REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak liczyć przychód zobowiązujący do przejścia z pkpir na pełne księgi rachunkowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W bieżącym roku prawdopodobnie przekroczę „przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych”, zobowiązujące mnie do stosowania ustawy o rachunkowości. Czy przy ustaleniu tych przychodów muszę uwzględniać przychody ze sprzedaży majątku trwałego, wartości niematerialnych i prawnych oraz przychody z umorzonych zobowiązań?

RADA

Wymienione przez Pana przychody nie są uwzględniane przez ustawę o rachunkowości przy liczeniu limitu przejścia z pkpir na księgi rachunkowe. Jednak o przychodach powodujących obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych mówi nie tylko ustawa o rachunkowości, ale także ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawa podatkowa przewiduje znacznie szerszy zakres pojmowania przychodów zobowiązujących do prowadzenia pełnej rachunkowości. W praktyce oznacza to, że jeśli w 2006 r. wyliczone przez Pana „przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych” byłyby niższe niż 800 000 euro (3 186 800 zł), a przychody liczone według ustawy podatkowej wyższe od wskazanej kwoty granicznej (800 000 euro), to będzie Pan zmuszony od 2007 r. do „dobrowolnego” prowadzenia ksiąg rachunkowych. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Ustawa o rachunkowości wskazuje, że:
- osoby fizyczne,
- spółki cywilne osób fizycznych,
- spółki jawne osób fizycznych oraz
- spółki partnerskie
po przekroczeniu w poprzednim roku obrotowym przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych o równowartości w walucie polskiej 800 000 euro są obowiązane do prowadzenia pełnej rachunkowości.

Problem polega na tym, że o obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych mówi nie tylko ustawa o rachunkowości, ale także ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Graniczna kwota 800 000 euro przychodu netto w obu ustawach jest taka sama, ale różnica tkwi w różnym definiowaniu kategorii przychodów netto.

Ustawa o rachunkowości w sposób bezpośredni wskazuje, że przy obliczaniu przychodów netto ze sprzedaży uwzględnia się jedynie:
- przychody netto ze sprzedaży towarów,
- przychody netto ze sprzedaży produktów,
- przychody z operacji finansowych (przychody z udziałów, akcji, papierów wartościowych, zbycia inwestycji i wzrostu ich wartości, z uzyskanych odsetek i dyskonta oraz dodatnich różnic kursowych).
 

Zatem „rachunkowa” definicja przychodów netto ze sprzedaży nie uwzględnia:
- przychodów netto ze sprzedaży materiałów,
- pozostałych przychodów operacyjnych (przychodów ze sprzedaży środków trwałych, środków trwałych w budowie, wartości niematerialnych i prawnych, przychodów z otrzymanych nieodpłatnie aktywów itp.),
- zysków nadzwyczajnych.

Definicja przychodu zawarta w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest znacznie szersza. Wskazuje, że przychody netto to nie tylko przychody ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych, ale także między innymi przychody ze sprzedaży środków trwałych firmy, nieodpłatne świadczenia, umorzone zobowiązania oraz inne zaliczane do pozostałych przychodów operacyjnych, względnie zysków nadzwyczajnych. Zawiera zatem elementy nieuwzględniane przy obliczaniu limitu 800 000 euro w myśl ustawy o rachunkowości. W związku z tymi rozbieżnościami przedsiębiorca może znaleźć się w sytuacji, gdy wyliczone w 2006 r. „przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych” będą niższe niż 800 000 euro, a przychody liczone według ustawy podatkowej będą wyższe od wskazanej kwoty granicznej.

Jedynym rozwiązaniem tego problemu jest „dobrowolne” rozpoczęcie (od pierwszego dnia następnego roku kalendarzowego) prowadzenia ksiąg rachunkowych. Nie jest to sprzeczne z ustawą o rachunkowości, gdyż dopuszcza ona możliwość prowadzenia ksiąg rachunkowych także wtedy, gdy przychody netto za rok poprzedni są niższe od równowartości 800 000 euro.

Przykład

Spółka jawna prowadząca pkpir w 2006 r. zrealizowała przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych w wysokości 3 000 000 zł. W tym czasie zostały także zrealizowane przychody ze sprzedaży środka trwałego w wysokości 150 000 zł oraz zostały umorzone zobowiązania handlowe na kwotę 100 000 zł. Zrealizowane przychody „rachunkowe” są niższe od kwoty 3 186 800 zł (800 000 euro przeliczone według kursu euro z 29 września 2006 r., który był równy 3,9835 zł - tabela kursów średnich NBP, nr 190/A/NBP/2006). Przychody „podatkowe” są wyższe od kwoty granicznej i wynoszą 3 250 000 zł. W związku z tym od 1 stycznia 2007 r. jednostka jest zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Nieotwarcie ksiąg rachunkowych w omawianej sytuacji nie powoduje odpowiedzialności karnej wynikającej z art. 77 ustawy o rachunkowości. Należy jednak wiedzieć, że kontynuowanie prowadzenia w dalszym ciągu księgi przychodów i rozchodów - mimo że pozwala na to ustawa o rachunkowości - mogłoby narazić podatnika na zarzut nieposiadania dokumentacji podatkowej, wymaganej przepisami ustawy o podatku dochodowym, ze wszystkimi tego konsekwencjami.

Dodatkowym kuriozum omawianej sytuacji jest fakt, że nie dość, iż przedsiębiorca zobowiązany jest do dobrowolnego prowadzenia ksiąg rachunkowych, to zgodnie z ustawą o rachunkowości firma będzie musiała zawiadomić o tym swój urząd skarbowy (art. 2 ust. 2), choć taki obowiązek (w omawianej sytuacji) nie ciąży na podatniku w świetle przepisów podatkowych.

- art. 2 ust. 1 pkt 2, art. 2 ust. 2, art. 77 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 1546; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
- art. 14 i 24a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1354

Paweł Muż
ekonomista, księgowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA