REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać transakcje uwzględniające rabaty

REKLAMA

Nasza spółka ma zamiar zwrócić kontrahentowi wydatek, jaki poniósł na opłatę wjazdową. Zwrotu chcemy dokonać w postaci zwiększonego rabatu. Jakie są formy rabatu i jak należy go ująć w księgach?


rada


Dostawca towaru, uwzględniając większy rabat, zmniejsza tym samym kwotę do zapłaty za sprzedany towar. Rozliczenie poniesionej opłaty nie powinno się odbywać kosztem zwiększonego rabatu. Są to dwie odrębne transakcje, które powinny znaleźć odzwierciedlenie w księgach.


uzasadnienie


Sytuacje, gdy sprzedawcy zmniejszają wartość sprzedawanych towarów, produktów, zdarzają się dosyć często. Ze względu na silną konkurencję jednostki zmuszone są do walki o klienta. Próbują przyciągnąć go do siebie poprzez udzielanie rabatów, a tym samym uatrakcyjnienie swojej oferty. Rabat związany jest z konkretnymi zachowaniami konsumenckimi, np. stała współpraca między firmami, przekroczenie określonego obrotu, zakupienie konkretnej partii towaru. Dlatego opłaty wjazdowej nie powinno się łączyć z udzielonym rabatem.

Udzielanie wszelkiego rodzaju rabatów ma na celu realizację ściśle określonych celów przyjętych przez przedsiębiorstwo, dlatego może przybierać różne formy.

Rabat może być udzielony m.in. jako:

- rabat cenowy (bonifikata, opust, skonto) - zmniejszenie wartości towaru na fakturze,

- rabat towarowy (naturalny) - do kupionego towaru dostarczona zostaje dodatkowo, bezpłatnie pewna ilość tego samego rodzaju towaru tytułem premii,

- sprzedaż premiowa - do kupionego konkretnego towaru dodatkowo dodawany jest bezpłatnie inny towar o określonej wartości, określona usługa lub pakiet usług.


Rabat z punktu widzenia sprzedawcy


Rabat cenowy
należy rozpatrywać z punktu widzenia ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z zapisami tej ustawy zmniejsza on obrót stanowiący podstawę opodatkowania, co oznacza zmniejszenie wartości sprzedaży.

Rabat towarowy w ocenie organów skarbowych bywa rozumiany jako forma darowizny, a co za tym idzie - nie obniża obrotu, lecz stanowi podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług. W takim przypadku należy wystawić fakturę wewnętrzną.

Jednak obecnie coraz częściej organy skarbowe zmieniają podejście do tego tematu, uznając rabat towarowy za rabat w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niestety, nie jest to jeszcze powszechne stanowisko organów skarbowych, dlatego warto zwrócić się o interpretację do właściwego urzędu skarbowego.

W praktyce podatnicy wolą uniknąć sporów z organami skarbowymi, dlatego niejednokrotnie dokonują sprzedaży za symboliczną złotówkę lub po innej promocyjnej cenie.

Bywają także sytuacje, że aby nie było mowy o nieodpłatnym świadczeniu, produkty są sprzedawane w zestawie, np. dwa produkty wchodzą w skład jednego. W takim przypadku klient płaci za zestaw, czyli za dwa produkty w cenie jednego, a podstawą opodatkowania jest wartość netto sprzedaży zestawu.

Podobnie wygląda sytuacja ze sprzedażą premiową, tyle że w odróżnieniu od rabatu towarowego dodatkowo wydany jest inny towar o określonej wartości lub określone usługi.


Uwaga! Jeśli przekazanie dodatkowego towaru uznane jest za prezent, to należy pamiętać o tym, że przekazanie klientom prezentów o wartości przekraczającej 5 zł należy opodatkować podatkiem od towarów i usług. Jeżeli jednak jednostka chce skorzystać z wyłączenia z opodatkowania prezentów o wartości od 5,01 zł do 100 zł, powinna prowadzić ewidencję osób obdarowanych.


W przypadku stosowania rabatu towarowego wartość przekazanych gratisów wykazuje się na koncie „Koszt własny sprzedaży”. Podobnie ewidencja będzie wyglądała w przypadku sprzedaży premiowej. Jednak można się spotkać z poglądem, że przy sprzedaży premiowej koszt związany z wydaniem gratisu wykazuje się na koncie „Zużycie materiałów”. Obie formy ewidencji są prawidłowe.


Przykład 1

Spółka Alfa dokonała sprzedaży towarów na rzecz spółki Beta. Wartość towaru została obniżona o udzielony rabat.

Ewidencja u sprzedawcy towarów (spółki Alfa)

1. Wydanie nabywcy Beta 2 sztuk towaru D. Koszt własny sprzedanych towarów wynosi 10 000 zł:

Wn „Koszt własny sprzedanych towarów” 10 000

Ma „Towary” 10 000

2. Faktura za sprzedaż 2 sztuk towaru D. Łączna wartość sprzedaży po udzielonym rabacie cenowym w wysokości 500 zł wynosi 19 520 zł:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 19 520

Ma „Sprzedaż towarów” 16 000

Ma „VAT należny” 3 520

3. Wydanie nabywcy Beta 6 sztuk towaru A, z tego sprzedano 5 sztuk towaru A, a 1 sztukę towaru A przekazano gratis. Koszt własny wydanych towarów - 50 000 zł:

Wn „Koszt własny sprzedanych towarów” 50 000

Ma „Towary” 50 000

4. Faktura za sprzedaż 5 sztuk towaru A i 1 sztuki przekazanej gratis. Łączna wartość - 73 200 zł. Ewidencja z zastosowaniem interpretacji uznającej rabat towarowy w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a więc zmniejszającej obrót. Według takiego podejścia nabywca otrzymuje większą ilość towaru za mniejszą cenę.

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 73 200

Ma „Sprzedaż towarów” 60 000

Ma „VAT należny” 13 200

5. Wydanie nabywcy Beta 2 sztuk towaru B i 1 sztuki towaru C, z tego sprzedano 2 sztuki towaru B, a 1 sztukę towaru C przekazano gratis. Koszt własny sprzedanych towarów - 31 000 zł. Ewidencja z zastosowaniem interpretacji uznającej rabat towarowy za darowiznę.

a) wartość sprzedanych 2 sztuk towaru B

Wn „Koszt własny sprzedanych towarów” 30 000

Ma „Towary” 30 000

b) przekwalifikowanie towarów przeznaczonych do wydania jako gratis

Wn „Materiały” 1 000

Ma „Towary” 1 000

c) wydanie towaru C w formie gratisu, przekwalifikowanego do materiałów

Wn „Koszty według rodzajów” 1 000

- w analityce „Zużycie materiałów”

Ma „Materiały” 1 000

d) faktura wewnętrzna dotycząca przekazanego towaru C

Wn „Koszty według rodzajów” 220

- w analityce „Podatki i opłaty”

Ma „VAT należny” 220

6. Przeniesienie kosztów rodzajowych w układ funkcjonalny (dotyczy pkt 5):

Wn „Koszty sprzedaży” 1 220

Ma „Rozliczenie kosztów” 1 220

7. Faktura za sprzedaż 2 sztuk towaru B i 1sztuki towaru C. Łączna wartość - 48 800 zł:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 48 800

Ma „Sprzedaż towarów” 40 000

Ma „VAT należny” 8 800


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rabat z punktu widzenia nabywcy


W przypadku uzyskania rabatu nabywca towaru otrzymuje fakturę na wartość pomniejszoną o kwotę udzielonego rabatu. Zatem wartość netto faktury pomniejszona o otrzymany rabat będzie zaliczona do kosztów nabywcy towarów.

W razie otrzymania dodatkowych materiałów w postaci gratisów, jeśli w przyszłości będą przeznaczone do zużycia na własne potrzeby, a produkty gotowe będą zdatne do sprzedaży lub będą to towary nabyte w celu odprzedaży - powyższe gratisy należy wprowadzić do magazynu w korespondencji z kontem „Pozostałe przychody operacyjne”. W przeciwnym wypadku ewidencję gratisów należy ująć wyłącznie ilościowo w ewidencji pozabilansowej.


Przykład 2

Ewidencja u nabywcy towarów (spółki Beta)

1. Wypłacono z kasy gotówkę tytułem opłaty wjazdowej - 500 zł:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 500

Ma „Kasa” 500

2. Rozliczenie dokonanej opłaty na podstawie otrzymanego kwitu:

Wn „Koszty według rodzajów” 500

- w analityce „Pozostałe koszty”

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 500

3. Zakupiono od Alfa 2 sztuki materiału D. Ogólna wartość kupionych materiałów, z rabatem cenowym - 19 520 zł:

Wn „Rozliczenie zakupu” 19 520

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 19 520

4. Przyjęto do magazynu 2 sztuki materiału D:

Wn „Materiały” 16 000

Wn „VAT naliczony” 3 520

Ma „Rozliczenie zakupu” 19 520

5. Zakupiono od Alfa 5 sztuk materiału A oraz otrzymano 1 sztukę materiału A gratis. Ogólna wartość kupionych materiałów - 73 200 zł:

Wn „Rozliczenie zakupu” 73 200

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 73 200

6. Przyjęto do magazynu materiały:

a) 5 sztuk materiału A

Wn „Materiały” 60 000

Wn „VAT naliczony” 13 200

Ma „Rozliczenie zakupu” 73 200

b) 1 sztukę materiału A, otrzymaną gratis, wycenioną na kwotę 12 000 zł:

Wn „Materiały” 12 000

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 12 000

7. Wydanie z magazynu do zużycia 6 sztuk materiału A:

Wn „Koszty według rodzajów” 72 000

- w analityce „Zużycie materiałów”

Ma „Materiały” 72 000

8. Zakupiono od Alfa 2 sztuki materiału B, a 1 sztukę materiału C otrzymano gratis. Ogólna wartość kupionych materiałów - 48 800 zł:

Wn „Rozliczenie zakupu” 48 800

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 48 800

9. Przyjęto do magazynu 2 sztuki materiału B:

a) przyjęcie materiału B

Wn „Materiały” 40 000

Wn „VAT naliczony” 8 800

Ma „Rozliczenie zakupu” 48 800

pozabilansowo:

przyjęcie 1 sztuki materiału C

10. Wydanie z magazynu do zużycia 2 sztuk materiału B:

Wn „Koszty według rodzajów” 40 000

- w analityce „Zużycie materiałów”

Ma „Materiały” 40 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:
- art. 29 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Joanna Gawrońska

biegły rewident

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA