REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać należne z góry przychody z tytułu usług archiwizacyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Dyczkowska

REKLAMA

Firma świadczy usługi archiwizacji dokumentów. Okres składowania zasobów archiwalnych jest różny i wynosi od kilku do kilkudziesięciu lat. Opłata za usługę archiwizacji pobierana jest z góry na podstawie faktury.

 

Najczęściej spotykany czas objęty fakturą to 5, 25 lub 50 lat. Czy przychód w firmie powstanie w momencie wystawienia faktury, czy też powinien być odniesiony na rozliczenia międzyokresowe przychodów i rozliczany w czasie?

 


rada


Opłatę za usługi archiwizacji obejmujące kilka lub kilkadziesiąt lat spółka powinna odnieść na rozliczenia międzyokresowe przychodów i zaliczać do przychodów sukcesywnie przez cały okres świadczenia usługi. Zasada ta dotyczy rozliczenia przychodów zarówno w ujęciu księgowym, jak i podatkowym.


uzasadnienie


Zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości rozliczenia międzyokresowe przychodów, dokonywane z zachowaniem zasady ostrożności, obejmują w szczególności równowartość otrzymanych lub należnych od kontrahentów środków z tytułu świadczeń, których wykonanie nastąpi w następnych okresach sprawozdawczych.

Dlatego prawidłowe będzie zaksięgowanie należnej z góry opłaty za usługi archiwizacyjne na rozliczenia międzyokresowe, a następnie zaliczanie jej do przychodów sukcesywnie przez okres świadczenia usługi. Należy przy tym zwrócić uwagę na fakt, że przy opłaconych z góry usługach ciągłych trwających dłużej niż jeden rok część rozliczeń odroczonych w czasie przychodów ma charakter długoterminowy. Konieczne staje się zatem, na koniec każdego roku obrotowego, dokonywanie podziału pozostałych do rozliczenia przychodów na długo- i krótkoterminowe.

Odrębną kwestią jest ujawnienie rozliczanych w czasie przychodów w informacji dodatkowej do bilansu. Jeżeli wartość uzyskanych wpływów ze sprzedaży usług archiwizacyjnych oraz szacowanych kosztów utrzymania archiwum jest dla firmy istotna, to ze względu na długotrwały charakter transakcji należy w informacji dodatkowej zamieścić stosowną informację.


PRZYKŁAD


Rok obrotowy spółki trwa od kwietnia do marca. Firma Alfa sp. z o.o. świadczy usługi archiwizacyjne na rzecz firmy Beta sp. z o.o. Opłata miesięczna za usługę wynosi 1000 zł.

31 marca 2007 r. Alfa sp. z o.o. wystawiła firmie fakturę na usługi archiwizacji obejmujące okres od 1 kwietnia 2007 r. do 31 marca 2012 r. Tego samego dnia Beta sp. z o.o. uregulowała zobowiązanie wobec firmy Alfa sp. z o.o. Wartość faktury wynosi 60 000 zł.

Ewidencja księgowa

Księgi roku bieżącego

1. Sprzedaż usług archiwizacyjnych - wystawienie faktury:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 60 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”

- w analityce „Długoterminowe” 48 000

- w analityce „Krótkoterminowe” 12 000

2. Zapłata za fakturę:

Wn „Rachunek bankowy” 60 000

Ma „Rozliczenia z odbiorcami” 60 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Księgi w okresach następnych:

1. Polecenie księgowania - rata przychodu przypadająca na miesiąc sprawozdawczy - 1000 zł. Wartość przypadająca za cały rok obrotowy - 12 000 zł

- ewidencja roczna:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”

- w analityce „Krótkoterminowe” 12 000

Ma „Przychody z tytułu wykonania usług” 12 000

2. Polecenie księgowania - przekwalifikowanie przychodów przypadających na następny rok sprawozdawczy - księgowanie na dzień bilansowy:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”

- w analityce „Długoterminowe” 12 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”

- w analityce „Krótkoterminowe” 12 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak podatkowo rozliczać usługi archiwizacji


W świetle zarówno ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Takie podejście na ogół nie jest kwestionowane przez organy podatkowe. Poniżej, jako przykład, zamieściliśmy fragment interpretacji dotyczącej rozliczania przychodów z tytułu usług archiwizacyjnych w odniesieniu do podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, przedstawionej przez Izbę Skarbową w Bydgoszczy w piśmie z 10 maja 2005 r. (nr PB2/4117-SIP-3/05).

W przypadku pobierania wpłat na poczet usług o charakterze ciągłym, wykonywanych w dłuższym okresie, w tym również w następnych okresach sprawozdawczych (miesiącu, roku podatkowym), rozliczenie przychodu powinno nastąpić w miesiącu (roku podatkowym) wykonywania usługi lub częściowego jej wykonania. W razie częściowego wykonania w danym okresie usług objętych umową przychodem jest należność za wykonaną w tym okresie część usług. Przyjęcie takiego rozwiązania pozwoli na zachowanie istotnej z ekonomicznego punktu widzenia przy wykonywaniu usług zasady współmierności kosztów. Tym samym, mając na uwadze powyższe, jak również treść zawartej przez Panią umowy, w ocenie tutejszego organu przychodem w każdym miesiącu archiwowania akt będzie - za okres 50 lat - 1/600 wniesionej opłaty za cały okres ich archiwowania.


Podstawa prawna:
- art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

- art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1824

- art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540


Anna Dyczkowska

księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA