REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy utworzyć odpis aktualizujący należności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AP

REKLAMA

Na koncie 201 mam zaksięgowaną należność, której prawdopodobnie nie otrzymam, mimo wielu wezwań do zapłaty. Chcę w związku z tym utworzyć rezerwę na należności nieściągalne. Czy powinnam zaksięgować jako Wn koszty i Ma rezerwy, a na koncie 201 pozostawić księgowanie bez zmian?


Fakt zalegania przez dłużnika z zapłatą oraz ocena, że w jego sytuacji majątkowej i finansowej spłata należności w umownej kwocie nie jest prawdopodobna, stanowią jedną z przesłanek ustawowych do zaktualizowania wartości należności poprzez utworzenie tzw. odpisu aktualizującego. Przy ustaleniu wysokości odpisu należy uwzględnić stopień prawdopodobieństwa nieściągalności należności oraz ustanowione zabezpieczenia należności (np. gwarancja, odszkodowanie itp.).


Odpisy ujmuje się w księgach rachunkowych na wyodrębnionym koncie przewidzianym w polityce rachunkowości dla tego celu (np. z grupy 20). Zgodnie z ustawą o rachunkowości odpisy aktualizujące obciążają - zależnie od rodzaju należności, której dotyczył odpis - pozostałe koszty operacyjne lub koszty finansowe. Należność objęta odpisem wykazywana jest w księgach rachunkowych w dalszym ciągu w niezmienionej wysokości, jednak w bilansie wykazuje się jej wartość w kwocie netto umniejszonej o utworzony odpis.


Ustawa o rachunkowości przewiduje szerszy katalog przypadków, które uzasadniają konieczność dokonania odpisów, niż ustawy podatkowe. Zgodnie z przepisami podatkowymi za koszt można uznać jedynie odpisy aktualizujące wartość należności nieprzedawnionych, które zostały zarachowane jako przychód należny oraz których nieściągalność należycie uprawdopodobniono i udokumentowano. Wynika z tego, że np. ani na kwotę VAT zawartą w należności z dostaw, ani na udzieloną pożyczkę nie można utworzyć odpisu podatkowego. Ustawy podatkowe zawierają otwarte katalogi przypadków, kiedy nieściągalność uznaje się za uprawdopodobnioną (np. śmierć lub wykreślenie dłużnika z ewidencji działalności gospodarczej, postawienie go w stan likwidacji, ogłoszenie upadłości, skierowanie wierzytelności na drogę postępowania egzekucyjnego, kwestionowanie jej przez dłużnika na drodze powództwa sądowego).


W analizowanej sytuacji przedstawiony stan faktyczny nie uzasadnia możliwości uznania utworzonego odpisu za koszty uzyskania przychodów, ponieważ jej nieściągalności nie uprawdopodobniono należycie.

Ze względu na różnice w podatkowym i rachunkowym traktowaniu odpisów zaleca się, aby dla odpisów aktualizujących prowadzić szczegółową ewidencję umożliwiającą identyfikację tych z nich, które można uznać za koszt podatkowy oraz uwzględnianie zmian kwalifikacji podatkowej odpisów dokonanych w przeszłości zgodnie z ustawą o rachunkowości. Ewidencję tę można prowadzić za pomocą odpowiednio uszczegółowionych kont analitycznych (odpisy podatkowe i niepodatkowe) względnie pomocniczo w formie szczegółowych tabel ruchów i zmian wartości i kwalifikacji odpisów aktualizujących.


W przypadku uzyskania pewności, że należności objęte odpisem są nieściągalne, odpisuje się ich wartość (wyksięgowuje należności), zmniejszając jednocześnie wartość dokonanych uprzednio odpisów aktualizujących. Jeśli utworzony odpis był niższy niż wartość należności, wówczas różnicę między odpisem i należnością odpisuje się w koszty.


PODSTAWA PRAWNA

- Art. 35b i 35c ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

- Art. 12 ust. 1 pkt 4d i 4e, art. 16 ust. 1 pkt 20, 25, 26a, art. 16 ust. 2 i 2a ustawy z dnia z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Monika Tacakiewicz

biegły rewident, Rödl & Partner

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA