REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta wartości zobowiązań z tytułu różnic kursowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnik zakupił w celach handlowych od zagranicznego kontrahenta towar, który następnie został sprzedany innemu zagranicznemu odbiorcy. Płatności z tytułu obu transakcji zostały rozliczone w euro. Podatnik posiada własny rachunek walutowy prowadzony w euro. Za jego pośrednictwem realizowane są płatności dokonywane w transakcjach z zagranicznymi kontrahentami. Jak powinny zostać rozliczone przychody i koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym?
Przepisy podatkowe zobowiązują podatników do prowadzenia ksiąg rachunkowych w walucie polskiej. W efekcie rodzi to obowiązek przeliczania na złote wszelkich przychodów i kosztów uzyskania przychodów wyrażonych w walutach obcych.
Jeśli przychody związane z działalnością gospodarczą są wyrażone w walutach obcych, a między dniem ich uzyskania i dniem faktycznego otrzymania występują różne kursy walut, przychody te odpowiednio podwyższa się lub obniża o różnice wynikające z zastosowania kursu kupna walut z dnia faktycznego otrzymania przychodów, ustalonego przez bank, z którego usług korzystał uzyskujący przychód, oraz z zastosowania kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia uzyskania przychodu. Analogicznie, jeśli koszty wyrażone są w walutach obcych, a między dniem ich zarachowania i dniem zapłaty występują różne kursy walut, koszty te odpowiednio podwyższa się lub obniża o różnice wynikające z zastosowania kursu sprzedaży walut z dnia zapłaty, ustalonego przez bank, z którego usług korzystał ponoszący koszt, oraz z zastosowania kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia zarachowania kosztów.
Należy zaznaczyć, że takie ujęcie różnic kursowych nie upoważnia do traktowania ich jako samoistnego, niezależnego elementu prawno-finansowego. Istnieją one bowiem zawsze przy przychodach lub kosztach uzyskania przychodów wyłącznie jako element korygujący ich wartość. Ponadto różnice kursowe są jedynie zrealizowaną, tj. faktycznie (fizycznie) otrzymaną lub zapłaconą kategorią przychodu lub kosztu uzyskania przychodu.
Różnice kursowe są jedynie zrealizowaną, tj. faktycznie otrzymaną lub zapłaconą kategorią przychodu lub kosztu uzyskania przychodu.
Jeśli więc podatnik dokonuje zapłaty za zakupiony towar walutą obcą, powinien w dniu dokonania takiej zapłaty skorygować zarachowany koszt z tytułu zakupu towaru o różnicę kursową, wyliczoną zgodnie z art. 15 ust. 1 updop.
Przykład 1
Podatnik zakupił 1 stycznia towar handlowy za kwotę 6000 euro. Kurs średni NBP tego dnia wyniósł 1 euro = 4,00 zł. Zapłata za zakupiony towar nastąpiła 20 stycznia, przy kursie sprzedaży banku podatnika 1 euro = 3,90 zł. W związku z dokonanym zakupem podatnik powinien 1 stycznia zarachować kwotę 6000 × 4,00 = 24 000 zł, zaś 20 stycznia obliczyć i zarachować różnicę kursową w kwocie –600 zł, tj. 6000 × 3,90 – 6000 × 4,00 = 23 400 – 24 000 = –600 zł. Koszt uzyskania przychodu podatnika wyniósł zatem ostatecznie: 24 000 – 600 = 23 400 zł.
Jeśli zapłata za towar nastąpiła z rachunku podatnika, prowadzonego w euro, podatnik ten powinien dodatkowo obliczyć koszty z tytułu różnic kursowych od własnych środków lub wartości pieniężnych w walutach obcych. Zgodnie z przepisami art. 15 ust. 1a updop koszt taki ustala się jako różnicę między wartością własnych środków lub wartości pieniężnych w walutach obcych obliczoną przy zastosowaniu kursu sprzedaży walut z dnia faktycznej zapłaty oraz kursu kupna walut z dnia ich otrzymania albo kursu sprzedaży z dnia nabycia walut, ogłaszanego odpowiednio przez bank, z którego usług korzystał podatnik.
Przykład 2
W celu zapłaty za towar 20 stycznia podatnik zakupił od banku 10 stycznia 6000 euro po kursie sprzedaży banku 1 euro = 4,1 zł, które następnie przechowywał na swoim rachunku bankowym. 20 stycznia nastąpił wypływ z rachunku podatnika waluty w kwocie 6000 euro, w celu dokonania zapłaty za zakupiony towar. W dniu tym obowiązywał kurs sprzedaży banku 1 euro = 3,90 zł.
Wyliczenie różnic kursowych od własnych środków lub wartości pieniężnych w wa-lutach obcych przedstawia się według wzoru:
gdzie:
RK – różnica kursowa,
Z – wartość środków w walucie obcej, obliczona przy zastosowaniu kursu sprzedaży walut z dnia faktycznej zapłaty, ogłaszanego przez bank, z którego usług korzystał podatnik,
N – wartość środków w walucie obcej, obliczona przy zastosowaniu kursu sprzedaży z dnia nabycia walut, ogłaszanego przez bank, z którego usług korzystał podatnik.
Czyli: RK = 6000 × 3,90 – 6000 × 4,1 = 23 400 – 24 600 = –1200 zł.
Różnica kursowa w kwocie 1200 zł powinna zmniejszyć koszty uzyskania przychodów podatnika jako różnica kursowa od własnych środków.
Analogicznego wyliczenia, jak w przypadku kosztów uzyskania przychodów, podatnik powinien dokonać przy sprzedaży towaru. Oznacza to, że w dniu otrzymania należności jest zobowiązany skorygować zarachowany uprzednio, z tytułu sprzedaży towaru, przychód o różnicę kursową, wyliczoną zgodnie z art. 12 ust. 3 updop.
Przykład 3
Podatnik sprzedał 4 lutego towar handlowy za kwotę 8000 euro. Kurs średni NBP tego dnia wyniósł 1 euro = 4,00 zł. Należność za towar wpłynęła 30 lutego przy kursie kupna banku podatnika 1 euro = 4,30 zł.
4 lutego podatnik powinien zaksięgować w przychody należne kwotę 8000 × 4,00 = 32 000 zł, zaś 30 lutego obliczyć różnicę kursową, tj. 8000 × 4,30 – 8000 × 4,00 = 34 400 – 32 000 = 2400 zł. Różnica ta powinna zwiększyć przychody należne podatnika, co oznacza, że łączne przychody do opodatkowania wynoszą 32 000 + 2400 = 34 400 zł.
Katarzyna Gortat-Kopacka
Podstawa prawna
•  ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA