REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy dopłata do wynagrodzeń ZPChr i wartość zwolnień podatkowych powiększają obrót do celów odliczeń częściowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy spółką z o.o. mającą status ZPChr. W 2004 r. zostaliśmy z tego tytułu zwolnieni przez urząd gminy z podatku od nieruchomości. Ponadto otrzymujemy dofinansowanie do wynagrodzeń z PFRON. Dokonujemy sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej. Ponieważ nie możemy wyodrębnić zakupów związanych wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną, VAT przysługujący do odliczenia obliczamy według struktury sprzedaży. Czy otrzymywane zwolnienia podatkowe i dofinansowania powinniśmy uwzględniać przy wyliczaniu struktury sprzedaży?
Zwolnienie z podatku od nieruchomości: Do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, czyli między innymi dofinansowanie do wynagrodzeń otrzymywane przez podatnika z PFRON. Natomiast zwolnienia z podatku od nieruchomości nie można uznać za dotację, w związku z tym nie bierze się jej pod uwagę przy wyliczaniu proporcji.
 
Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze, związana z dostawą lub świadczeniem usług. Opodatkowaniu podlegają zatem wyłącznie dotacje i dopłaty o charakterze przedmiotowym. Wymienione w liście dopłaty nie stanowią podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu. Dlatego w przypadku gdy podatnik dokonuje sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej, należy zastanowić się, czy otrzymywane przez niego dopłaty należy doliczyć do obrotu w celu obliczenia struktury.
Opodatkowaniu podlegają dotacje i dopłaty o charakterze przedmiotowym, związane ze świadczeniem usług bądź konkretną dostawą.
Proporcje do celów odliczania częściowego ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi takie prawo nie przysługuje.
Do całkowitego obrotu uzyskanego z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji), które nie powiększają podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 90 ust. 7 ustawy o VAT).
Analizując treść tego przepisu należy stwierdzić, że w obrocie do celów odliczeń częściowych nie uwzględnia się wartości zwolnień podatkowych. Nie można ich bowiem uznać za dotacje czy subwencje.
W omawianej kwestii istnieje wiele rozbieżnych stanowisk. Część organów podatkowych stoi na stanowisku, że dopłaty te należy uwzględnić w obliczanej proporcji. Potwierdzenie tego stanowiska znajdziemy między innymi w piśmie naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie z 29 lipca 2004 r. (nr D-6/443/62/04), w którym stwierdzono, że kwoty otrzymanych refundacji z tytułu zatrudnienia pracowników należy uwzględnić przy ustalaniu proporcji w obrocie uzyskanym z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W cytowanym piśmie naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził: zgodnie z art. 90 ust. 7 ustawy o VAT do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1. W związku z tym refundacje otrzymane z Urzędu Pracy z tytułu zatrudnienia młodocianych stanowią dotacje, o których mowa w art. 90 ust. 7 ustawy o VAT.
Możemy spotkać się również z odmiennymi opiniami, że dopłaty te nie stanowią podstawy opodatkowania ani nie wlicza się ich do proporcji. Przykładem może być pismo naczelnika III Urzędu Skarbowego w Lublinie z 20 lipca 2004 r. (nr P-1/443/83/04). W odpowiedzi na zapytanie podatnika naczelnik stwierdził: otrzymana refundacja do wynagrodzenia nie ma charakteru cenotwórczego, nie istnieje więc bezpośredni związek pomiędzy refundacją a świadczeniem usługi. Nie stanowi zatem, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, obrotu i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z tym refundacji nie wlicza się do wyliczenia proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT.
Mając na względzie treść powołanych przepisów, za słuszne należy uznać pierwsze stanowisko organów podatkowych. Wynika to z art. 90 ust. 7 ustawy, który wymienia jako wpływające na obrót do celów odliczenia częściowego subwencje i dotacje inne niż określone w art. 29 ust. 1 ustawy VAT, czyli takie, które nie są bezpośrednio związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Dlatego należy uznać, że przy wyliczaniu proporcji powinno się brać pod uwagę również dotacje niepodlegające opodatkowaniu.
Przykład
Spółka ABC została zwolniona z podatku od nieruchomości w maju 2004 r. Kwota zwolnienia wynosi 20 000 zł. Otrzymała także dopłatę do wynagrodzeń dla niepełnosprawnych pracowników w wysokości 50 000 zł. Podatek naliczony podlegający odliczeniu spółka oblicza według struktury sprzedaży. Wartość sprzedaży opodatkowanej od 1 maja do grudnia 2004 r. wyniosła 500 000 zł, natomiast sprzedaż zwolniona 100 000 zł. Współczynnik za 2004 r. wynosi zatem 77% (500 000 zł/650 000 zł).
Ponieważ organy podatkowe zajmują w tej kwestii różne stanowiska, powinni Państwo wystąpić do urzędu skarbowego o interpretację przepisów w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej, gdyż kwestia wliczenia lub niewliczenia kwoty otrzymanych refundacji wpływa na odliczanie VAT przez cały 2005 r. i korektę podatku po zakończeniu roku.
Joanna Dmowska
Podstawa prawna
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ministerstwo Finansów chce zakończyć nadużycia z przedawnieniem podatków. Nowe zasady już w 2026 roku

W nowej wersji projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów chce zlikwidować możliwość zawieszania biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego poprzez wszczęcie postępowania karnego skarbowego. O szczegółach zmian mówi wiceminister finansów Jarosław Neneman.

Stawki podatku od środków transportowych w 2026 roku: Nowe limity już opublikowane

Znamy już nowe górne granice stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok. Większość limitów wzrosła o około 4,5% względem 2025 r. Sprawdź szczegółowe porównanie stawek, terminy płatności oraz zasady ustalania stawek przez gminy. To ważne dla przedsiębiorców i samorządów.

TSUE: Urzędy skarbowe nie mogą automatycznie wykreślać firm z rejestru VAT za zaległości

Przełomowy wyrok TSUE potwierdza, że wykreślenie firmy z rejestru VAT za brak zapłaty podatku nie może odbywać się automatycznie. Fiskus musi najpierw zbadać przyczyny zaległości i zachowanie przedsiębiorcy. Orzeczenie może uchronić tysiące firm przed nieproporcjonalnymi sankcjami i nieodwracalnymi stratami.

Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

REKLAMA

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

REKLAMA

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

REKLAMA