REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować sprzedaż nieruchomości użytkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Rybka

REKLAMA

W kwietniu 2006 r. spółka kupiła używany środek trwały - pawilon handlowo-usługowy. Amortyzację rozpoczęto w maju 2006 r. W drugim kwartale 2007 r. pawilon będzie przeznaczony na sprzedaż. Czy amortyzacja powinna być skorygowana, jeżeli środek trwały zostanie sprzedany przed upływem roku od momentu nabycia?

REKLAMA

Zapłaciliśmy podatek od nieruchomości za 2006 r. proporcjonalnie do okresu użytkowania. Opłaty za wieczyste użytkowanie gruntu za 2007 r. zostały zaliczone do kosztów. Jak powinna być zaewidencjonowana sprzedaż tego środka trwałego? Co stanowi koszt uzyskania? Czy podatek od nieruchomości i opłata za wieczyste użytkowanie zmniejsza przychód ze sprzedaży?


rada


Sprzedaż tej nieruchomości należy ewidencjonować jak każdą inną sprzedaż środka trwałego. Amortyzacja nie podlega korekcie. Przychodem z tytułu wartości sprzedaży nieruchomości będzie kwota określona w umowie. Koszt własny sprzedaży stanowić będzie wartość początkowa budynku pomniejszona o dotychczasowe umorzenie. Ani podatek od nieruchomości, ani opłata za wieczyste użytkowanie nie mają wpływu na wysokość przychodu, gdyż są to koszty niezwiązane ze sprzedażą nieruchomości.


uzasadnienie

REKLAMA


Jednym z kryteriów zakwalifikowania nabytej rzeczy do środków trwałych jest przewidywany okres ekonomicznej użyteczności, tożsamy z okresem używania i umarzania, dłuższy niż jeden rok. W momencie przyjmowania środka trwałego do ewidencji przedsiębiorca sam decyduje, jak długo dany składnik aktywów będzie przez niego wykorzystywany w działalności gospodarczej. Jeżeli dany składnik odpowiada wszystkim warunkom definicji środka trwałego, należy go zakwalifikować do odpowiedniej grupy i rozpocząć amortyzację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od środka trwałego dokonuje się drogą systematycznego, planowego rozłożenia jego wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji. Rozpoczęcie amortyzacji następuje nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania, a jej zakończenie - nie później niż z chwilą zrównania wartości odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych z wartością początkową środka trwałego albo z chwilą przeznaczenia go do likwidacji, sprzedaży lub stwierdzenia jego niedoboru, z ewentualnym uwzględnieniem przewidywanej przy likwidacji ceny sprzedaży netto pozostałości środka trwałego.

W praktyce podmioty bardzo często posługują się przepisami podatkowymi i rozpoczynają umarzanie od miesiąca następnego po miesiącu, w którym nastąpiło przyjęcie do używania.


Kiedy dany składnik należy zakwalifikować do środków trwałych?


Zgodnie z przepisami o rachunkowości dany składnik majątku możemy uznać za środek trwały w przypadku spełnienia następujących warunków:

- kompletność i zdatność do używania,

- przeznaczenie na potrzeby jednostki,

- przewidywany okres ekonomicznej użyteczności dłuższy niż rok.

Na dzień przyjęcia środka trwałego do używania należy ustalić okres lub stawkę i metodę jego amortyzacji. Poprawność stosowanych okresów i stawek amortyzacji środków trwałych powinna być przez jednostkę okresowo weryfikowana, co powoduje odpowiednią korektę odpisów amortyzacyjnych dokonywanych w następnych latach obrotowych. Przy ustalaniu okresu amortyzacji i rocznej stawki amortyzacyjnej uwzględnia się okres ekonomicznej użyteczności środka trwałego.


Sprzedaż środka trwałego

REKLAMA


W przypadku sprzedaży środka trwałego przychód stanowi cena określona w umowie, natomiast kosztem będzie jego nieumorzona wartość. Nie ma tutaj znaczenia fakt, jak długo budynek był używany. Nawet gdy sprzedaż nastąpi przed upływem roku od momentu przyjęcia do używania, nie ma potrzeby korygowania dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych.

Inaczej wygląda sytuacja, gdy jednostka nie zamierza wykorzystywać danej rzeczy dłużej niż rok. Taki składnik należy rozpoznać jako aktywa obrotowe. Od aktywów obrotowych nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. W momencie ich sprzedaży koszt własny stanowi cena nabycia.


Przykład 1

Spółka kupiła pawilon usługowo-handlowy wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu za 110 000 zł. Ponieważ był to używany środek trwały, spółka ustaliła okres użytkowania na pięć lat. Opłata roczna za wieczyste użytkowanie wynosi 1200 zł. Podatek od nieruchomości ustalono w wysokości 2400 zł. W marcu 2007 r. po 11 miesiącach używania spółka sprzedała pawilon za 130 000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Zakup pawilonu:

Wn „Środki trwałe” 110 000

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 110 000

2. Naliczenie odpisów amortyzacyjnych za jeden miesiąc:

110 000 zł : 5 = 22 000 zł

22 000 zł : 12 = 1833 zł

Wn „Amortyzacja” 1 833

Ma „Umorzenie środków trwałych” 1 833

3. Opłata za wieczyste użytkowanie:

1200 zł : 12 = 100 zł

Wn „Podatki i opłaty” 100

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 100

4. Podatek od nieruchomości:

2400 zł : 12 = 200 zł

Wn „Podatki i opłaty” 200

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 200

5. Sprzedaż pawilonu wraz z prawem wieczystego użytkowania:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 130 000

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 130 000

6. Wartość netto sprzedanych środków trwałych:

11 × 1833 zł = 20 163 zł

110 000 zł - 20 163 zł = 89 837 zł

Wn „Umorzenie środków trwałych” 20 163

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 89 837

Ma „Środki trwałe” 110 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podobnie do omawianej kwestii odnoszą się przepisy o podatku dochodowym. W przypadku sprzedaży środka trwałego kosztem uzyskania przychodu będzie jego aktualna wartość, czyli wartość początkowa pomniejszona o dotychczasowe umorzenie. Ustawy podatkowe zawierają pewne warunki przy ustalaniu stawki amortyzacji w przypadku używanych budynków użytkowych. Dla budynku używanego, czyli wykorzystywanego przed nabyciem przez co najmniej pięć lat, podatnik może indywidualnie określić okres amortyzacji. Do końca 2006 r. ustalony okres amortyzacji nie mógł przekroczyć 10 lat.

Od początku 2007 r. ograniczenie to zmieniono na niekorzyść podatników. Okres ten nie może być krótszy niż różnica 40 lat i wieku budynku, przy czym różnica ta dalej nie może być mniejsza niż 10 lat, z wyjątkiem trwałe związanych z gruntem budynków handlowo-usługowych, wymienionych w rodzaju 103, i innych budynków niemieszkalnych, wymienionych w rodzaju 109, dla których okres amortyzacji nie może być krótszy niż trzy lata.


Przykład 2

10 stycznia 2007 r. Beta Sp. z o.o. kupiła używany budynek. Wiek budynku to 10 lat. Minimalny okres amortyzacji kupionego budynku to 30 lat (40 - 10 = 30; 30>/=10).

20 stycznia 2007 r. Gamma Sp. z o.o. kupiła używany budynek. Wiek budynku to 35 lat. Minimalny okres amortyzacji kupionego budynku to 10 lat (40 - 35 = 5; 5


Uwaga!
Zarówno wydatki na nabycie, jak i odpisy amortyzacyjne prawa wieczystego użytkowania nie stanowią kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.


Opłata za wieczyste użytkowanie oraz podatek od nieruchomości stanowią koszt uzyskania przychodu w dacie poniesienia, gdyż są to opłaty pośrednio związane z prowadzoną działalnością. Opłata za ich wieczyste użytkowanie wynika z posiadania takiego prawa i jest wnoszona zazwyczaj do 15 marca za cały rok z góry. Deklaracja podatku od nieruchomości składana jest we właściwym urzędzie miasta lub gminy do 15 stycznia za dany rok kalendarzowy. Wyliczony podatek płacony jest w 12 równych, miesięcznych ratach. Zbycie budynku uprawnia do korekty deklaracji i tym samym zmiany (zmniejszenia) płaconych rat podatkowych.


Podstawa prawna:
- art. 3 ust. 1 pkt 15, art. 32 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 14 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 1a, art. 16j ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847


Jerzy Rybka

główny księgowy z licencją MF

 
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA