REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać transakcje uwzględniające rabaty

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza spółka ma zamiar zwrócić kontrahentowi wydatek, jaki poniósł na opłatę wjazdową. Zwrotu chcemy dokonać w postaci zwiększonego rabatu. Jakie są formy rabatu i jak należy go ująć w księgach?


rada


Dostawca towaru, uwzględniając większy rabat, zmniejsza tym samym kwotę do zapłaty za sprzedany towar. Rozliczenie poniesionej opłaty nie powinno się odbywać kosztem zwiększonego rabatu. Są to dwie odrębne transakcje, które powinny znaleźć odzwierciedlenie w księgach.


uzasadnienie


Sytuacje, gdy sprzedawcy zmniejszają wartość sprzedawanych towarów, produktów, zdarzają się dosyć często. Ze względu na silną konkurencję jednostki zmuszone są do walki o klienta. Próbują przyciągnąć go do siebie poprzez udzielanie rabatów, a tym samym uatrakcyjnienie swojej oferty. Rabat związany jest z konkretnymi zachowaniami konsumenckimi, np. stała współpraca między firmami, przekroczenie określonego obrotu, zakupienie konkretnej partii towaru. Dlatego opłaty wjazdowej nie powinno się łączyć z udzielonym rabatem.

Udzielanie wszelkiego rodzaju rabatów ma na celu realizację ściśle określonych celów przyjętych przez przedsiębiorstwo, dlatego może przybierać różne formy.

Rabat może być udzielony m.in. jako:

- rabat cenowy (bonifikata, opust, skonto) - zmniejszenie wartości towaru na fakturze,

- rabat towarowy (naturalny) - do kupionego towaru dostarczona zostaje dodatkowo, bezpłatnie pewna ilość tego samego rodzaju towaru tytułem premii,

- sprzedaż premiowa - do kupionego konkretnego towaru dodatkowo dodawany jest bezpłatnie inny towar o określonej wartości, określona usługa lub pakiet usług.


Rabat z punktu widzenia sprzedawcy


Rabat cenowy
należy rozpatrywać z punktu widzenia ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z zapisami tej ustawy zmniejsza on obrót stanowiący podstawę opodatkowania, co oznacza zmniejszenie wartości sprzedaży.

Rabat towarowy w ocenie organów skarbowych bywa rozumiany jako forma darowizny, a co za tym idzie - nie obniża obrotu, lecz stanowi podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług. W takim przypadku należy wystawić fakturę wewnętrzną.

Jednak obecnie coraz częściej organy skarbowe zmieniają podejście do tego tematu, uznając rabat towarowy za rabat w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niestety, nie jest to jeszcze powszechne stanowisko organów skarbowych, dlatego warto zwrócić się o interpretację do właściwego urzędu skarbowego.

W praktyce podatnicy wolą uniknąć sporów z organami skarbowymi, dlatego niejednokrotnie dokonują sprzedaży za symboliczną złotówkę lub po innej promocyjnej cenie.

Bywają także sytuacje, że aby nie było mowy o nieodpłatnym świadczeniu, produkty są sprzedawane w zestawie, np. dwa produkty wchodzą w skład jednego. W takim przypadku klient płaci za zestaw, czyli za dwa produkty w cenie jednego, a podstawą opodatkowania jest wartość netto sprzedaży zestawu.

Podobnie wygląda sytuacja ze sprzedażą premiową, tyle że w odróżnieniu od rabatu towarowego dodatkowo wydany jest inny towar o określonej wartości lub określone usługi.


Uwaga! Jeśli przekazanie dodatkowego towaru uznane jest za prezent, to należy pamiętać o tym, że przekazanie klientom prezentów o wartości przekraczającej 5 zł należy opodatkować podatkiem od towarów i usług. Jeżeli jednak jednostka chce skorzystać z wyłączenia z opodatkowania prezentów o wartości od 5,01 zł do 100 zł, powinna prowadzić ewidencję osób obdarowanych.


W przypadku stosowania rabatu towarowego wartość przekazanych gratisów wykazuje się na koncie „Koszt własny sprzedaży”. Podobnie ewidencja będzie wyglądała w przypadku sprzedaży premiowej. Jednak można się spotkać z poglądem, że przy sprzedaży premiowej koszt związany z wydaniem gratisu wykazuje się na koncie „Zużycie materiałów”. Obie formy ewidencji są prawidłowe.


Przykład 1

Spółka Alfa dokonała sprzedaży towarów na rzecz spółki Beta. Wartość towaru została obniżona o udzielony rabat.

Ewidencja u sprzedawcy towarów (spółki Alfa)

1. Wydanie nabywcy Beta 2 sztuk towaru D. Koszt własny sprzedanych towarów wynosi 10 000 zł:

Wn „Koszt własny sprzedanych towarów” 10 000

Ma „Towary” 10 000

2. Faktura za sprzedaż 2 sztuk towaru D. Łączna wartość sprzedaży po udzielonym rabacie cenowym w wysokości 500 zł wynosi 19 520 zł:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 19 520

Ma „Sprzedaż towarów” 16 000

Ma „VAT należny” 3 520

3. Wydanie nabywcy Beta 6 sztuk towaru A, z tego sprzedano 5 sztuk towaru A, a 1 sztukę towaru A przekazano gratis. Koszt własny wydanych towarów - 50 000 zł:

Wn „Koszt własny sprzedanych towarów” 50 000

Ma „Towary” 50 000

4. Faktura za sprzedaż 5 sztuk towaru A i 1 sztuki przekazanej gratis. Łączna wartość - 73 200 zł. Ewidencja z zastosowaniem interpretacji uznającej rabat towarowy w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a więc zmniejszającej obrót. Według takiego podejścia nabywca otrzymuje większą ilość towaru za mniejszą cenę.

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 73 200

Ma „Sprzedaż towarów” 60 000

Ma „VAT należny” 13 200

5. Wydanie nabywcy Beta 2 sztuk towaru B i 1 sztuki towaru C, z tego sprzedano 2 sztuki towaru B, a 1 sztukę towaru C przekazano gratis. Koszt własny sprzedanych towarów - 31 000 zł. Ewidencja z zastosowaniem interpretacji uznającej rabat towarowy za darowiznę.

a) wartość sprzedanych 2 sztuk towaru B

Wn „Koszt własny sprzedanych towarów” 30 000

Ma „Towary” 30 000

b) przekwalifikowanie towarów przeznaczonych do wydania jako gratis

Wn „Materiały” 1 000

Ma „Towary” 1 000

c) wydanie towaru C w formie gratisu, przekwalifikowanego do materiałów

Wn „Koszty według rodzajów” 1 000

- w analityce „Zużycie materiałów”

Ma „Materiały” 1 000

d) faktura wewnętrzna dotycząca przekazanego towaru C

Wn „Koszty według rodzajów” 220

- w analityce „Podatki i opłaty”

Ma „VAT należny” 220

6. Przeniesienie kosztów rodzajowych w układ funkcjonalny (dotyczy pkt 5):

Wn „Koszty sprzedaży” 1 220

Ma „Rozliczenie kosztów” 1 220

7. Faktura za sprzedaż 2 sztuk towaru B i 1sztuki towaru C. Łączna wartość - 48 800 zł:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 48 800

Ma „Sprzedaż towarów” 40 000

Ma „VAT należny” 8 800


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rabat z punktu widzenia nabywcy


W przypadku uzyskania rabatu nabywca towaru otrzymuje fakturę na wartość pomniejszoną o kwotę udzielonego rabatu. Zatem wartość netto faktury pomniejszona o otrzymany rabat będzie zaliczona do kosztów nabywcy towarów.

W razie otrzymania dodatkowych materiałów w postaci gratisów, jeśli w przyszłości będą przeznaczone do zużycia na własne potrzeby, a produkty gotowe będą zdatne do sprzedaży lub będą to towary nabyte w celu odprzedaży - powyższe gratisy należy wprowadzić do magazynu w korespondencji z kontem „Pozostałe przychody operacyjne”. W przeciwnym wypadku ewidencję gratisów należy ująć wyłącznie ilościowo w ewidencji pozabilansowej.


Przykład 2

Ewidencja u nabywcy towarów (spółki Beta)

1. Wypłacono z kasy gotówkę tytułem opłaty wjazdowej - 500 zł:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 500

Ma „Kasa” 500

2. Rozliczenie dokonanej opłaty na podstawie otrzymanego kwitu:

Wn „Koszty według rodzajów” 500

- w analityce „Pozostałe koszty”

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 500

3. Zakupiono od Alfa 2 sztuki materiału D. Ogólna wartość kupionych materiałów, z rabatem cenowym - 19 520 zł:

Wn „Rozliczenie zakupu” 19 520

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 19 520

4. Przyjęto do magazynu 2 sztuki materiału D:

Wn „Materiały” 16 000

Wn „VAT naliczony” 3 520

Ma „Rozliczenie zakupu” 19 520

5. Zakupiono od Alfa 5 sztuk materiału A oraz otrzymano 1 sztukę materiału A gratis. Ogólna wartość kupionych materiałów - 73 200 zł:

Wn „Rozliczenie zakupu” 73 200

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 73 200

6. Przyjęto do magazynu materiały:

a) 5 sztuk materiału A

Wn „Materiały” 60 000

Wn „VAT naliczony” 13 200

Ma „Rozliczenie zakupu” 73 200

b) 1 sztukę materiału A, otrzymaną gratis, wycenioną na kwotę 12 000 zł:

Wn „Materiały” 12 000

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 12 000

7. Wydanie z magazynu do zużycia 6 sztuk materiału A:

Wn „Koszty według rodzajów” 72 000

- w analityce „Zużycie materiałów”

Ma „Materiały” 72 000

8. Zakupiono od Alfa 2 sztuki materiału B, a 1 sztukę materiału C otrzymano gratis. Ogólna wartość kupionych materiałów - 48 800 zł:

Wn „Rozliczenie zakupu” 48 800

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 48 800

9. Przyjęto do magazynu 2 sztuki materiału B:

a) przyjęcie materiału B

Wn „Materiały” 40 000

Wn „VAT naliczony” 8 800

Ma „Rozliczenie zakupu” 48 800

pozabilansowo:

przyjęcie 1 sztuki materiału C

10. Wydanie z magazynu do zużycia 2 sztuk materiału B:

Wn „Koszty według rodzajów” 40 000

- w analityce „Zużycie materiałów”

Ma „Materiały” 40 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:
- art. 29 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Joanna Gawrońska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA