REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych uproszczone zaliczki na podatek dochodowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Dyczkowska

REKLAMA

W 2007 r. wpłacam zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych w formie uproszczonej, w wysokości 1/12 podatku należnego za 2006 r. Wpłacone zaliczki odnoszę na konto „Podatek dochodowy”. Na koniec roku zaksięguję podatek wynikający z deklaracji rocznej CIT-8. Czy robię to poprawnie?

Jakie wartości powinno wykazywać konto „Podatek dochodowy” w ciągu roku? Czy powinna to być wartość zaliczek odprowadzanych do urzędu skarbowego?


rada


Wybór formy naliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy nie ma wpływu na sposób ujmowania rozliczeń podatkowych w księgach rachunkowych. Należny urzędowi skarbowemu podatek dochodowy ujmuje się na kontach: Wn „Podatek dochodowy”, Ma „Zobowiązania publicznoprawne”, natomiast zapłatę podatku: Wn „Zobowiązania publicznoprawne”, Ma „Rachunek bankowy”. Jeżeli spółka nie nalicza różnic przejściowych z tytułu podatku odroczonego, to konto „Podatek dochodowy” w ciągu roku obrotowego powinno wykazywać saldo Wn wyrażające wartość podatku należnego urzędowi skarbowemu.


uzasadnienie


Według przepisów podatkowych spółki są obowiązane wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące. Istnieje jednak możliwość - po spełnieniu odpowiednich warunków - wpłacania zaliczek miesięcznych w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu podatkowym złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. Jeżeli również w tym roku podatnicy nie wykazali podatku należnego, nie mogą wpłacać zaliczek w uproszczonej formie.


Podatnicy decydujący się na uproszczoną formę wpłacania zaliczek obowiązani są do:

- pisemnego powiadomienia o tym fakcie właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie wpłaty pierwszej zaliczki w roku podatkowym, w którym po raz pierwszy wybrali uproszczoną formę,

- wpłacania zaliczek w terminach takich samych jak podatnicy rozliczający się z podatku dochodowego według zasad ogólnych,

- stosowania tej formy wpłacania zaliczek w całym roku podatkowym,

- rozliczenia podatku za rok podatkowy zgodnie z art. 27 ustawy.


Przykład

Spółka z o.o. Alfa wykazała w deklaracji CIT-8 za 2006 r. następujące dane:

1. Przychody podlegające opodatkowaniu - 1 000 000 zł

2. Koszty uzyskania przychodu - 700 000 zł

3. Dochód do opodatkowania - 300 000 zł

4. Podatek dochodowy za 2006 r. (19%) - 57 000 zł

10 lutego 2007 r. spółka Alfa złożyła do naczelnika urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy, tym samym zobowiązała się do wpłacania do urzędu skarbowego zaliczek miesięcznych w wysokości 1/12 podatku należnego za 2006 r.

Założenia na 2007 r.

Wyliczenie miesięcznego zobowiązania z tytułu podatku dochodowego

Podatek należny za 2006 r. - 57 000 zł

57 000 zł : 12 = 4750 zł

Wysokość miesięcznych zaliczek za okres od stycznia do grudnia wynosi 4750 zł.

Dane z deklaracji rocznej CIT-8 za 2007 r.

1. Przychody podlegające opodatkowaniu - 1 520 000 zł

2. Koszty uzyskania przychodu - 800 000 zł

3. Dochód do opodatkowania - 720 000 zł

4. Podatek dochodowy za 2007 r. (19%) - 136 800 zł

5. Wpłacone w ciągu 2007 r. zaliczki - 57 000 zł (12 × 4750 zł)

6. Różnica między podatkiem należnym a wpłaconymi zaliczkami - 79 800 zł

Ewidencja księgowa w ciągu roku obrotowego 2007

1. Zarachowania zaliczek miesięcznych za każdy z miesięcy od stycznia do grudnia:

4750 zł × 12 = 57 000 zł

Wn „Podatek dochodowy” 57 000

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 57 000

- w analityce „Zobowiązania z tytułu PDOP”

2. Zapłaty zaliczek miesięcznych:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 57 000

- w analityce „Zobowiązania z tytułu PDOP”

Ma „Rachunek bankowy” 57 000

Ewidencja księgowa na dzień bilansowy 2007 r.

3. Księgowanie podatku dochodowego na podstawie deklaracji rocznej CIT-8:

Wn „Podatek dochodowy” 79 800

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 79 800

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Założenia na 2008 r.

Wyliczenie miesięcznego zobowiązania z tytułu podatku dochodowego

Podatek należny za 2007 r. - 136 800 zł

136 800 zł : 12 = 11 400 zł

Wysokość miesięcznych zaliczek za okres od stycznia do grudnia wynosi 11 400 zł.

Dane z deklaracji rocznej CIT-8 za 2008 r.:

1. Przychody podlegające opodatkowaniu - 500 000 zł

2. Koszty uzyskania przychodu - 150 000 zł

3. Dochód do opodatkowania - 350 000 zł

4. Podatek dochodowy za 2008 r. (19%) - 66 500 zł

5. Wpłacone w ciągu 2008 r. zaliczki - 136 800 zł (12 × 11 400 zł)

6. Różnica między podatkiem należnym a wpłaconymi zaliczkami - 70 300 zł

Ewidencja księgowa w ciągu roku obrotowego 2008

1. Zapłata podatku dochodowego za rok 2007:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 79 800

- w analityce „Zobowiązania z tytułu PDOP”

Ma „Rachunek bankowy” 79 800

2. Zarachowania zaliczek miesięcznych za każdy z miesięcy od stycznia do grudnia:

11 400 zł × 12 = 136 800 zł

Wn „Podatek dochodowy” 136 800

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 136 800

- w analityce „Zobowiązania z tytułu PDOP”

3. Zapłaty zaliczek miesięcznych:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 136 800

- w analityce „Zobowiązania z tytułu PDOP”

Ma „Rachunek bankowy” 136 800

Ewidencja księgowa na dzień bilansowy 2008 r.

4. Księgowanie podatku dochodowego na podstawie deklaracji rocznej CIT-8:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 70 300

- w analityce „Zobowiązania z tytułu PDOP”

Ma„Podatek dochodowy” 70 300

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Saldo konta „Podatek dochodowy” wykazuje na koniec roku wartość podatku wynikającego z rocznego rozliczenia.


Wybór uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych skutkuje uproszczeniem naliczania podatku w poszczególnych miesiącach. Uproszczenie to nie ma jednak wpływu na sposób ujęcia zaliczek w księgach rachunkowych.


Podstawa prawna:
- art. 37 ust. 8 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 25 ust. 1, 6 i 7 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847


Anna Dyczkowska

księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA