REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować faktury kosztowe dotyczące ubiegłych lat

Anna Dyczkowska

REKLAMA

Po sporządzeniu sprawozdania finansowego za rok 2006 otrzymaliśmy fakturę za usługi marketingowe wykonane w ubiegłym roku. W księgach którego roku powinniśmy ją ująć i jak przeprowadzić ewidencję?

 


rada

 


Jeżeli sprawozdanie spółki zostało już zatwierdzone, to fakturę dotyczącą poprzedniego roku obrotowego należy ująć w księgach roku bieżącego. Sposób ewidencji zależy od tego, czy wartość faktury jest istotna, czy też nie. Jeżeli spółka uzna, że kwota kupionej usługi stanowi istotną wartość, wówczas należy ją odnieść na kapitał własny jako błąd podstawowy. Jeśli natomiast wartość nie wywiera istotnego wpływu, to ewidencjonuje się ją w ciężar bieżących kosztów.


uzasadnienie


Generalną zasadą wynikającą z zapisów ustawy o rachunkowości jest odnoszenie kosztów do tego roku obrotowego, którego dany koszt dotyczy, niezależnie od daty wystawienia faktury.


Jeśli spółka nie uwzględniła w księgach roku poprzedniego części kosztów, to możliwe są następujące rozwiązania:

l usprawozdanie finansowe sporządzone, lecz nie zatwierdzone - skutki ujmuje się w księgach i sprawozdaniu finansowym roku, którego koszty dotyczą, w sposób określony w tabeli 1.

l usprawozdanie finansowe zatwierdzone - skutki ujmuje się w księgach i sprawozdaniu finansowym roku, w którym jednostka otrzymała informację o poniesieniu kosztu, w sposób określony w tabeli 2.


Tabela 1. Przed zatwierdzeniem sprawozdania

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Tabela 2. Po zatwierdzeniu sprawozdania

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Sprawozdania finansowe za 2006 r. powinny być zatwierdzone do 30 czerwca 2007 r. W związku z tym wszystkie zdarzenia ujawnione po tej dacie należy ująć w księgach w sposób przedstawiony w tabeli 2.


Jeśli spółka po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego otrzymała fakturę, która nie została ujęta w księgach roku poprzedniego i która nie ma istotnego wpływu na sprawozdanie finansowe za 2006 r., to ewidencji kosztu można dokonać w ciężar kosztów rodzajowych roku bieżącego.


Natomiast gdy kwota jest istotna, wykazuje się ją jako błąd podstawowy w księgach roku, w którym fakturę otrzymano.


Przykład 1

W maju 2007 r. spółka Alfa otrzymała od spółki Beta fakturę na kupione w 2006 r. usługi marketingowe.

Dane z faktury:

wartość netto - 100 000 zł,

VAT - 22 000 zł,

wartość brutto - 122 000 zł.

W 2006 r. spółka Alfa osiągnęła następujące dane finansowe:

przychody - 1 000 000 zł,

koszty - 520 000 zł,

zysk brutto - 480 000 zł,

zysk netto - 388800 zł.

Sprawozdanie finansowe za 2006 r. zatwierdzono w kwietniu 2007 r.

Zgodnie z polityką rachunkowości spółki Alfa zdarzenia powodujące zmianę wyniku finansowego, przekraczające 5% w odniesieniu do zysku netto, traktuje się jako błąd podstawowy.

Ewidencja księgowa

1. Faktura - kwota brutto:

Wn „Rozliczenie zakupu usług” 122 000

Ma„Rozrachunki z dostawcami” 122 000

2. Faktura - rozliczenie VAT:

Wn „VAT naliczony” 22 000

Ma„Rozliczenie zakupu usług” 22 000

3. Faktura - rozliczenie kwoty netto:

Wn „Strata z lat ubiegłych” 100 000

Ma „Rozliczenie zakupu usług” 100 000

Dla uproszczenia pominięto skutki w podatku odroczonym.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

W maju 2007 r. spółka Alfa otrzymała od spółki Beta fakturę na kupione w 2006 r. usługi marketingowe.

Dane z faktury:

wartość netto - 10 000 zł,

VAT - 2200 zł,

wartość brutto - 12 200 zł.

W 2006 r. Alfa osiągnęła następujące dane finansowe:

przychody - 1 000 000 zł,

koszty - 520 000 zł,

zysk brutto - 480 000 zł,

zysk netto - 388 800 zł.

Sprawozdanie finansowe za 2006 r. zatwierdzono w kwietniu 2007 r.

Zgodnie z polityką rachunkowości spółki Alfa zdarzenia niepowodujące istotnych zmian w wyniku finansowym ewidencjonowane są w kosztach roku bieżącego.

Ewidencja księgowa

1. Faktura - kwota brutto:

Wn „Rozliczenie zakupu usług” 12 200

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 12 200

2. Faktura - rozliczenie VAT:

Wn „VAT naliczony” 2 200

Ma „Rozliczenie zakupu usług” 2 200

3. Faktura - rozliczenie kwoty netto:

Wn  Usługi obce” 10 000

Ma Rozliczenie zakupu usług” 10 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 3

W maju 2007 r. spółka Alfa otrzymała od spółki Beta fakturę na kupione w 2006 r. usługi marketingowe.

Dane z faktury:

wartość netto - 100 000 zł,

VAT - 22 000 zł,

wartość brutto - 122 000.

W księgach 2006 r. na podstawie umowy spółka ujęła koszt usług niefakturowanych w wysokości 98 000 zł.

W 2006 r. spółka Alfa osiągnęła następujące dane finansowe:

przychody - 1 000 000 zł,

koszty - 520 000 zł,

zysk brutto - 480 000 zł,

zysk netto - 388 800 zł.

Sprawozdanie finansowe za 2006 r. zatwierdzono w kwietniu 2007 r.

Ewidencja w księgach 2006 r.

1. Koszty usług niezafakturowanych:

Wn Usługi obce” 98 000

Ma Rozliczenie zakupu usług” 98 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja w księgach 2007 r.

1. Faktura - kwota brutto:

Wn Rozliczenie zakupu usług” 122 000

Ma Rozrachunki z dostawcami” 122 000

2. Faktura - rozliczenie VAT:

Wn VAT naliczony” 22 000

Ma Rozliczenie zakupu usług” 22 000

3. Faktura - rozliczenie kwoty netto (kwota nieobjęta rezerwą):

Wn Usługi obce” 2 000

Ma Rozliczenie zakupu usług” 2 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:
- art. 3 ust. 1 pkt 32, art. 4 ust. 1, art. 54 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540


Anna Dyczkowska

księgowa z licencją MF

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA