REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyższenie wartości jednorazowo zamortyzowanego środka trwałego - skutki w PIT

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

Jak postąpić w przypadku podwyższenia wartości środka trwałego (samochodu ciężarowego), do którego zastosowano w styczniu 2007 r. amortyzację jednorazową? Wartość środka została podwyższona o 21 500 zł netto (w maju 2007 r. zamontowano do niego wydmuch). Czy można zastosować również amortyzację jednorazową?

Jakie są skutki podwyższenia wartości jednorazowo zamortyzowanego środka trwałego

Rada

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy nie regulują sposobu dokonywania odpisów amortyzacyjnych od ulepszonego środka trwałego zamortyzowanego jednorazowo w granicach limitu 50 000 euro. Należy zatem uznać, że po ulepszeniu zwiększającym wartość początkową środka trwałego możliwe jest dokonanie odpisów amortyzacyjnych w ramach jednorazowej amortyzacji od tak ustalonej wartości początkowej. Warunkiem jest jednak, aby w wyniku podwyższenia wartości nie został przekroczony wskazany limit.

Uzasadnienie


Jednorazowa amortyzacja środków trwałych do wysokości limitu 50 000 euro jest nową metodą amortyzacji. Od 1 stycznia 2007 r. mogą ją stosować podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej (z wyjątkami określonymi w przepisach) i tzw. mali podatnicy. Przypomnijmy, że małym podatnikiem jest firma, która osiągnęła przychód ze sprzedaży (liczony wraz z podatkiem VAT) w wysokości nieprzekraczającej w poprzednim roku podatkowym równowartości 800 000 euro.

REKLAMA


Jednorazowej amortyzacji podlegają składniki majątku zaliczone do grupy 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych, z wyłączeniem samochodów osobowych. W ten sposób można amortyzować zarówno nowe, jak i używane środki trwałe. Potwierdził to m.in. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krasnym Stawie w interpretacji z 21 lutego 2007 r. (nr PD/415-1/07).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wskazany w ustawie limit wyrażony w euro należy przeliczać na złote (w zaokrągleniu do 1000 zł) według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok, w którym środki trwałe zostały ujęte w ewidencji. Na 2007 r. limit 50 000 euro wynosi 199 000 zł.


WAŻNE!

Na 2007 r. limit 50 000 euro wynosi 199 000 zł.


Należy podkreślić, że w limicie tym nie uwzględnia się jednorazowych odpisów od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych o wartości początkowej nieprzekraczającej 3500 zł.


Z pytania wynika, że skorzystali Państwo z możliwości zamortyzowania jednorazowo środka trwałego w postaci samochodu ciężarowego. Następnie w maju 2007 r. do samochodu tego został zamontowany wydmuch o wartości 21 500 zł. W rezultacie tych czynności niewątpliwie wzrosła wartość użytkowa tego samochodu w stosunku do wartości z dnia przyjęcia go do używania. Ponieważ wydatek na ten cel przekroczył 3500 zł, należy uznać, że mamy do czynienia z ulepszeniem środka trwałego, o którym jest mowa w art. 22g ust. 17 updof. Na jego podstawie bowiem, w sytuacji gdy:

środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z obowiązującymi przepisami, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł. Środki trwałe uważa się natomiast za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.


Trzeba podkreślić, że przepisy nie regulują zasad dokonywania odpisów amortyzacyjnych od ulepszonych środków trwałych, zamortyzowanych jednorazowo do wysokości limitu 50 000 euro. Należy zatem uznać, że w tym samym roku podatkowym jest możliwe dokonywanie odpisów amortyzacyjnych w ramach jednorazowej amortyzacji po dokonaniu ulepszenia zwiększającego wartość początkową środka trwałego, jeśli nie zostanie przekroczony wskazany w przepisach limit.


Niestety, nie podali Państwo wysokości jednorazowego odpisu, który został dokonany w styczniu w odniesieniu do tego środka trwałego. Jeśli więc limit ten nie został dotychczas przekroczony, to w sytuacji opisanej w pytaniu dokonanie jednorazowej amortyzacji będzie możliwe (oczywiście tylko do wysokości limitu). Gdyby odpis mieścił się w limicie tylko częściowo, to w następnych latach podatkowych mogą Państwo dokonywać dalszych odpisów amortyzacyjnych od tego środka trwałego metodą liniową bądź metodą degresywną.


PRZYKŁAD

Pan Jan Kowalski, spełniający kryteria uznania go za małego podatnika, kupił w kwietniu 2007 r. samochód ciężarowy i w tym samym miesiącu wprowadził go do ewidencji środków trwałych. Cena nabycia tego samochodu wyniosła 195 000 zł. Pan Kowalski podjął decyzję o jednorazowej amortyzacji. Ponieważ wartość początkowa samochodu ustalona w cenie nabycia nie przekroczyła limitu 50 000 euro (w 2007 r. - 199 000 zł), pan Kowalski dokonał w kwietniu 2007 r. jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w wysokości 100% wartości początkowej (czyli 195 000 zł).

W czerwcu 2007 r. pan Kowalski nabył i zamontował do tego samochodu dodatkowe wyposażenie, którego łączna wartość wyniosła 10 000 zł. Ponieważ w wyniku tej czynności wzrosła wartość użytkowa samochodu w stosunku do wartości z dnia przyjęcia go do używania, a wydatki przekroczyły 3500 zł, podatnik uznał, że miało miejsce ulepszenie środka trwałego. W związku z tym podwyższył wartość początkową samochodu o wartość ulepszenia, i zamortyzuje go w następujący sposób:

1) w czerwcu 2007 r. - dokonał jednorazowego odpisu w wysokości 4000 zł (czyli do wyczerpania limitu jednorazowej amortyzacji przysługującej mu w 2007 r.),

2) w następnych latach podatkowych pozostałą kwotę w wysokości 6000 zł zamortyzuje według wybranej przez siebie metody (liniowej bądź degresywnej).


Podstawa prawna:
- art. 22g ust. 1 pkt 1 i ust. 17, art. 22k ust. 7-9 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219


Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy
 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA