REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych uproszczone zaliczki na podatek dochodowy

Anna Dyczkowska

REKLAMA

W 2007 r. wpłacam zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych w formie uproszczonej, w wysokości 1/12 podatku należnego za 2006 r. Wpłacone zaliczki odnoszę na konto „Podatek dochodowy”. Na koniec roku zaksięguję podatek wynikający z deklaracji rocznej CIT-8. Czy robię to poprawnie?

Jakie wartości powinno wykazywać konto „Podatek dochodowy” w ciągu roku? Czy powinna to być wartość zaliczek odprowadzanych do urzędu skarbowego?


rada


Wybór formy naliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy nie ma wpływu na sposób ujmowania rozliczeń podatkowych w księgach rachunkowych. Należny urzędowi skarbowemu podatek dochodowy ujmuje się na kontach: Wn „Podatek dochodowy”, Ma „Zobowiązania publicznoprawne”, natomiast zapłatę podatku: Wn „Zobowiązania publicznoprawne”, Ma „Rachunek bankowy”. Jeżeli spółka nie nalicza różnic przejściowych z tytułu podatku odroczonego, to konto „Podatek dochodowy” w ciągu roku obrotowego powinno wykazywać saldo Wn wyrażające wartość podatku należnego urzędowi skarbowemu.


uzasadnienie


Według przepisów podatkowych spółki są obowiązane wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące. Istnieje jednak możliwość - po spełnieniu odpowiednich warunków - wpłacania zaliczek miesięcznych w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu podatkowym złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. Jeżeli również w tym roku podatnicy nie wykazali podatku należnego, nie mogą wpłacać zaliczek w uproszczonej formie.


Podatnicy decydujący się na uproszczoną formę wpłacania zaliczek obowiązani są do:

- pisemnego powiadomienia o tym fakcie właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie wpłaty pierwszej zaliczki w roku podatkowym, w którym po raz pierwszy wybrali uproszczoną formę,

- wpłacania zaliczek w terminach takich samych jak podatnicy rozliczający się z podatku dochodowego według zasad ogólnych,

- stosowania tej formy wpłacania zaliczek w całym roku podatkowym,

- rozliczenia podatku za rok podatkowy zgodnie z art. 27 ustawy.


Przykład

Spółka z o.o. Alfa wykazała w deklaracji CIT-8 za 2006 r. następujące dane:

1. Przychody podlegające opodatkowaniu - 1 000 000 zł

2. Koszty uzyskania przychodu - 700 000 zł

3. Dochód do opodatkowania - 300 000 zł

4. Podatek dochodowy za 2006 r. (19%) - 57 000 zł

10 lutego 2007 r. spółka Alfa złożyła do naczelnika urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy, tym samym zobowiązała się do wpłacania do urzędu skarbowego zaliczek miesięcznych w wysokości 1/12 podatku należnego za 2006 r.

Założenia na 2007 r.

Wyliczenie miesięcznego zobowiązania z tytułu podatku dochodowego

Podatek należny za 2006 r. - 57 000 zł

57 000 zł : 12 = 4750 zł

Wysokość miesięcznych zaliczek za okres od stycznia do grudnia wynosi 4750 zł.

Dane z deklaracji rocznej CIT-8 za 2007 r.

1. Przychody podlegające opodatkowaniu - 1 520 000 zł

2. Koszty uzyskania przychodu - 800 000 zł

3. Dochód do opodatkowania - 720 000 zł

4. Podatek dochodowy za 2007 r. (19%) - 136 800 zł

5. Wpłacone w ciągu 2007 r. zaliczki - 57 000 zł (12 × 4750 zł)

6. Różnica między podatkiem należnym a wpłaconymi zaliczkami - 79 800 zł

Ewidencja księgowa w ciągu roku obrotowego 2007

1. Zarachowania zaliczek miesięcznych za każdy z miesięcy od stycznia do grudnia:

4750 zł × 12 = 57 000 zł

Wn „Podatek dochodowy” 57 000

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 57 000

- w analityce „Zobowiązania z tytułu PDOP”

2. Zapłaty zaliczek miesięcznych:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 57 000

- w analityce „Zobowiązania z tytułu PDOP”

Ma „Rachunek bankowy” 57 000

Ewidencja księgowa na dzień bilansowy 2007 r.

3. Księgowanie podatku dochodowego na podstawie deklaracji rocznej CIT-8:

Wn „Podatek dochodowy” 79 800

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 79 800

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Założenia na 2008 r.

Wyliczenie miesięcznego zobowiązania z tytułu podatku dochodowego

Podatek należny za 2007 r. - 136 800 zł

136 800 zł : 12 = 11 400 zł

Wysokość miesięcznych zaliczek za okres od stycznia do grudnia wynosi 11 400 zł.

Dane z deklaracji rocznej CIT-8 za 2008 r.:

1. Przychody podlegające opodatkowaniu - 500 000 zł

2. Koszty uzyskania przychodu - 150 000 zł

3. Dochód do opodatkowania - 350 000 zł

4. Podatek dochodowy za 2008 r. (19%) - 66 500 zł

5. Wpłacone w ciągu 2008 r. zaliczki - 136 800 zł (12 × 11 400 zł)

6. Różnica między podatkiem należnym a wpłaconymi zaliczkami - 70 300 zł

Ewidencja księgowa w ciągu roku obrotowego 2008

1. Zapłata podatku dochodowego za rok 2007:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 79 800

- w analityce „Zobowiązania z tytułu PDOP”

Ma „Rachunek bankowy” 79 800

2. Zarachowania zaliczek miesięcznych za każdy z miesięcy od stycznia do grudnia:

11 400 zł × 12 = 136 800 zł

Wn „Podatek dochodowy” 136 800

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 136 800

- w analityce „Zobowiązania z tytułu PDOP”

3. Zapłaty zaliczek miesięcznych:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 136 800

- w analityce „Zobowiązania z tytułu PDOP”

Ma „Rachunek bankowy” 136 800

Ewidencja księgowa na dzień bilansowy 2008 r.

4. Księgowanie podatku dochodowego na podstawie deklaracji rocznej CIT-8:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 70 300

- w analityce „Zobowiązania z tytułu PDOP”

Ma„Podatek dochodowy” 70 300

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Saldo konta „Podatek dochodowy” wykazuje na koniec roku wartość podatku wynikającego z rocznego rozliczenia.


Wybór uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych skutkuje uproszczeniem naliczania podatku w poszczególnych miesiącach. Uproszczenie to nie ma jednak wpływu na sposób ujęcia zaliczek w księgach rachunkowych.


Podstawa prawna:
- art. 37 ust. 8 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 25 ust. 1, 6 i 7 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847


Anna Dyczkowska

księgowa z licencją MF

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA