REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiana środka trwałego w ramach gwarancji a prawo do 30-proc. odpisu amortyzacyjnego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W październiku 2004 r. zakupiliśmy środek trwały (urządzenie techniczne), który wprowadziliśmy do ewidencji środków trwałych i rozpoczęliśmy jego eksploatację. W miesiącu tym dokonaliśmy 30-proc. odpisu amortyzacyjnego według metody dla fabrycznie nowych środków trwałych. Niestety, jeszcze w październiku urządzenie zepsuło się. Po dwóch naprawach, które praktycznie wykluczyły użytkowanie tego środka trwałego, otrzymaliśmy w ramach gwarancji nowy egzemplarz takiego samego urządzenia, którego użytkowanie rozpoczęliśmy w grudniu. Czy w tych okolicznościach mieliśmy prawo dokonać 30-proc. odpisu amortyzacyjnego w październiku?
W przedstawionych okolicznościach podatnik miał prawo dokonać 30-proc. odpisu amortyzacyjnego w październiku i nie ma obowiązku jego korekty.
Przepisy podatkowe nie regulują wprost zagadnienia skutków amortyzacji w związku z wymianą środka trwałego w ramach gwarancji. Z ogólnych kryteriów podatkowych, które dają podstawę do dokonywania amortyzacji, a tym samym do zaliczania w koszty podatkowe odpisów amortyzacyjnych, wynika, iż istotne jest:
1) posiadanie tytułu prawnego w formie własności lub współwłasności (amortyzacji podlegają również środki trwałe niestanowiące własności lub współwłasności podatnika, wykorzystywane przez niego na potrzeby związane z prowadzoną działalnością na podstawie umowy leasingu, w przypadku gdy odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający),
2) nabycie (mowa jest o nabyciu, ale niekoniecznie odpłatnym, bowiem istnieje możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych od nieodpłatnie nabytych środków trwałych, jeżeli podatnik z tego tytułu wykazał przychody i nie zastosował zwolnienia od podatku dochodów),
3) aby środek trwały był kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania,
4) aby przewidywany okres użytkowania środka trwałego był dłuższy niż rok,
5) aby środek trwały wykorzystywany był przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddany był do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu, jeżeli przedmiot umowy będzie amortyzowany przez finansującego (leasingodawcę).
Zaliczenie składnika majątku do środków trwałych podlegających amortyzacji uwarunkowane jest m.in. zdatnością do użytku w dniu przyjęcia do używania. Można przyjąć, iż warunki te spełnia urządzenie, które jest wyposażone we wszystkie elementy konstrukcyjne pozwalające na jego funkcjonowanie zgodnie z przeznaczeniem, a przede wszystkim jest sprawne technicznie w dniu przyjęcia do używania. Z przedstawionych w pytaniu okoliczności wynika, iż urządzenie było zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania. Nie ulega również wątpliwości, że jeżeli urządzenie od chwili nabycia było sprawne mogło być wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W opisanej sytuacji były spełnione podstawowe dla amortyzacji kryteria w ramach przedstawionej kwalifikacji, tj. urządzenie było zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania oraz zaczęto je wykorzystywać na potrzeby związane z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą.
Dla fabrycznie nowych środków trwałych grupy 3–6 KŚT stosuje się metodę określoną w art. 16k ust. 4–6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Metoda ta umożliwia w pierwszym roku podatkowym, w którym środki te zostaną wprowadzone do ewidencji, zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów odpisu amortyzacyjnego w wysokości 30 proc. wartości początkowej środka trwałego. Podatnik może dokonać tego odpisu, jednorazowo, już w miesiącu, w którym środek trwały został wprowadzony do ewidencji, co wynika jednoznacznie z art. 16k ust. 6 u.p.d.o.p. Składniki majątku wprowadza się natomiast do ewidencji środków trwałych najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Urządzenie jako zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania mogło być zatem w październiku wprowadzone do ewidencji środków trwałych, a tym samym podatnik miał możliwość dokonania w październiku odpisu amortyzacyjnego obciążającego koszty podatkowe.
Spełniając podatkowe warunki do dokonania amortyzacji, podatnik nie powinien następnie utracić tego prawa i zostać zobowiązany do korekty deklaracji, co miałoby negatywny dla niego skutek (zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów), bez jakiejkolwiek z jego strony winy.
Mirosław Dawidziuk
Podstawa prawna:
art. 16a, art. 16k ust. 4–6 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA