REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób firma, która ma w zakresie działalności usługi hotelowe, ma wystawić fakturę za szkolenie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza firma organizuje szkolenia. Czy mogę wystawić fakturę dla uczestnika szkolenia, który zapłacił z miesięcznym wyprzedzeniem (szkolenie + nocleg) w następujących pozycjach: szkolenie 80.42 zw. i refaktura za usługę hotelową 55.11.10 - 7%? ...
Nasza firma organizuje szkolenia. Czy mogę wystawić fakturę dla uczestnika szkolenia, który zapłacił z miesięcznym wyprzedzeniem (szkolenie + nocleg) w następujących pozycjach: szkolenie 80.42 zw. i refaktura za usługę hotelową 55.11.10 – 7%? Chciałabym zaznaczyć, że fakturę za usługę hotelową firma otrzyma w dniu przeprowadzonego szkolenia. Jeżeli takie postępowanie jest błędne, to czy mogę wystawić fakturę za usługę hotelową ze stawką 7%, jeżeli firma nie prowadzi hotelu, a w KRS ma wpisane w działalności przedsiębiorstwa „Hotele i motele 55.12, 55.11”. Jeżeli jest to błędne rozwiązanie, to jak powinnam wystawić fakturę dla takiego uczestnika?
 
W przypadku oferowania klientowi usługi szkoleniowej, na którą składają się usługi cząstkowe, tj. np. wyżywienie czy zakwaterowanie, błędem jest wydzielanie poszczególnych usług na potrzeby podatku VAT. Całość usługi korzysta ze zwolnienia z podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT i załącznika nr 4 poz. 7 „Usługi w zakresie edukacji”. O sposobie opodatkowania decyduje treść umowy zawartej pomiędzy firmą szkoleniową a zamawiającym usługę.
 
Obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z chwilą wykonania usługi lub przed jej wykonaniem z chwilą otrzymania zapłaty częściowej lub całości należności. Jeżeli wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy o VAT). Uregulowanie dotyczące obowiązku wystawiania faktur w przypadku otrzymania części i całości należności przed wykonaniem usługi zawiera art. 106 ust. 3 ustawy o VAT.
Firma szkoleniowa wystawia faktury na podstawie wymienionych przepisów oraz § 16 i § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zgodnie z zapisami rozporządzenia, jeżeli przed wykonaniem usługi szkolenia otrzymano część lub całość należności, fakturę wystawia się nie później niż 7 dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy usługi.
Jeżeli zatem uczestnik płaci nawet z miesięcznym wyprzedzeniem za wybrane przez siebie szkolenia, wówczas należy wystawić fakturę w dniu otrzymania zapłaty lub 7 dni od tej daty.
Przykład
Cena oferowanego jednodniowego szkolenia wynosi 500 zł.
Termin wykonania usługi (dzień szkolenia) – 15 listopada 2004 r.
Uczestnik A wpłacił 300 zł 29 października 2004 r.
Uczestnik B wpłacił 500 zł w dniu szkolenia.
Uczestnik C wpłacił 200 zł w dniu szkolenia, 300 zł zapłaci 30 listopada.
Obowiązek wystawienia faktury w przypadku:
– uczestnika A – od 29 października do 5 listopada na kwotę 300 zł
– uczestnika B – od 15 do 22 listopada na kwotę 500 zł
– uczestnik C – od 15 do 22 listopada na kwotę 500 zł, gdyż termin drugiej wpłaty po wykonaniu usługi nie ma znaczenia.
Obowiązek podatkowy powstanie w dniu wystawienia faktury, lecz nie później niż w terminie 7 dni od daty otrzymania wpłaty lub wykonania usługi.
Obowiązek wystawienia faktury nie jest uzależniony od otrzymania faktur przez podwykonawców usług dodatkowych wchodzących w całość usługi szkoleniowej, tj. noclegu, wyżywienia, materiałów szkoleniowych. Kalkulacja ceny szkolenia oraz prowadzone rozmowy organizacyjne przez firmę szkoleniową pozwoliły skalkulować koszt szkolenia. Firma zajmująca się organizowaniem szkoleń oferuje swoim kontrahentom usługę szkoleniową. Realizacja zamawianej usługi może składać się z wielu elementów, np. materiałów szkoleniowych, wyżywienia, noclegów. Opodatkowanie tych usług uzależnione jest od treści zawartej między stronami umowy. To umowa zawiera zakres obowiązków i praw obu stron. Jeżeli wynika z niej, że organizator szkolenia w ramach świadczonej usługi szkoleniowej zapewnia noclegi, wyżywienie itp., to wszystkie te usługi składają się na usługę edukacyjną (PKWiU 8042) korzystającą ze zwolnienia z VAT. Nie należy obciążać uczestnika szkolenia osobno za hotel jako refakturowanie. W przypadku jednak, gdy organizator oferuje w cenie szkolenia tylko zorganizowanie sali wykładowej i zapewnienie wykładowcy, wówczas pozostałe usługi, jak np. hotel, będą odrębnie opodatkowane.
Podsumowanie:
• obowiązek wystawienia faktury VAT w terminie 7 dni dotyczy faktur dokumentujących wpłaty przed realizacją usługi oraz faktur dokumentujących wykonaną usługę szkolenia,
• obowiązek wystawienia faktury jako udokumentowania wykonanej usługi szkolenia umożliwia zatem przesuwanie obowiązku podatkowego od momentu realizacji szkolenia przez okres 7 dni,
• przed realizacją szkolenia obowiązek podatkowy oraz obowiązek wystawienia faktury liczymy od dnia zapłaty części lub całości należności,
• po wykonaniu usługi obowiązek podatkowy oraz obowiązek wystawienia faktury liczymy od daty wykonania usługi szkoleniowej.
• art. 19 ust. 1, art. 19 ust. 11, art. 106 ust. 1 i art. 106 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• § 16 i 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2004 r. Nr 97, poz. 971
Anna Wyrzykowska
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA