REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy dopłata do wynagrodzeń ZPChr i wartość zwolnień podatkowych powiększają obrót do celów odliczeń częściowych

REKLAMA

Jesteśmy spółką z o.o. mającą status ZPChr. W 2004 r. zostaliśmy z tego tytułu zwolnieni przez urząd gminy z podatku od nieruchomości. Ponadto otrzymujemy dofinansowanie do wynagrodzeń z PFRON. Dokonujemy sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej. Ponieważ nie możemy wyodrębnić zakupów związanych wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną, VAT przysługujący do odliczenia obliczamy według struktury sprzedaży. Czy otrzymywane zwolnienia podatkowe i dofinansowania powinniśmy uwzględniać przy wyliczaniu struktury sprzedaży?
Zwolnienie z podatku od nieruchomości: Do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, czyli między innymi dofinansowanie do wynagrodzeń otrzymywane przez podatnika z PFRON. Natomiast zwolnienia z podatku od nieruchomości nie można uznać za dotację, w związku z tym nie bierze się jej pod uwagę przy wyliczaniu proporcji.
 
Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze, związana z dostawą lub świadczeniem usług. Opodatkowaniu podlegają zatem wyłącznie dotacje i dopłaty o charakterze przedmiotowym. Wymienione w liście dopłaty nie stanowią podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu. Dlatego w przypadku gdy podatnik dokonuje sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej, należy zastanowić się, czy otrzymywane przez niego dopłaty należy doliczyć do obrotu w celu obliczenia struktury.
Opodatkowaniu podlegają dotacje i dopłaty o charakterze przedmiotowym, związane ze świadczeniem usług bądź konkretną dostawą.
Proporcje do celów odliczania częściowego ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi takie prawo nie przysługuje.
Do całkowitego obrotu uzyskanego z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji), które nie powiększają podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 90 ust. 7 ustawy o VAT).
Analizując treść tego przepisu należy stwierdzić, że w obrocie do celów odliczeń częściowych nie uwzględnia się wartości zwolnień podatkowych. Nie można ich bowiem uznać za dotacje czy subwencje.
W omawianej kwestii istnieje wiele rozbieżnych stanowisk. Część organów podatkowych stoi na stanowisku, że dopłaty te należy uwzględnić w obliczanej proporcji. Potwierdzenie tego stanowiska znajdziemy między innymi w piśmie naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie z 29 lipca 2004 r. (nr D-6/443/62/04), w którym stwierdzono, że kwoty otrzymanych refundacji z tytułu zatrudnienia pracowników należy uwzględnić przy ustalaniu proporcji w obrocie uzyskanym z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W cytowanym piśmie naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził: zgodnie z art. 90 ust. 7 ustawy o VAT do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1. W związku z tym refundacje otrzymane z Urzędu Pracy z tytułu zatrudnienia młodocianych stanowią dotacje, o których mowa w art. 90 ust. 7 ustawy o VAT.
Możemy spotkać się również z odmiennymi opiniami, że dopłaty te nie stanowią podstawy opodatkowania ani nie wlicza się ich do proporcji. Przykładem może być pismo naczelnika III Urzędu Skarbowego w Lublinie z 20 lipca 2004 r. (nr P-1/443/83/04). W odpowiedzi na zapytanie podatnika naczelnik stwierdził: otrzymana refundacja do wynagrodzenia nie ma charakteru cenotwórczego, nie istnieje więc bezpośredni związek pomiędzy refundacją a świadczeniem usługi. Nie stanowi zatem, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, obrotu i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z tym refundacji nie wlicza się do wyliczenia proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT.
Mając na względzie treść powołanych przepisów, za słuszne należy uznać pierwsze stanowisko organów podatkowych. Wynika to z art. 90 ust. 7 ustawy, który wymienia jako wpływające na obrót do celów odliczenia częściowego subwencje i dotacje inne niż określone w art. 29 ust. 1 ustawy VAT, czyli takie, które nie są bezpośrednio związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Dlatego należy uznać, że przy wyliczaniu proporcji powinno się brać pod uwagę również dotacje niepodlegające opodatkowaniu.
Przykład
Spółka ABC została zwolniona z podatku od nieruchomości w maju 2004 r. Kwota zwolnienia wynosi 20 000 zł. Otrzymała także dopłatę do wynagrodzeń dla niepełnosprawnych pracowników w wysokości 50 000 zł. Podatek naliczony podlegający odliczeniu spółka oblicza według struktury sprzedaży. Wartość sprzedaży opodatkowanej od 1 maja do grudnia 2004 r. wyniosła 500 000 zł, natomiast sprzedaż zwolniona 100 000 zł. Współczynnik za 2004 r. wynosi zatem 77% (500 000 zł/650 000 zł).
Ponieważ organy podatkowe zajmują w tej kwestii różne stanowiska, powinni Państwo wystąpić do urzędu skarbowego o interpretację przepisów w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej, gdyż kwestia wliczenia lub niewliczenia kwoty otrzymanych refundacji wpływa na odliczanie VAT przez cały 2005 r. i korektę podatku po zakończeniu roku.
Joanna Dmowska
Podstawa prawna
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113


Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA