REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować sprzedaż detaliczną towarów w opakowaniach zwrotnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.

REKLAMA

W jaki sposób prawidłowo ewidencjonować w sklepie sprzedaż napoi w butelkach zwrotnych, za które jest pobierana kaucja? Czy opakowania zwrotne należy dokumentować paragonami? Co zrobić, gdy klient nie zwraca opakowania zwrotnego?

RADA

Wydawanie opakowań zwrotnych za kaucją w sprzedaży detalicznej należy traktować jak sprzedaż tych opakowań i ewidencjonować za pomocą kasy fiskalnej na zasadach ogólnych, prowadząc jednocześnie ewidencję zwrotu tych opakowań. Zwrot opakowań należy traktować jak normalny zwrot towarów. Są jednak również odmienne stanowiska w sprawie zasad ewidencjonowania sprzedaży towarów w opakowaniach zwrotnych, za które jest pobierana kaucja. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Zasady, na jakich należy ewidencjonować za pomocą kas fiskalnych sprzedaż towarów w opakowaniach zwrotnych, za które jest pobierana kaucja, budziły i budzą wątpliwości. O ile bowiem istnieją przepisy regulujące zasady wystawiania faktur w przypadku sprzedaży towarów w opakowaniach zwrotnych, za które jest pobierana kaucja (§ 19 rozporządzenia o fakturach), o tyle w przypadku sprzedaży detalicznej nie ma takich przepisów. Skutkiem tego jest wiele wątpliwości związanych z dokumentowaniem takiej sprzedaży.
Wskazać należy dwa możliwe sposoby postępowania.

Zgodnie z pierwszym z nich kaucji za opakowania zwrotne nie należy traktować jako obrotu podatników, a w konsekwencji nie należy ich ewidencjonować za pomocą kas fiskalnych, względnie uwzględniać w części niefiskalnej paragonu.

W postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jarosławiu z 2 maja 2005 r. nr US-VII-443/12/05 czytamy, że:
„Wydanie opakowań zwrotnych w zamian za kaucję nie jest sprzedażą dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - nie podlega zatem obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrującej. Jednak dla prawidłowości rozliczeń opakowań zwrotnych kaucjonowanych zasadne będzie ewidencjonowanie kaucji pobranej i wydanej poza funkcjami fiskalnymi kasy (wpłata i wypłata gotówki), co nie będzie miało wpływu na wysokość obrotu, a w konsekwencji nie będzie skutkowało powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Opakowania zwrotne wydawane za pobraniem kaucji nie stanowią podstawy opodatkowania dla podatku od towarów i usług”.

Decydując się na przyjęcie takiego stanowiska, sprzedawcy detaliczni powinni określać termin, w jakim nabywcy są obowiązani zwracać opakowania zwrotne (np. we wzorcu umownym wywieszonym w sklepie w miejscu ogólnodostępnym), którego upływ powoduje (w razie niezwrócenia opakowania) opodatkowaniem wydania opakowania zwrotnego jako dostawy towarów. W przypadku takim podstawą do prawidłowego rozliczenia podatku należnego z tytułu niezwróconych opakowań zwrotnych będzie prowadzona przez podatnika ewidencja, np. rejestr wydanych i zwróconych opakowań zwrotnych.

Przykładowo w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście z 20 kwietnia 2005 r. nr PP/443-10/05/PK czytamy, że:
„Stosownie do postanowień art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. W przypadku pobrania kaucji za opakowania przy sprzedaży towaru kwota kaucji nie powinna być rejestrowania w kasie jako obrót opodatkowany. Podstawą do prawidłowego rozliczenia podatku należnego z tytułu niezwróconych w terminie opakowań zwrotnych może być ewidencja wydanych i zwróconych opakowań, która - jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego - jest przez Podatnika prowadzona. Natomiast jak wynika z art. 106 ust. 7 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, w którym zawarto katalog czynności dokumentowanych za pomocą faktur wewnętrznych, obowiązujące przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nie przewidują wystawienia w opisanej sytuacji faktury wewnętrznej”.

Zgodnie z drugim ze stanowisk wydawanie opakowań zwrotnych za kaucją w sprzedaży detalicznej należy traktować jak sprzedaż tych opakowań zwrotnych (i ewidencjonować za pomocą kasy fiskalnej na zasadach ogólnych), prowadząc jednocześnie ewidencję zwrotu tych opakowań (traktując go jako normalny zwrot towarów). W mojej ocenie to właśnie stanowisko należy uznać za bardziej prawidłowe. Za jego przyjęciem przemawia między innymi fakt, iż stosowanie się do niego pozwala na uniknięcie problemów z rozliczaniem wydanych za kaucją, lecz niezwróconych opakowań zwrotnych. Co istotne, postępowanie takie jest akceptowane przynajmniej przez część organów podatkowych.

Czytamy o tym także w piśmie Naczelnika I Urzędu Skarbowego w Radomiu z 6 grudnia 2004 r. nr US 24/1110/443/119/2004/IW.
 
Podstawa prawna:
- § 19 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wchodzi na stałe – od 2026 roku faktury tylko elektroniczne. Szczegóły ustawy już znane!

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

Rewolucja w interpretacjach podatkowych? Rząd planuje centralizację i zmiany w Ordynacji podatkowej – co to oznacza dla podatników i samorządów?

Rząd szykuje zmiany w Ordynacji podatkowej, które mają ułatwić dostęp do interpretacji podatkowych i uporządkować ich publikację. Zamiast rozproszenia na setkach stron samorządowych, wszystkie dokumenty trafią do jednej centralnej bazy – systemu EUREKA, co ma zwiększyć przejrzystość i przewidywalność prawa podatkowego.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał w środę zmianę ustawy o VAT, wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) - poinformowała kancelaria prezydenta. Co to oznacza dla firm?

Nierozwiązany problem ziemi po PGR-ach: czy minister Krajewski uratuje miejsca pracy i gospodarstwa indywidualne?

Nierozwiązane od lat kwestie zagospodarowania dzierżawionej ziemi państwowej powracają dziś z ogromną siłą. Na decyzje ministerstwa rolnictwa czekają zarówno pracownicy spółek gospodarujących na gruntach po dawnych PGR-ach, jak i rolnicy indywidualni, którzy chcą powiększać swoje gospodarstwa. W tle stoją dramatyczne obawy o przyszłość setek osób zatrudnionych w spółkach oraz widmo likwidacji stad bydła.

Dobra wiadomość dla rolników! Prezydent podpisał ustawę o przechowywaniu nawozów naturalnych – zmiany wejdą w życie błyskawicznie

Prezydent RP podpisał ustawę przygotowaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która wprowadza istotne zmiany dla rolników w zakresie przechowywania nawozów naturalnych. Nowe przepisy wydłużają terminy dostosowania gospodarstw, upraszczają procedury budowlane i zapewniają dodatkowe wsparcie administracyjne.

Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

REKLAMA

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

REKLAMA