REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób ewidencjonować sprzedaż towarów w opakowaniach zwrotnych

REKLAMA

Prowadząc sklep spożywczy sprzedaję w formie kaucji opakowania (butelki). Część tych opakowań nie wraca do sklepu. Po pewnym czasie pozostają mi puste transportery, które zwracam hurtowni i w tym momencie jestem obowiązany dopłacić VAT do brakujących butelek. Czy ja sprzedając butelki też mam od klientów pobierać VAT, gdyż w tym momencie to już jest towar, a nie opakowanie? Jeżeli tak, to jak postępować z paragonami o wartości ujemnej - zwrot opakowań?
Przepisy nie wskazują sposobu postępowania w takim przypadku. Należy uznać, że podatnik ma prawo stosować jedną z wymienionych w uzasadnieniu metod, przy czym pamiętać należy, że wybór metody nie może prowadzić do zaniżenia zobowiązania podatkowego.
 
Zasady rozliczania sprzedaży towaru w opakowaniu zwrotnym regulują przepisy § 22 rozporządzenia o fakturach. Z przepisów tych wynika, że jeżeli podatnik sprzedał towar w opakowaniu zwrotnym, pobierając lub określając w umowie za to opakowanie kaucję, wartości opakowania nie uwzględnia się w treści faktury dokumentującej sprzedaż. Fakturę dokumentującą kwotę należności z tytułu niezwrócenia przez odbiorcę opakowań, o których mowa w ust. 1, wystawia się nie później niż 7 dnia po dniu, w którym umowa przewidywała zwrot opakowań. Jeżeli w umowie nie określono daty zwrotu opakowań, fakturę wystawia się nie później niż 60 dnia od dnia wydania opakowań.
Przepisy te dotyczą jednak wyłącznie sprzedaży „fakturowej”. W przypadku sprzedaży osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej (sprzedaży detalicznej) faktury są wystawiane wyjątkowo. Dlatego też przepisy § 22 rozporządzenia o fakturach mają w tych przypadkach znikome zastosowanie.
Jednocześnie żadne inne przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, ani też przepisy rozporządzeń wykonawczych, nie zawierają szczególnych uregulowań dotyczących sprzedaży towarów w opakowaniach zwrotnych. Rodzi to istotne wątpliwości podatników co do prawidłowego postępowania w powyższej sytuacji. Warto wskazać, że na gruncie poprzednio obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym spotkać się można było z czterema sposobami postępowania:
• wydanie za kaucją i zwrot opakowań nie był ewidencjonowany w kasie rejestrującej, lecz dokonywane to było bez ewidencji,
• obrót opakowaniami był ewidencjonowany w kasie rejestrującej, lecz poza fiskalnymi funkcjami kasy,
• wydanie opakowań kaucjonowanych było ewidencjonowane jako sprzedaż zwolniona od podatku (obecnie przepisy nie przewidują zwolnienia od podatku, a w konsekwencji wszelki obrót opakowaniami zwrotnymi podlega opodatkowaniu stawką 22%),
• wydanie opakowań kaucjonowanych było ewidencjonowane jako sprzedaż zwolniona od podatku, przy czym kwoty uzyskiwane z tego tytułu były ewidencjonowane w kasie pod odpowiednim kodem, co pozwalało na wyodrębnienie tych kwot i pomniejszenie kwoty obrotu.
Analiza wyjaśnień udzielanych przez organy podatkowe na gruncie obecnie obowiązującej ustawy wskazuje, że organy te generalnie zalecają podatnikom, aby obrotu z tytułu kaucji za opakowania zwrotne nie uwzględniali w obrocie i nie ewidencjonowali za pomocą kas fiskalnych (pismo Naczelnika II Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z 14 lipca 2004 r., nr II US II/443/64/2004 i Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sanoku z 19 lipca 2004 r., nr US-PP/443/18/04).
W odpowiedziach swych organy te jednak nie uwzględniają faktu, że bardzo często opakowania, za które pobierana jest kaucja, nie wracają do sprzedawcy. Dlatego postępowanie takie należy doradzić jedynie w przypadkach, gdy sprzedaż towarów w opakowaniach odbywa się w celu ich konsumpcji „na miejscu”. W pozostałych przypadkach bardziej praktyczne wydaje się potraktowanie sprzedaży opakowań jako zwykłej dostawy opakowań. Przyjęcie tego sposobu postępowania oznacza, że u podatnika dokonującego sprzedaży towaru w opakowaniu zwrotnym dochodzi do sprzedaży:
• towaru głównego (opodatkowanego stawką właściwą dla danego towaru), oraz
• opakowania zwrotnego (opodatkowanego stawką 22%).
Zaletą takiego sposobu postępowania jest jego przejrzystość i klarowność. Pozwala to na uniknięcie wątpliwości związanych ze sposobem postępowania w sytuacji, gdy butelka, za którą została pobrana kaucja, nie zostanie zwrócona oraz nie budzi wątpliwości co do sposobu prowadzenia przez podatnika ewidencji. W takim przypadku dokumentowanie zwrotu opakowań powinno następować poprzez wystawienie paragonu o wartości ujemnej. Zaewidencjonowanie w kasie fiskalnej takiego zwrotu należy uznać za wystarczający sposób udokumentowania zwrotu opakowania.
• art. 106 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• § 22 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 971
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

REKLAMA

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

Posiłki udostępniane dla współpracowników (np. zleceniobiorców, samozatrudnionych) można ująć w kosztach podatkowych

Koszt podatkowy mogą stanowić wydatki na posiłki ponoszone nie tylko dla pracowników, lecz również dla współpracowników, z którymi zawierane są umowy cywilnoprawne (umowa zlecenia, umowa o dzieło, kontrakt B2B). Dopiero 11 października 2024 r. opublikowane zostało pismo Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z 21 lipca 2021 r. zmieniające z urzędu niekorzystną dla podatnika indywidualną interpretację podatkową Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 czerwca 2020 r. w tej sprawie - w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków ponoszonych na zakup artykułów spożywczych. To był początek utrwalonej już dziś linii interpretacyjnej dotyczącej zarówno podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), jak i podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT).

REKLAMA

Logistyka boi się geopolityki i cyberataków, ale tylko 32 proc. firm ma plan kryzysowy

Co trzeci manager zarządzający logistyką i dostawami za największe zagrożenie dla prowadzonych operacji uważa napięcia geopolityczne, a co czwarty wskazuje na cyberbezpieczeństwo. Obserwujemy wzrost start finansowych wynikających z naruszeń biznesowych systemów teleinformatycznych, ale większość firm przyznaje, że nie jest przygotowana na potencjalne kryzysy. Pomóc ma digitalizacja, ale ona także generuje zagrożenia.

Dyrektywa o jawności wynagrodzeń: Pracodawcy, którzy nie zaczną działać już teraz, mogą zmierzyć się z kosztownymi konsekwencjami

Od 2026 roku firmy zatrudniające ponad 150 pracowników będą musiały raportować dane o wynagrodzeniach, ujawniając lukę płacową między płciami. Nowe przepisy wymuszają dokładne audyty struktury stanowisk i wynagrodzeń. Pracodawcy, którzy nie zaczną działać już teraz, mogą zmierzyć się z kosztownymi konsekwencjami. Czy Twoja firma jest gotowa na taką rewolucję?

REKLAMA