REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

"Call-off stock" i opodatkowanie VAT

REKLAMA

Pomiędzy firmą polską a firmą duńską zawarta jest umowa na dostawę towarów z Danii do Polski. Dostawa ta dokonywana jest z Danii do wynajmowanego w Polsce magazynu (call-off stock) należącego do przedsiębiorcy z Danii, lecz przeznaczonego dla konkretnego odbiorcy z Polski. Odbiorca ten zna szczegóły poszczególnych dostaw towarów i odbiera je ze składu partiami, zależnie od swoich potrzeb. Przepływ towaru w magazynie call-off stock przedstawia się następująco:
1) na podstawie obserwacji rynku firma polska składa zamówienie na przewidywane ilości towarów do firmy duńskiej,
2) w odpowiedzi na zamówienie firma duńska dokonuje dostawy towarów do magazynu call-off stock,
3) w zależności od zapotrzebowania rynku firma polska prosi o zwolnienie partii towaru z magazynu w celu jego zakupu,
4) firma duńska poświadcza zwolnienie poprzez potwierdzenie zamówienia oraz sprzedaż fakturą z podaną ceną i terminem płatności,
5) towar jest wyprowadzany z magazynu call-off stock.
Czy ww. sytuacja jest wewnątrz- wspólnotowym nabyciem dla firmy polskiej? Kiedy nastąpi obowiązek podatkowy? Jednocześnie informujemy, że firma duńska nie jest zainteresowana powołaniem stałego przedstawicielstwa na terenie Polski ani rejestracją jako podatnik VAT. Jest ona zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej, tzn. posiada nr identyfikacji podatkowej poprzedzony literami DK. Firma duńska płaci firmie polskiej za składowanie towarów w magazynie typu call-off stock. Przykład: 13 października 2004 r. firma duńska przemieszcza towar z Danii do Polski do magazynu call--off stock na kwotę 10 000 euro. 18 października 2004 r. firma polska kupuje część towaru z magazynu call-off stock np. na kwotę 3000 euro. 12 listopada 2004 r. firma polska kupuje pozostałą część towaru z magazynu call-off stock – 7000 euro. Co zrobić, żeby firma duńska nie musiała rejestrować się w Polsce na potrzeby VAT?
 
Transakcja przedstawiona w Pani pytaniu niestety nie jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów (WNT) dla polskiego kontrahenta. Z punktu widzenia ustawy o VAT i polskiego podatnika jest to dostawa towarów. Natomiast przemieszczenie towarów przez duńską firmę jest WNT, ale dla duńskiego podatnika.
Zgodnie z ustawą o VAT, aby uznać omawianą transakcję za WNT dla polskiego podatnika, musiałoby dojść do nabycia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego (tzn. Polski) inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu (tzn. Danii) przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Natomiast w omawianym przypadku towary najpierw są przywożone na terytorium Polski, a następnie jest realizowana dostawa.
Generalnie należy uznać, że w omawianej sytuacji najpierw następuje WNT (dla duńskiego kontrahenta), a następnie dostawa towaru na terenie Polski na ogólnych zasadach. Wynika to z art. 11 ust. 1 ustawy o VAT, który przewiduje, że przez WNT rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej (tzn. duńskiego podatnika VAT) lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego (np. z Danii) na terytorium Polski, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach WNT, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium Polski.
W związku z tym na duńskim kontrahencie ciąży obowiązek rejestracji dla celów polskiego VAT (zgłoszenie VAT-R i VAT-R/UE).
Obowiązek podatkowy przy WNT powstaje na zasadach ogólnych, tzn. 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem WNT. W związku z tym, jeżeli przemieszczenie towaru nastąpiło z Danii do Polski 13 października 2004 r., obowiązek podatkowy w VAT powstał 15 listopada 2004 r.
Dodatkowo należy wskazać, że podstawą opodatkowania w tym przypadku jest cena nabycia towarów, a jeżeli cena nabycia nie istnieje – koszt ich wytworzenia. Do podstawy opodatkowania należy doliczyć również inne podatki, cła i opłaty związane z przemieszczeniem towarów oraz wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia.
Z tytułu WNT duński podatnik jest obowiązany wystawić fakturę wewnętrzną. Za dany okres rozliczeniowy (miesięczny lub kwartalny) podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą ww. czynności w tym okresie. Szczegółowe zasady wystawiania faktur wewnętrznych są określone w przepisach wykonawczych do ustawy o VAT.
W związku z tym duńska firma jest zobowiązana do rejestracji dla celów polskiego VAT i składania deklaracji. Duńska spółka może dokonać rejestracji samodzielnie lub przez ustanowionego przedstawiciela podatkowego. Przedstawicielem może być osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, posiadające siedzibę na terytorium Polski, lub osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania w Polsce. Przedstawiciel odpowiada solidarnie z podatnikiem za zobowiązania podatkowe podatnika, którego reprezentuje. Dodatkowe warunki w zakresie ustanawiania przedstawiciela podatkowego są określone w rozporządzeniu Ministra Finansów.
Należy przy tym zauważyć, że VAT związany z przemieszczeniem towarów przez duńskiego kontrahenta będzie dla niego neutralny. Oznacza to, że kwota podatku należnego równa się kwocie podatku naliczonego. Wynika to z art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym kwotę podatku naliczonego stanowi również kwota podatku należnego z tytułu WNT. Prawo do odliczenia VAT przysługuje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy (w Pani przypadku – za listopad 2004 r.) w podatku należnym z tytułu WNT.
Dokonując WNT duński podatnik, oprócz deklaracji VAT-7 (w której wykaże dodatkowo krajowe dostawy towarów), ma obowiązek składania informacji podsumowujących o transakcjach wewnątrz- wspólnotowych. Deklaracje należy składać za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WNT.
Wzory formularzy deklaracji VAT-7 oraz informacji podsumowujących są określone w rozporządzeniu Ministra Finansów.
W zakresie dostawy realizowanej w ramach omawianej transakcji należy stwierdzić, że obowiązek podatkowy generalnie powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru. Podstawa opodatkowania z tytułu dostawy towaru obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszoną o kwotę należnego podatku.
Adam Czekalski
Podstawa prawna:
art. 9 ust. 1 i 2, art. 11 ust. 1, art. 15 ust. 7–9, art. 19 ust. 4, art. 20 ust. 5, art. 29 ust. 1, art. 31 ust. 5, art. 86 ust. 2 pkt 4 i ust. 10 pkt 2, art. 96 ust. 1, art. 97 ust. 1, art. 100 ust. 1 pkt 1 oraz art. 106 ust. 7 ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535),
rozporządzenie Ministra Finansów z 5 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 55, poz. 539),
rozporządzenie Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971),
rozporządzenie Ministra Finansów z 16 kwietnia 2004 r. w sprawie przedstawiciela podatkowego (Dz.U. Nr 66, poz. 609),
rozporządzenie Ministra Finansów z 15 kwietnia 2004 r. w sprawie przypadków, w których nie ma konieczności ustanawiania przedstawiciela podatkowego (Dz.U. Nr 66, poz. 608),
rozporządzenie Ministra Finansów z 23 kwietnia 2004 r. w sprawie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów (Dz.U. Nr 89, poz. 853),
rozporządzenie Ministra Finansów z 23 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 89, poz. 852 z późn.zm.).


Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA