REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak składać deklaracje VAT-7 w przypadku połączenia spółek

REKLAMA

30 stycznia 2007 r. ma nastąpić połączenie naszej spółki z dwoma podmiotami będącymi osobami prawnymi. Połączenie ma być dokonane na podstawie art. 492 § 1 kodeksu spółek handlowych, tzn. przez inkorporację.

Wszystkie łączone podmioty mają siedziby w różnych miejscowościach, więc każdy z nich objęty jest właściwością innego naczelnika urzędu skarbowego. Po inkorporacji nasza spółka jako podmiot przejmujący zachowuje byt prawny. Podmioty przejmowane zostały wykreślone z Krajowego Rejestru Sądowego (31 stycznia 2007 r.). W związku z tym mamy następujące pytania:

1) który urząd skarbowy jest właściwy do złożenia deklaracji VAT-7 za styczeń 2006 r. dla podmiotów przejmowanych oraz który podmiot powinien być wskazany jako podmiot rozliczający VAT - nasza spółka czy konkretny przejmowany podmiot?

2) w jaki sposób powinny być składane korekty deklaracji VAT-7 podmiotów przejmowanych za okresy poprzedzające moment połączenia?

RADA

Właściwym dla złożenia ostatniej deklaracji VAT-7 podmiotu przejmowanego jest właściwy dla tego podmiotu naczelnik urzędu skarbowego, przy czym jako podmiot składający deklarację VAT winien być wskazany podmiot przejmowany. Inaczej ma się rzecz w przypadku korygowania deklaracji VAT-7 złożonych przez podmiot przejmowany. Deklaracje takie winny być składane w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla podmiotu przejmującego (przy czym jako podmiot składający deklarację powinien być wskazany podmiot przejmowany). W praktyce brak przepisów regulujących wprost omawiane kwestie powoduje, że dopuszczalne są również inne konfiguracje. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Z treści pytania wynika, że ma dojść do połączenia spółki z dwiema innymi spółkami będącymi osobami prawnymi. Połączenie to ma nastąpić przez przejęcie (por. art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych).

Zgodnie z art. 93 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Przepis ten, w myśl art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji, stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej lub osób prawnych. Oznacza to, że z chwilą połączenia (z dniem wpisania połączenia do Krajowego Rejestru Sądowego właściwego dla siedziby spółki przejmującej - por. art. 493 § 2 Kodeksu spółek handlowych) spółka przejmująca wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W praktyce wątpliwości budzi, kto (podmiot przejmujący czy podmiot przejmowany) i gdzie winien złożyć ostatnią deklarację VAT za podmiot przejmowany oraz jakie dane ta deklaracja powinna zawierać. Podobnie ma się rzecz z korektami deklaracji VAT złożonymi przez podmioty przejęte - nie jest jasne, gdzie deklaracje takie powinny być składane oraz jakie dane zawierać.

Mniej wątpliwości budzi pierwsza kwestia. Przyjmuje się, że ostatnia deklaracja VAT za podmiot przejmowany jest składana przez podmiot przejmujący w imieniu podmiotu przejmowanego (a więc deklaracja taka zawiera dane podmiotu przejmowanego). Deklarację taką należy złożyć w urzędzie skarbowym kierowanym przez naczelnika urzędu skarbowego, który był właściwy dla przejętego podmiotu.

Jak czytamy w piśmie Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 14 listopada 2005 r. nr ŁUS-III-2-443/213/05/MJS, „właściwym organem podatkowym dla rozliczeń podatku od towarów i usług za miesiąc wrzesień 2005 r. będzie urząd skarbowy, który był właściwy dla podmiotu przejmowanego, do momentu wykreślenia z Krajowego Rejestru Sądowego, tj. do dnia 30 września 2005 r. Podmiot przejmujący, wstępując w prawa i obowiązki Spółki, jest zobowiązany do złożenia deklaracji VAT-7 za miesiąc wrzesień 2005 r. w imieniu podmiotu przejmowanego. Deklaracja VAT-7 składana przez podmiot przejmujący powinna zawierać dane (nazwę, adres, numer identyfikacji podatkowej) podmiotu przejmowanego, ponieważ dotyczy okresu, w którym podatnikiem podatku od towarów i usług była Spółka, a ustanie bytu prawnego tej Spółki nastąpiło z momentem wykreślenia z rejestru”. Podobnie interpretuje taką sytuację Naczelnik I Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu w postanowieniu z 24 października 2005 r. nr ZP/443-288/1/05.

Więcej wątpliwości budzą zasady, na jakich dokonywane powinny być korekty deklaracji VAT złożonych przez podmioty przejęte. Należy przyjąć, że deklaracje takie należy składać w urzędzie skarbowym, którym kieruje właściwy dla podmiotu przejmującego naczelnik urzędu skarbowego (podobnie określa Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku w postanowieniu z 16 września 2005 r., nr PV/443- -260/IV/2005/DP). Deklaracje powinny zawierać dane podmiotu przejmowanego (podobnie interpretuje Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 14 listopada 2005 r., nr ŁUS-III-2-443/276/05/MJS).

W praktyce można się również spotkać ze stanowiskami odmiennymi. Według nich korekty takie należy składać we właściwym dla podmiotu przejmowanego organie podatkowym (por. pismo Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 14 listopada 2005 r., nr ŁUS-III-2-443/276/05/MJS) oraz we własnym imieniu, z danymi przejmującego (i wskazaniem, że działa on jako następca prawny spółki przejętej - por. cytowane powyżej pismo Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 14 listopada 2005 r.). Ze względu na brak przepisów regulujących wprost omawianą kwestię, postępowanie takie również należy uznać za dopuszczalne (podobnie w przypadku ostatniej deklaracji VAT-7 podmiotów przejmowanych).
 

• art. 492 § 1 pkt 1 oraz art. 493 § 2 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935
• art. 93 § 2 pkt 1 w zw. z art. 93 § 1 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa - Dz.U z 2005 r., Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590
• art. 99 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
 

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA