Jak składać deklaracje VAT-7 w przypadku połączenia spółek
REKLAMA
Wszystkie łączone podmioty mają siedziby w różnych miejscowościach, więc każdy z nich objęty jest właściwością innego naczelnika urzędu skarbowego. Po inkorporacji nasza spółka jako podmiot przejmujący zachowuje byt prawny. Podmioty przejmowane zostały wykreślone z Krajowego Rejestru Sądowego (31 stycznia 2007 r.). W związku z tym mamy następujące pytania:
1) który urząd skarbowy jest właściwy do złożenia deklaracji VAT-7 za styczeń 2006 r. dla podmiotów przejmowanych oraz który podmiot powinien być wskazany jako podmiot rozliczający VAT - nasza spółka czy konkretny przejmowany podmiot?
2) w jaki sposób powinny być składane korekty deklaracji VAT-7 podmiotów przejmowanych za okresy poprzedzające moment połączenia?
RADA
Właściwym dla złożenia ostatniej deklaracji VAT-7 podmiotu przejmowanego jest właściwy dla tego podmiotu naczelnik urzędu skarbowego, przy czym jako podmiot składający deklarację VAT winien być wskazany podmiot przejmowany. Inaczej ma się rzecz w przypadku korygowania deklaracji VAT-7 złożonych przez podmiot przejmowany. Deklaracje takie winny być składane w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla podmiotu przejmującego (przy czym jako podmiot składający deklarację powinien być wskazany podmiot przejmowany). W praktyce brak przepisów regulujących wprost omawiane kwestie powoduje, że dopuszczalne są również inne konfiguracje. Szczegóły w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Z treści pytania wynika, że ma dojść do połączenia spółki z dwiema innymi spółkami będącymi osobami prawnymi. Połączenie to ma nastąpić przez przejęcie (por. art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych).
Zgodnie z art. 93 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Przepis ten, w myśl art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji, stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej lub osób prawnych. Oznacza to, że z chwilą połączenia (z dniem wpisania połączenia do Krajowego Rejestru Sądowego właściwego dla siedziby spółki przejmującej - por. art. 493 § 2 Kodeksu spółek handlowych) spółka przejmująca wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.
W praktyce wątpliwości budzi, kto (podmiot przejmujący czy podmiot przejmowany) i gdzie winien złożyć ostatnią deklarację VAT za podmiot przejmowany oraz jakie dane ta deklaracja powinna zawierać. Podobnie ma się rzecz z korektami deklaracji VAT złożonymi przez podmioty przejęte - nie jest jasne, gdzie deklaracje takie powinny być składane oraz jakie dane zawierać.
Mniej wątpliwości budzi pierwsza kwestia. Przyjmuje się, że ostatnia deklaracja VAT za podmiot przejmowany jest składana przez podmiot przejmujący w imieniu podmiotu przejmowanego (a więc deklaracja taka zawiera dane podmiotu przejmowanego). Deklarację taką należy złożyć w urzędzie skarbowym kierowanym przez naczelnika urzędu skarbowego, który był właściwy dla przejętego podmiotu.
Jak czytamy w piśmie Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 14 listopada 2005 r. nr ŁUS-III-2-443/213/05/MJS, „właściwym organem podatkowym dla rozliczeń podatku od towarów i usług za miesiąc wrzesień 2005 r. będzie urząd skarbowy, który był właściwy dla podmiotu przejmowanego, do momentu wykreślenia z Krajowego Rejestru Sądowego, tj. do dnia 30 września 2005 r. Podmiot przejmujący, wstępując w prawa i obowiązki Spółki, jest zobowiązany do złożenia deklaracji VAT-7 za miesiąc wrzesień 2005 r. w imieniu podmiotu przejmowanego. Deklaracja VAT-7 składana przez podmiot przejmujący powinna zawierać dane (nazwę, adres, numer identyfikacji podatkowej) podmiotu przejmowanego, ponieważ dotyczy okresu, w którym podatnikiem podatku od towarów i usług była Spółka, a ustanie bytu prawnego tej Spółki nastąpiło z momentem wykreślenia z rejestru”. Podobnie interpretuje taką sytuację Naczelnik I Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu w postanowieniu z 24 października 2005 r. nr ZP/443-288/1/05.
Więcej wątpliwości budzą zasady, na jakich dokonywane powinny być korekty deklaracji VAT złożonych przez podmioty przejęte. Należy przyjąć, że deklaracje takie należy składać w urzędzie skarbowym, którym kieruje właściwy dla podmiotu przejmującego naczelnik urzędu skarbowego (podobnie określa Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku w postanowieniu z 16 września 2005 r., nr PV/443- -260/IV/2005/DP). Deklaracje powinny zawierać dane podmiotu przejmowanego (podobnie interpretuje Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 14 listopada 2005 r., nr ŁUS-III-2-443/276/05/MJS).
W praktyce można się również spotkać ze stanowiskami odmiennymi. Według nich korekty takie należy składać we właściwym dla podmiotu przejmowanego organie podatkowym (por. pismo Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 14 listopada 2005 r., nr ŁUS-III-2-443/276/05/MJS) oraz we własnym imieniu, z danymi przejmującego (i wskazaniem, że działa on jako następca prawny spółki przejętej - por. cytowane powyżej pismo Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 14 listopada 2005 r.). Ze względu na brak przepisów regulujących wprost omawianą kwestię, postępowanie takie również należy uznać za dopuszczalne (podobnie w przypadku ostatniej deklaracji VAT-7 podmiotów przejmowanych).
• art. 492 § 1 pkt 1 oraz art. 493 § 2 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935
Tomasz Krywan
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat