REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób firma, która ma w zakresie działalności usługi hotelowe, ma wystawić fakturę za szkolenie

REKLAMA

Nasza firma organizuje szkolenia. Czy mogę wystawić fakturę dla uczestnika szkolenia, który zapłacił z miesięcznym wyprzedzeniem (szkolenie + nocleg) w następujących pozycjach: szkolenie 80.42 zw. i refaktura za usługę hotelową 55.11.10 - 7%? ...
Nasza firma organizuje szkolenia. Czy mogę wystawić fakturę dla uczestnika szkolenia, który zapłacił z miesięcznym wyprzedzeniem (szkolenie + nocleg) w następujących pozycjach: szkolenie 80.42 zw. i refaktura za usługę hotelową 55.11.10 – 7%? Chciałabym zaznaczyć, że fakturę za usługę hotelową firma otrzyma w dniu przeprowadzonego szkolenia. Jeżeli takie postępowanie jest błędne, to czy mogę wystawić fakturę za usługę hotelową ze stawką 7%, jeżeli firma nie prowadzi hotelu, a w KRS ma wpisane w działalności przedsiębiorstwa „Hotele i motele 55.12, 55.11”. Jeżeli jest to błędne rozwiązanie, to jak powinnam wystawić fakturę dla takiego uczestnika?
 
W przypadku oferowania klientowi usługi szkoleniowej, na którą składają się usługi cząstkowe, tj. np. wyżywienie czy zakwaterowanie, błędem jest wydzielanie poszczególnych usług na potrzeby podatku VAT. Całość usługi korzysta ze zwolnienia z podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT i załącznika nr 4 poz. 7 „Usługi w zakresie edukacji”. O sposobie opodatkowania decyduje treść umowy zawartej pomiędzy firmą szkoleniową a zamawiającym usługę.
 
Obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z chwilą wykonania usługi lub przed jej wykonaniem z chwilą otrzymania zapłaty częściowej lub całości należności. Jeżeli wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy o VAT). Uregulowanie dotyczące obowiązku wystawiania faktur w przypadku otrzymania części i całości należności przed wykonaniem usługi zawiera art. 106 ust. 3 ustawy o VAT.
Firma szkoleniowa wystawia faktury na podstawie wymienionych przepisów oraz § 16 i § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zgodnie z zapisami rozporządzenia, jeżeli przed wykonaniem usługi szkolenia otrzymano część lub całość należności, fakturę wystawia się nie później niż 7 dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy usługi.
Jeżeli zatem uczestnik płaci nawet z miesięcznym wyprzedzeniem za wybrane przez siebie szkolenia, wówczas należy wystawić fakturę w dniu otrzymania zapłaty lub 7 dni od tej daty.
Przykład
Cena oferowanego jednodniowego szkolenia wynosi 500 zł.
Termin wykonania usługi (dzień szkolenia) – 15 listopada 2004 r.
Uczestnik A wpłacił 300 zł 29 października 2004 r.
Uczestnik B wpłacił 500 zł w dniu szkolenia.
Uczestnik C wpłacił 200 zł w dniu szkolenia, 300 zł zapłaci 30 listopada.
Obowiązek wystawienia faktury w przypadku:
– uczestnika A – od 29 października do 5 listopada na kwotę 300 zł
– uczestnika B – od 15 do 22 listopada na kwotę 500 zł
– uczestnik C – od 15 do 22 listopada na kwotę 500 zł, gdyż termin drugiej wpłaty po wykonaniu usługi nie ma znaczenia.
Obowiązek podatkowy powstanie w dniu wystawienia faktury, lecz nie później niż w terminie 7 dni od daty otrzymania wpłaty lub wykonania usługi.
Obowiązek wystawienia faktury nie jest uzależniony od otrzymania faktur przez podwykonawców usług dodatkowych wchodzących w całość usługi szkoleniowej, tj. noclegu, wyżywienia, materiałów szkoleniowych. Kalkulacja ceny szkolenia oraz prowadzone rozmowy organizacyjne przez firmę szkoleniową pozwoliły skalkulować koszt szkolenia. Firma zajmująca się organizowaniem szkoleń oferuje swoim kontrahentom usługę szkoleniową. Realizacja zamawianej usługi może składać się z wielu elementów, np. materiałów szkoleniowych, wyżywienia, noclegów. Opodatkowanie tych usług uzależnione jest od treści zawartej między stronami umowy. To umowa zawiera zakres obowiązków i praw obu stron. Jeżeli wynika z niej, że organizator szkolenia w ramach świadczonej usługi szkoleniowej zapewnia noclegi, wyżywienie itp., to wszystkie te usługi składają się na usługę edukacyjną (PKWiU 8042) korzystającą ze zwolnienia z VAT. Nie należy obciążać uczestnika szkolenia osobno za hotel jako refakturowanie. W przypadku jednak, gdy organizator oferuje w cenie szkolenia tylko zorganizowanie sali wykładowej i zapewnienie wykładowcy, wówczas pozostałe usługi, jak np. hotel, będą odrębnie opodatkowane.
Podsumowanie:
• obowiązek wystawienia faktury VAT w terminie 7 dni dotyczy faktur dokumentujących wpłaty przed realizacją usługi oraz faktur dokumentujących wykonaną usługę szkolenia,
• obowiązek wystawienia faktury jako udokumentowania wykonanej usługi szkolenia umożliwia zatem przesuwanie obowiązku podatkowego od momentu realizacji szkolenia przez okres 7 dni,
• przed realizacją szkolenia obowiązek podatkowy oraz obowiązek wystawienia faktury liczymy od dnia zapłaty części lub całości należności,
• po wykonaniu usługi obowiązek podatkowy oraz obowiązek wystawienia faktury liczymy od daty wykonania usługi szkoleniowej.
• art. 19 ust. 1, art. 19 ust. 11, art. 106 ust. 1 i art. 106 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• § 16 i 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2004 r. Nr 97, poz. 971
Anna Wyrzykowska
doradca podatkowy


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA