REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób ewidencjonować sprzedaż towarów w opakowaniach zwrotnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadząc sklep spożywczy sprzedaję w formie kaucji opakowania (butelki). Część tych opakowań nie wraca do sklepu. Po pewnym czasie pozostają mi puste transportery, które zwracam hurtowni i w tym momencie jestem obowiązany dopłacić VAT do brakujących butelek. Czy ja sprzedając butelki też mam od klientów pobierać VAT, gdyż w tym momencie to już jest towar, a nie opakowanie? Jeżeli tak, to jak postępować z paragonami o wartości ujemnej - zwrot opakowań?
Przepisy nie wskazują sposobu postępowania w takim przypadku. Należy uznać, że podatnik ma prawo stosować jedną z wymienionych w uzasadnieniu metod, przy czym pamiętać należy, że wybór metody nie może prowadzić do zaniżenia zobowiązania podatkowego.
 
Zasady rozliczania sprzedaży towaru w opakowaniu zwrotnym regulują przepisy § 22 rozporządzenia o fakturach. Z przepisów tych wynika, że jeżeli podatnik sprzedał towar w opakowaniu zwrotnym, pobierając lub określając w umowie za to opakowanie kaucję, wartości opakowania nie uwzględnia się w treści faktury dokumentującej sprzedaż. Fakturę dokumentującą kwotę należności z tytułu niezwrócenia przez odbiorcę opakowań, o których mowa w ust. 1, wystawia się nie później niż 7 dnia po dniu, w którym umowa przewidywała zwrot opakowań. Jeżeli w umowie nie określono daty zwrotu opakowań, fakturę wystawia się nie później niż 60 dnia od dnia wydania opakowań.
Przepisy te dotyczą jednak wyłącznie sprzedaży „fakturowej”. W przypadku sprzedaży osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej (sprzedaży detalicznej) faktury są wystawiane wyjątkowo. Dlatego też przepisy § 22 rozporządzenia o fakturach mają w tych przypadkach znikome zastosowanie.
Jednocześnie żadne inne przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, ani też przepisy rozporządzeń wykonawczych, nie zawierają szczególnych uregulowań dotyczących sprzedaży towarów w opakowaniach zwrotnych. Rodzi to istotne wątpliwości podatników co do prawidłowego postępowania w powyższej sytuacji. Warto wskazać, że na gruncie poprzednio obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym spotkać się można było z czterema sposobami postępowania:
• wydanie za kaucją i zwrot opakowań nie był ewidencjonowany w kasie rejestrującej, lecz dokonywane to było bez ewidencji,
• obrót opakowaniami był ewidencjonowany w kasie rejestrującej, lecz poza fiskalnymi funkcjami kasy,
• wydanie opakowań kaucjonowanych było ewidencjonowane jako sprzedaż zwolniona od podatku (obecnie przepisy nie przewidują zwolnienia od podatku, a w konsekwencji wszelki obrót opakowaniami zwrotnymi podlega opodatkowaniu stawką 22%),
• wydanie opakowań kaucjonowanych było ewidencjonowane jako sprzedaż zwolniona od podatku, przy czym kwoty uzyskiwane z tego tytułu były ewidencjonowane w kasie pod odpowiednim kodem, co pozwalało na wyodrębnienie tych kwot i pomniejszenie kwoty obrotu.
Analiza wyjaśnień udzielanych przez organy podatkowe na gruncie obecnie obowiązującej ustawy wskazuje, że organy te generalnie zalecają podatnikom, aby obrotu z tytułu kaucji za opakowania zwrotne nie uwzględniali w obrocie i nie ewidencjonowali za pomocą kas fiskalnych (pismo Naczelnika II Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z 14 lipca 2004 r., nr II US II/443/64/2004 i Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sanoku z 19 lipca 2004 r., nr US-PP/443/18/04).
W odpowiedziach swych organy te jednak nie uwzględniają faktu, że bardzo często opakowania, za które pobierana jest kaucja, nie wracają do sprzedawcy. Dlatego postępowanie takie należy doradzić jedynie w przypadkach, gdy sprzedaż towarów w opakowaniach odbywa się w celu ich konsumpcji „na miejscu”. W pozostałych przypadkach bardziej praktyczne wydaje się potraktowanie sprzedaży opakowań jako zwykłej dostawy opakowań. Przyjęcie tego sposobu postępowania oznacza, że u podatnika dokonującego sprzedaży towaru w opakowaniu zwrotnym dochodzi do sprzedaży:
• towaru głównego (opodatkowanego stawką właściwą dla danego towaru), oraz
• opakowania zwrotnego (opodatkowanego stawką 22%).
Zaletą takiego sposobu postępowania jest jego przejrzystość i klarowność. Pozwala to na uniknięcie wątpliwości związanych ze sposobem postępowania w sytuacji, gdy butelka, za którą została pobrana kaucja, nie zostanie zwrócona oraz nie budzi wątpliwości co do sposobu prowadzenia przez podatnika ewidencji. W takim przypadku dokumentowanie zwrotu opakowań powinno następować poprzez wystawienie paragonu o wartości ujemnej. Zaewidencjonowanie w kasie fiskalnej takiego zwrotu należy uznać za wystarczający sposób udokumentowania zwrotu opakowania.
• art. 106 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• § 22 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 971
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

REKLAMA

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA