REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiana środka trwałego w ramach gwarancji a prawo do 30-proc. odpisu amortyzacyjnego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W październiku 2004 r. zakupiliśmy środek trwały (urządzenie techniczne), który wprowadziliśmy do ewidencji środków trwałych i rozpoczęliśmy jego eksploatację. W miesiącu tym dokonaliśmy 30-proc. odpisu amortyzacyjnego według metody dla fabrycznie nowych środków trwałych. Niestety, jeszcze w październiku urządzenie zepsuło się. Po dwóch naprawach, które praktycznie wykluczyły użytkowanie tego środka trwałego, otrzymaliśmy w ramach gwarancji nowy egzemplarz takiego samego urządzenia, którego użytkowanie rozpoczęliśmy w grudniu. Czy w tych okolicznościach mieliśmy prawo dokonać 30-proc. odpisu amortyzacyjnego w październiku?
W przedstawionych okolicznościach podatnik miał prawo dokonać 30-proc. odpisu amortyzacyjnego w październiku i nie ma obowiązku jego korekty.
Przepisy podatkowe nie regulują wprost zagadnienia skutków amortyzacji w związku z wymianą środka trwałego w ramach gwarancji. Z ogólnych kryteriów podatkowych, które dają podstawę do dokonywania amortyzacji, a tym samym do zaliczania w koszty podatkowe odpisów amortyzacyjnych, wynika, iż istotne jest:
1) posiadanie tytułu prawnego w formie własności lub współwłasności (amortyzacji podlegają również środki trwałe niestanowiące własności lub współwłasności podatnika, wykorzystywane przez niego na potrzeby związane z prowadzoną działalnością na podstawie umowy leasingu, w przypadku gdy odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający),
2) nabycie (mowa jest o nabyciu, ale niekoniecznie odpłatnym, bowiem istnieje możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych od nieodpłatnie nabytych środków trwałych, jeżeli podatnik z tego tytułu wykazał przychody i nie zastosował zwolnienia od podatku dochodów),
3) aby środek trwały był kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania,
4) aby przewidywany okres użytkowania środka trwałego był dłuższy niż rok,
5) aby środek trwały wykorzystywany był przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddany był do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu, jeżeli przedmiot umowy będzie amortyzowany przez finansującego (leasingodawcę).
Zaliczenie składnika majątku do środków trwałych podlegających amortyzacji uwarunkowane jest m.in. zdatnością do użytku w dniu przyjęcia do używania. Można przyjąć, iż warunki te spełnia urządzenie, które jest wyposażone we wszystkie elementy konstrukcyjne pozwalające na jego funkcjonowanie zgodnie z przeznaczeniem, a przede wszystkim jest sprawne technicznie w dniu przyjęcia do używania. Z przedstawionych w pytaniu okoliczności wynika, iż urządzenie było zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania. Nie ulega również wątpliwości, że jeżeli urządzenie od chwili nabycia było sprawne mogło być wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W opisanej sytuacji były spełnione podstawowe dla amortyzacji kryteria w ramach przedstawionej kwalifikacji, tj. urządzenie było zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania oraz zaczęto je wykorzystywać na potrzeby związane z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą.
Dla fabrycznie nowych środków trwałych grupy 3–6 KŚT stosuje się metodę określoną w art. 16k ust. 4–6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Metoda ta umożliwia w pierwszym roku podatkowym, w którym środki te zostaną wprowadzone do ewidencji, zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów odpisu amortyzacyjnego w wysokości 30 proc. wartości początkowej środka trwałego. Podatnik może dokonać tego odpisu, jednorazowo, już w miesiącu, w którym środek trwały został wprowadzony do ewidencji, co wynika jednoznacznie z art. 16k ust. 6 u.p.d.o.p. Składniki majątku wprowadza się natomiast do ewidencji środków trwałych najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Urządzenie jako zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania mogło być zatem w październiku wprowadzone do ewidencji środków trwałych, a tym samym podatnik miał możliwość dokonania w październiku odpisu amortyzacyjnego obciążającego koszty podatkowe.
Spełniając podatkowe warunki do dokonania amortyzacji, podatnik nie powinien następnie utracić tego prawa i zostać zobowiązany do korekty deklaracji, co miałoby negatywny dla niego skutek (zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów), bez jakiejkolwiek z jego strony winy.
Mirosław Dawidziuk
Podstawa prawna:
art. 16a, art. 16k ust. 4–6 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA