REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać należne z góry przychody z tytułu usług archiwizacyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Dyczkowska

REKLAMA

Firma świadczy usługi archiwizacji dokumentów. Okres składowania zasobów archiwalnych jest różny i wynosi od kilku do kilkudziesięciu lat. Opłata za usługę archiwizacji pobierana jest z góry na podstawie faktury.

 

Najczęściej spotykany czas objęty fakturą to 5, 25 lub 50 lat. Czy przychód w firmie powstanie w momencie wystawienia faktury, czy też powinien być odniesiony na rozliczenia międzyokresowe przychodów i rozliczany w czasie?

 


rada


Opłatę za usługi archiwizacji obejmujące kilka lub kilkadziesiąt lat spółka powinna odnieść na rozliczenia międzyokresowe przychodów i zaliczać do przychodów sukcesywnie przez cały okres świadczenia usługi. Zasada ta dotyczy rozliczenia przychodów zarówno w ujęciu księgowym, jak i podatkowym.


uzasadnienie


Zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości rozliczenia międzyokresowe przychodów, dokonywane z zachowaniem zasady ostrożności, obejmują w szczególności równowartość otrzymanych lub należnych od kontrahentów środków z tytułu świadczeń, których wykonanie nastąpi w następnych okresach sprawozdawczych.

Dlatego prawidłowe będzie zaksięgowanie należnej z góry opłaty za usługi archiwizacyjne na rozliczenia międzyokresowe, a następnie zaliczanie jej do przychodów sukcesywnie przez okres świadczenia usługi. Należy przy tym zwrócić uwagę na fakt, że przy opłaconych z góry usługach ciągłych trwających dłużej niż jeden rok część rozliczeń odroczonych w czasie przychodów ma charakter długoterminowy. Konieczne staje się zatem, na koniec każdego roku obrotowego, dokonywanie podziału pozostałych do rozliczenia przychodów na długo- i krótkoterminowe.

Odrębną kwestią jest ujawnienie rozliczanych w czasie przychodów w informacji dodatkowej do bilansu. Jeżeli wartość uzyskanych wpływów ze sprzedaży usług archiwizacyjnych oraz szacowanych kosztów utrzymania archiwum jest dla firmy istotna, to ze względu na długotrwały charakter transakcji należy w informacji dodatkowej zamieścić stosowną informację.


PRZYKŁAD


Rok obrotowy spółki trwa od kwietnia do marca. Firma Alfa sp. z o.o. świadczy usługi archiwizacyjne na rzecz firmy Beta sp. z o.o. Opłata miesięczna za usługę wynosi 1000 zł.

31 marca 2007 r. Alfa sp. z o.o. wystawiła firmie fakturę na usługi archiwizacji obejmujące okres od 1 kwietnia 2007 r. do 31 marca 2012 r. Tego samego dnia Beta sp. z o.o. uregulowała zobowiązanie wobec firmy Alfa sp. z o.o. Wartość faktury wynosi 60 000 zł.

Ewidencja księgowa

Księgi roku bieżącego

1. Sprzedaż usług archiwizacyjnych - wystawienie faktury:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 60 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”

- w analityce „Długoterminowe” 48 000

- w analityce „Krótkoterminowe” 12 000

2. Zapłata za fakturę:

Wn „Rachunek bankowy” 60 000

Ma „Rozliczenia z odbiorcami” 60 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Księgi w okresach następnych:

1. Polecenie księgowania - rata przychodu przypadająca na miesiąc sprawozdawczy - 1000 zł. Wartość przypadająca za cały rok obrotowy - 12 000 zł

- ewidencja roczna:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”

- w analityce „Krótkoterminowe” 12 000

Ma „Przychody z tytułu wykonania usług” 12 000

2. Polecenie księgowania - przekwalifikowanie przychodów przypadających na następny rok sprawozdawczy - księgowanie na dzień bilansowy:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”

- w analityce „Długoterminowe” 12 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”

- w analityce „Krótkoterminowe” 12 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak podatkowo rozliczać usługi archiwizacji


W świetle zarówno ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Takie podejście na ogół nie jest kwestionowane przez organy podatkowe. Poniżej, jako przykład, zamieściliśmy fragment interpretacji dotyczącej rozliczania przychodów z tytułu usług archiwizacyjnych w odniesieniu do podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, przedstawionej przez Izbę Skarbową w Bydgoszczy w piśmie z 10 maja 2005 r. (nr PB2/4117-SIP-3/05).

W przypadku pobierania wpłat na poczet usług o charakterze ciągłym, wykonywanych w dłuższym okresie, w tym również w następnych okresach sprawozdawczych (miesiącu, roku podatkowym), rozliczenie przychodu powinno nastąpić w miesiącu (roku podatkowym) wykonywania usługi lub częściowego jej wykonania. W razie częściowego wykonania w danym okresie usług objętych umową przychodem jest należność za wykonaną w tym okresie część usług. Przyjęcie takiego rozwiązania pozwoli na zachowanie istotnej z ekonomicznego punktu widzenia przy wykonywaniu usług zasady współmierności kosztów. Tym samym, mając na uwadze powyższe, jak również treść zawartej przez Panią umowy, w ocenie tutejszego organu przychodem w każdym miesiącu archiwowania akt będzie - za okres 50 lat - 1/600 wniesionej opłaty za cały okres ich archiwowania.


Podstawa prawna:
- art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

- art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1824

- art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540


Anna Dyczkowska

księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA