REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować odprawę emerytalną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka wypłaca pracownikowi odprawę emerytalną. Do jakiego rodzaju kosztów powinno się ją zaliczyć?


rada


Odprawa emerytalna stanowi świadczenie na rzecz pracowników wynikające z przepisów prawa pracy. W związku z tym, że stanowi ona składnik wynagrodzenia zaliczana jest do kosztów działalności operacyjnej jednostki.


uzasadnienie


Odprawa emerytalna jest świadczeniem przysługującym każdemu pracownikowi, z którym został rozwiązany stosunek pracy w związku z przejściem na emeryturę. Świadczenie to jest "jednorazowe" i pracownik, który je otrzymał, nie może ponownie nabyć do niego prawa.


Informację o wypłaceniu odprawy emerytalnej umieszcza się w świadectwie pracy.


Odprawa emerytalna jest świadczeniem uregulowanym w Kodeksie pracy i wpływa na uprawnienia pracownicze. Minimalna wysokość odprawy nie może być niższa od jednomiesięcznego wynagrodzenia otrzymywanego przez pracownika.


Korzystniejsza wysokość odprawy może być uregulowana w przepisach obowiązujących w danej branży lub w szczegółowych uregulowaniach wewnątrzzakładowych.


Jeśli w jednostce przewidziane są korzystniejsze zasady wypłacania odpraw, wówczas stosuje się uregulowania zakładowe.


Uwaga!

Od odprawy emerytalnej jednostka nie odprowadza składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, ale ustala zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.


Warto zwrócić uwagę na bilans, gdzie w pasywach znajduje się pozycja B.I.2 "Rezerwa na świadczenia emerytalne i podobne". Oznacza to, że w tej pozycji wykazuje się utworzone rezerwy na wszystkie należne pracownikom z mocy prawa istotne dla wyniku jednostki świadczenia pracownicze, m.in. rezerwy na świadczenia emerytalne i nagrody jubileuszowe. Tworzenie rezerwy na świadczenia emerytalne jest zasadne, gdy z przepisów prawa, układu pracy lub umów o pracę jednoznacznie wynika, że na pracodawcy spoczywa prawny obowiązek wykonania takiego świadczenia i wysokość tego świadczenia jest istotna.


Jeżeli ich kwota nie jest istotna lub ponoszone koszty świadczenia kształtują się w danych okresach w podobnej wysokości i nie wykazują dużych zmian, można nie tworzyć rezerwy na świadczenia pracownicze.


Jeśli jednak układ lub umowa z pracownikami zapewnia o wiele korzystniejsze świadczenia w razie przejścia na emeryturę, to należy tworzyć rezerwę z tytułu świadczeń emerytalnych.


Rezerwę na odprawy emerytalne ewidencjonuje się na koncie "Bierne rozliczenia międzyokresowe - rezerwa na przewidywane koszty odpraw emerytalnych" w korespondencji z kontami, w przypadku:

- ewidencji kosztów tylko w zespole 4 - "Rozliczenie kosztów",

- ewidencji kosztów zarówno w zespole 4 i 5 - odpowiednie konto zespołu 5.


Przykład


Spółka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5, a rachunek zysków i strat sporządza w wariancie klkulacyjnym . W okresie sprawozdawczym dokonała następujących zapisów w księgach rachunkowych:


Ewidencja księgowa

1. Utworzenie rezerwy na odprawy emerytalne w wiarygodnie oszacowanej wielkości, ale jeszcze nieponiesione:

Wn konto zespołu 5 10 000

Ma "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów" 10 000

2. Naliczenie listy płac dotyczącej odprawy emerytalnej w wartości brutto - 4000 zł:

Wn "Wynagrodzenia" 4 000

Ma "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń" 4 000

3. Przeniesienie kosztów na konta zespołu 5:

Wn konto zespołu 5 4 000

Ma "Rozliczenie kosztów" 4 000

4. Potrącony w formie zaliczki podatek dochodowy:

Wn "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń" 760

Ma "Rozrachunki publicznoprawne" 760

5. Przelew świadczenia na rachunek bankowy pracownika:

Wn "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń" 3 240

Ma "Rachunek bieżący" 3 240

6. Rozliczenie kosztów pokrytych rezerwą:

Wn "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów" 4 000

Ma konto zespołu 5 4 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:
- art. 39 ust. 2 pkt 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 921 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1587


Joanna Gawrońska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA