REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyższenie wartości jednorazowo zamortyzowanego środka trwałego - skutki w PIT

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

Jak postąpić w przypadku podwyższenia wartości środka trwałego (samochodu ciężarowego), do którego zastosowano w styczniu 2007 r. amortyzację jednorazową? Wartość środka została podwyższona o 21 500 zł netto (w maju 2007 r. zamontowano do niego wydmuch). Czy można zastosować również amortyzację jednorazową?

Jakie są skutki podwyższenia wartości jednorazowo zamortyzowanego środka trwałego

Rada

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy nie regulują sposobu dokonywania odpisów amortyzacyjnych od ulepszonego środka trwałego zamortyzowanego jednorazowo w granicach limitu 50 000 euro. Należy zatem uznać, że po ulepszeniu zwiększającym wartość początkową środka trwałego możliwe jest dokonanie odpisów amortyzacyjnych w ramach jednorazowej amortyzacji od tak ustalonej wartości początkowej. Warunkiem jest jednak, aby w wyniku podwyższenia wartości nie został przekroczony wskazany limit.

Uzasadnienie


Jednorazowa amortyzacja środków trwałych do wysokości limitu 50 000 euro jest nową metodą amortyzacji. Od 1 stycznia 2007 r. mogą ją stosować podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej (z wyjątkami określonymi w przepisach) i tzw. mali podatnicy. Przypomnijmy, że małym podatnikiem jest firma, która osiągnęła przychód ze sprzedaży (liczony wraz z podatkiem VAT) w wysokości nieprzekraczającej w poprzednim roku podatkowym równowartości 800 000 euro.


Jednorazowej amortyzacji podlegają składniki majątku zaliczone do grupy 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych, z wyłączeniem samochodów osobowych. W ten sposób można amortyzować zarówno nowe, jak i używane środki trwałe. Potwierdził to m.in. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krasnym Stawie w interpretacji z 21 lutego 2007 r. (nr PD/415-1/07).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wskazany w ustawie limit wyrażony w euro należy przeliczać na złote (w zaokrągleniu do 1000 zł) według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok, w którym środki trwałe zostały ujęte w ewidencji. Na 2007 r. limit 50 000 euro wynosi 199 000 zł.


WAŻNE!

Na 2007 r. limit 50 000 euro wynosi 199 000 zł.


Należy podkreślić, że w limicie tym nie uwzględnia się jednorazowych odpisów od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych o wartości początkowej nieprzekraczającej 3500 zł.

REKLAMA


Z pytania wynika, że skorzystali Państwo z możliwości zamortyzowania jednorazowo środka trwałego w postaci samochodu ciężarowego. Następnie w maju 2007 r. do samochodu tego został zamontowany wydmuch o wartości 21 500 zł. W rezultacie tych czynności niewątpliwie wzrosła wartość użytkowa tego samochodu w stosunku do wartości z dnia przyjęcia go do używania. Ponieważ wydatek na ten cel przekroczył 3500 zł, należy uznać, że mamy do czynienia z ulepszeniem środka trwałego, o którym jest mowa w art. 22g ust. 17 updof. Na jego podstawie bowiem, w sytuacji gdy:

środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z obowiązującymi przepisami, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł. Środki trwałe uważa się natomiast za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.


Trzeba podkreślić, że przepisy nie regulują zasad dokonywania odpisów amortyzacyjnych od ulepszonych środków trwałych, zamortyzowanych jednorazowo do wysokości limitu 50 000 euro. Należy zatem uznać, że w tym samym roku podatkowym jest możliwe dokonywanie odpisów amortyzacyjnych w ramach jednorazowej amortyzacji po dokonaniu ulepszenia zwiększającego wartość początkową środka trwałego, jeśli nie zostanie przekroczony wskazany w przepisach limit.


Niestety, nie podali Państwo wysokości jednorazowego odpisu, który został dokonany w styczniu w odniesieniu do tego środka trwałego. Jeśli więc limit ten nie został dotychczas przekroczony, to w sytuacji opisanej w pytaniu dokonanie jednorazowej amortyzacji będzie możliwe (oczywiście tylko do wysokości limitu). Gdyby odpis mieścił się w limicie tylko częściowo, to w następnych latach podatkowych mogą Państwo dokonywać dalszych odpisów amortyzacyjnych od tego środka trwałego metodą liniową bądź metodą degresywną.


PRZYKŁAD

Pan Jan Kowalski, spełniający kryteria uznania go za małego podatnika, kupił w kwietniu 2007 r. samochód ciężarowy i w tym samym miesiącu wprowadził go do ewidencji środków trwałych. Cena nabycia tego samochodu wyniosła 195 000 zł. Pan Kowalski podjął decyzję o jednorazowej amortyzacji. Ponieważ wartość początkowa samochodu ustalona w cenie nabycia nie przekroczyła limitu 50 000 euro (w 2007 r. - 199 000 zł), pan Kowalski dokonał w kwietniu 2007 r. jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w wysokości 100% wartości początkowej (czyli 195 000 zł).

W czerwcu 2007 r. pan Kowalski nabył i zamontował do tego samochodu dodatkowe wyposażenie, którego łączna wartość wyniosła 10 000 zł. Ponieważ w wyniku tej czynności wzrosła wartość użytkowa samochodu w stosunku do wartości z dnia przyjęcia go do używania, a wydatki przekroczyły 3500 zł, podatnik uznał, że miało miejsce ulepszenie środka trwałego. W związku z tym podwyższył wartość początkową samochodu o wartość ulepszenia, i zamortyzuje go w następujący sposób:

1) w czerwcu 2007 r. - dokonał jednorazowego odpisu w wysokości 4000 zł (czyli do wyczerpania limitu jednorazowej amortyzacji przysługującej mu w 2007 r.),

2) w następnych latach podatkowych pozostałą kwotę w wysokości 6000 zł zamortyzuje według wybranej przez siebie metody (liniowej bądź degresywnej).


Podstawa prawna:
- art. 22g ust. 1 pkt 1 i ust. 17, art. 22k ust. 7-9 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219


Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy
 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA