REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy dopłata do wynagrodzeń ZPChr i wartość zwolnień podatkowych powiększają obrót do celów odliczeń częściowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy spółką z o.o. mającą status ZPChr. W 2004 r. zostaliśmy z tego tytułu zwolnieni przez urząd gminy z podatku od nieruchomości. Ponadto otrzymujemy dofinansowanie do wynagrodzeń z PFRON. Dokonujemy sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej. Ponieważ nie możemy wyodrębnić zakupów związanych wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną, VAT przysługujący do odliczenia obliczamy według struktury sprzedaży. Czy otrzymywane zwolnienia podatkowe i dofinansowania powinniśmy uwzględniać przy wyliczaniu struktury sprzedaży?
Zwolnienie z podatku od nieruchomości: Do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, czyli między innymi dofinansowanie do wynagrodzeń otrzymywane przez podatnika z PFRON. Natomiast zwolnienia z podatku od nieruchomości nie można uznać za dotację, w związku z tym nie bierze się jej pod uwagę przy wyliczaniu proporcji.
 
Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze, związana z dostawą lub świadczeniem usług. Opodatkowaniu podlegają zatem wyłącznie dotacje i dopłaty o charakterze przedmiotowym. Wymienione w liście dopłaty nie stanowią podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu. Dlatego w przypadku gdy podatnik dokonuje sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej, należy zastanowić się, czy otrzymywane przez niego dopłaty należy doliczyć do obrotu w celu obliczenia struktury.
Opodatkowaniu podlegają dotacje i dopłaty o charakterze przedmiotowym, związane ze świadczeniem usług bądź konkretną dostawą.
Proporcje do celów odliczania częściowego ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi takie prawo nie przysługuje.
Do całkowitego obrotu uzyskanego z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji), które nie powiększają podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 90 ust. 7 ustawy o VAT).
Analizując treść tego przepisu należy stwierdzić, że w obrocie do celów odliczeń częściowych nie uwzględnia się wartości zwolnień podatkowych. Nie można ich bowiem uznać za dotacje czy subwencje.
W omawianej kwestii istnieje wiele rozbieżnych stanowisk. Część organów podatkowych stoi na stanowisku, że dopłaty te należy uwzględnić w obliczanej proporcji. Potwierdzenie tego stanowiska znajdziemy między innymi w piśmie naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie z 29 lipca 2004 r. (nr D-6/443/62/04), w którym stwierdzono, że kwoty otrzymanych refundacji z tytułu zatrudnienia pracowników należy uwzględnić przy ustalaniu proporcji w obrocie uzyskanym z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W cytowanym piśmie naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził: zgodnie z art. 90 ust. 7 ustawy o VAT do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1. W związku z tym refundacje otrzymane z Urzędu Pracy z tytułu zatrudnienia młodocianych stanowią dotacje, o których mowa w art. 90 ust. 7 ustawy o VAT.
Możemy spotkać się również z odmiennymi opiniami, że dopłaty te nie stanowią podstawy opodatkowania ani nie wlicza się ich do proporcji. Przykładem może być pismo naczelnika III Urzędu Skarbowego w Lublinie z 20 lipca 2004 r. (nr P-1/443/83/04). W odpowiedzi na zapytanie podatnika naczelnik stwierdził: otrzymana refundacja do wynagrodzenia nie ma charakteru cenotwórczego, nie istnieje więc bezpośredni związek pomiędzy refundacją a świadczeniem usługi. Nie stanowi zatem, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, obrotu i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z tym refundacji nie wlicza się do wyliczenia proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT.
Mając na względzie treść powołanych przepisów, za słuszne należy uznać pierwsze stanowisko organów podatkowych. Wynika to z art. 90 ust. 7 ustawy, który wymienia jako wpływające na obrót do celów odliczenia częściowego subwencje i dotacje inne niż określone w art. 29 ust. 1 ustawy VAT, czyli takie, które nie są bezpośrednio związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Dlatego należy uznać, że przy wyliczaniu proporcji powinno się brać pod uwagę również dotacje niepodlegające opodatkowaniu.
Przykład
Spółka ABC została zwolniona z podatku od nieruchomości w maju 2004 r. Kwota zwolnienia wynosi 20 000 zł. Otrzymała także dopłatę do wynagrodzeń dla niepełnosprawnych pracowników w wysokości 50 000 zł. Podatek naliczony podlegający odliczeniu spółka oblicza według struktury sprzedaży. Wartość sprzedaży opodatkowanej od 1 maja do grudnia 2004 r. wyniosła 500 000 zł, natomiast sprzedaż zwolniona 100 000 zł. Współczynnik za 2004 r. wynosi zatem 77% (500 000 zł/650 000 zł).
Ponieważ organy podatkowe zajmują w tej kwestii różne stanowiska, powinni Państwo wystąpić do urzędu skarbowego o interpretację przepisów w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej, gdyż kwestia wliczenia lub niewliczenia kwoty otrzymanych refundacji wpływa na odliczanie VAT przez cały 2005 r. i korektę podatku po zakończeniu roku.
Joanna Dmowska
Podstawa prawna
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

REKLAMA