REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy dopłata do wynagrodzeń ZPChr i wartość zwolnień podatkowych powiększają obrót do celów odliczeń częściowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy spółką z o.o. mającą status ZPChr. W 2004 r. zostaliśmy z tego tytułu zwolnieni przez urząd gminy z podatku od nieruchomości. Ponadto otrzymujemy dofinansowanie do wynagrodzeń z PFRON. Dokonujemy sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej. Ponieważ nie możemy wyodrębnić zakupów związanych wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną, VAT przysługujący do odliczenia obliczamy według struktury sprzedaży. Czy otrzymywane zwolnienia podatkowe i dofinansowania powinniśmy uwzględniać przy wyliczaniu struktury sprzedaży?
Zwolnienie z podatku od nieruchomości: Do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, czyli między innymi dofinansowanie do wynagrodzeń otrzymywane przez podatnika z PFRON. Natomiast zwolnienia z podatku od nieruchomości nie można uznać za dotację, w związku z tym nie bierze się jej pod uwagę przy wyliczaniu proporcji.
 
Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze, związana z dostawą lub świadczeniem usług. Opodatkowaniu podlegają zatem wyłącznie dotacje i dopłaty o charakterze przedmiotowym. Wymienione w liście dopłaty nie stanowią podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu. Dlatego w przypadku gdy podatnik dokonuje sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej, należy zastanowić się, czy otrzymywane przez niego dopłaty należy doliczyć do obrotu w celu obliczenia struktury.
Opodatkowaniu podlegają dotacje i dopłaty o charakterze przedmiotowym, związane ze świadczeniem usług bądź konkretną dostawą.
Proporcje do celów odliczania częściowego ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi takie prawo nie przysługuje.
Do całkowitego obrotu uzyskanego z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji), które nie powiększają podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 90 ust. 7 ustawy o VAT).
Analizując treść tego przepisu należy stwierdzić, że w obrocie do celów odliczeń częściowych nie uwzględnia się wartości zwolnień podatkowych. Nie można ich bowiem uznać za dotacje czy subwencje.
W omawianej kwestii istnieje wiele rozbieżnych stanowisk. Część organów podatkowych stoi na stanowisku, że dopłaty te należy uwzględnić w obliczanej proporcji. Potwierdzenie tego stanowiska znajdziemy między innymi w piśmie naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie z 29 lipca 2004 r. (nr D-6/443/62/04), w którym stwierdzono, że kwoty otrzymanych refundacji z tytułu zatrudnienia pracowników należy uwzględnić przy ustalaniu proporcji w obrocie uzyskanym z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W cytowanym piśmie naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził: zgodnie z art. 90 ust. 7 ustawy o VAT do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1. W związku z tym refundacje otrzymane z Urzędu Pracy z tytułu zatrudnienia młodocianych stanowią dotacje, o których mowa w art. 90 ust. 7 ustawy o VAT.
Możemy spotkać się również z odmiennymi opiniami, że dopłaty te nie stanowią podstawy opodatkowania ani nie wlicza się ich do proporcji. Przykładem może być pismo naczelnika III Urzędu Skarbowego w Lublinie z 20 lipca 2004 r. (nr P-1/443/83/04). W odpowiedzi na zapytanie podatnika naczelnik stwierdził: otrzymana refundacja do wynagrodzenia nie ma charakteru cenotwórczego, nie istnieje więc bezpośredni związek pomiędzy refundacją a świadczeniem usługi. Nie stanowi zatem, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, obrotu i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z tym refundacji nie wlicza się do wyliczenia proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT.
Mając na względzie treść powołanych przepisów, za słuszne należy uznać pierwsze stanowisko organów podatkowych. Wynika to z art. 90 ust. 7 ustawy, który wymienia jako wpływające na obrót do celów odliczenia częściowego subwencje i dotacje inne niż określone w art. 29 ust. 1 ustawy VAT, czyli takie, które nie są bezpośrednio związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Dlatego należy uznać, że przy wyliczaniu proporcji powinno się brać pod uwagę również dotacje niepodlegające opodatkowaniu.
Przykład
Spółka ABC została zwolniona z podatku od nieruchomości w maju 2004 r. Kwota zwolnienia wynosi 20 000 zł. Otrzymała także dopłatę do wynagrodzeń dla niepełnosprawnych pracowników w wysokości 50 000 zł. Podatek naliczony podlegający odliczeniu spółka oblicza według struktury sprzedaży. Wartość sprzedaży opodatkowanej od 1 maja do grudnia 2004 r. wyniosła 500 000 zł, natomiast sprzedaż zwolniona 100 000 zł. Współczynnik za 2004 r. wynosi zatem 77% (500 000 zł/650 000 zł).
Ponieważ organy podatkowe zajmują w tej kwestii różne stanowiska, powinni Państwo wystąpić do urzędu skarbowego o interpretację przepisów w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej, gdyż kwestia wliczenia lub niewliczenia kwoty otrzymanych refundacji wpływa na odliczanie VAT przez cały 2005 r. i korektę podatku po zakończeniu roku.
Joanna Dmowska
Podstawa prawna
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA