REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić podstawę opodatkowania w przypadku czynności nieodpłatnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przekazaliśmy prezent zaprzyjaźnionej firmie z okazji jej jubileuszu. Wartość prezentu zaksięgowaliśmy w koszty reprezentacji i reklamy oraz wystawiliśmy wewnętrzną fakturę VAT. Prezent był wysłany pocztą. Czy koszt wysyłki powiększa podstawę opodatkowania? Jak ustalać podstawę opodatkowania w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług?

RADA

Nie, koszt wysyłki nie powiększa podstawy opodatkowania. Gdy nieodpłatnie świadczą Państwo usługi, podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tej usługi.

UZASADNIENIE

W przypadku czynności odpłatnych, gdy cena świadczenia jest ustalona, zazwyczaj nie ma problemu z ustaleniem podstawy opodatkowania. Problem często powstaje wtedy, gdy towary lub usługi przekazujemy nieodpłatnie.

W tym przypadku przepisy przewidują szczególe zasady ustalania podstawy opodatkowania. Reguluje je art. 29 ust. 10 i 12 ustawy o VAT.

Nieodpłatna dostawa

W przypadku nieodpłatnej dostawy towarów, która podlega opodatkowaniu, jest to cena nabycia towarów. Gdy towary zostały przez nas wytworzone, wtedy podstawą opodatkowania jest koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów. Taka konstrukcja przepisów sprawia jednak problemy interpretacyjne. Prawidłowe ustalenie podstawy opodatkowania jest bardzo ważne, gdyż do tej kwoty naliczamy VAT.

Ustawa nie określa, co należy rozumieć przez cenę nabycia. Należy jednak zwrócić uwagę, iż zasadą jest, że podatku od towarów i usług nie wlicza się do podstawy opodatkowania. Powyższe wynika z ogólnej zasady wyrażonej w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest obrót, a obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Dlatego przez cenę nabycia, o której mowa w cytowanym art. 29 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozumieć cenę netto. Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie Podkarpackiego Urzędu Skarbowego z 19 sierpnia 2005 r. nr PUS.II/443/127/2005/MM, w którym urząd powołuje się bezpośrednio na przepisy VI Dyrektywy, czytamy: „Odnieść się należy także do regulacji zawartej w VI Dyrektywie Rady z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG). Zgodnie z art. 11A ust. 1 lit. b) Dyrektywy w odniesieniu do transakcji opisanych w art. 5 ust. 6 i 7 - wymieniono tam między innymi wykorzystanie przez podatnika dóbr tworzących część majątku jego przedsiębiorstwa dla celów prywatnych jego lub jego pracowników, lub też nieodpłatne ich przekazanie albo użycie ich dla celów innych niż prowadzona przez niego działalność, jeśli podatek od wartości dodanej od powyższych dóbr lub ich części podlegałby w całości lub w części odliczeniu (art. 5 ust. 6 Dyrektywy) - podstawę opodatkowania stanowi cena zakupu towarów lub podobnych towarów, lub gdy cena zakupu nie istnieje - koszt wytworzenia określony w momencie wykonania tych transakcji. Przy czym w ust. 2 lit. a) tegoż artykułu uszczegółowiono i wskazano, iż podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego podatku od wartości dodanej.
Ponadto przyjęcie za podstawę opodatkowania ceny z podatkiem nakładałoby na wydającego towary obowiązek odprowadzenia podatku w kwocie wyższej od kwoty odliczonej, co przeczyłoby zasadzie neutralności podatku.
Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, iż cenę nabycia, o której mowa w powołanym przepisie art. 29 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozumieć jako cenę netto”.

W tym przypadku bierzemy więc pod uwagę tylko cenę, którą nasza firma zapłaciła, kupując - następnie przekazany nieodpłatnie - towar. Będziemy wliczać również koszty związane bezpośrednio z zakupem, takie jak koszty transportu, załadunku, wyładunku, składowania. Obniżamy obrót o rabaty, opusty i inne podobne zmniejszenia. Nie będziemy natomiast wliczać w tym przypadku kosztów związanych z przekazaniem tego towaru, np. transportu. Nie jest to bowiem cena nabycia przekazanego towaru.

Jeszcze większy problem powstaje przy przekazywaniu własnych towarów. Organy podatkowe uznają, że w tym przypadku nie może być brany pod uwagę tylko koszt materiałów zużytych do wyprodukowania przekazanych towarów.

Z powodu braku definicji kosztu wytworzenia organy podatkowe uznają, że należy się posiłkować definicją zawartą w ustawie o rachunkowości (pismo z 29 maja 2006 r. Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty nr III-2/443-15.1/18489/06/PJ).

Ustawa o rachunkowości w przypadku kosztów wytworzenia wyróżnia dwa rodzaje kosztów:
1) związane bezpośrednio z danym produktem - takie jak wartość zużytych materiałów bezpośrednich, koszty pozyskania i przetworzenia związane bezpośrednio z produkcją i inne koszty poniesione w związku z doprowadzeniem produktu do postaci i miejsca, w jakich się znajduje w dniu wyceny;
2) pośrednio związane z wytworzeniem tego produktu - takie jak zmienne pośrednie koszty produkcji oraz tę część stałych pośrednich kosztów produkcji, które odpowiadają poziomowi tych kosztów przy normalnym wykorzystaniu zdolności produkcyjnych.

Jeżeli nie jest możliwe ustalenie kosztu wytworzenia produktu, jego wyceny dokonuje się według ceny sprzedaży netto takiego samego lub podobnego produktu, pomniejszonej o przeciętnie osiągany przy sprzedaży produktów zysk brutto ze sprzedaży, a w przypadku produktu w toku - także z uwzględnieniem stopnia jego przetworzenia.

Do kosztów wytworzenia produktu nie zalicza się kosztów:
- będących konsekwencją niewykorzystanych zdolności produkcyjnych i strat produkcyjnych,
- ogólnego zarządu, które nie są związane z doprowadzaniem produktu do postaci i miejsca, w jakich się znajduje na dzień wyceny,
- magazynowania wyrobów gotowych i półproduktów, chyba że poniesienie tych kosztów jest niezbędne w procesie produkcji,
- kosztów sprzedaży produktów.

Nieodpłatne świadczenie usług

Jeżeli nieodpłatnie świadczymy usługi, które podlegają opodatkowaniu, podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika. Również w tym przypadku brak jest definicji. Dlatego należy wliczyć wszystkie koszty, jakie ponosimy w związku ze świadczeniem usługi, np. koszty dojazdu, telefonów, wynagrodzeń płaconych w związku ze świadczoną usługą. Należy przyjąć zasadę, że wliczamy te wszystkie elementy, które byśmy wliczyli, gdyby usługa była odpłatna, z wyjątkiem prowizji.

Podstawa prawna:
- art. 29 ust. 10 i 12 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Agnieszka Jasiorowska
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT nie jest deregulacją gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

Można przekazać 1,5% podatku rolnego - w 2025 r. pierwszy raz. Są dwie uprawnione organizacje

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych NBP. Już w maju 2025 r. RPP rozpocznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych NBP. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy jest na to czas?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026 - MF pokazało najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i więcej szczegółów

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA