REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób ewidencjonować sprzedaż towarów w opakowaniach zwrotnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadząc sklep spożywczy sprzedaję w formie kaucji opakowania (butelki). Część tych opakowań nie wraca do sklepu. Po pewnym czasie pozostają mi puste transportery, które zwracam hurtowni i w tym momencie jestem obowiązany dopłacić VAT do brakujących butelek. Czy ja sprzedając butelki też mam od klientów pobierać VAT, gdyż w tym momencie to już jest towar, a nie opakowanie? Jeżeli tak, to jak postępować z paragonami o wartości ujemnej - zwrot opakowań?
Przepisy nie wskazują sposobu postępowania w takim przypadku. Należy uznać, że podatnik ma prawo stosować jedną z wymienionych w uzasadnieniu metod, przy czym pamiętać należy, że wybór metody nie może prowadzić do zaniżenia zobowiązania podatkowego.
 
Zasady rozliczania sprzedaży towaru w opakowaniu zwrotnym regulują przepisy § 22 rozporządzenia o fakturach. Z przepisów tych wynika, że jeżeli podatnik sprzedał towar w opakowaniu zwrotnym, pobierając lub określając w umowie za to opakowanie kaucję, wartości opakowania nie uwzględnia się w treści faktury dokumentującej sprzedaż. Fakturę dokumentującą kwotę należności z tytułu niezwrócenia przez odbiorcę opakowań, o których mowa w ust. 1, wystawia się nie później niż 7 dnia po dniu, w którym umowa przewidywała zwrot opakowań. Jeżeli w umowie nie określono daty zwrotu opakowań, fakturę wystawia się nie później niż 60 dnia od dnia wydania opakowań.
Przepisy te dotyczą jednak wyłącznie sprzedaży „fakturowej”. W przypadku sprzedaży osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej (sprzedaży detalicznej) faktury są wystawiane wyjątkowo. Dlatego też przepisy § 22 rozporządzenia o fakturach mają w tych przypadkach znikome zastosowanie.
Jednocześnie żadne inne przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, ani też przepisy rozporządzeń wykonawczych, nie zawierają szczególnych uregulowań dotyczących sprzedaży towarów w opakowaniach zwrotnych. Rodzi to istotne wątpliwości podatników co do prawidłowego postępowania w powyższej sytuacji. Warto wskazać, że na gruncie poprzednio obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym spotkać się można było z czterema sposobami postępowania:
• wydanie za kaucją i zwrot opakowań nie był ewidencjonowany w kasie rejestrującej, lecz dokonywane to było bez ewidencji,
• obrót opakowaniami był ewidencjonowany w kasie rejestrującej, lecz poza fiskalnymi funkcjami kasy,
• wydanie opakowań kaucjonowanych było ewidencjonowane jako sprzedaż zwolniona od podatku (obecnie przepisy nie przewidują zwolnienia od podatku, a w konsekwencji wszelki obrót opakowaniami zwrotnymi podlega opodatkowaniu stawką 22%),
• wydanie opakowań kaucjonowanych było ewidencjonowane jako sprzedaż zwolniona od podatku, przy czym kwoty uzyskiwane z tego tytułu były ewidencjonowane w kasie pod odpowiednim kodem, co pozwalało na wyodrębnienie tych kwot i pomniejszenie kwoty obrotu.
Analiza wyjaśnień udzielanych przez organy podatkowe na gruncie obecnie obowiązującej ustawy wskazuje, że organy te generalnie zalecają podatnikom, aby obrotu z tytułu kaucji za opakowania zwrotne nie uwzględniali w obrocie i nie ewidencjonowali za pomocą kas fiskalnych (pismo Naczelnika II Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z 14 lipca 2004 r., nr II US II/443/64/2004 i Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sanoku z 19 lipca 2004 r., nr US-PP/443/18/04).
W odpowiedziach swych organy te jednak nie uwzględniają faktu, że bardzo często opakowania, za które pobierana jest kaucja, nie wracają do sprzedawcy. Dlatego postępowanie takie należy doradzić jedynie w przypadkach, gdy sprzedaż towarów w opakowaniach odbywa się w celu ich konsumpcji „na miejscu”. W pozostałych przypadkach bardziej praktyczne wydaje się potraktowanie sprzedaży opakowań jako zwykłej dostawy opakowań. Przyjęcie tego sposobu postępowania oznacza, że u podatnika dokonującego sprzedaży towaru w opakowaniu zwrotnym dochodzi do sprzedaży:
• towaru głównego (opodatkowanego stawką właściwą dla danego towaru), oraz
• opakowania zwrotnego (opodatkowanego stawką 22%).
Zaletą takiego sposobu postępowania jest jego przejrzystość i klarowność. Pozwala to na uniknięcie wątpliwości związanych ze sposobem postępowania w sytuacji, gdy butelka, za którą została pobrana kaucja, nie zostanie zwrócona oraz nie budzi wątpliwości co do sposobu prowadzenia przez podatnika ewidencji. W takim przypadku dokumentowanie zwrotu opakowań powinno następować poprzez wystawienie paragonu o wartości ujemnej. Zaewidencjonowanie w kasie fiskalnej takiego zwrotu należy uznać za wystarczający sposób udokumentowania zwrotu opakowania.
• art. 106 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• § 22 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 971
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA