REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić podstawę opodatkowania w przypadku czynności nieodpłatnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przekazaliśmy prezent zaprzyjaźnionej firmie z okazji jej jubileuszu. Wartość prezentu zaksięgowaliśmy w koszty reprezentacji i reklamy oraz wystawiliśmy wewnętrzną fakturę VAT. Prezent był wysłany pocztą. Czy koszt wysyłki powiększa podstawę opodatkowania? Jak ustalać podstawę opodatkowania w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług?

RADA

Nie, koszt wysyłki nie powiększa podstawy opodatkowania. Gdy nieodpłatnie świadczą Państwo usługi, podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tej usługi.

UZASADNIENIE

W przypadku czynności odpłatnych, gdy cena świadczenia jest ustalona, zazwyczaj nie ma problemu z ustaleniem podstawy opodatkowania. Problem często powstaje wtedy, gdy towary lub usługi przekazujemy nieodpłatnie.

W tym przypadku przepisy przewidują szczególe zasady ustalania podstawy opodatkowania. Reguluje je art. 29 ust. 10 i 12 ustawy o VAT.

Nieodpłatna dostawa

W przypadku nieodpłatnej dostawy towarów, która podlega opodatkowaniu, jest to cena nabycia towarów. Gdy towary zostały przez nas wytworzone, wtedy podstawą opodatkowania jest koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów. Taka konstrukcja przepisów sprawia jednak problemy interpretacyjne. Prawidłowe ustalenie podstawy opodatkowania jest bardzo ważne, gdyż do tej kwoty naliczamy VAT.

Ustawa nie określa, co należy rozumieć przez cenę nabycia. Należy jednak zwrócić uwagę, iż zasadą jest, że podatku od towarów i usług nie wlicza się do podstawy opodatkowania. Powyższe wynika z ogólnej zasady wyrażonej w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest obrót, a obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Dlatego przez cenę nabycia, o której mowa w cytowanym art. 29 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozumieć cenę netto. Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie Podkarpackiego Urzędu Skarbowego z 19 sierpnia 2005 r. nr PUS.II/443/127/2005/MM, w którym urząd powołuje się bezpośrednio na przepisy VI Dyrektywy, czytamy: „Odnieść się należy także do regulacji zawartej w VI Dyrektywie Rady z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG). Zgodnie z art. 11A ust. 1 lit. b) Dyrektywy w odniesieniu do transakcji opisanych w art. 5 ust. 6 i 7 - wymieniono tam między innymi wykorzystanie przez podatnika dóbr tworzących część majątku jego przedsiębiorstwa dla celów prywatnych jego lub jego pracowników, lub też nieodpłatne ich przekazanie albo użycie ich dla celów innych niż prowadzona przez niego działalność, jeśli podatek od wartości dodanej od powyższych dóbr lub ich części podlegałby w całości lub w części odliczeniu (art. 5 ust. 6 Dyrektywy) - podstawę opodatkowania stanowi cena zakupu towarów lub podobnych towarów, lub gdy cena zakupu nie istnieje - koszt wytworzenia określony w momencie wykonania tych transakcji. Przy czym w ust. 2 lit. a) tegoż artykułu uszczegółowiono i wskazano, iż podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego podatku od wartości dodanej.
Ponadto przyjęcie za podstawę opodatkowania ceny z podatkiem nakładałoby na wydającego towary obowiązek odprowadzenia podatku w kwocie wyższej od kwoty odliczonej, co przeczyłoby zasadzie neutralności podatku.
Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, iż cenę nabycia, o której mowa w powołanym przepisie art. 29 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozumieć jako cenę netto”.

W tym przypadku bierzemy więc pod uwagę tylko cenę, którą nasza firma zapłaciła, kupując - następnie przekazany nieodpłatnie - towar. Będziemy wliczać również koszty związane bezpośrednio z zakupem, takie jak koszty transportu, załadunku, wyładunku, składowania. Obniżamy obrót o rabaty, opusty i inne podobne zmniejszenia. Nie będziemy natomiast wliczać w tym przypadku kosztów związanych z przekazaniem tego towaru, np. transportu. Nie jest to bowiem cena nabycia przekazanego towaru.

Jeszcze większy problem powstaje przy przekazywaniu własnych towarów. Organy podatkowe uznają, że w tym przypadku nie może być brany pod uwagę tylko koszt materiałów zużytych do wyprodukowania przekazanych towarów.

Z powodu braku definicji kosztu wytworzenia organy podatkowe uznają, że należy się posiłkować definicją zawartą w ustawie o rachunkowości (pismo z 29 maja 2006 r. Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty nr III-2/443-15.1/18489/06/PJ).

Ustawa o rachunkowości w przypadku kosztów wytworzenia wyróżnia dwa rodzaje kosztów:
1) związane bezpośrednio z danym produktem - takie jak wartość zużytych materiałów bezpośrednich, koszty pozyskania i przetworzenia związane bezpośrednio z produkcją i inne koszty poniesione w związku z doprowadzeniem produktu do postaci i miejsca, w jakich się znajduje w dniu wyceny;
2) pośrednio związane z wytworzeniem tego produktu - takie jak zmienne pośrednie koszty produkcji oraz tę część stałych pośrednich kosztów produkcji, które odpowiadają poziomowi tych kosztów przy normalnym wykorzystaniu zdolności produkcyjnych.

Jeżeli nie jest możliwe ustalenie kosztu wytworzenia produktu, jego wyceny dokonuje się według ceny sprzedaży netto takiego samego lub podobnego produktu, pomniejszonej o przeciętnie osiągany przy sprzedaży produktów zysk brutto ze sprzedaży, a w przypadku produktu w toku - także z uwzględnieniem stopnia jego przetworzenia.

Do kosztów wytworzenia produktu nie zalicza się kosztów:
- będących konsekwencją niewykorzystanych zdolności produkcyjnych i strat produkcyjnych,
- ogólnego zarządu, które nie są związane z doprowadzaniem produktu do postaci i miejsca, w jakich się znajduje na dzień wyceny,
- magazynowania wyrobów gotowych i półproduktów, chyba że poniesienie tych kosztów jest niezbędne w procesie produkcji,
- kosztów sprzedaży produktów.

Nieodpłatne świadczenie usług

Jeżeli nieodpłatnie świadczymy usługi, które podlegają opodatkowaniu, podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika. Również w tym przypadku brak jest definicji. Dlatego należy wliczyć wszystkie koszty, jakie ponosimy w związku ze świadczeniem usługi, np. koszty dojazdu, telefonów, wynagrodzeń płaconych w związku ze świadczoną usługą. Należy przyjąć zasadę, że wliczamy te wszystkie elementy, które byśmy wliczyli, gdyby usługa była odpłatna, z wyjątkiem prowizji.

Podstawa prawna:
- art. 29 ust. 10 i 12 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Agnieszka Jasiorowska
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA