REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy dopłata do wynagrodzeń ZPChr i wartość zwolnień podatkowych powiększają obrót do celów odliczeń częściowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy spółką z o.o. mającą status ZPChr. W 2004 r. zostaliśmy z tego tytułu zwolnieni przez urząd gminy z podatku od nieruchomości. Ponadto otrzymujemy dofinansowanie do wynagrodzeń z PFRON. Dokonujemy sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej. Ponieważ nie możemy wyodrębnić zakupów związanych wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną, VAT przysługujący do odliczenia obliczamy według struktury sprzedaży. Czy otrzymywane zwolnienia podatkowe i dofinansowania powinniśmy uwzględniać przy wyliczaniu struktury sprzedaży?
Zwolnienie z podatku od nieruchomości: Do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, czyli między innymi dofinansowanie do wynagrodzeń otrzymywane przez podatnika z PFRON. Natomiast zwolnienia z podatku od nieruchomości nie można uznać za dotację, w związku z tym nie bierze się jej pod uwagę przy wyliczaniu proporcji.
 
Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze, związana z dostawą lub świadczeniem usług. Opodatkowaniu podlegają zatem wyłącznie dotacje i dopłaty o charakterze przedmiotowym. Wymienione w liście dopłaty nie stanowią podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu. Dlatego w przypadku gdy podatnik dokonuje sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej, należy zastanowić się, czy otrzymywane przez niego dopłaty należy doliczyć do obrotu w celu obliczenia struktury.
Opodatkowaniu podlegają dotacje i dopłaty o charakterze przedmiotowym, związane ze świadczeniem usług bądź konkretną dostawą.
Proporcje do celów odliczania częściowego ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi takie prawo nie przysługuje.
Do całkowitego obrotu uzyskanego z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji), które nie powiększają podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 90 ust. 7 ustawy o VAT).
Analizując treść tego przepisu należy stwierdzić, że w obrocie do celów odliczeń częściowych nie uwzględnia się wartości zwolnień podatkowych. Nie można ich bowiem uznać za dotacje czy subwencje.
W omawianej kwestii istnieje wiele rozbieżnych stanowisk. Część organów podatkowych stoi na stanowisku, że dopłaty te należy uwzględnić w obliczanej proporcji. Potwierdzenie tego stanowiska znajdziemy między innymi w piśmie naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie z 29 lipca 2004 r. (nr D-6/443/62/04), w którym stwierdzono, że kwoty otrzymanych refundacji z tytułu zatrudnienia pracowników należy uwzględnić przy ustalaniu proporcji w obrocie uzyskanym z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W cytowanym piśmie naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził: zgodnie z art. 90 ust. 7 ustawy o VAT do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1. W związku z tym refundacje otrzymane z Urzędu Pracy z tytułu zatrudnienia młodocianych stanowią dotacje, o których mowa w art. 90 ust. 7 ustawy o VAT.
Możemy spotkać się również z odmiennymi opiniami, że dopłaty te nie stanowią podstawy opodatkowania ani nie wlicza się ich do proporcji. Przykładem może być pismo naczelnika III Urzędu Skarbowego w Lublinie z 20 lipca 2004 r. (nr P-1/443/83/04). W odpowiedzi na zapytanie podatnika naczelnik stwierdził: otrzymana refundacja do wynagrodzenia nie ma charakteru cenotwórczego, nie istnieje więc bezpośredni związek pomiędzy refundacją a świadczeniem usługi. Nie stanowi zatem, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, obrotu i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z tym refundacji nie wlicza się do wyliczenia proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT.
Mając na względzie treść powołanych przepisów, za słuszne należy uznać pierwsze stanowisko organów podatkowych. Wynika to z art. 90 ust. 7 ustawy, który wymienia jako wpływające na obrót do celów odliczenia częściowego subwencje i dotacje inne niż określone w art. 29 ust. 1 ustawy VAT, czyli takie, które nie są bezpośrednio związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Dlatego należy uznać, że przy wyliczaniu proporcji powinno się brać pod uwagę również dotacje niepodlegające opodatkowaniu.
Przykład
Spółka ABC została zwolniona z podatku od nieruchomości w maju 2004 r. Kwota zwolnienia wynosi 20 000 zł. Otrzymała także dopłatę do wynagrodzeń dla niepełnosprawnych pracowników w wysokości 50 000 zł. Podatek naliczony podlegający odliczeniu spółka oblicza według struktury sprzedaży. Wartość sprzedaży opodatkowanej od 1 maja do grudnia 2004 r. wyniosła 500 000 zł, natomiast sprzedaż zwolniona 100 000 zł. Współczynnik za 2004 r. wynosi zatem 77% (500 000 zł/650 000 zł).
Ponieważ organy podatkowe zajmują w tej kwestii różne stanowiska, powinni Państwo wystąpić do urzędu skarbowego o interpretację przepisów w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej, gdyż kwestia wliczenia lub niewliczenia kwoty otrzymanych refundacji wpływa na odliczanie VAT przez cały 2005 r. i korektę podatku po zakończeniu roku.
Joanna Dmowska
Podstawa prawna
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA