REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak liczyć przychód zobowiązujący do przejścia z pkpir na pełne księgi rachunkowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W bieżącym roku prawdopodobnie przekroczę „przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych”, zobowiązujące mnie do stosowania ustawy o rachunkowości. Czy przy ustaleniu tych przychodów muszę uwzględniać przychody ze sprzedaży majątku trwałego, wartości niematerialnych i prawnych oraz przychody z umorzonych zobowiązań?

RADA

Wymienione przez Pana przychody nie są uwzględniane przez ustawę o rachunkowości przy liczeniu limitu przejścia z pkpir na księgi rachunkowe. Jednak o przychodach powodujących obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych mówi nie tylko ustawa o rachunkowości, ale także ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawa podatkowa przewiduje znacznie szerszy zakres pojmowania przychodów zobowiązujących do prowadzenia pełnej rachunkowości. W praktyce oznacza to, że jeśli w 2006 r. wyliczone przez Pana „przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych” byłyby niższe niż 800 000 euro (3 186 800 zł), a przychody liczone według ustawy podatkowej wyższe od wskazanej kwoty granicznej (800 000 euro), to będzie Pan zmuszony od 2007 r. do „dobrowolnego” prowadzenia ksiąg rachunkowych. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Ustawa o rachunkowości wskazuje, że:
- osoby fizyczne,
- spółki cywilne osób fizycznych,
- spółki jawne osób fizycznych oraz
- spółki partnerskie
po przekroczeniu w poprzednim roku obrotowym przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych o równowartości w walucie polskiej 800 000 euro są obowiązane do prowadzenia pełnej rachunkowości.

Problem polega na tym, że o obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych mówi nie tylko ustawa o rachunkowości, ale także ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Graniczna kwota 800 000 euro przychodu netto w obu ustawach jest taka sama, ale różnica tkwi w różnym definiowaniu kategorii przychodów netto.

Ustawa o rachunkowości w sposób bezpośredni wskazuje, że przy obliczaniu przychodów netto ze sprzedaży uwzględnia się jedynie:
- przychody netto ze sprzedaży towarów,
- przychody netto ze sprzedaży produktów,
- przychody z operacji finansowych (przychody z udziałów, akcji, papierów wartościowych, zbycia inwestycji i wzrostu ich wartości, z uzyskanych odsetek i dyskonta oraz dodatnich różnic kursowych).
 

Zatem „rachunkowa” definicja przychodów netto ze sprzedaży nie uwzględnia:
- przychodów netto ze sprzedaży materiałów,
- pozostałych przychodów operacyjnych (przychodów ze sprzedaży środków trwałych, środków trwałych w budowie, wartości niematerialnych i prawnych, przychodów z otrzymanych nieodpłatnie aktywów itp.),
- zysków nadzwyczajnych.

Definicja przychodu zawarta w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest znacznie szersza. Wskazuje, że przychody netto to nie tylko przychody ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych, ale także między innymi przychody ze sprzedaży środków trwałych firmy, nieodpłatne świadczenia, umorzone zobowiązania oraz inne zaliczane do pozostałych przychodów operacyjnych, względnie zysków nadzwyczajnych. Zawiera zatem elementy nieuwzględniane przy obliczaniu limitu 800 000 euro w myśl ustawy o rachunkowości. W związku z tymi rozbieżnościami przedsiębiorca może znaleźć się w sytuacji, gdy wyliczone w 2006 r. „przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych” będą niższe niż 800 000 euro, a przychody liczone według ustawy podatkowej będą wyższe od wskazanej kwoty granicznej.

Jedynym rozwiązaniem tego problemu jest „dobrowolne” rozpoczęcie (od pierwszego dnia następnego roku kalendarzowego) prowadzenia ksiąg rachunkowych. Nie jest to sprzeczne z ustawą o rachunkowości, gdyż dopuszcza ona możliwość prowadzenia ksiąg rachunkowych także wtedy, gdy przychody netto za rok poprzedni są niższe od równowartości 800 000 euro.

Przykład

Spółka jawna prowadząca pkpir w 2006 r. zrealizowała przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych w wysokości 3 000 000 zł. W tym czasie zostały także zrealizowane przychody ze sprzedaży środka trwałego w wysokości 150 000 zł oraz zostały umorzone zobowiązania handlowe na kwotę 100 000 zł. Zrealizowane przychody „rachunkowe” są niższe od kwoty 3 186 800 zł (800 000 euro przeliczone według kursu euro z 29 września 2006 r., który był równy 3,9835 zł - tabela kursów średnich NBP, nr 190/A/NBP/2006). Przychody „podatkowe” są wyższe od kwoty granicznej i wynoszą 3 250 000 zł. W związku z tym od 1 stycznia 2007 r. jednostka jest zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Nieotwarcie ksiąg rachunkowych w omawianej sytuacji nie powoduje odpowiedzialności karnej wynikającej z art. 77 ustawy o rachunkowości. Należy jednak wiedzieć, że kontynuowanie prowadzenia w dalszym ciągu księgi przychodów i rozchodów - mimo że pozwala na to ustawa o rachunkowości - mogłoby narazić podatnika na zarzut nieposiadania dokumentacji podatkowej, wymaganej przepisami ustawy o podatku dochodowym, ze wszystkimi tego konsekwencjami.

Dodatkowym kuriozum omawianej sytuacji jest fakt, że nie dość, iż przedsiębiorca zobowiązany jest do dobrowolnego prowadzenia ksiąg rachunkowych, to zgodnie z ustawą o rachunkowości firma będzie musiała zawiadomić o tym swój urząd skarbowy (art. 2 ust. 2), choć taki obowiązek (w omawianej sytuacji) nie ciąży na podatniku w świetle przepisów podatkowych.

- art. 2 ust. 1 pkt 2, art. 2 ust. 2, art. 77 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 1546; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
- art. 14 i 24a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1354

Paweł Muż
ekonomista, księgowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA