REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować faktury kosztowe dotyczące ubiegłych lat

Anna Dyczkowska

REKLAMA

Po sporządzeniu sprawozdania finansowego za rok 2006 otrzymaliśmy fakturę za usługi marketingowe wykonane w ubiegłym roku. W księgach którego roku powinniśmy ją ująć i jak przeprowadzić ewidencję?

 


rada

 


Jeżeli sprawozdanie spółki zostało już zatwierdzone, to fakturę dotyczącą poprzedniego roku obrotowego należy ująć w księgach roku bieżącego. Sposób ewidencji zależy od tego, czy wartość faktury jest istotna, czy też nie. Jeżeli spółka uzna, że kwota kupionej usługi stanowi istotną wartość, wówczas należy ją odnieść na kapitał własny jako błąd podstawowy. Jeśli natomiast wartość nie wywiera istotnego wpływu, to ewidencjonuje się ją w ciężar bieżących kosztów.


uzasadnienie


Generalną zasadą wynikającą z zapisów ustawy o rachunkowości jest odnoszenie kosztów do tego roku obrotowego, którego dany koszt dotyczy, niezależnie od daty wystawienia faktury.


Jeśli spółka nie uwzględniła w księgach roku poprzedniego części kosztów, to możliwe są następujące rozwiązania:

l usprawozdanie finansowe sporządzone, lecz nie zatwierdzone - skutki ujmuje się w księgach i sprawozdaniu finansowym roku, którego koszty dotyczą, w sposób określony w tabeli 1.

l usprawozdanie finansowe zatwierdzone - skutki ujmuje się w księgach i sprawozdaniu finansowym roku, w którym jednostka otrzymała informację o poniesieniu kosztu, w sposób określony w tabeli 2.


Tabela 1. Przed zatwierdzeniem sprawozdania

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Tabela 2. Po zatwierdzeniu sprawozdania

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Sprawozdania finansowe za 2006 r. powinny być zatwierdzone do 30 czerwca 2007 r. W związku z tym wszystkie zdarzenia ujawnione po tej dacie należy ująć w księgach w sposób przedstawiony w tabeli 2.


Jeśli spółka po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego otrzymała fakturę, która nie została ujęta w księgach roku poprzedniego i która nie ma istotnego wpływu na sprawozdanie finansowe za 2006 r., to ewidencji kosztu można dokonać w ciężar kosztów rodzajowych roku bieżącego.


Natomiast gdy kwota jest istotna, wykazuje się ją jako błąd podstawowy w księgach roku, w którym fakturę otrzymano.


Przykład 1

W maju 2007 r. spółka Alfa otrzymała od spółki Beta fakturę na kupione w 2006 r. usługi marketingowe.

Dane z faktury:

wartość netto - 100 000 zł,

VAT - 22 000 zł,

wartość brutto - 122 000 zł.

W 2006 r. spółka Alfa osiągnęła następujące dane finansowe:

przychody - 1 000 000 zł,

koszty - 520 000 zł,

zysk brutto - 480 000 zł,

zysk netto - 388800 zł.

Sprawozdanie finansowe za 2006 r. zatwierdzono w kwietniu 2007 r.

Zgodnie z polityką rachunkowości spółki Alfa zdarzenia powodujące zmianę wyniku finansowego, przekraczające 5% w odniesieniu do zysku netto, traktuje się jako błąd podstawowy.

Ewidencja księgowa

1. Faktura - kwota brutto:

Wn „Rozliczenie zakupu usług” 122 000

Ma„Rozrachunki z dostawcami” 122 000

2. Faktura - rozliczenie VAT:

Wn „VAT naliczony” 22 000

Ma„Rozliczenie zakupu usług” 22 000

3. Faktura - rozliczenie kwoty netto:

Wn „Strata z lat ubiegłych” 100 000

Ma „Rozliczenie zakupu usług” 100 000

Dla uproszczenia pominięto skutki w podatku odroczonym.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

W maju 2007 r. spółka Alfa otrzymała od spółki Beta fakturę na kupione w 2006 r. usługi marketingowe.

Dane z faktury:

wartość netto - 10 000 zł,

VAT - 2200 zł,

wartość brutto - 12 200 zł.

W 2006 r. Alfa osiągnęła następujące dane finansowe:

przychody - 1 000 000 zł,

koszty - 520 000 zł,

zysk brutto - 480 000 zł,

zysk netto - 388 800 zł.

Sprawozdanie finansowe za 2006 r. zatwierdzono w kwietniu 2007 r.

Zgodnie z polityką rachunkowości spółki Alfa zdarzenia niepowodujące istotnych zmian w wyniku finansowym ewidencjonowane są w kosztach roku bieżącego.

Ewidencja księgowa

1. Faktura - kwota brutto:

Wn „Rozliczenie zakupu usług” 12 200

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 12 200

2. Faktura - rozliczenie VAT:

Wn „VAT naliczony” 2 200

Ma „Rozliczenie zakupu usług” 2 200

3. Faktura - rozliczenie kwoty netto:

Wn  Usługi obce” 10 000

Ma Rozliczenie zakupu usług” 10 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 3

W maju 2007 r. spółka Alfa otrzymała od spółki Beta fakturę na kupione w 2006 r. usługi marketingowe.

Dane z faktury:

wartość netto - 100 000 zł,

VAT - 22 000 zł,

wartość brutto - 122 000.

W księgach 2006 r. na podstawie umowy spółka ujęła koszt usług niefakturowanych w wysokości 98 000 zł.

W 2006 r. spółka Alfa osiągnęła następujące dane finansowe:

przychody - 1 000 000 zł,

koszty - 520 000 zł,

zysk brutto - 480 000 zł,

zysk netto - 388 800 zł.

Sprawozdanie finansowe za 2006 r. zatwierdzono w kwietniu 2007 r.

Ewidencja w księgach 2006 r.

1. Koszty usług niezafakturowanych:

Wn Usługi obce” 98 000

Ma Rozliczenie zakupu usług” 98 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja w księgach 2007 r.

1. Faktura - kwota brutto:

Wn Rozliczenie zakupu usług” 122 000

Ma Rozrachunki z dostawcami” 122 000

2. Faktura - rozliczenie VAT:

Wn VAT naliczony” 22 000

Ma Rozliczenie zakupu usług” 22 000

3. Faktura - rozliczenie kwoty netto (kwota nieobjęta rezerwą):

Wn Usługi obce” 2 000

Ma Rozliczenie zakupu usług” 2 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:
- art. 3 ust. 1 pkt 32, art. 4 ust. 1, art. 54 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540


Anna Dyczkowska

księgowa z licencją MF

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Skarbówka zabrała, sądy oddały: Przedsiębiorcy odzyskali 2,8 mld zł w sprawach o faktury

Tysiące firm niesłusznie oskarżonych o udział w oszustwach VAT w końcu wygrało walkę z fiskusem. W ciągu trzech lat sądy i organy odwoławcze uchyliły decyzje skarbówki na astronomiczną kwotę 2,8 mld zł! Czy to początek końca urzędniczej samowoli wobec przedsiębiorców?

Zleceniobiorca choruje albo miał wypadek przy pracy – jakie świadczenia mu przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

REKLAMA

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

REKLAMA