REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób firma, która ma w zakresie działalności usługi hotelowe, ma wystawić fakturę za szkolenie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza firma organizuje szkolenia. Czy mogę wystawić fakturę dla uczestnika szkolenia, który zapłacił z miesięcznym wyprzedzeniem (szkolenie + nocleg) w następujących pozycjach: szkolenie 80.42 zw. i refaktura za usługę hotelową 55.11.10 - 7%? ...
Nasza firma organizuje szkolenia. Czy mogę wystawić fakturę dla uczestnika szkolenia, który zapłacił z miesięcznym wyprzedzeniem (szkolenie + nocleg) w następujących pozycjach: szkolenie 80.42 zw. i refaktura za usługę hotelową 55.11.10 – 7%? Chciałabym zaznaczyć, że fakturę za usługę hotelową firma otrzyma w dniu przeprowadzonego szkolenia. Jeżeli takie postępowanie jest błędne, to czy mogę wystawić fakturę za usługę hotelową ze stawką 7%, jeżeli firma nie prowadzi hotelu, a w KRS ma wpisane w działalności przedsiębiorstwa „Hotele i motele 55.12, 55.11”. Jeżeli jest to błędne rozwiązanie, to jak powinnam wystawić fakturę dla takiego uczestnika?
 
W przypadku oferowania klientowi usługi szkoleniowej, na którą składają się usługi cząstkowe, tj. np. wyżywienie czy zakwaterowanie, błędem jest wydzielanie poszczególnych usług na potrzeby podatku VAT. Całość usługi korzysta ze zwolnienia z podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT i załącznika nr 4 poz. 7 „Usługi w zakresie edukacji”. O sposobie opodatkowania decyduje treść umowy zawartej pomiędzy firmą szkoleniową a zamawiającym usługę.
 
Obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z chwilą wykonania usługi lub przed jej wykonaniem z chwilą otrzymania zapłaty częściowej lub całości należności. Jeżeli wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy o VAT). Uregulowanie dotyczące obowiązku wystawiania faktur w przypadku otrzymania części i całości należności przed wykonaniem usługi zawiera art. 106 ust. 3 ustawy o VAT.
Firma szkoleniowa wystawia faktury na podstawie wymienionych przepisów oraz § 16 i § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zgodnie z zapisami rozporządzenia, jeżeli przed wykonaniem usługi szkolenia otrzymano część lub całość należności, fakturę wystawia się nie później niż 7 dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy usługi.
Jeżeli zatem uczestnik płaci nawet z miesięcznym wyprzedzeniem za wybrane przez siebie szkolenia, wówczas należy wystawić fakturę w dniu otrzymania zapłaty lub 7 dni od tej daty.
Przykład
Cena oferowanego jednodniowego szkolenia wynosi 500 zł.
Termin wykonania usługi (dzień szkolenia) – 15 listopada 2004 r.
Uczestnik A wpłacił 300 zł 29 października 2004 r.
Uczestnik B wpłacił 500 zł w dniu szkolenia.
Uczestnik C wpłacił 200 zł w dniu szkolenia, 300 zł zapłaci 30 listopada.
Obowiązek wystawienia faktury w przypadku:
– uczestnika A – od 29 października do 5 listopada na kwotę 300 zł
– uczestnika B – od 15 do 22 listopada na kwotę 500 zł
– uczestnik C – od 15 do 22 listopada na kwotę 500 zł, gdyż termin drugiej wpłaty po wykonaniu usługi nie ma znaczenia.
Obowiązek podatkowy powstanie w dniu wystawienia faktury, lecz nie później niż w terminie 7 dni od daty otrzymania wpłaty lub wykonania usługi.
Obowiązek wystawienia faktury nie jest uzależniony od otrzymania faktur przez podwykonawców usług dodatkowych wchodzących w całość usługi szkoleniowej, tj. noclegu, wyżywienia, materiałów szkoleniowych. Kalkulacja ceny szkolenia oraz prowadzone rozmowy organizacyjne przez firmę szkoleniową pozwoliły skalkulować koszt szkolenia. Firma zajmująca się organizowaniem szkoleń oferuje swoim kontrahentom usługę szkoleniową. Realizacja zamawianej usługi może składać się z wielu elementów, np. materiałów szkoleniowych, wyżywienia, noclegów. Opodatkowanie tych usług uzależnione jest od treści zawartej między stronami umowy. To umowa zawiera zakres obowiązków i praw obu stron. Jeżeli wynika z niej, że organizator szkolenia w ramach świadczonej usługi szkoleniowej zapewnia noclegi, wyżywienie itp., to wszystkie te usługi składają się na usługę edukacyjną (PKWiU 8042) korzystającą ze zwolnienia z VAT. Nie należy obciążać uczestnika szkolenia osobno za hotel jako refakturowanie. W przypadku jednak, gdy organizator oferuje w cenie szkolenia tylko zorganizowanie sali wykładowej i zapewnienie wykładowcy, wówczas pozostałe usługi, jak np. hotel, będą odrębnie opodatkowane.
Podsumowanie:
• obowiązek wystawienia faktury VAT w terminie 7 dni dotyczy faktur dokumentujących wpłaty przed realizacją usługi oraz faktur dokumentujących wykonaną usługę szkolenia,
• obowiązek wystawienia faktury jako udokumentowania wykonanej usługi szkolenia umożliwia zatem przesuwanie obowiązku podatkowego od momentu realizacji szkolenia przez okres 7 dni,
• przed realizacją szkolenia obowiązek podatkowy oraz obowiązek wystawienia faktury liczymy od dnia zapłaty części lub całości należności,
• po wykonaniu usługi obowiązek podatkowy oraz obowiązek wystawienia faktury liczymy od daty wykonania usługi szkoleniowej.
• art. 19 ust. 1, art. 19 ust. 11, art. 106 ust. 1 i art. 106 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• § 16 i 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2004 r. Nr 97, poz. 971
Anna Wyrzykowska
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA