REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak liczyć przychód zobowiązujący do przejścia z pkpir na pełne księgi rachunkowe

REKLAMA

W bieżącym roku prawdopodobnie przekroczę „przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych”, zobowiązujące mnie do stosowania ustawy o rachunkowości. Czy przy ustaleniu tych przychodów muszę uwzględniać przychody ze sprzedaży majątku trwałego, wartości niematerialnych i prawnych oraz przychody z umorzonych zobowiązań?

RADA

Wymienione przez Pana przychody nie są uwzględniane przez ustawę o rachunkowości przy liczeniu limitu przejścia z pkpir na księgi rachunkowe. Jednak o przychodach powodujących obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych mówi nie tylko ustawa o rachunkowości, ale także ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawa podatkowa przewiduje znacznie szerszy zakres pojmowania przychodów zobowiązujących do prowadzenia pełnej rachunkowości. W praktyce oznacza to, że jeśli w 2006 r. wyliczone przez Pana „przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych” byłyby niższe niż 800 000 euro (3 186 800 zł), a przychody liczone według ustawy podatkowej wyższe od wskazanej kwoty granicznej (800 000 euro), to będzie Pan zmuszony od 2007 r. do „dobrowolnego” prowadzenia ksiąg rachunkowych. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Ustawa o rachunkowości wskazuje, że:
- osoby fizyczne,
- spółki cywilne osób fizycznych,
- spółki jawne osób fizycznych oraz
- spółki partnerskie
po przekroczeniu w poprzednim roku obrotowym przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych o równowartości w walucie polskiej 800 000 euro są obowiązane do prowadzenia pełnej rachunkowości.

Problem polega na tym, że o obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych mówi nie tylko ustawa o rachunkowości, ale także ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Graniczna kwota 800 000 euro przychodu netto w obu ustawach jest taka sama, ale różnica tkwi w różnym definiowaniu kategorii przychodów netto.

Ustawa o rachunkowości w sposób bezpośredni wskazuje, że przy obliczaniu przychodów netto ze sprzedaży uwzględnia się jedynie:
- przychody netto ze sprzedaży towarów,
- przychody netto ze sprzedaży produktów,
- przychody z operacji finansowych (przychody z udziałów, akcji, papierów wartościowych, zbycia inwestycji i wzrostu ich wartości, z uzyskanych odsetek i dyskonta oraz dodatnich różnic kursowych).
 

Zatem „rachunkowa” definicja przychodów netto ze sprzedaży nie uwzględnia:
- przychodów netto ze sprzedaży materiałów,
- pozostałych przychodów operacyjnych (przychodów ze sprzedaży środków trwałych, środków trwałych w budowie, wartości niematerialnych i prawnych, przychodów z otrzymanych nieodpłatnie aktywów itp.),
- zysków nadzwyczajnych.

Definicja przychodu zawarta w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest znacznie szersza. Wskazuje, że przychody netto to nie tylko przychody ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych, ale także między innymi przychody ze sprzedaży środków trwałych firmy, nieodpłatne świadczenia, umorzone zobowiązania oraz inne zaliczane do pozostałych przychodów operacyjnych, względnie zysków nadzwyczajnych. Zawiera zatem elementy nieuwzględniane przy obliczaniu limitu 800 000 euro w myśl ustawy o rachunkowości. W związku z tymi rozbieżnościami przedsiębiorca może znaleźć się w sytuacji, gdy wyliczone w 2006 r. „przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych” będą niższe niż 800 000 euro, a przychody liczone według ustawy podatkowej będą wyższe od wskazanej kwoty granicznej.

Jedynym rozwiązaniem tego problemu jest „dobrowolne” rozpoczęcie (od pierwszego dnia następnego roku kalendarzowego) prowadzenia ksiąg rachunkowych. Nie jest to sprzeczne z ustawą o rachunkowości, gdyż dopuszcza ona możliwość prowadzenia ksiąg rachunkowych także wtedy, gdy przychody netto za rok poprzedni są niższe od równowartości 800 000 euro.

Przykład

Spółka jawna prowadząca pkpir w 2006 r. zrealizowała przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych w wysokości 3 000 000 zł. W tym czasie zostały także zrealizowane przychody ze sprzedaży środka trwałego w wysokości 150 000 zł oraz zostały umorzone zobowiązania handlowe na kwotę 100 000 zł. Zrealizowane przychody „rachunkowe” są niższe od kwoty 3 186 800 zł (800 000 euro przeliczone według kursu euro z 29 września 2006 r., który był równy 3,9835 zł - tabela kursów średnich NBP, nr 190/A/NBP/2006). Przychody „podatkowe” są wyższe od kwoty granicznej i wynoszą 3 250 000 zł. W związku z tym od 1 stycznia 2007 r. jednostka jest zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Nieotwarcie ksiąg rachunkowych w omawianej sytuacji nie powoduje odpowiedzialności karnej wynikającej z art. 77 ustawy o rachunkowości. Należy jednak wiedzieć, że kontynuowanie prowadzenia w dalszym ciągu księgi przychodów i rozchodów - mimo że pozwala na to ustawa o rachunkowości - mogłoby narazić podatnika na zarzut nieposiadania dokumentacji podatkowej, wymaganej przepisami ustawy o podatku dochodowym, ze wszystkimi tego konsekwencjami.

Dodatkowym kuriozum omawianej sytuacji jest fakt, że nie dość, iż przedsiębiorca zobowiązany jest do dobrowolnego prowadzenia ksiąg rachunkowych, to zgodnie z ustawą o rachunkowości firma będzie musiała zawiadomić o tym swój urząd skarbowy (art. 2 ust. 2), choć taki obowiązek (w omawianej sytuacji) nie ciąży na podatniku w świetle przepisów podatkowych.

- art. 2 ust. 1 pkt 2, art. 2 ust. 2, art. 77 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 1546; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
- art. 14 i 24a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1354

Paweł Muż
ekonomista, księgowy
Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA