REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić podstawę opodatkowania w przypadku czynności nieodpłatnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przekazaliśmy prezent zaprzyjaźnionej firmie z okazji jej jubileuszu. Wartość prezentu zaksięgowaliśmy w koszty reprezentacji i reklamy oraz wystawiliśmy wewnętrzną fakturę VAT. Prezent był wysłany pocztą. Czy koszt wysyłki powiększa podstawę opodatkowania? Jak ustalać podstawę opodatkowania w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług?

RADA

Nie, koszt wysyłki nie powiększa podstawy opodatkowania. Gdy nieodpłatnie świadczą Państwo usługi, podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tej usługi.

UZASADNIENIE

W przypadku czynności odpłatnych, gdy cena świadczenia jest ustalona, zazwyczaj nie ma problemu z ustaleniem podstawy opodatkowania. Problem często powstaje wtedy, gdy towary lub usługi przekazujemy nieodpłatnie.

W tym przypadku przepisy przewidują szczególe zasady ustalania podstawy opodatkowania. Reguluje je art. 29 ust. 10 i 12 ustawy o VAT.

Nieodpłatna dostawa

W przypadku nieodpłatnej dostawy towarów, która podlega opodatkowaniu, jest to cena nabycia towarów. Gdy towary zostały przez nas wytworzone, wtedy podstawą opodatkowania jest koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów. Taka konstrukcja przepisów sprawia jednak problemy interpretacyjne. Prawidłowe ustalenie podstawy opodatkowania jest bardzo ważne, gdyż do tej kwoty naliczamy VAT.

Ustawa nie określa, co należy rozumieć przez cenę nabycia. Należy jednak zwrócić uwagę, iż zasadą jest, że podatku od towarów i usług nie wlicza się do podstawy opodatkowania. Powyższe wynika z ogólnej zasady wyrażonej w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest obrót, a obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Dlatego przez cenę nabycia, o której mowa w cytowanym art. 29 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozumieć cenę netto. Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie Podkarpackiego Urzędu Skarbowego z 19 sierpnia 2005 r. nr PUS.II/443/127/2005/MM, w którym urząd powołuje się bezpośrednio na przepisy VI Dyrektywy, czytamy: „Odnieść się należy także do regulacji zawartej w VI Dyrektywie Rady z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG). Zgodnie z art. 11A ust. 1 lit. b) Dyrektywy w odniesieniu do transakcji opisanych w art. 5 ust. 6 i 7 - wymieniono tam między innymi wykorzystanie przez podatnika dóbr tworzących część majątku jego przedsiębiorstwa dla celów prywatnych jego lub jego pracowników, lub też nieodpłatne ich przekazanie albo użycie ich dla celów innych niż prowadzona przez niego działalność, jeśli podatek od wartości dodanej od powyższych dóbr lub ich części podlegałby w całości lub w części odliczeniu (art. 5 ust. 6 Dyrektywy) - podstawę opodatkowania stanowi cena zakupu towarów lub podobnych towarów, lub gdy cena zakupu nie istnieje - koszt wytworzenia określony w momencie wykonania tych transakcji. Przy czym w ust. 2 lit. a) tegoż artykułu uszczegółowiono i wskazano, iż podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego podatku od wartości dodanej.
Ponadto przyjęcie za podstawę opodatkowania ceny z podatkiem nakładałoby na wydającego towary obowiązek odprowadzenia podatku w kwocie wyższej od kwoty odliczonej, co przeczyłoby zasadzie neutralności podatku.
Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, iż cenę nabycia, o której mowa w powołanym przepisie art. 29 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozumieć jako cenę netto”.

W tym przypadku bierzemy więc pod uwagę tylko cenę, którą nasza firma zapłaciła, kupując - następnie przekazany nieodpłatnie - towar. Będziemy wliczać również koszty związane bezpośrednio z zakupem, takie jak koszty transportu, załadunku, wyładunku, składowania. Obniżamy obrót o rabaty, opusty i inne podobne zmniejszenia. Nie będziemy natomiast wliczać w tym przypadku kosztów związanych z przekazaniem tego towaru, np. transportu. Nie jest to bowiem cena nabycia przekazanego towaru.

Jeszcze większy problem powstaje przy przekazywaniu własnych towarów. Organy podatkowe uznają, że w tym przypadku nie może być brany pod uwagę tylko koszt materiałów zużytych do wyprodukowania przekazanych towarów.

Z powodu braku definicji kosztu wytworzenia organy podatkowe uznają, że należy się posiłkować definicją zawartą w ustawie o rachunkowości (pismo z 29 maja 2006 r. Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty nr III-2/443-15.1/18489/06/PJ).

Ustawa o rachunkowości w przypadku kosztów wytworzenia wyróżnia dwa rodzaje kosztów:
1) związane bezpośrednio z danym produktem - takie jak wartość zużytych materiałów bezpośrednich, koszty pozyskania i przetworzenia związane bezpośrednio z produkcją i inne koszty poniesione w związku z doprowadzeniem produktu do postaci i miejsca, w jakich się znajduje w dniu wyceny;
2) pośrednio związane z wytworzeniem tego produktu - takie jak zmienne pośrednie koszty produkcji oraz tę część stałych pośrednich kosztów produkcji, które odpowiadają poziomowi tych kosztów przy normalnym wykorzystaniu zdolności produkcyjnych.

Jeżeli nie jest możliwe ustalenie kosztu wytworzenia produktu, jego wyceny dokonuje się według ceny sprzedaży netto takiego samego lub podobnego produktu, pomniejszonej o przeciętnie osiągany przy sprzedaży produktów zysk brutto ze sprzedaży, a w przypadku produktu w toku - także z uwzględnieniem stopnia jego przetworzenia.

Do kosztów wytworzenia produktu nie zalicza się kosztów:
- będących konsekwencją niewykorzystanych zdolności produkcyjnych i strat produkcyjnych,
- ogólnego zarządu, które nie są związane z doprowadzaniem produktu do postaci i miejsca, w jakich się znajduje na dzień wyceny,
- magazynowania wyrobów gotowych i półproduktów, chyba że poniesienie tych kosztów jest niezbędne w procesie produkcji,
- kosztów sprzedaży produktów.

Nieodpłatne świadczenie usług

Jeżeli nieodpłatnie świadczymy usługi, które podlegają opodatkowaniu, podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika. Również w tym przypadku brak jest definicji. Dlatego należy wliczyć wszystkie koszty, jakie ponosimy w związku ze świadczeniem usługi, np. koszty dojazdu, telefonów, wynagrodzeń płaconych w związku ze świadczoną usługą. Należy przyjąć zasadę, że wliczamy te wszystkie elementy, które byśmy wliczyli, gdyby usługa była odpłatna, z wyjątkiem prowizji.

Podstawa prawna:
- art. 29 ust. 10 i 12 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Agnieszka Jasiorowska
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ministerstwo Finansów chce zakończyć nadużycia z przedawnieniem podatków. Nowe zasady już w 2026 roku

W nowej wersji projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów chce zlikwidować możliwość zawieszania biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego poprzez wszczęcie postępowania karnego skarbowego. O szczegółach zmian mówi wiceminister finansów Jarosław Neneman.

Stawki podatku od środków transportowych w 2026 roku: Nowe limity już opublikowane

Znamy już nowe górne granice stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok. Większość limitów wzrosła o około 4,5% względem 2025 r. Sprawdź szczegółowe porównanie stawek, terminy płatności oraz zasady ustalania stawek przez gminy. To ważne dla przedsiębiorców i samorządów.

TSUE: Urzędy skarbowe nie mogą automatycznie wykreślać firm z rejestru VAT za zaległości

Przełomowy wyrok TSUE potwierdza, że wykreślenie firmy z rejestru VAT za brak zapłaty podatku nie może odbywać się automatycznie. Fiskus musi najpierw zbadać przyczyny zaległości i zachowanie przedsiębiorcy. Orzeczenie może uchronić tysiące firm przed nieproporcjonalnymi sankcjami i nieodwracalnymi stratami.

Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

REKLAMA

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

REKLAMA

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

REKLAMA