REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych uproszczone zaliczki na podatek dochodowy

Anna Dyczkowska

REKLAMA

W 2007 r. wpłacam zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych w formie uproszczonej, w wysokości 1/12 podatku należnego za 2006 r. Wpłacone zaliczki odnoszę na konto „Podatek dochodowy”. Na koniec roku zaksięguję podatek wynikający z deklaracji rocznej CIT-8. Czy robię to poprawnie?

Jakie wartości powinno wykazywać konto „Podatek dochodowy” w ciągu roku? Czy powinna to być wartość zaliczek odprowadzanych do urzędu skarbowego?


rada


Wybór formy naliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy nie ma wpływu na sposób ujmowania rozliczeń podatkowych w księgach rachunkowych. Należny urzędowi skarbowemu podatek dochodowy ujmuje się na kontach: Wn „Podatek dochodowy”, Ma „Zobowiązania publicznoprawne”, natomiast zapłatę podatku: Wn „Zobowiązania publicznoprawne”, Ma „Rachunek bankowy”. Jeżeli spółka nie nalicza różnic przejściowych z tytułu podatku odroczonego, to konto „Podatek dochodowy” w ciągu roku obrotowego powinno wykazywać saldo Wn wyrażające wartość podatku należnego urzędowi skarbowemu.


uzasadnienie


Według przepisów podatkowych spółki są obowiązane wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące. Istnieje jednak możliwość - po spełnieniu odpowiednich warunków - wpłacania zaliczek miesięcznych w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu podatkowym złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. Jeżeli również w tym roku podatnicy nie wykazali podatku należnego, nie mogą wpłacać zaliczek w uproszczonej formie.


Podatnicy decydujący się na uproszczoną formę wpłacania zaliczek obowiązani są do:

- pisemnego powiadomienia o tym fakcie właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie wpłaty pierwszej zaliczki w roku podatkowym, w którym po raz pierwszy wybrali uproszczoną formę,

- wpłacania zaliczek w terminach takich samych jak podatnicy rozliczający się z podatku dochodowego według zasad ogólnych,

- stosowania tej formy wpłacania zaliczek w całym roku podatkowym,

- rozliczenia podatku za rok podatkowy zgodnie z art. 27 ustawy.


Przykład

Spółka z o.o. Alfa wykazała w deklaracji CIT-8 za 2006 r. następujące dane:

1. Przychody podlegające opodatkowaniu - 1 000 000 zł

2. Koszty uzyskania przychodu - 700 000 zł

3. Dochód do opodatkowania - 300 000 zł

4. Podatek dochodowy za 2006 r. (19%) - 57 000 zł

10 lutego 2007 r. spółka Alfa złożyła do naczelnika urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy, tym samym zobowiązała się do wpłacania do urzędu skarbowego zaliczek miesięcznych w wysokości 1/12 podatku należnego za 2006 r.

Założenia na 2007 r.

Wyliczenie miesięcznego zobowiązania z tytułu podatku dochodowego

Podatek należny za 2006 r. - 57 000 zł

57 000 zł : 12 = 4750 zł

Wysokość miesięcznych zaliczek za okres od stycznia do grudnia wynosi 4750 zł.

Dane z deklaracji rocznej CIT-8 za 2007 r.

1. Przychody podlegające opodatkowaniu - 1 520 000 zł

2. Koszty uzyskania przychodu - 800 000 zł

3. Dochód do opodatkowania - 720 000 zł

4. Podatek dochodowy za 2007 r. (19%) - 136 800 zł

5. Wpłacone w ciągu 2007 r. zaliczki - 57 000 zł (12 × 4750 zł)

6. Różnica między podatkiem należnym a wpłaconymi zaliczkami - 79 800 zł

Ewidencja księgowa w ciągu roku obrotowego 2007

1. Zarachowania zaliczek miesięcznych za każdy z miesięcy od stycznia do grudnia:

4750 zł × 12 = 57 000 zł

Wn „Podatek dochodowy” 57 000

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 57 000

- w analityce „Zobowiązania z tytułu PDOP”

2. Zapłaty zaliczek miesięcznych:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 57 000

- w analityce „Zobowiązania z tytułu PDOP”

Ma „Rachunek bankowy” 57 000

Ewidencja księgowa na dzień bilansowy 2007 r.

3. Księgowanie podatku dochodowego na podstawie deklaracji rocznej CIT-8:

Wn „Podatek dochodowy” 79 800

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 79 800

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Założenia na 2008 r.

Wyliczenie miesięcznego zobowiązania z tytułu podatku dochodowego

Podatek należny za 2007 r. - 136 800 zł

136 800 zł : 12 = 11 400 zł

Wysokość miesięcznych zaliczek za okres od stycznia do grudnia wynosi 11 400 zł.

Dane z deklaracji rocznej CIT-8 za 2008 r.:

1. Przychody podlegające opodatkowaniu - 500 000 zł

2. Koszty uzyskania przychodu - 150 000 zł

3. Dochód do opodatkowania - 350 000 zł

4. Podatek dochodowy za 2008 r. (19%) - 66 500 zł

5. Wpłacone w ciągu 2008 r. zaliczki - 136 800 zł (12 × 11 400 zł)

6. Różnica między podatkiem należnym a wpłaconymi zaliczkami - 70 300 zł

Ewidencja księgowa w ciągu roku obrotowego 2008

1. Zapłata podatku dochodowego za rok 2007:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 79 800

- w analityce „Zobowiązania z tytułu PDOP”

Ma „Rachunek bankowy” 79 800

2. Zarachowania zaliczek miesięcznych za każdy z miesięcy od stycznia do grudnia:

11 400 zł × 12 = 136 800 zł

Wn „Podatek dochodowy” 136 800

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 136 800

- w analityce „Zobowiązania z tytułu PDOP”

3. Zapłaty zaliczek miesięcznych:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 136 800

- w analityce „Zobowiązania z tytułu PDOP”

Ma „Rachunek bankowy” 136 800

Ewidencja księgowa na dzień bilansowy 2008 r.

4. Księgowanie podatku dochodowego na podstawie deklaracji rocznej CIT-8:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 70 300

- w analityce „Zobowiązania z tytułu PDOP”

Ma„Podatek dochodowy” 70 300

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Saldo konta „Podatek dochodowy” wykazuje na koniec roku wartość podatku wynikającego z rocznego rozliczenia.


Wybór uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych skutkuje uproszczeniem naliczania podatku w poszczególnych miesiącach. Uproszczenie to nie ma jednak wpływu na sposób ujęcia zaliczek w księgach rachunkowych.


Podstawa prawna:
- art. 37 ust. 8 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 25 ust. 1, 6 i 7 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847


Anna Dyczkowska

księgowa z licencją MF

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

Dwadzieścia lat unijnego VAT-u w Polsce. Prof. Modzelewski: ciszej nad tą trumną

Czy unijna wersja VAT jest aż tak patologiczna, że państwa członkowskie były skazane na masową grabież środków publicznych? Zdaniem prof. Modzelewskiego nie, bo część państw UE umiejętnie implementowała dyrektywę VAT. Ale – zdaniem Profesora – nam się to nie udało.

Preferencje w podatku u źródła - NSA orzeka na niekorzyść podatników

Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach zapadłych pod koniec 2023 r. (sygn. II FSK 27/23, II FSK 28/23, II FSK 29/23) oddalił trzy skargi kasacyjne w sprawach rozstrzygniętych przez WSA w Lublinie na niekorzyść podatników i zgodził się z sądem pierwszej instancji w kwestii odmowy wydania opinii o stosowaniu preferencji w podatku u źródła (WHT). W lutym 2024 r. NSA opublikował pisemne uzasadnienia tych wyroków. Wnioski płynące z ich analiz potwierdzają nieprzychylne stanowisko organów podatkowych w kwestii możliwości korzystania ze zwolnienia WHT przez spółki holdingowe oraz fundusze inwestycyjne.

Dofinansowanie z PFRON 2024 do pensji niepełnosprawnego pracownika - podwyżka od lipca [nowelizacja ustawy]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowuje kolejną nowelizację ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Tym razem ma nastąpić wzrost wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego finansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), a także zmiana wysokości dotacji celowej z budżetu państwa na realizację tego zadania. Ta nowelizacja ma wejść w życie od lipca 2024 r. razem ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę.

REKLAMA