. 492 § 1 kodeksu spółek handlowych, tzn. przez inkorporację.

Wszystkie łączone podmioty mają siedziby w różnych miejscowościach, więc każdy z nich objęty jest właściwością innego naczelnika urzędu skarbowego. Po inkorporacji nasza spółka jako podmiot przejmujący zachowuje byt prawny. Podmioty przejmowane zostały wykreślone z Krajowego Rejestru Sądowego (31 stycznia 2007 r.). W związku z tym mamy następujące pytania:

1) który urząd skarbowy jest właściwy do złożenia deklaracji VAT-7 za styczeń 2006 r. dla podmiotów przejmowanych oraz który podmiot powinien być wskazany jako podmiot rozliczający VAT - nasza spółka czy konkretny przejmowany podmiot?

2) w jaki sposób powinny być składane korekty deklaracji VAT-7 podmiotów przejmowanych za okresy poprzedzające moment połączenia?

RADA

Właściwym dla złożenia ostatniej deklaracji VAT-7 podmiotu przejmowanego jest właściwy dla tego podmiotu naczelnik urzędu skarbowego, przy czym jako podmiot składający deklarację VAT winien być wskazany podmiot przejmowany. Inaczej ma się rzecz w przypadku korygowania deklaracji VAT-7 złożonych przez podmiot przejmowany. Deklaracje takie winny być składane w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla podmiotu przejmującego (przy czym jako podmiot składający deklarację powinien być wskazany podmiot przejmowany). W praktyce brak przepisów regulujących wprost omawiane kwestie powoduje, że dopuszczalne są również inne konfiguracje. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Z treści pytania wynika, że ma dojść do połączenia spółki z dwiema innymi spółkami będącymi osobami prawnymi. Połączenie to ma nastąpić przez przejęcie (por. art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych).

Zgodnie z art. 93 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Przepis ten, w myśl art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji, stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej lub osób prawnych. Oznacza to, że z chwilą połączenia (z dniem wpisania połączenia do Krajowego Rejestru Sądowego właściwego dla siedziby spółki przejmującej - por. art. 493 § 2 Kodeksu spółek handlowych) spółka przejmująca wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W praktyce wątpliwości budzi, kto (podmiot przejmujący czy podmiot przejmowany) i gdzie winien złożyć ostatnią deklarację VAT za podmiot przejmowany oraz jakie dane ta deklaracja powinna zawierać. Podobnie ma się rzecz z korektami deklaracji VAT złożonymi przez podmioty przejęte - nie jest jasne, gdzie deklaracje takie powinny być składane oraz jakie dane zawierać.

Mniej wątpliwości budzi pierwsza kwestia. Przyjmuje się, że ostatnia deklaracja VAT za podmiot przejmowany jest składana przez podmiot przejmujący w imieniu podmiotu przejmowanego (a więc deklaracja taka zawiera dane podmiotu przejmowanego). Deklarację taką należy złożyć w urzędzie skarbowym kierowanym przez naczelnika urzędu skarbowego, który był właściwy dla przejętego podmiotu.

Jak czytamy w piśmie Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 14 listopada 2005 r. nr ŁUS-III-2-443/213/05/MJS, „właściwym organem podatkowym dla rozliczeń podatku od towarów i usług za miesiąc wrzesień 2005 r. będzie urząd skarbowy, który był właściwy dla podmiotu przejmowanego, do momentu wykreślenia z Krajowego Rejestru Sądowego, tj. do dnia 30 września 2005 r. Podmiot przejmujący, wstępując w prawa i obowiązki Spółki, jest zobowiązany do złożenia deklaracji VAT-7 za miesiąc wrzesień 2005 r. w imieniu podmiotu przejmowanego. Deklaracja VAT-7 składana przez podmiot przejmujący powinna zawierać dane (nazwę, adres, numer identyfikacji podatkowej) podmiotu przejmowanego, ponieważ dotyczy okresu, w którym podatnikiem podatku od towarów i usług była Spółka, a ustanie bytu prawnego tej Spółki nastąpiło z momentem wykreślenia z rejestru”. Podobnie interpretuje taką sytuację Naczelnik I Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu w postanowieniu z 24 października 2005 r. nr ZP/443-288/1/05.

Więcej wątpliwości budzą zasady, na jakich dokonywane powinny być korekty deklaracji VAT złożonych przez podmioty przejęte. Należy przyjąć, że deklaracje takie należy składać w urzędzie skarbowym, którym kieruje właściwy dla podmiotu przejmującego naczelnik urzędu skarbowego (podobnie określa Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku w postanowieniu z 16 września 2005 r., nr PV/443- -260/IV/2005/DP). Deklaracje powinny zawierać dane podmiotu przejmowanego (podobnie interpretuje Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 14 listopada 2005 r., nr ŁUS-III-2-443/276/05/MJS).

W praktyce można się również spotkać ze stanowiskami odmiennymi. Według nich korekty takie należy składać we właściwym dla podmiotu przejmowanego organie podatkowym (por. pismo Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 14 listopada 2005 r., nr ŁUS-III-2-443/276/05/MJS) oraz we własnym imieniu, z danymi przejmującego (i wskazaniem, że działa on jako następca prawny spółki przejętej - por. cytowane powyżej pismo Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 14 listopada 2005 r.). Ze względu na brak przepisów regulujących wprost omawianą kwestię, postępowanie takie również należy uznać za dopuszczalne (podobnie w przypadku ostatniej deklaracji VAT-7 podmiotów przejmowanych).
 

• art. 492 § 1 pkt 1 oraz art. 493 § 2 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935
• art. 93 § 2 pkt 1 w zw. z art. 93 § 1 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa - Dz.U z 2005 r., Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590
• art. 99 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
 

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA